{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.126 visninger | Oprettet:

Fiberpiller eller roepiller? {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst at fiberpiller fede mere end roepiller.

Jeg har en ældste islænder hoppe som har dårligere tænder og så man skal give opløst foder.. Men hendes huld holder ikke særlig godt med opløst roepiller, så jeg har tænkte mig at skiftes til fiberpiller i stedet.

Hun få ca 100 gram tør roepiller før opløst 1 gang om dagen.

Så hvor meget fiberpiller skal hun have om dagen? ( hun bliver fodret 1 x daglig )

Kan fiberpiller opløst i vand?

Hun er på græs 7/24 og få wrap, og i foder få hun også lucene, olie og pavo sammen med roepiller.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiberpiller eller roepiller?
  • #1   27. dec 2012 Hej

    Du kan roligt sætte hende op i roepiller.
    Det sker der ikke noget ved - min varmblods hest, der får ca. samme FE som en pony får afhængigt af huld og arbejde 100-250 g roepiller (tørvægt) om dagen.

    Jeg vil mene at du roligt kan give hende 150 g tørvægt pr. måltid uden det bliver et problem.
    Ellers så kan du kombinere fiberpiller og roepiller. Det gør jeg selv. Kombinerer fiberpiller, roepiller og Betfor.

    Derudover så kan du overveje lucernepiller til hende - fordi det er lucerne der skal opblødes og dermed bliver det nemmere for hende at tygge.

    Ellers så skal de ikke have ret meget LinaMix om dagen - det er et foder med et højt indhold af fedt og olie og dermed er det godt til heste, der har svært ved at holde huld.


  • #3   27. dec 2012 Der er som Ida siger, langt flere FE i fiberpiller, så skift du hellere end gerne til dem, jeg kan anbefale Horselux eller NAG's... De er super nemme at opløse i vand og vil sige du skal starte med 300-400 gram tørvægt fiberpiller pr måltid, se om det giver det sidste huld, ellers kan du sådan set give hende dobbelt op uden problemer, det er fiberrigt foder, og ryger derfor et andet sted i tarmen, hvor der er masser af plads og tid til at fordøje de gode næringsstoffer....

  • #4   27. dec 2012 Det kunne være en god ide med kombinere fiberpiller og roepiller sammen. Men skal man opblødes hvert sig eller kan det gøres at de blandes sammen og sætte i opblødes nat over?

    Ide, mener du 200 gram i tørvægt, ik? Hvor meget skal der sættes vand i fiberpiller, eller skal det gøre samme måde som roepiller, altså 1:4?


    Nej der er ikke muligheder at foder flere gangen, jeg er alene opstalder på stedet og heste går på stor marken med meget græs og få også wrap og frøgræs ved af.


  • #5   27. dec 2012 Du behøver slet ikke at tage plads i krybben med roepiller, de tilfører ikke noget ekstra som fiberpillerne ikke allerede gør smiley
    Og når du fodrer 1 gang dagligt, kan du ligeså godt give alle de FE du kan komme afsted med uden at hesten skal æde sig halvt ihjel for at komme til bunds... Og de fleste FE får du bare med fiberpillerne, uden diskussion smiley

    Når jeg opbløder fiberpiller, dækker jeg dem sådan set bare med vand, 5 minutter efter er de opløst (lunt-varmt vand), med koldt vand tager det 10 min smiley


  • #6   27. dec 2012 Personligt foretrækker jeg 4-5 måltider i løbet af dagen, så bliver mængden i krybben pr. gang så lille som overhovedet muligt.
    Jeg opbløder altid kun fra måltid til måltid så det står så kort tid som muligt og ikke bliver dårligt - jeg er ikke fan af de står for længe, de har ikke godt af det.

    Jeg synes dog 1:4 lyder lige lidt nok til roepiller.. men det er måske mig der personligt har lært at de skal have mere end det - og altid opbløder dem så de er til den våde side.
    Du kan roligt opbløde roepiller og fiberpiller sammen.

    Det fedeste for min hest er roepiller eller fiberpiller gerne en blanding af begge dele og så så meget vand i at det næsten ligner suppe, så har han en fest.. han synes det er HIMMELSK...


  • #8   27. dec 2012 Det gør jeg nu dagligt..
    Men der er også masser af foderenheder i roepiller..

    Men man skal med alle ting der skal opblødes kun opbløde den mængde man skal bruge - og ikke opbløde flere spandfulde ad gangen som en af vores opstaldere gør.
    Det synes jeg ikke er særlig sundt...

    Hun opbløder 2-3 kg roepiller i tørvægt ad gangen.. og så laver hun nyt når det er brugt.. det er ikke en god ide. Det kan risikere at rådne.


  • #10   27. dec 2012 Det er så forkert at roepiller ikke er velegnede til heste der skal tage på
    Vi har ført brugt roepiller til undervægtige heste med stor succes - men nu regner jeg også bare generelt i meget små mængder fordi jeg ikke udfodrer specielt store mængden ad gangen.

    Der er faktisk samme antal FE pr.100 kg i roepiller og havre.
    Jeg ved godt du er fortaler for fiberpiller - men jeg synes det er synd altid at gøre roepillerne til syndere, fordi fiberpiller er moderne i øjeblikket.

    Men hvis hesten har dårlige tænder og svært ved at optage foder så vil jeg faktisk også gå den anden vej og skære ned på mængden af fx lucerne og andet grovfoder i krybben, fordi det kræver tænderne fungerer.
    Derudover så findes der en del produkter der er optimeret til ældre heste - jeg mener i hvert fald at Brogaardens 16+ er et rigtig godt produkt til ældre heste, ligesom Hippolyt har lavet en naturmüsli i senior variant beregnet på heste med et dårligere foderoptag/tandsæt end unge heste.

    Jeg har faktisk før reddet en ældre hest fra aflivning ved at få folk til at ændre på det der er i krybben.


  • #12   27. dec 2012 I alm. roepiller uden melasse er der faktisk flere fe end i eks. fibrepiller fra horselux

    Roepiller = 89,8 fe
    Horselux fibrepallettes 88fe

    NAG fibrepiller 95 fe

    Men til opfedning ville jeg nok vælge fibrepiller, da de fylder mindre, og indeholder mere protein, evt. + lidt olie, hvis den er meget svær at holde huld på.
    Tror dette vil være bedst, når du kun fodre 1 gang om dagen.
    Roepiller er også grovere fibre, som hesten bruger mere energi på at fordøje.

    Jeg bruger begge dele, fibrepiller + olie+ vitaminer til min shire og roepiller til min belgier, min Belgier tåler ikke ret meget protein, derfor får hun roepiller + olie+vitaminer.



  • #13   27. dec 2012 Af hvad jeg ved, så "fylder" roepillerne bare, og er gode til heste der fx. skal tabe sig da de ikke feder, men derimod giver mæthedsfølelse hos hesten og så er de selvfølgelig gode for fordøjelsen smiley
    Men fiberpillerne skulle være rigtig gode til heste der har svært ved at holde huld, har selv lige skiftet min ismule over på fiberpillerne af samme grund smiley


  • #14   27. dec 2012 Tina: Og det er en gammel skrøne at roepiller ikke feder, for det gør de skam, der skal bare større mængder til end f.eks fiberpiller.... smiley

  • #16   28. dec 2012 Enig med Tine, der er ikke den store forskel på FE'en. Begge steder bruges der let fordøjelige fibre, hvilket er super godt for maven, så den generelt bliver bedre og bedre optager andet.
    Fiberpiller har også lidt andre ting i sig (lidt fedt og proteiner), så som helhed dækker den nok bedre.

    Jeg ved ikke om det samme gælder for fiberpiller, men jeg ved at man kan bruge roepiller i stedet for stråfoderet som grovfoder. Altså ligeså stille forstørre potionerne så din hoppe til sidst står med "fri adgang til det" - eller måske bare hvis I kan tage hende fra ind i mellem i længere tid og så lade hende spise så meget hun har lyst?


  • #17   28. dec 2012 Tine Jensen : Hvor meget giver du dine fiberpiller i tørvægt?

    Hvis det er mening jeg skal behold roepiller, så hvor meget anbefalder de at jeg giver den til min gammel islænder, som jeg skrevet hun få 100 gram i tørvægt, kan den virkelig øges uden at det skader på hende?


  • #18   28. dec 2012 Hvis du er meget i tvivl, så synes jeg du skal kontakte en dyrlæge eller agronom, de kan helt klart vejlede bedre end nogen af os herinde smiley

    Jeg læste på et tidspunkt at man kunne erstatte det meste af hestens hø med roepiller, hvis der var problemer med at få hø i hesten. Roepiller går som grovfoder, da det indeholder så mange letfordøjelige fibre og ikke meget andet smiley


  • #21   28. dec 2012 Fordi jeg læst et eller andet sted at hestes mave må ikke have mere end 1,5 eller 2 kg pr gang.
    Selvom det er kun 100 gram roepiller, alligevel er det for meget når den fyldt med vand :S

    + den få 400 gram pavo, lucerne og olie. Så det er vejer alligevel meget.


  • #22   28. dec 2012 En hest må max få mellem 1,5 til 2,5 kg KRAFTfoder pr måltid, dette gælder ikke fiberrigt foder som lucerne, roepiller, fiberpiller, grønpiller osv osv.....

  • #24   28. dec 2012 Nååh, hvor er jeg dog glad for at høre smiley Jeg sætte roepiller op imorgen, og forhåbentlig kan hun tages på ellers må jeg prøver fiberpiller smiley

  • #25   28. dec 2012 Ida, hvorfor kan man ikke erstatte meget af høet med roepiller? Roepiller er grovfoder pga opbygningen, der hovedsageligt er fibre, som vedligeholder mave-tarmsystemets mikroorganismer og hjælper med at holde den rette pH i tarmen. Hvis man kigger i fx den store foderbog (af Nanna Luthersson), så indgår roepiller i tabellen over grovfoder. Roepiller er faktisk nemmere for maven at nedbryde og optage end hø/wrap

    Forresten, Christine, er hun tjekket med tænder og orm for nyligt?


  • #28   28. dec 2012 Ork, jeg havde nu en hest der stoppede med at slubre det i sig, når hun havde taget 1/4 af en spand, hvorefter hun gik igang med høet. Så kunne resten stå til når hun følte høet ikke var spændende mere, trængte til anden smag i munden eller lign. Hun stod på sygefold-løsdriftsfold og skulle tage på, hvilket virkede meget fint, da jeg fyldte lidt olie med i. De fleste heste synes ikke det er ultra spændende at spise roepiller, så "fri adgang" til det var hvad jeg tænkte - jeg ved der er andre som også har haft fin effekt med det

    Når jeg mener erstatte, så mener jeg der skal være så hesten kan gå til og fra det ligesom hø, hvor der bliver ved med at være noget. Men eftersom det fylder mindre end hø, spises hurtigere (specielt af en hest med gammel-tandproblemer), så ville min holdning være, at der "bare skulle hældes op"


  • #30   28. dec 2012 Roepiller jo, har du prøvet at give din hest det rent/i større potioner? Det er dælme sjældent en hest gider tømme en krybbe med det smiley

  • #31   28. dec 2012 .... og vi snakker rene roepiller, ikk? Ikke dem med tilsat sukker, for det er ikke lige det bedste...

  • #33   28. dec 2012 Hov, nu er jeg forvirret, hvad er "jo" til og hvad er "nej" til? Længe leve skriftsprog smiley

  • #35   28. dec 2012 Super, thanks for uddybning smiley

    Okay, men jeg har ikke oplevet heste ville æde en hel krybbe i streg (en flok af knap 10 heste jeg gennem de senere år har fodret lidt på) og jeg synes tit man har hørt folks heste, fx her på hg, "ikke gide spise roepillerne".
    Hvis hesten kastede sig over det og slubrede løs en hel krybbe ville jeg nok komme på andre tanker - det er bare ikke tilfældet jeg har prøvet smiley


  • #36   29. dec 2012 Hvis du virkelig vil have noget med "godaw" i, så skal du skippe både fiber- og roepiller(de mætter mere end de feder) og give risklid istedet for. det er letfordøjeligt og giver ikke stressmave ved opfedning.

  • #37   29. dec 2012 Christine Z, Jeg var kun lige startet på fiberpillerne, men måtte opgive dem da min ikke gider spise det smiley

    Så tilbage til roepillerne.

    Han får følgende:

    Morgen:
    1 liter Müsli (brogaardens Senior Diet)
    1 liter roepiller
    Vitaminer
    1 deciliter rapsolie

    Aften
    1 liter müsi
    1 liter roepiller
    hvidløg
    2 deciliter rapsolie.

    Og så får han så meget hø jeg kan proppe i ham smiley Det går langsomt, men det hjælper stille og roligt og han er begyndt at tage på. smiley

    Men hvis hesten har rigtig svært ved at holde huld, så giv den et dækken på, for det tærer meget på hulden hvis de skal bruge energi på at holde varmen.


  • #38   29. dec 2012 og det er selvfølgelig opblødte roepiller smiley

  • #39   29. dec 2012 Egehøj hvor mange fe og hvor meget stivelse er der i risklid?

  • #40   30. dec 2012 ved ikke med FE, men lav stivelse
    protein +/- 13 %, råfedt +/- 20 %.
    0,5 til 1 kg / dag, (alt efter krav og ydeevne).


  • #41   30. dec 2012 Okay tak for svar Egehøj
    Men er jo svært for trådstarter, at vide om Risklid er bedre end så meget andet, uden at kende noget så væsentligt som især fe, men også stivelse ; )


Kommentér på:
Fiberpiller eller roepiller?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce