{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Creme mere sandsynlig end blak? {{forumTopicSubject}}

Ja, indenfor islænderavl har vi en side hvor man kan indtaste en hoppe og en hingst's ID nummer og så fortæller den blandt andet hvilke farvemuligheder der er for et evt. føl mellem de to. Men nu undre jeg mig.
Jeg lavede simuleret avl mellem min hoppe, som er ulsblak, altså har både creme og blak gen og på brun baggrund. Hingsten er rødbroget og homozygot for broget.

Resultatet siger:
25 % for palomino broget
18, 7 % for rød broget
10,4 % for buckskin/moldot broget
8,4 % for smokey black broget
7,8 % for brun broget
6,3 % for sort broget
6,2 % for rødblak broget
2,6 % brun blak broget
2,3 % for sort blak broget

Nu er mit spørgsmål så, hvorfor er sandsynligheden for blak så meget mindre end sandsynligheden for creme?
Sansynligheden for en palomino broget, en rød blak broget, en buckskin/moldot broget og en brunblak broget burde vel være det samme?
Er der nogen der kan forklare hvad der spiller ind?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Creme mere sandsynlig end blak?
  • #2   13. nov 2012 Åbenbart ikke. Synes da det virker helt ved siden af! Især fordi der er en del blak på hingstens side, men ingen creme..
    Derudover siger den at der er en lille sandsynlighed for vindot. Til trods for at jeg ikke umiddelbart kan finde nogen der bære det gen i nogen af deres stamtavler.


  • #4   13. nov 2012 Ikke med mindre de går ud fra at det kan opstå i tilfældige mutationer i hvert fald. Jeg kan i hvert fald skrive under på at der ikke er skyggen af vindot i min hoppe. Har undersøgt hele hendes stamtræ meget grundigt og fundet billeder af de fleste.

  • #5   13. nov 2012 Svaret er at de regner forkert.

    Der er lige stor chance for blak og palomino da begge er dominante gener. Ud fra de to gener alene er procenterne
    25% Creme
    25% Blak
    25% Creme og Blak
    25% ingen af delene

    Og det er så uafhængigt af grundfarve. Hver mulig grundfarve kan du lægge ovenstående værdier på (f.eks rød, hvoraf 25% vil være creme, 25% Blak, osv osv.).


  • #6   13. nov 2012 Nej den er helt gak.... hehe.

    Brug colour calculator istedet.... men du skal kende genotyperne....


  • #7   13. nov 2012 niks man kan slet ikke regne med WF smiley mange farver er også forkert registreret hos mange heste derinde, og så tror jeg den regner i forhold til hvor mange gange genet optræder i linjen i forhold til almen arvegenetik smiley

  • #8   13. nov 2012 Ren nysgerrighed, på hvilken baggrund mener du din hoppe har cremegén? Visuelt kunne hun da "bare" være blak..


  • #9   14. nov 2012 MiTho's heste. Egentlig kan jeg heller ikke vide det med sikkerhed, men normalvis er islændere jo meget mørkere når de kun er blak. Det er avleren der sagde at hun har begge dele, hvilket også er meget sandsynligt ud fra afstamningen.
    Se her: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/296944-hillings_afstamning
    Da jeg fik hende spurgte jeg dog også her i gruppen om det var sikkert at hun havde både creme og blak, og fik svaret at man selvfølgelig ikke kan vide det 100 % med mindre man tester, men folk var rimeligt enige om at det så ud til at være rigtigt nok.
    Jeg synes nu også umiddelbart at hun ser mere moldot ud end blak. Men så har hun jo vildhestestriberne. Det er måske svært at bedømme ud fra billederne, men hun er altså meget lys og slet ikke den det gullige eller brune farve som man normalt forbinder med en brunblak.



  • #10   14. nov 2012 Det er rigtigt, og hun er også meget buckskin typet i ansigtet, så hun kunne sagtens være cremegénsbærer, jeg tænkte bare, at du måske viste det af en eller anden årsag..
    Man lærer dog noget nyt med de islænderfarver ;).. Jeg var overbevist om, at ulsblak var en blak og ikke andet, i "vores" verden ville hun jo hedder dunskin ligesom min hingst..


  • #11   15. nov 2012 Ja, jeg er jo vokset op med de islandske farvebetegnelser, så du kan tro det var forvirrende for mig da jeg begyndte at læse om farvegenetik smiley Ind imellem er jeg stadig i tvivl med nogle betegnelser.

  • #12   15. nov 2012 Ja tro mig, det er lige så forvirrende den anden vej rundt smiley

  • #13   16. nov 2012 Ej det dummeste er når der er en betegnelse for en farve, som genetisk set ikke er en selvstændig farve, men som bare er en variation. -_-' Det kan virkelig irritere mig!

Kommentér på:
Creme mere sandsynlig end blak?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce