{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.337 visninger | Oprettet:

Varme hove/ben - kølebandager? {{forumTopicSubject}}

Jeg passer min venindes hest her de næste par dage, men en episode i går fik mig til at tænke om der ikke fandtes nogle smarte kølebandager eller lign.

Hesten har stået på fold hele dagen og da jeg kommer ud om eftermiddagen, bemærker jeg at hestens hove er varme ved kronranden på indersiden på højre for- og baghov. Forbenet er også lidt varmt længere oppe ad benet. Jeg bliver enige med en anden i stalden, at jeg skal tage ham ned i longen i ridehuset og se om han er halt. Han er 100 % ren på alle ben, på begge volter i både skridt, trav og gallop og efter ca. 15 min, primært i skridt mærker jeg igen på benene. Varmen er næsten væk. Vi fortsætter så 10 min mere og går op i stalden. Nu er der intet at mærke. Han får sine dækner på og jeg pakker hans ting væk og lige inden jeg kører, er hans baghov blevet varm igen! Jeg skriver til ejer og bliver enig med en anden i stalden at jeg skal få staldholder til at mærke efter i aften og selv kører derud her til morgen. Kl. 23 får jeg en besked fra staldholder at hun ikke kan mærke at han er varm. Her til morgen synes jeg nu han er lidt varm, men så heller ikke mere end de andre hove, så han er kommet på fold her til morgen. Han har sikkert bare trådt lidt forkert på folden. Jeg tjekker igen i eftermiddag, men så tænker jeg.

Ville det have været godt at "lægge is på"? Jeg tænker at det ville være smart hvis der fandtes nogle transportgamacher, med lommer i hvor man kunne lægge køle eller varmeelementer i. Findes der sådan noget?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Varme hove/ben - kølebandager?
  • #1   5. dec 2012 jeg har brugt et håndklæde, gjort det vådt, og så sat på hestens ben med selvklæbende bandager :)..

• #2   5. dec 2012 Jeg har fundet det her - det er godt nok smart:
    http://www.neo-ice.dk/group.asp?group=2

En forbinding, som skal lægges i en væske i 10 sek og lige ligge i 60 sekunder, så virke det. Det absobere varmen i stedet for at lægge kulde på og man kan jo vikle den om problemet uanset om det er på hasen, hoven, halsen, din fod eller din arm - SMART. DET skal jeg have smiley

I øvrigt: Ville i have gjort anderledes i situationen?

• #3   5. dec 2012 Personligt er jeg ikk fan af at pakke hesten voldsomt ind i vat. Jeg vil ofte vælge at gøre det samme, som hvis det var mig selv. Hvis jeg vrikkede om ville jeg ikke gå amok over det.. Bare give det lidt ro og varme det langsomt op, når jeg skulle bruge det.

Så nej, personligt ville jeg ikke have gjort noget andet smiley

• #4   5. dec 2012 NU ved vi jo at småskader restituere bedre ved kulde, så jeg ville ikke have pakket hesten ind, men blot udsat den for kulde i 15-20 minutter.

• #5   5. dec 2012 i dit tilfælde, nej jeg havde ikke gjort andet.. slet ikke når varmen forsvinder af at hesten bliver rørt smiley

jeg brugte håndklædet da min første hest havde vredet forknæet om på folden, og stod med elefantben - fik rådet af min dyrlæge..
    og ellers kan man, når det er ved hoven, blot vande benet nogle minutter, det køler jo også :)..

• #6   6. dec 2012 Når der er så koldt som der er nu, kan hestene godt virke varmere på benene end normalt da de har mange blodkar i ben/hove som skal holdes varme for at de ikke får forfrysninger da det er et meget udsat sted på hesten da der på benene ikke er mere end knogler, sener og hud, ingen fedt til at holde på varmen.

Og når den ikke er halt eller noget er der ikke nogen grund til at køle eller pakke ind, slet ikke når der er så koldt som der er pt.

Det er min mening til det.. smiley

Kommentér på:
Varme hove/ben - kølebandager?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce