{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.758 visninger | Oprettet:

gjord str. :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg har dårlig ryg, og har hørt en western sadle skulle være god hvis man skal ride i længere tid. smiley
Jeg har fundet sadlen men, hva str. gjord skal jeg bestille?? Aner ikke noget om det. smiley Hesten den skal bruges til er en DV på 165 godt bygget uden at være fed smiley
Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gjord str. :)
  • #1   5. nov 2012 hmmm.. det kan du faktisk måle - læg sadlen på hesten og mål fra den "korte" gjordstrop og om til samme sted på modsatte side.. smiley

    du skal jo nok have en 30-32 tommer gjord.. Men mål bare i cm. så kan du altid regne det om til tommer smiley

    Og ja - en western sadel er fantastisk at sidde i - hvis man køber en ordentlig sadel. Ellers kan den være det modsatte smiley


  • #2   5. nov 2012 Åhh super!! Mange Tak smiley Rigtig stor hjælp smiley

  • #3   6. nov 2012 Har selv haft en DV jeg red western på - mener hun brugte 34 tommer i gjord. Det gode ved Western gjorde er at der er så lange gjordstropper, så min hest går f.eks med en 26 tommer gjord, men min veninde red hende den anden dag med en 32" og den fungerede også fint på hende smiley

  • #4   6. nov 2012 Vores paint der er ca 156 i højde skal helst have en 32 eller 34. Og det er en høj kvalitets western sadel. (mange billigere er noget mindre, og derfor kræver en størrere gjord) Og det er med gjorden i en af de nederste huller på off billet. Mandens gammel oldenborg der var 160 skulle have en 36".

    Jeg ville måle fra ca halvejs op ad off billet (den kortere gjord strop på venstre side, hvis der er sådan en... mange bruge en tie strap på begge sider) til tilsvarende sted på den anden side. Så har du lidt justeringsmuligheder.

    Bruger du en tie strap i begge sider, er det noget nemmere, at bruge en kortere gjord, fordi tie strappen har rigeligt længde.

    Hvis sadlen har en drop rigging, skal gjorden være kortere, men drop rigging er ikke så almindelig herover. Min kraftig Quarter i min billed her har en sadel idag med drop rigging og bruger en 30". Hun er kun 148 i højde.

    Vi foretrækker også at gjorden kommer godt op til underlaget. Nogle foretrækker en kortere gjord.


  • #5   6. nov 2012 MHT din ryg, vil jeg råde dig at prøve at ride sadlen inden køb. Jeg har dårlig hofte og ryg og forskellige stil sadel har meget at sige om hvor godt jeg sidder. Af et eller andet grund, sidder jeg kun godt i roper og ranch sadler. Kan slet ikke holde ud at ride i en reiner. Sædet er meget anderledes i nogle af de forskellige stil. Og jeg plejer heller ikke at være glad for sadler med polstret sæde. Jeg sidder bedre på en mere hårdt sæde.

    Jeg får også ondt hvis sadlen ikke er balanceret ordentligt (og det får hesten også). Hvis du har fornemmelse af at du rider op ad bakken eller ned af bakken når du rider på en flad styk, er der et problem. En anden tegn er besvær med at få benene ind under dig til at du sidder naturligt (benene frem kan skyldes tip i begge retninger). Og med tid kan det godt være at det overbelaster din ryg, lige som det gjorde min. Vil bare sige det, så du er ekstra opmærksom inden du investere pengene.

    Men forhåbentlig har du nemmere end jeg havde, med at finde en du sidder rigtig godt i.


  • #6   6. nov 2012 Super super mange tak for de fine og store svar smiley Det ser ud til jeg bare skal prøve en 32 tommer. Hvis den ikke passer må jeg jo bytte den smiley

    - MHT. til min ryg har jeg et gele overtæk på min dressur sadle for at kunne holde ud at side i den. Så jeg har fundet en western sadle hvor der er gele i sædet. Så må jeg håbet et giver lidt den samme efekt smiley


  • #7   7. nov 2012 Der kan også fåes sæde overtræk til western, hvis det senere bliver nødvendig for dig, men du skal være opmærksom på at de kan gøre sædet for lille til rytteren, så nogle gang er det nødvendig at få en en halv tomme størrere, for at rytteren sidder ordentligt med det.

    Selvfølgelig er din helbredsproblemer og oplevelser ikke nødvendigvis det samme som min, men det var sædens opbygning jeg er kræsen med. Ranch og roper plejer at være mere flad og derfor bedre for mig. Nogle af de andre er bygget højt fortil og jeg aldrig kunne sidde rigtig i dem. Hvor bredt sædet føler har også noget at sige. Mine nye sadel føler mindre bred end andre jeg nogensinde har siddet i, og selv min mand er enig om at det er en imponerende godt sæde. Men det var også derfor jeg ofret den høje pris for sadlen.

    Det er lidt svært at forklare. Men prøver du lidt forskelligt, kommer du hurtigt til at opleve hvilken er bedst for dig. Men har du kun siddet i en eller to, er det ikke sikkert at der ikke er noget bedre derud.

    Bare din sadel fungere for dig og hesten er det dejligt. Men ellers må du ud og sidde i flere forskellige og se hvad er bedst.


Kommentér på:
gjord str. :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce