{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.836 visninger | Oprettet:

Roepiller, fiberpiller, piller mig her, piller mig der?? {{forumTopicSubject}}

Jep, jeg har i rigtig mange år fodret med korn.
Først brugte jeg havre, som jeg lynhurtigt gik fra igen!
Så skiftede jeg over til valset byg og evt lidt majsflager, som jeg har været rigtig glad for at bruge!

Men nu har jeg læst SÅ mange steder, at folk siger man skal fodre med roepiller eller fiberpiller eller sådan noget.. men... jeg aner absolut INTET om disse former for piller! smiley
Hvad er der så godt ved disse piller? smiley

Jeg skal ikke have noget, som jeg skal bruge tid på at gå at bløde op, da det ikke altid er mig der fodre, og somme tider en der er meget uvidende om hesteforder, som lige giver en hånd med på dage, hvor tiden er presset smiley
(OBS! Alt dette er selvfølgelig noget der bliver givet ved siden af vitaminer og mineraler - så folk ikke bliver i tvivl)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Roepiller, fiberpiller, piller mig her, piller mig der??
  • #1   17. aug 2012 Så hold dig fra roepiller, et fantastisk fodermiddel, men SKAL blødes op!
    Holder tarmene i gang og er bare super godt, kunne ikke leve uden, og det er nemt at have med at gøre, men det skal som sagt blødes op eller kan dyret dø af det, da de så vil vokse i maven.

Fiberpiller kan du give i små mængder uden det skal blødes op, men har ikke brugt det ret meget, så skal jeg ikke gøre mig klog på..

• #2   17. aug 2012 Fiberpiller kan gives som alternativ til korn og behøver ikke opblødes.

Roepiller er godt til heste som er overvægtige, de skal opblødes.

• #3   17. aug 2012 Så er roepiller lidt afdebbateret for det næste stykke tid i hvert fald.

Hvad så med fiberpiller? Hvad koster de? Er de bedre end fx valset byg og hvorfor? smiley

• #4   17. aug 2012 Man bestemmer da også selv, om man vil give korn eller mest fiber. Mine har rigelig energi, det er derfor, jeg ikke "tør" fodre med korn. Så går de da helt bananas.

For flere forskellige typer fibre en hest får, jo mere stabil er dens tarmflora - altså abkterier og svampe i maven.

Får den kun en slags, nemlig græs-fribre, i hø, wrap og græs, så får den en sart mave, som er let at slå ud, hvis der sker ændringer i ex. wrappen/sukker indholdet i græsset.

Mine får YSY/gærkultur nu hvor de går på døgnfold.

Derfor er især fiberpiller en god ide, fordi der netop er flere forskellige fibre, og der bliver en bredere tarmflora, så ikke alle dør på en gang, hvis der sker ændringer i det eneste, de får (ved græs-fibre).

Kig evt. epona tv.

• #5   17. aug 2012 Roepiller skal blødes op, men kan forebygge kolik og giver en mæthedsfornemmelse (som jeg dog mener skal komme gennem wrap og ikke krybbefoder).
    Dog kan de godt indeholde RIGTIG meget sukker, hvilket heste ikke har ret godt af - surprise. Op til 21 % sukker, så det er ikke noget jeg ville fodre med i ret store mængder.

Jeg ved ikke så meget om fiberpiller, så der kan jeg ikke hjælpe smiley

• #6   17. aug 2012 Hvis du vil fodre med roepiller, kan du sagtens bløde dem op på forhånd. Jeg plejer at lave til et par dage ad gangen, og så længe det holdes køligt, har jeg ikke oplevet problemer med det.... smiley

• #7   17. aug 2012 Jeg har nu aldrig oplevet at valset byg har givet energiproblemer - har derimod med havre!

Men hvis man nu også fodre med lucerne, er det med fibrene i fibrepiller så så vigtigt? smiley

Og hvor kan man købe nogle til fornuftige priser i Randers/Silkeborg-området?

• #8   17. aug 2012 Tror jeg holder mig til fiberpiller, hvis jeg altså skal skifte over - føler mig lidt for utryg ved at skifte til roepiller, som jeg ser det pt smiley

• #9   17. aug 2012 vi bruger piller og müsliblanding til vores heste hvor vi så suplere med masser af grov foder, altså hø, wrap, lurcerne osv. og vores heste mangler absolut ingen ting! smiley

• #10   17. aug 2012 Er stadig dybt forvirret! -,-'
    Men tak fordi i prøver at hjælpe smiley

• #11   17. aug 2012 Hvis man nu giver fx denne form for lucerne, er hestens tarmsystem så ikke dækket ind med de fibre den nu engang har godt af/brug for?
    (link fjernet)

Og synes i det lyder af meget at give 500-1000g pr 100kg hest?

• #12   17. aug 2012 Team Academica: Nej, jeg mener ganske almindelige roepiller smiley Jeg siger ikke at der er så meget i ALLE roepiller, men at der kan være op til - det ved jeg med sikkerhed at der er i de roepiller der bruges der hvor jeg havde min hest opstaldet, og har også redet en hest for et par år siden der blev direkte syg af for meget sukker fra roepillerne. Og jeg er helt sikker på at de ikke bruger Betfor smiley

• #14   17. aug 2012 Ida, hvor længe holder sådan en sæk ca? smiley

• #15   17. aug 2012 Hmm, men ellers holder jeg mig bare til valset byg og så tilføjer noget lucerne med højt protein og fedtindhold i små mængder her i vinterperioden smiley

• #17   17. aug 2012 Ved godt nogen stykker har skrevet at fiberpiller ska blødes op.. Men jeg har altså givet mine heste fiberpiller uopblødte og dette skete der INTET ved har også brugt roepiller uopblødte gav kun en lille håndfuld til hvert måltid.. Så længe man gir roepiller og fiberpiller uopblødte i en lille mængde til hvert måltid, så sker der intet ved at give hestene dem uopblødte

• #19   17. aug 2012 Ja men det skete ikk ved mig i de 2 år jeg brugte det.. Selv dyrlægen sagde det, det var faktisk hende som anbefalede mig det, efter min hest begyndte at nægte og spise hans mad fordi roepillerne og fiberpillerne var opblødte.. Så jov man kan sagtens, end of descossiun (staves)

• #20   17. aug 2012 jeg har fodret med fiberpiller i over et år, og er MEGET tilfreds! bruger dem både tørre og opblødte - maks 500g tørre pr . måltid, men det har aldrig været nødvendigt at give så meget smiley

De feder en del!

En sæk (horselux fiberpellets) koster 99,- for 25 kg, og holder ca.1½ måned for mig og min store varmblod smiley

og har aldrig! haft problemer med at de skulle udvide sig for meget - jeg blander dog lidt lucerne imellem, for at hun har noget der bryder pillerne - og hun lever og spiser altså fint endnu smiley

• #22   17. aug 2012 hehe ja, det KAN ske - men det kan det også med lucerne, korn, müsli og hvad der nu ellers findes smiley min får fx. nemmere ren lucerne galt i halsen, fordi at hun ikke gider tygge det ordenligt. det skal være blandet med noget andet, men så ryger det også nemt ned smiley

og den er kun nem at løse, hvis man selv fodrer - hvis man står et sted hvor andre står for fodringen, og som siger at de IKKE vil opbløde, så det næsten ligemeget om det bare er en kande vand i kryppen eller om det er roepiller der skal gøres klar 10 timer før smiley

• #23   17. aug 2012 Jeg har brugt Horselux fiberpiller i over 3 år nu, uden tegn på spiserørsforstoppelse, men jeg giver også max 500 gram pr måltid, som de selv anbefaler... Har blødt dem op om vinteren for hyggens skyld når der var god tid, men ellers tørre...

Fiberpiller er klart sundere end valset byg, så det ville jeg slet ikke betænke mig ved at skifte til.... De feder dog godt, så man skal starte småt ud, og så holde øje ;o)

Har kunne styre huld på alt fra føl, plage, gamle fuldblods og ung DV, ved at regulere i fiberpillerne alene.. Derudover er der givet Travo Performance, ad libitum grovfoder og nogle gange Horselux Lucerne for at tilføre så meget forskelligt strå som muligt.... Alle har levet i løsdrift året rundt uden problemer...

• #24   17. aug 2012 Okay, hvis jeg skulle ændre min foderplan, til min 3-års haflinger, ville det lyde sådan:

- 350g Møllerens HestePlus
    - 300g (evt horselux) fiberpiller
    - 300-500 fed lucerne

Lyder det ok?

Han er normal at holde huld på, går i løsddrift, altid på græs, 24/7, og får selvfølgelig hø smiley

• #25   17. aug 2012 Pt får han bare ca 500g valset byg og 350g HestePlus, men vil gerne give ham noget der giver lidt mere huld her til vinter, samt noget lucerne for mavens og fordøjelsens skyld smiley

Han fungere fint på det nu, hvor han bliver redet 2 gange om ugen, men nu går vi jo vinteren imøde + han skal til at rides mere her til vinter.

• #26   17. aug 2012 Vi fodre ikke med noget korn, og Widuna har allergi og får mug og skæld af det smiley Men de får græs, wrap og hø, også vitamintilskud og noget som jeg ikke kan huske hvad hedder, men sådan nogle "kiks" eller sådan noget :3 Skriver måske hvis jeg lige finder navnet på dem...

• #28   17. aug 2012 Ida, det lyder jo bare super, så vil jeg heller ikke gå og være bekymret over det ikke bliver blødt op, når det er så lille en mængde, og det lyder jo endda til at være billigere end valset byg i længden, hvis ikke han skal have mere smiley
    Så er det bare om at finde en forhandler i nærheden.
    Kender i en oversigt over forhandlere? smiley

• #31   17. aug 2012 Tak for hjælpen. Jeg vil da prøve det, og så se hvordan og hvorledes, og hvordan det går smiley

• #32   17. aug 2012 Jeg har dog stadig det valsede byg, og pga jeg ikke har haft ham særlig længe, og han derfor for "kort" tid siden havde forderskift, vil jeg bare starte med 100 piller og lidt byg, så han langsomt vender sig til det smiley

• #33   17. aug 2012 Lyder som en god plan smiley

• #34   17. aug 2012 Der plejer stå på sækken hvis det skal udfodres opblødt, og det gør der ikke på fiberpiller, men på roepiller står det.

Jeg mener det er 700g fiberpiller der skal til og erstatte 1000g korn.
    Fiberpillerne er klart en god løsning frem for kornet, og det virker effektivt.

• #36   18. aug 2012 Jeg finder nok ud af det ud fra hvad for et produkt jeg ender med at købe, men tusinde tak for jeres hjælp, det har virkelig hjulpet mig meget smiley

Kommentér på:
Roepiller, fiberpiller, piller mig her, piller mig der??

Annonce