{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.715 visninger | Oprettet:

Halt - nogen der har prøvet noget lignende? {{forumTopicSubject}}

Øv øv, troede jeg skulle ud og have en rigtig god julegave i går i form af en travetur, men nej, hesten var halt, og det lagde da noget af en dæmper på mit julehumør.

Jeg kan simpelthen bare ikke forstå, hvad der er galt med ham?
I sommers blev han diagnosticeret med en gaffelbåndsskade i det venstre forben. Skridtmotion blev ordineret, og han blev startet op i trav igen her til november. Efter meget længere tid, end hvad dyrlægen havde ordineret, men jeg følte bare ikke, det var i orden. Kan ikke helt forklare hvorfor..
Efter vi kom op på de 3-4 mins trav, begyndte han at nikke på højre, og jeg tilkaldte en ny dyrlæge for at få en second opinion.
Her var dommen en kode-/hovledsforvridning, gaffelbåndet var helt fint. Han blev herefter behandlet i begge led, skulle stå to uger og så i gang i går, men var altså ret halt på det venstre forben igen (nik på højre).
Der var varme i ledet, som der har været on/off siden sommers.

Er der nogen der har prøvet noget lignende? Eller kan komme med et bud på, hvad det er?
Jeg er efterhånden ret negativ, og tror ikke rigtig på, at vi har fundet ud af, hvad der egentlig er galt.
Det er bare så ærgerligt, hvis han ikke kan mere, for han er kun 11 og er en virkelig fin hest, der ikke har været skadet før. Men han har bare stået så længe, så hvis der var noget et andet sted, burde det også være helet jo.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halt - nogen der har prøvet noget lignende?
  • #1   25. dec 2012 Jeg tænker om det kan være noget i skulderen måske? Det kan de jo godt halte sådan on/off af.. har dyrlægen undersøgt andet end kun det sted, hvor det ligner skaden er sket?

• #2   25. dec 2012 Ja, min tanke, da han blev halt her for en måned siden, var nemlig også, at det var helt andet sted, så det var derfor jeg fik en helt anden dyrlæge ud. Han undersøgte ham fra top til tå og gik alle led i gennem, og der var intet i skulderen, men til gengæld klar ømhed i kode/hovledet.

• #3   25. dec 2012 Røngten og scanning hvis røngten ikke viser noget....

• #4   25. dec 2012 Hmm, det lyder mystisk. Selvfølgelig kan en lille skade godt sidde længe, men jeg tror ikke de sidder SÅ længe. Ja så er røntgen og scanning nok også mit bedste bud.

• #5   25. dec 2012 Han er blevet scannet i sommers, og den viste en ikke-voldsom gaffelbåndsskade, som "burde" være i orden efter et par måneders genoptræning. Der blev også taget røntgen af gaffelbåndets vedhæftning, men ikke af koden, og der var ikke noget.
    Jeg er begyndt at blive lidt bange for, at han har nogle forandringer i kodeleddet. Men ja, han må i røntgen smiley

• #6   25. dec 2012 Scanning og røntgen! smiley kender en der havde et problem med sin hest der minder meget om det, det vidste sig at han havde to fuldkommen smadrede koder.. Han havde formentlig været halt længe også da hun købte ham men det vidste hun ikke.. Og efter han blev kastereret blev det synligt, derfor ville jeg sige scanning og røntgen for du kan være mere heldig! Og forhåbentlig er du mere heldig! smiley

• #7   25. dec 2012 Han har ikke været halt (med det!) i lang tid. For det kom lige pludselig, da han havde været i gang med trav i de der 3-4 uger. Så blev han pludselig halt i skridt efter han var snublet under mig, og det har han aldrig været før. Så håber, at det er noget relativt nyt, hvis det er noget i ledet.
    Måske er det "bare" en kodeledsforvridning, som skal have lidt tid, og billedet bare bliver mudret, fordi han har gået med gaffelbåndsskaden? Aner det ikke.

• #8   25. dec 2012 Det er ikke til at vide, og jeg ville ikke turde andet end at følge op med røngten og scanning af begge forben... Hellere det nu og få en diagnose, du kan agere ud fra, end halvt om halvt gætværk, hvor du kan risikere at gøre "det" værre eller udskyde helingsprocessen betragteligt smiley

Håber du vil opdatere i denne tråd med hvad du gør og hvad der sker...

• #9   25. dec 2012 Helt sikkert. Jeg har også fulgt dyrlægens råd slavisk indtil nu for netop ikke at være skyld i, at det blev værre. Men det kunne jo bare være, at der var en, der havde stået i samme situation, som havde et godt råd eller et bud smiley
    Jeg skal nok lige opdatere, hvis/når vi får opløst mysteriet.

• #10   25. dec 2012 Øv hvor er det surt. Håber i finder ud af hvad der er årsagen smiley
    Men jeg tænker også lidt røntgen, hvis ikk andet så til at afkræfte nogle ting. Det har jeg haft stor glæde af !!!

Håber I får løst mysteriet - og ligesom Jeanette, vend gerne tilbage med opdateringer smiley

• #11   25. dec 2012 Tja, skader kan alså vare længe afhængig af hvad det er.
    Min har haft en skade på den dybe bøjesene (i hov regionen) på det ene forben, samt følgeskade på modsatte forben. De startede med at scanne og fandt en ledbetændelse mener jeg, lige over hovregionene, det blev behandlet og hun blev rentgåendene, vi gik i gang med genoptræning, og så blev hun halt igen. Vi er nu 4-5 mrd inde i halthedsperioden.
    Vi blev så sendt til MRI scanning, hvor det så viste sig at der var en skade på den dybe bøjesene, og følgeskade på det modsatte forben. Hun fik så 6 mrd. boksro, hvor hun godt måtte skridtes, men det stoppede jeg hurtigt med efter hun smed mig af. Brugte så skridtbånd. Efter 6 mrd kom hun til tjek, og var i orden, her har hun så været halt i 10-11 mrd, så de kan sagtens stå længe inden skaden heler op.

• #12   25. dec 2012 Belinda - Ja, det ved jeg desværre alt for meget om. Ift gaffelbåndet har det fået mere end dobbelt så lang tid som dyrlægen har anbefalet.
    Jeg håber lidt, at vi er ude i samme forklaring, som med din - at der er noget helt andet galt, som "bare" skal have tid. Og at det ikke er blevet noget kronisk, så selvom det må have været en øv-tid for dig, så giver det mig alligevel lidt håb for, at han bliver i orden igen.
    Jeg vil bare så gerne have en sikker diagnose. Om det så er et halvt år, det kan jeg leve med. Bare ikke med tanken om, at han måske ikke kan holde til det alligevel.

Var ude at skridte i dag, og tænkte, at jeg lige ville teste det (på dyrlægens opfordring), og der var ingen halthed i de 2 min godt og vel, jeg travede. Mærkeligt.

• #13   25. dec 2012 Men min var det ikke til at vide om det halve år ville hjælpe. Faktisk sagde dyrlægen af man i England mener jeg det var havde lavet undersøgelser, og der var det 20% mener jeg, som kom sig, så % var ikke stor, men han sagde da også han havde set værre skader end min havde, som var helet op. Men, 7 - 9 - 13 har hun da været redet i lidt over 1 år nu. smiley
    Men ja vente tiden var da ikke det sjoveste, og selvom det at hun var rentgående burde havde givet mig en god dag, gjorde det ikke, det var blot eneste positive ting den pågældende dag.

• #14   29. dec 2012 Min har været halt siden slut oktober med en overbelastning i dragterne på begge forben. Han blev netop fredag d. 21 erklæret raskmeldt og fik ordineret genoptræning, jeg var SÅ glad, det var den bedste julegave!! MEN lørdag da jeg så skal igang og endelig kommer il travdelen så er han bare stokhalt trods det at han i mønstring og bøjeprøver fra dagen før var 100% rengåede, jeg var grædefærdig - så jeg må siges at kende alt til det dalende julehumør, føler med dig smiley

Jeg besluttede at prøve lidt alternativt inden jeg ville tage på dyrehospitalet med ham igen. Jeg fik derfor en laser terapeut til at komme og tage bestik af ham. Hun kunne med en speciel scanner lynhurtigt se hvor i hans ben irritationen sad og behandlede så derefter. Det siges at laser behandling nedsætter skadesperioden med 80% og så er det ikke engang overdrevet dyrt. Det vil jeg klart anbefale. Min viser klare tegn på forbedring efter bare en behandling. Derudover masserer jeg områderne grundigt før og efter skridtturen med det der hedder Arnika gel som er specielt godt til led skader og forvridninger.

Jeg tror på at der er håb for din lille hest, nogle gange må man tænke i andre baner, det kan lønne sig smiley

Held og lykke med den!

• #15   30. dec 2012 Øv, det er bare forfærdeligt med tilbagefald. Man synes jo, man passer så meget på.

Det var da et rigtig godt tip. Jeg vidste ikke, de kunne finde frem til problemet - det er jo faktisk den helt store hovedbryder med ham; er det gaffelbåndet, koden eller hvad?
    Det vil jeg helt klart undersøge. Det kan jo ikke skade (kun pengepungen).
    Har masseret det en masse med en arnika/nogetandet blanding, som varmer op og så køler. Har alle mulige former for kølebandager og ler og skidt og møg smiley

Held og lykke med din egen.

Jeg håber der er tegn på bedring. Leddet har været koldt de sidste par dage og i dag travede vi dyrlægens opfordring 10 min!!!! For første gang i måske et halvt år. Jeg var ved at græde af glæde, for han var rengående.
    Så håber jeg bare det holder ved, men uanset om det holder eller ej, får jeg dyrlægen ud og kigger på det onsdag, når han kommer tilbage (dumme helligdage). For kan ikke lide, at det har været varmt :S

• #16   30. dec 2012 Ihh det er jeg glad for at høre!! Krydser fingre for at heldet fortsat går jeres vej smiley

• #17   7. feb 2013 Lovede jo lige, jeg ville opdatere...
    Det er egentlig gået rigtig godt den sidste tid, hvor vi har travet og galloperet. Men så her sidste uge blev han pludselig stok halt igen, som jeg oplevede det d. 24. december.
    Han fik selvfølgelig fri og vi aftale en tid hos den dygtigste dyrlæge, for at få en diagnose. Min frygt var, at en gammel, gammel skade i det højre bagben fik ham til at overbelaste sine forben, og ganske rigtigt var der forandringer i alle 4 ben, værst i højre bag.
    Så han blev erklæret uanvendelig og nu venter vi så på forsikringen. Vi ønsker at give ham et godt langt liv, hvor han kan blive hyggehest/græshest.
    Men øv, der røg alle mine drømme lige om middelsvær dressur med ham.

• #18   7. feb 2013 Tak for opdateringen, men ØV at det endte sådan smiley Stakkels dreng smiley

• #19   7. feb 2013 Ej øv, var en ret kedelig besked at få. smiley

Kommentér på:
Halt - nogen der har prøvet noget lignende?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce