{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Hjælp til min plag {{forumTopicSubject}}

Hej,

Det bliver nok lidt langt, det beklager jeg, men kan nok ikke helt fatte mig i korthed og håber I gider tage jer tid til at læse og svare alligevel

Jeg fik for et halvt år siden en dejlig plag, med et cool sind og hun var bare alt hvad jeg ønskede mig.
Hun var helt rå da jeg købte hende - kunne dog trækkes nogenlunde med. Hun havde heller ikke så meget selvtillid - ikke fordi hun var blevet jordet af nogen, men fordi hun intet havde oplevet i sit liv som foldbums.
- Jeg gik ture med hende og striglede hende. Vi gik op til vejen og kiggede på biler, og det hele gik egentlig fint. - Både med og uden min anden hest.

Nu har vi så holdt en pause grundet sneen, da vi hverken har bane eller ridehus og hun er en klovn på sine ben, så har været bange for om hun ville glide på markvejen.
Var ude med hende i sidste uge, hvor hun var et helvede at gå med, og vi kom derfor ikke særlig langt. Hun hoppede rundt, løb fra mig (stoppede dog da hun mærkede mig i den anden ende), bukkkede rundt, og var i det hele taget noget voldsom. Det samme skete for os i går, og så er det ærligt talt ikke særlig hyggeligt at gå.
I dag gik jeg ind på et aflukket foldstykke, og se, om kun kunne gå pænt der - og der var INGEN problemer. Gik lige så fint og stoppede samt bakkede for små fine signaler. Udover det fulgte hun mig rundt da jeg tog tovet af - og hun søger generelt mig selskab.

Hun er siden jeg fik hende blevet mere selvsikker, og ved at udvikle sig til en rigtig dame.
Men hvad kan det være? - Jeg tænker flere muligheder..
- Nervøs grundet at være taget fra flokken, men det var jo ikke et problem i starten?
- Forårskulder? (Rimelig tidlig forårskulder :P)
- Hun er i brunst, men på denne tid og med hendes alder bør det ikke have en indvirkning.
- Hun har først på året fået ordnet tænder, og hun havde nogle ordentlige spidser, som også har givet lidt sår i kinderne, som hun jo ikke har længere.

Eller er hun bare ung og "fræk", men uanset grunden - hvad gør jeg så ved det?
Jeg har aldrig haft en så ung hest, og føler mig pt lidt alene med det. Har godt nok haft hest i snart 6 år, men ham kender jeg jo nu ud og ind. Hun er på nuværende tidspunkt ikke farlig, og vil se om jeg kan løse det - eller i det mindste lave en forbedring inden for de næste par uger, og ellers vil jeg opsøge en dygtig pige der er i nærheden, for at få hende til at hjælpe mig

- Tak fordi du læste så langt Håber ikke det var for forvirrende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til min plag
  • #1   30. jan 2013 Det er bare unghesteadfærd. Du skal bare sætte dig igennem og sige at du ikke vil have den tosser sådan rundt. Hvis du kendet til Klaus Hempfling, så er jeg stor fan af den måde han gør det på, men kropsprog, uden vold og magt. Hvis du ikke kender til det, så er har han skrevet om de i nogle af de første kapitler i bogen "at danse med heste".

  • #2   30. jan 2013 sådan var min unghest.. hun fik mere o mere selvtillid og tænke hun kunne klare det hele selv. og blev desværre mere og mere ligeglad.

  • #3   30. jan 2013 Lady: Jojo, jeg kender ham godt. Men har desværre ikke hans bog..

  • #4   30. jan 2013 Måske du kender nogen du kan låne den af? Jeg synes den er rigtig god, og bestemt noget de fleste br eje smiley

  • #5   30. jan 2013 Kunne jeg måske - men vil hellere overveje at købe den smiley Tak for indput smiley

  • #6   31. jan 2013 Sådan nogle dage får min tinkervallak på 5 år altså også. Han er normalt den sødeste og nemmeste dreng, men både i vinter og sidste vinter har han bare haft sådan nogle dage, hvor han har skabt sig helt tosset når vi har været ude og gå. Går man så dagen efter med ham er der intet.
    Med ham synes jeg det giver mig ro altid at have et hovedtøj på ham, så jeg kan stoppe ham når han begynder på det der. At hesten løber fra dig eller er umulig at gå med er jo fejlindlæring, og det skal stoppes. Hesten må ikke få den "belønning" ud af adfæren at den slipper løs og kan jorde rundt på markerne.
    Så på med et hovedtøj, en rebgrime eller en kapsun så du ved at du kan styre hende, og måske undgå at gå ud de dage hvor det blæser for meget indtil I igen har haft en masse gode ture sammen, hvor det er gået godt
    Og så husk at belønne hende for den adfærd du gerne vil have, altså når hun går pænt.


  • #7   31. jan 2013 Camilla: Den ene dag vi var ude at gå havde hun rebgrime på. Vil ikke gå med hende i hovedtøj. Både fordi hun endnu ikke har haft bid i munden - har kun vist hende det et par gange, og hun skal ikke straffes med et bid. Det kommer kun til at give ganske fine signaler - når hun engang skal have det i munden.

    Der er jo som sådan heller ingen belønning i hendes adfærd. Og hun løber jo ikke fra mig, hun tosser "bare" rundt.


  • #8   31. jan 2013 ok. Biddet skal jo heller ikke bruges som straf, men det giver bare et kraftigere stop signal når hesten løber frem end en grime gør. Men hvis hun ikke er vant til bid kan jeg godt forstå dig.
    Du skrev selv i første indlæg at hun løb fra dig, derfor troede jeg problemet var at hun ikke respekterede stop-signalet i grimen.
    Håber du får løst dine problemer. Det er ikke særlig sjovt med en hest der ikke går pænt.


  • #9   31. jan 2013 Hvis jeg tager i tøjlen på en trense, vil der jo komme et tag i munden, og det vil jeg helst ikke udsætte hende for smiley
    - Men nej hun løber ikke fra mig i den forstand at hun stikker af - hun stopper når hun mærker mig i den anden ende af tovet - står der også smiley


  • #10   1. feb 2013 Hej Jeanette!
    Dino gør også det der i øjeblikket. Nøjagtig det samme, det gik godt inden sneen kom og nu er han bare fjollet. Nu har jeg jo haft Dino lidt længere tid end du har har haft din plag så jeg kender ham også lidt bedre når han laver de sjove ting der, ligesom du kender Masca når/hvis han laver nogle spøjse ting.
    Den første vinter jeg havde Dino fik jeg min underviser ud.. Og det handlede bare om at insistere og slippe presset så snart han gjorde som ønsket.. Jeg tror godt du kan klare den udfordring hun giver dig lige nu, selvom man bliver lidt frustreret over sådan en adfærd.
    Jeg synes det lyder fornuftigt du tager hende ind på en fold hvor I lige får bygget det lidt op igen, at det stadig er dig der bestemmer og for hende skal det være det bedste i verden at gøre hvad du beder om.
    Så må du desværre nok starte forfra med gåturene. Det har jeg lige måtte gøre med Dino. Jeg går de samme ture, men må klikke ham oftere for tiden. Jeg tror hans adfærd skyldes at han nu er blevet pæn igen og han er SÅ glad for sin flok at han bliver overgearet af at være væk fra dem og reagere meget ud ad til. Måske er det det samme med din?
    Jeg ved ikk om mit indlæg hjalp? Du er i hvert fald ikke alene med udfordringen. Jeg tror også bare kulden gør noget ved de skøre plage smiley
    Kh Anna


Kommentér på:
Hjælp til min plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce