{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  havre feder.
  • #1   8. dec 2012 Feder og feder...det giver energi, noget som en del heste ikke kan klare i deres hoveder.

    Byg feder mere og på en bedre måde end havde da det for det meste ikke gør hesten skør i hovedet.

    Som de sagde i gamle dage, "havre gør dem magre og byg gør dem tyk'"

    Og det passer faktisk meget godt, for du kan godt fodre en hest tynd med havre.


  • #2   8. dec 2012 byg er så samtidig rigtig dårligt for hestemaver.
    Noget m for meget stivelse de forkerte steder i tarmene. Det gir mavesår.


  • #3   8. dec 2012 Jeg bruger slet ikke korn til mine heste, det er ganske unødvendigt

  • #4   8. dec 2012 Vil hellere tildele en smule byg end havre, dog bliver min fjord også træls på byg.

  • #5   8. dec 2012 Havre gør magre, byg gør ryg og hvede gør fede smiley
    Havre giver energi.
    min søs giver hendes heste det (de er tynde) men de tager ikke på, og det er fordi at det "kun" giver energi og gør dem magre smiley


  • #6   8. dec 2012 men det har jo stadig det største fedtindhold? så det burde også fede mere end de andre korn sorter man bruger?

  • #7   8. dec 2012 alt det korn er slet ikke godt for hestene. fodre med fibre og evt. olie i stedet, det er meget bedre. og ingen risiko for mavesår så! smiley

  • #8   9. dec 2012 Anette Maria vi kunne ikke være mere enige, forstår heller ikke hvad folk vil med alt det stivelses holdige foder, det gør jo intet godt, kun for ejerens øjne og pengepung ; )

  • #9   9. dec 2012 præcis tine smiley men det sjove er bare, at det er lige så billigt at fodre med fx fiberpiller og lucerne, da de kun skal have en brøkdel af det, ifht. korn. hvis min hest skulle have korn, skulle hun nok have 2½ kg om dagen for at holde huld( hvis det overhovedet kunne lade sig gøre, uden hævede ben, alt for meget energi mm) mens at hun kun får mellem 500g-750g fiberpiller om dagen og ca 200g lucerne smiley og så vitaminer ved siden af, men det skal der jo også ved korn smiley

  • #10   9. dec 2012 ja og så hø og wrap selvfølgelig smiley min får også nogle flere ting fordi hun lige har haft bændelorm plus hun er i genoptræning, men hvis man tager udgangspunkt i basisfoderet, så smiley

  • #11   9. dec 2012 Kraftfoder af alle arter, giver mavesår, hvis det tildeles i for store mængder i forhold til grovfoder. Hesten er fra naturens side konstrueret til at leve af stråfoder, i form af græs.
    Vi har så valgt at bruge dem som arbejdsdyr, størstedelen som rideheste og derfor har de brug for mere energi end grovfoderet kan tildele dem og derfor tildeler vi dem alt mulig andet som energikilde.
    Hestens mave/tarm system er ikke udformet til at kunne omsætte store mængder korn. Og slet ikke den store mængde stivelse i byg.
    Stivelse binder væske i kroppen og derfor nogle mener at hesten tager på af byg.
    Alt foder der ikke forbrændes feder.
    Hvor meget et foder feder, afhænger af antallet af foderenheder der er i fodermidlet. En foderenhed er defineret som den energimængde der er i et kg byg. Der er færre foderenheder i havre end i byg.
    Jeg har desværre ikke lige min fodertabel ved hånden, så kan ikke lige sige hvor stor forskellen er.
    Men for at gøre hesten det godt, så sørg for at 2/3 af energitildelingen kommer fra wrap eller hø. Og det skal være 2/3 af FE (foderenhederne) ikke 2/3 og vægten på foderet. Så undgår i mavesår.


  • #12   9. dec 2012 altså havren har masser energi i sig ja, men hvis hesten ikke forbrænder det, feder det også. såe..

    Ved ikke lige og det er rettet mod mig det med man ikke skal fodre med korn eller hvad?
    det skal lige siges jeg aldrig har været tilhænger af korn og har i lang tid bare fodret med mineraler og hø adlibitum.

    Lige nu får han en håndfuld musli(hestespark) om aftenen fordi han får pulver: msm, glykosamin og magnesium. om morgenen får han en smule havre fordi de andre heste får morgen mad og havren er med i prisen.

    Jeg har før fodret med sådan noget græss/lucerne, det gider han ikke spise, sidste år prøvede jeg sådan en sæk: http://www.midtjysk-kemi.dk/shop/islaender-ponyguf-193p.html og har også prøvet andet.

    må ærligt indrømme jeg ikke helt forstår hvor i vil hen?


  • #13   9. dec 2012 det var generalt franciska, at jeg skrev smiley hvorfor får viktor glukosamin?

  • #14   10. dec 2012 Ja var ikke ment specielt på dig : ) : )

  • #15   10. dec 2012 anette
    fordi han har spat.


  • #16   10. dec 2012 øv øv smiley

  • #17   10. dec 2012 ja:( han fik det er i sommers.

  • #18   10. dec 2012 vi har givet havre i mange år.. så skiftede vi over til byg her i sommeres og BUM så blev hestene fedet op smiley

    Så byg feder absolut mere end havre.. det blev testet på 4 heste i forskellige str/racer og huld str


Kommentér på:
havre feder.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce