Varme hove/ben - kølebandager? {{forumTopicSubject}}
Jeg passer min venindes hest her de næste par dage, men en episode i går fik mig til at tænke om der ikke fandtes nogle smarte kølebandager eller lign.
Hesten har stået på fold hele dagen og da jeg kommer ud om eftermiddagen, bemærker jeg at hestens hove er varme ved kronranden på indersiden på højre for- og baghov. Forbenet er også lidt varmt længere oppe ad benet. Jeg bliver enige med en anden i stalden, at jeg skal tage ham ned i longen i ridehuset og se om han er halt. Han er 100 % ren på alle ben, på begge volter i både skridt, trav og gallop og efter ca. 15 min, primært i skridt mærker jeg igen på benene. Varmen er næsten væk. Vi fortsætter så 10 min mere og går op i stalden. Nu er der intet at mærke. Han får sine dækner på og jeg pakker hans ting væk og lige inden jeg kører, er hans baghov blevet varm igen! Jeg skriver til ejer og bliver enig med en anden i stalden at jeg skal få staldholder til at mærke efter i aften og selv kører derud her til morgen. Kl. 23 får jeg en besked fra staldholder at hun ikke kan mærke at han er varm. Her til morgen synes jeg nu han er lidt varm, men så heller ikke mere end de andre hove, så han er kommet på fold her til morgen. Han har sikkert bare trådt lidt forkert på folden. Jeg tjekker igen i eftermiddag, men så tænker jeg.
Ville det have været godt at "lægge is på"? Jeg tænker at det ville være smart hvis der fandtes nogle transportgamacher, med lommer i hvor man kunne lægge køle eller varmeelementer i. Findes der sådan noget?
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.076
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
http://www.neo-ice.dk/group.asp?group=2
En forbinding, som skal lægges i en væske i 10 sek og lige ligge i 60 sekunder, så virke det. Det absobere varmen i stedet for at lægge kulde på og man kan jo vikle den om problemet uanset om det er på hasen, hoven, halsen, din fod eller din arm - SMART. DET skal jeg have
I øvrigt: Ville i have gjort anderledes i situationen?
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Så nej, personligt ville jeg ikke have gjort noget andet
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.076
jeg brugte håndklædet da min første hest havde vredet forknæet om på folden, og stod med elefantben - fik rådet af min dyrlæge..
og ellers kan man, når det er ved hoven, blot vande benet nogle minutter, det køler jo også :)..
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
Og når den ikke er halt eller noget er der ikke nogen grund til at køle eller pakke ind, slet ikke når der er så koldt som der er pt.
Det er min mening til det..
Varme hove/ben - kølebandager?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside