{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.896 visninger | Oprettet:

Erfaring med fast chambon. {{forumTopicSubject}}


OBS! Der snakkes om en fast/rigtig chambon, ikke en elastik chambon.
Altså sådan en chambon her snakkes der om:
api.ning.com/files/ Md2NbyUSG*DTn6XM7hA4h4TH1FKza8- 8cjlIk5qUnTH8okeyKzj4G...vxihz*pSuA- IQDMyqzbt-8pD9y/chambon.jpg

Den vil skulle bruges til en araber blanding der bære hovedet meget højt og har travlt. Hesten må ikke rides da den pt. ikke har det godt i ryggen pga. dårlig ridning.

Hesten skal derfor genoptrænes i ryggen men når den kigger stjerner så gavner det jo ingen steder og da den er araber bære den hovedet højt.

Derfor faldt min tanke på en fast chambon som er den eneste hjælpe tøjle jeg bryder mig om, da jeg syntes det er den eneste der tillader hesten at strække sig frem og ned og kun forhindre den i at spænde op.
Se fx. her: (link fjernet)

Jeg har overvejet om man kunne hjælpe hesten på anden måde. Måder er fx. at lære hesten at slappe af og trave langsomt først, da hun har ret travlt pt. Men dette ville tage noget tid og imellem tiden ville hun gå med hovedet i vejret.
Også ville det ikke vides om det langsomme tempo ville få hende til at søge ned selv.

Hvis andre har andre tanker, så er de velkomne til at dele dem.

Dog søger jeg som emnet også beskriver erfaringer med en fast chambon - gerne på om det har hjulpet en stjerner kigger.
Gerne billeder!
Og om man mon kan sætte den sammen selv af fx. en glidetøjle eller normal chambon, det sværeste vil være at få den til at sidde ved nakken tænker jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med fast chambon.
  • #1   5. nov 2012 Er det fast chambon a la det her du mener?
    I så fald har det været yderst nyttigt for min daværende stjernekigger. Jeg er normalt imod diverse indspændinger.. smiley


    profilbillede
  • #2   5. nov 2012 Jeg vil mene en fast chambon kan være en løsning til at få den til at bevæge sig anderledes - om ikke andet, så for at give den en fornemmelse af at det er meeeget rarere at gå med hovedet i den position frem for med halsen højt og alle musklerne spændt.

    Jeg ville dog også arbejde den i kapusn, så den fik en naturlig forståelse for at søge frem og ned - og ved hjælp af kapsunen guide hesten til den rigtige hovedposition, fordi den tydeligvis søger noget den tidligere har være tillært.
    Jeg ville gå med den på en STOOOR volte (meget gerne større end 20 m. i diameter i starten) i skridt og så ligeså stille opfordre hesten til at søge nedad og klikke/positivt forstærke (pause er også for en del heste en meget positiv forstærkning) - og så se om det ikke også kunne give den en bedre ide af, hvad man ønsker af den.

    Vær dog obs på at det tager LAAANG tid at lære hesten af med et forkert bevægelsesmønster - og at det den begynder at vende halsen mere rigtigt ikke nødvendigvis løser alle problemerne men ofte snarere viser nye.

    Jeg ville også med en sådan hest arbejde med bomme i forskellige former for at opfordre den til at bruge ryggen - igen i skridt med en kapsun til at guide hesten til den rigtige hovedposition - i hvert fald en der er sundere end den der har valgt pt.

    Longering over bomme med en fast chambon kunne også være en løsningsmodel for en sådan hest til at forstå hvordan vi gerne vil have at den bærer ryggen.

    Det kan være lidt af en udfordring at lære en hest der vender forkert i halsen at bruge sig selv rigtigt - men når den har ondt i ryggen og har brug for at lære det her og nu så ville jeg ikke betænke mig så meget ved at bruge en fast chambon som jeg vil med at bruge indspænding, glidetøjler, pessoa m.m. - fordi den faste chambon i modsætning til så mange andre motiverer hesten til at søge foran lodplanet og dermed også til at bære sig selv mere aktivt end man fx ser det med andre hjælpe tøjler - der kun giver et falsk rygløft.


  • #3   5. nov 2012
    Caroline Sandbeck - nej. Det ligner almindelig indspændning. En fast chambon er den jeg linker til, den går på i nakken.

    Kia & Den Røde Bøf . - jeg har ingen kapsun og ej heller penge til en, derfor også lidt "alternativ" tankegang. Jeg vil dog også arbejde med hende fra jorden i træning af basissignaler, flyt osv.

    Hun er lidt forvirret over bomme og stopper halvt op foran dem, går lidt i stå. Derfor tænker jeg at det ville være bedst hvis hun lærte at slappe af med sådan en på, også trænes bomme uden, i skridt hvor hun trækkes over for at lære hende man ikke behøves stoppe op


  • #4   5. nov 2012 På en måde kunne det godt ligne noget man kunne lave selv hvis man var lidt fingernem smiley
    Man kan vel bruge et gammelt fortøj, hvor der er ringe til martingalen hele vejen ned og skære siderne af. Købe tre karbinhager og noget snor, og så den sidste del bliver nok lidt svære smiley

    Men jeg er selv kommet i gang med min haflinger som selv syntes hun skal tage hovedet op og løbe afsted, men nu er hun begyndt at slappe af og søge mere og mere ned :b


  • #5   5. nov 2012
    Det er IKKE en gounge :o) - der er stor forskel.


  • #6   5. nov 2012
    Gounge.
    (link fjernet)

    Fast chambon
    (link fjernet)

    = meget forskel på friheden hesten har.


  • #7   5. nov 2012 Ah okay, kunne nemlig ikke se dit link smiley

  • #8   5. nov 2012 Jeg ville ikke proppe en chambon på hende, fast eller ej, men arbejde med en kapsun. Bedre værktøj til netop sådanne heste findes ikke, og man kan give efter og justere signaler, fremfor at hesten er mere eller mindre fastspændt.
    Zambrano var stjernekigger, men en kapsun har hjulpet os på alle mulige måder.

    Jeg har aldrig selv benytte mig af chambon, hvis man ser bort fra dengang jeg red på rideskole.

    Skrevet fra balckberry, undskyld for fejl :o)


  • #9   5. nov 2012
    Igen - jeg har ikke særligt mange penge, så har ikke 400kr til en kapsun ;o).


  • #12   5. nov 2012
    har jeg stadig ikke penge til, især ikke med julegaver om hjørnet. Desværre. Ville også gerne hen og få noget undervisning, men det koster.


  • #14   5. nov 2012
    Men afslapning er også en del lettere når man står stille, istedet for har fart på og spænder ;o)


  • #15   5. nov 2012 Så brug en almindelig staldgrime, det gjorde jeg, før jeg fandt en acceptable kapsun smiley

  • #16   5. nov 2012
    Altså til at træne i longen eller til at lave elevator øvelse?
    longere i grime, hun er ikke skide god til bid nemlig :o)


  • #18   5. nov 2012 Du kan udemærket bare trænge i am. grime i longe med at hesten skal sænke hovedet uden chambon med tempo på.

    Hvis du ikke har penge til en kapsun nu. Så bliv ved med at spare sammen, ønsk dig den i julegave eller penge dertil smiley


  • #19   5. nov 2012
    Nu er jeg måske blond.. Men hvordan kan man overfører at et pres nedad i en grime, når man står inde i midten med en longe der ikke kan presses ned ad?

    Og hvad hvis det ikke duer? Jeg har oplevet en del heste der trækker den anden vej/spænder eller er bedøvende ligeglade med det.


  • #20   5. nov 2012
    Anette S - Ja det kan jeg, men så render hesten i over tempo i mellem tiden og spænder ;o). Og at træne sænke tempo ved jeg heller ikke helt hvordan jeg skal i longen, for den er det enten sprint ( eller okay, ikke spurte, men bare over roligt grundtempo ) eller skridt. Den kan godt sænke farten for " prr " i trav, men så lander den i skridt, ikke nogen mellem vej.


  • #21   5. nov 2012 Du kan overføre presset nedad, når hun kan sænke hovedet på komando, så lærer du hende at gå med hovedet nede, ved at give hende kommandoen mens du går med hende, i starten tæt på, også holder du bare mere og mere afstand til hende, og til sidst skulle du gerne kunne gøre det i longe afstand. Men det tager sin tid, alt efter hvor lærenem og samarbejdsvillig hun er smiley

  • #22   5. nov 2012 Det er igen træning smiley der er desværre ingen lette/nemme eller hurtige veje
    Jeg har lagt en stemmekomando på som er taktet til en langsom trav.
    Du skal finde din egen. Det er så heller ikke optimalt at skulle skrive hvordan man gør da det er langt lettere at vise. Desværre har jeg ikke lige noget video af hvordan jeg gør, men det kan der så laves smiley
    Men fungere det ikke i skridt så gør det heller ikke i trav.
    Samt vores heste er forskellige så det der virker på min hest virker måske ikke på din

    Jeg tænker så også hvordan hesten balance er hvis den spænder afsted?
    Det er mere krævende for hesten at skulle gå en langsom trav med sænket hoved


  • #23   5. nov 2012
    Anette S - Jamen jeg mangler hjælp, derfor spørger jeg. Hvordan kan jeg lære den et signal til langsom trav/sænke farten? Jeg kan selv tænke mig til det hvis man gjorde det fra ryggen, men ellers ikke.

    Caroline - ah ja, det var sådan en forklaring jeg ledte efter - altså hvordan man gør tingene. Vil prøve at kombinere lidt det hele af alle råd og se hvordan det virker.


  • #24   5. nov 2012 jeg vil starte med at øve det i skridt. Fra en frisk skridt til en langsom/middel skridt. Hvis du normalt bruger prrr fra trav til skridt skal du finde et andet eks. roooo eller hvad du nu synes.
    Jeg ved ikke hvor meget du gør i godbider eller klikkertræning men det synes jeg er en stor hjælp ved nye indlæringer, men igen det afhænger af hesten.
    Nåh men hvis vi lige venter med at tænke sænke hovedet til tempoet er i skabet vil det ikke forvirre hesten ydeligere.
    Hvis hesten skirdter frisk frem ad og jeg vil have den ned i en mere rolig skridt vil jeg bruge komandeoen "rooooo" evt. vifte/lave bølger i tovet til hesten reagere. Måske bliver det så meget at hesten stopper men så er det at finde den rette hjælp så man opnår den ønskede reaktion.
    Jeg klikker og bruger godbider til min når den skal lære noget nyt da den så er mere motiveret for at lære øvelsen samt den sidder hurtigere fast


  • #25   5. nov 2012
    Men... Når man selv går ved siden af hesten, så har den det med at følge ens bevægelser, så dvs. når man sænker så sænker den og omvendt når man øger så øger den. Ligesom med stop.

    Også er min oplevelse at det virker super godt fra jorden fordi hesten bare gør som man gør, den stopper også osv. så kan man have gået og sagt " prrr " for at få hesten til at stoppe og hesten er ganske vist stoppet, men den er stoppet fordi man er.

    Også hvis man fjerner sig duer det ikke længere, eller fra ryggen. Selvom man har koblet " prr " på eller godbid, hesten har bare lært at følge ens bevægelser istedet.

    Men vil prøve lidt at eksperimentere med de forskellige ting :o)


  • #26   5. nov 2012 ja du har nemlig dit kropsporg til hjælp. Og for det meste signalere kropsproget noget når man tænker en bestemt tanke som hesten aflæser uanset om man er bevidst om det eller ej.
    Så det kan være at det er nok at du måske går langsommere end normalt. hvem ved.
    Men det er bare ud og afprøve nogle forskellige ting af og se hvad hesten reagerer på smiley

    God træne lyst smiley


  • #29   5. nov 2012 Har ikke læst alle svarene igennem.
    Jeg ville aldrig bruge diverse hjælpemidler angående longering. Husk: Der er forskel på at lære at gå ned med hovedet, og at den selv går afslappet...


  • #30   5. nov 2012
    Det er der bestemt forskel på :o). Men med ondt i ryggen og en ryg der skal genoptrænes duer det jo ikke at man render rundt med hovedet i sky de næste 6 måneder.
    Foretrækker også selv at hesten selv søger ned og det vil klart være målet for hende, altså ville en chambon ikke være en permanent løsning men en der skulle " få hendes øjne op " for at det er behageligt at gå nede med hovedet og at man gerne må strække sig og slappe af.

    Derfor ville tøjlen være den aller sidste udvej, det mindste onde af de onder der er så og sige.

    Udover det, så longere jeg også kun i grime og hun forstår godt " prr " som signal til skridt og klik med tungen som trav evt. lige løfte longepisken lidt.
    Jeg har dog svært ved at se hvordan den vej hun ender nu, bare ved ganske almindelig longering har effekt på hendes hoveds placering.

    Hun har ingen muskler i ryggen og må ikke rides, så derfor skal der jo muskler på for at få dem lavet og de kommer ikke med spænde imod holdning.


  • #32   6. nov 2012 TS: jeg ville også starte med noget elevatorøvelse. Ros hende når hun tager hovedet ned, så finder hun også ud af at det er rart med hovedet nede. (+ der udskilles endorfin i hjernen)

    Mht. at overføre det i longen, så find et visuelt signal til det. Du skal jo ikke decideret holde hendes hoved nede, men give hende et signal så hun selv tager hovedet ned smiley


  • #34   7. nov 2012
    Lidt update:

    Jeg prøvede med elevator øvelsen men hun spændte istedet imod og gav ikke efter for trykket, som selvfølgelig ikke var voldsomt med bare vedholdende så og sige.

    Så jeg tror jeg springer fra den idé igen med mindre det virker bedre hvis jeg kan låne en kapsun. For når hun bare spænder imod selvom man er vedholdende så duer det jo ikke.

    Prøvede at få hendes hoved ned når hun stod stille og skridtede via. en godbid samtidig med at jeg sagde " neeed " også fik hun den når hun strakte sig. Det virkede dog til at hun kun gjorde det for at få maden og ikke rigtigt forstod at jeg roste hende for at tage hovedet ned.
    Men der skal nok noget mere øvelse til. Er det en dum idé at gøre sådan?

    Hun er begyndt at blive okay afslappet i skridt i longen, strækker sig lidt over bommene, klotter ikke så meget men standser stadig lidt op.
    Så tænker at longere i 10min, 5min på hver volte i skridt også gå med hende en 10 min og rundt i ridehuset, øve stop, bak osv. for at få hende til at slappe af.
    Lyder det helt dumt?

    I trav spænder hun meget, presser under halsen frem og er tydeligt spændt.
    Har prøvet at få hende til at sætte tempoet lidt ned og det kan hun godt, men hun spænder forsat.
    Så uanset om i er uenige så er jeg stadig for den faste chambon i traven, men nu ser jeg lige hvordan hun tager træningen i skridt i et stykke tid og om det hjælper på hendes trav som jeg undladere at longere i.



  • #36   7. nov 2012
    Det er også min tanke, derfor jeg skrev jeg ville holde det til skridt :o).
    Jeg går bag ved hende ca, er afslappet selv - andet duer jo ikke når hun er en nervøs hest også og "tændt". Det hele i longen foregår roligt da hun er en følsom hest, så der skal ikke meget til før hun reagere hverken på frem, stop eller ud i longe.


  • #38   7. nov 2012
    Jo, overvejede at optage noget video - men skal lige have anskaffet noget at filme med så ;o). Og ja, hesten er som stiv i betrækket og mangler muskler i ryggen. Hun har været udsat for noget dårlig rideskole ridning hvor man har ignoreret hendes tilstand - noget med sko der sad på for længe, dum sadel og hele molevitten.

    Men hun er blevet tjekket af en kiopraktor - Brian Mossion hvis det siger nogen noget. Som beordrede genoptræning fra jorden i 6-12 måneder også kunne det være at hun kunne blive ridehest igen.
    Så hun kunne få bygget muskler på.


  • #40   7. nov 2012
    Hun skal ihvertfald lære og slappe af før hun får en rytter på.
    Også skal hun også tage lidt på, men det arbejdes der også på :o).


  • #41   8. nov 2012 Hvordan er ham Brian? Skal nemlig selv have besøg af ham :0)


  • #42   8. nov 2012
    Han skulle være en vældig kompetent en :o)


  • #43   8. nov 2012 Ja det er også den opfattelse jeg har af ham - imødekommende og åben, men jeg har jo kun skrevet med ham smiley

    Nå, det var ikke få at rode rundt i dit indlæg smiley


  • #44   10. dec 2012
    Vil komme med en update; Fleur var halt da jeg var ude ved hende i lørdags, så skal lige se om det var en kombination af knoldede folde og smed eller om hun stadig er.

    Jeg har iøvrigt oprettet hende hvis folk er interesseret i at se hende. Hun søger bedre og bedre ned i skridt, men traven er stadig den samme om min teori er at hun bekræfter sig selv i at gå i den holdning hun gør.
    Hun har lært sig selv at hovedet op er vejen frem, underhalsen fortæller hende at det er rigtigt og der er intet der siger " slap af og søg ned ". Det skriger modsat. Ligesom at hun nok via ridning og ondt i ryggen har lært at det at stikke hovedet i vejret er en god idé.

    Så jeg har stadig den faste chambon i tankerne - selvom jeg godt ved at det er fy at sige herinde ;o).



  • #45   10. dec 2012 Nu ved jeg ikke hvordan hun går i trav - vil egentlig gerne se en video af det :-|

    Men min Vimse løb også lidt stresset rundt. Jeg lod ham bare gøre det, mens jeg selv slæbte mine fødder med rundt i longen mens jeg kiggede nedad. Efter et par gange kunne jeg sætte ham stille og roligt i trav hvor han bare luntede rundt med hovedet nede mellem bringe- og knæhøjde smiley

    Men hvis hun er helt panisk ville jeg ikke begynde med det.


  • #46   10. dec 2012
    Hun er ikke stresset, men har mere fart på en hvad opmuntrende til fart er. Hun kan komme ned i lavere der mere siger "sænk hovedet" men her gør ikke mine til at sænke hovedet.

    Jeg er selv meget rolig i mine signaler og hvordan jeg er for netop ikke at stresse hende eller opfordre til at fise rundt. Da hun er let at påvirke. Når man sætter i trav skal man heller ikke mere end lige bevæge pisken og klikke med tungen.
    Så hun er en følsom en :o).
    Fordi hendes stop signal heller ikke altid er helt 100, især ikke hvis hun lige er blevet bange fx. så laver jeg hende bare tulle rundt imens jeg går roligt og siger " roooo " i et roligt tone leje.

    Hun har ca. hovedet her;
    http://www.cryozootech.com/images/ET%20trot%20ete%2009.jpg

    Og er hun oppe og kører så ryger det længere op;
    http://www.equestrianandhorse.com/images/main/Draft_Horse_In_A_Trot_1700748.jpg

    Hun strækker ikke hovedet mere frem eller ned.


  • #47   11. dec 2012 Okay, men hvis hun "bare" løber rundt, så ville jeg netop bare lade hende, indtil hun til sidst giver lidt efter, så ville jeg rose hende og stoppe hende. Så hun ved at det er godt og rart at slappe af. Men bare at lade hende tulle rundt, ikke drive på hende (medmindre hun går ned i skridt selvfølgelig).

  • #49   11. dec 2012
    Lisette K
    Har bare ikke lige mulighed for noget video da jeg ikke ejer noget der kan optage og det med at få fat i folk der har, tjo de hænger ikke lige på trærene :o)

    Og ja, en fast chambon er at spænde ind - men for mig på ingen måde sammenlignlig med pessoa, alm. chambon og hvad der ellers er.
    Jeg ved det er fy fy at sige herinde :o)

    Hun skal tilses af Brian Mossin igen, ved ikke lige hvornår men det er mht om der må rides også slf. for at tjekke hvordan det ser ud med spændinger.

    Bianca B - Giver efter mener du søge ned? Det gør hun nemlig ikke ;o). Enten så bliver hun ved med at fise rundt med hovedet oppe ellers så falder hun i skridt.


  • #50   11. dec 2012 Da Brian Mossin var der for at tilse hende, kunne han ikke rigtig gøre så meget kiropraktisk, fordi Fleur var øm over hele kroppen. Jeg har hende ude og massere hende, strækker hende ud og laver nogle kiropraktiske øvelser (løfte ryg mv) ca 4 gange om ugen og hun reagere langt bedre på dette nu.

    Førhen blev hun sur, hvis man tog i halen og spændte op, nu kan hun stå helt afslappet og svinge i hele kroppen, når man trækker.

    Men der er lang vej endnu og hun har det svært med de hårde folde her til vinter. Jeg arbejder på nogle boots til hende.

    Bare lige kort fra hestens ejermand smiley


  • #51   11. dec 2012
    Alt i alt - Fleur er kommet er godt stykke fra da hun startede ;o).
    Både vægtmæssigt og i det at slappe af i skridt.


  • #53   11. dec 2012
    Det er jeg klar over ;o). Det er heller ikke en der skal smides på for hver en pris. Lige pt. er hun halt, så der er ikke noget træning.
    Kommer ikke ud til hende når det er lyst ( eller jo, lige i ½ time max ) og udstyr til gå ture har jeg ikke lige i mørke og hvis jeg skal gå hvor det er lyst så bliver det på asfalt og med de fusser hun lader til at have så tænker jeg at det ikke er optimalt her om vinteren med fros og is.

    Så lige nu skal jeg bare lige finde ud af om hun forsætter med at ømme sig når hun bliver flyttet fold eller hvordan det kommer til at se ud :o).


  • #54   11. dec 2012
    Og udover det, så har jeg aldrig været nogen ekspert i longering - jeg kan få hesten til at gå rundt og skifte gangart samt ændre volten. Men fordybet mig mere i det har jeg ikke. Og jeg tror at for at lære mere, så skal man have en person til at vise det og det gøres over en periode så man ikke falder tilbage ;o).
    Så tænker at det at blive guidet over internettet om hvordan man skal gøre med sin krop, det er svært når det ikke kan vises live.

    Så mine longeringskunskaber er ikke noget vildt og voldsomt, men har virket fint til at hun kunne slappe af i skridten og hvor hun i traven så ikke rigtigt har " forudsætningerne " for det. Så derfor har jeg også holdt mig fra den, for at fokusere på skridten og det virkede udemærket.


  • #56   11. dec 2012
    Kan prøve - lige nu skal hun dog første stoppe med at halte :o)


  • #57   19. jan 2013
    Kan opdatere om at jeg har modtaget chambonen og prøvet den på Fleur idag. Super oplevelse! Hun travede roligere end normalt og fik en mere "åben" holdning istedet for at gå højt med nakken og klemme ganachen sammen. Så selvom hun bare hovedet højt åbnede hun op.
    I en hel runde præsterede hun også og have halsen strakt frem og ned, under bringe højde. Aldrig set før, aldrig kun få øjeblikke i skridt.

    Så jeg er positivt overrasket :o)


Kommentér på:
Erfaring med fast chambon.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce