{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
937 visninger | Oprettet:

Stresset adfærd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. smiley

Jeg står nemlig med et 'problem' her med min ene part..
Hvis jeg træner med hende, virker hun altid stresset og spændt. Hun slapper ikke af, men er hele tiden på vagt.
Jeg kan ikke rigtig få hendes opmærksomhed, og ved heller ikke hvordan jeg kan få hende til at slappe ordenligt af.

Kan det være mit kropsprog der siger at der er fare på færde, eller noget?
Har læst omkring jordtræning og omgang med heste, og hestene kan lugte at vi er rovdyr(så vidt jeg har læst :)), så kan jeg udstråle rovdyrsadfærd?
- Jeg er villig til at ændre mig, da jeg godt ved at det ikke er hestens fejl, men min egen og min træning.. smiley

Og evt. idéer til afslapningsmetoder? Har prøvet med elevatorøvelsen, men den fungere ikke så godt for mig.. )-: Evt. nogle der vil uddybe den..? smiley

Tak på forhånd. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stresset adfærd?
  • #1   22. feb 2013 smiley
    Ja, man kan jo selvfølgelig ikke lave om på at man er et rovdyr.. smiley Men så spørger jeg bare, kan man så ikke få tillid og en afslappet hest..? smiley
    Ikke fordi jeg er imod din mening, for man kan ligesom ikke lave om på det. smiley

• #2   22. feb 2013 Det kan have noget med hendes baggrund at gøre.. smiley

Join Up ville virke som et godt værktøj for mig, jeg får nok et hug nu.. Men det er ikke helt Join Up, det jeg laver, det er ikke stressende og truende overfor hesten. Det er lidt mere som løslongering, og er meget blidere smiley

Dog ikke noget som jeg ville råde dig til at gøre uden en erfaren underviser på området .. smiley

• #3   22. feb 2013 Istosserne, jeg vil ikke give hug. smiley Jeg ved godt du ikke bruger den hårde metode af Join up. Men vil ikke selv bruge det, da jeg rigtig ser 'tillid' i join up. smiley
    Men det er jo smagssans om man vil bruge join up, Parelli, eller noget tredje.. smiley

• #4   22. feb 2013 smiley
    Søg på youtube! smiley

• #6   22. feb 2013 Join Up er der heller ikke meget tillids træning i.. Det er mere "respekt" hesten får, hvis det skulle være noget smiley

Nå men, hvis du gerne vil have din hest til at slappe af, skal DU være afslappet. Du skal omgås hesten som var du en del af flokken, dog lederen af flokken, men stadig en god ven/leder smiley Hesten er et dyr som har brug for trykke rammer, den skal vises trygt igennem de øvelser vi vil have den til at udføre. Det skal ske på den mest naturlige måde, hvilket tit er noget af det sværeste for mange, men så snart man har lært at omgås hesten naturligt vil det hele blive en leg smiley Jeg synes du skal starte med at lave en masse tillids øvelser, lær din hest at slappe af.
    F.eks stil dig ind mit på banen, med din hest, og begynd at svinge rebet rundt, berør hende over alt imens hun står stille, lad hende mærke hvor du er og ligemeget om du er bagved hende, foran hende eller ved siden af hende, så skal hun være rolig og kunne stole på dig. For nogen tager dette blot et par gange at lære hesten og for andre kan det tage 5+ gange at lære hesten. Det er forskelligt fra hest til hest og fra menneske til menneske smiley
    Du kan også gå en masse ture eller ride? smiley Hvor du introducere hende for nye ting, så hun lærer at stole på dig selv væk fra hverdagen + hun lærer at blive mere selvstændig smiley

• #7   22. feb 2013 Heiwa, tak for rådet! smiley
    Kan prøve. smiley Det med opstaldningsstedet hjælper ikke, da hun har stået på gården de sidste par år. xD Og piske har hun ikke problemer med så vidt jeg ved.. smiley Men tak! smiley

• #8   22. feb 2013 Frederica - uh tusind tak! Det som du starter med at sige om naturlig omgang, det arbejder jeg på. smiley Har lånt en bog der beskriver det meget godt, men tak for hjælpen! smiley

• #10   23. feb 2013 Ja, jeg ville også sige at du skal være så afslappet som muligt, være 100% fokuseret på det du laver uden at give blandede signaler.

Tænk på hele tiden at trække vejret helt ned i maven og ud igen, slappe af i skuldrende og kæben og ikke holde hagen for højt. Inden du begynder at træne hende, så tænk "Hvad vil vi lave i dag?" og sig det til hende! smiley Også inden du vil lære hende noget nyt (eller bare lave noget med hende i det hele taget), så sørg for at tænke hvordan du vil lære hende det, og hvad du skal gøre.
    Du skal hele tiden være 100% fokuseret og inde i det. Som jeg siger "Hvis du ikke er 100% i det du gør, hvorfor så gøre det?" smiley

Hvorfor stresser hun? Kan hun ikke se de andre heste? Føler du, at hun er utryg ved dig? Er det kun når der sker noget bestemt, at hun spænder op og stresser? Er hun utryg det sted i træner? Er du utryg? Tvivler du?

En god afslapningsøvelse er at massere hende i panden og mellem ørene. Du skal selvfølgelig selv være så afslappet som muligt, ellers hjælper det ikke meget smiley Du kan godt stå og massere et stykke tid, inden hun sænker hovedet og begynder at virke afslappet.
    Det virker på Pride. En anden ting der også virker på hende, er at røre hende overalt på kroppen. Jeg spreder fingrene og kører langsomt hen over hendes pels, overalt på kroppen. Hun står og slapper af og gaber, når jeg gør det + at jeg også føler at hun er mere sikker på mig efter jeg har gjort det. Kan godt bruge en halv time på det smiley

Der var også noget andet jeg ville skrive, men nu har jeg glemt det... Håber at du kan bruge det smiley

• #12   25. feb 2013 Mennesker er altså ikke rovdyr, vi er omnivore hvilket betyder at vi kan leve af både kød og planter alt efter hvad der er til vores rådighed. Jeg har aldrig set noget videnskabeligt bevis for at hesten skulle kunne vurdere om vi spiser køb ud fra vores udseende lugt eller noget andet. Det er kun en teori og jeg synes bestemt ikke at den holder stik.

Der kan være flere grunde til at hesten stresser, jeg kan lige nævne de mest almindelige.
    1. Den har ved en fejl fået det indlært tidligere. Dette er meget typisk for islandske heste der er blevet tilredet af gammeldags islænderryttere.
    2. Du er ikke selv rolig nok når du træner og stresser selv hesten op.
    3. Det ligger til hestens natur at stresse op.
    4. hesten stoler ikke helt på dig endnu.

nr. 1 og 3 kureres på samme måde. Ved at du bruger ekstra positiv forstærkning hver gang hesten begynder at slappe af. Det kan være en godbid, men det kan også være en pause, hvor du slipper al press på hesten og står helt stille i noget tid. Det kan også virke positivt at give længere pauser mellem hver øvelse du laver, hvor du nusser hesten eller bare står stille sammen med den.

2 og 4 kureres også på ca samme måde. Du skal arbejde med dig selv og blive bedre til at udstråle ro og lederskab og mildhed. Her kan det måske være en god ide at få hjælp fra en underviser eller lignende, men mit bedste råd er at læse Klaus Hempflings Bog "at danse med heste" og evt se nogle videoklip af ham på youtube.

Join up skaber ikke tillid, men den kan hjælpe dig med at vinde lederskabet over en hest. Men når du siger at din hest har tendens til at stresse op så synes jeg det er en rigtig dårlig ide at bruge den, for den kan ødelægge mere en den gavner.

• #13   25. feb 2013 Tak alle sammen, det er noget jeg vil arbejde med! smiley

LadyBlackSheep: Det med rovdyr, heste kan lugte mere eller mindre at vi spiser kød. Men også de reaktioner vi har, sådan som vi opføre os osv. Fx, hvis en hest løber væk, sniger vi os ind på den for at fange den. Det er jo et instinkt som mennesket har, stille og roligt frem.
    Men det er også et rovdyr instinkt. Det er derfor hesten løber væk igen.
    Det kan godt være du vidste det, men brugte der bare som eksempel. smiley
    Men tak for rådene, det vil jeg prøve. smiley

• #14   25. feb 2013 Cecilie, vi er ikke rovdyr og har aldrig været det. Vi er lavet til både at kunne leve på en vegansk kost og en rovdyrkost, og hælder faktisk mest til den veganske side. Vi er bare så heldige at vi idag selv kan vælge hvordan vi vil leve.
    Jeg ved ikke hvor du har læst det henne, men jeg har som sagt aldrig set noget videnskabeligt bevis på det. Var der nogen videnskabelig undersøgelse der fulgte med der hvor du læste om det?
    Hvis du sniger dig ind på din hest, så skal du nok arbejde med din adfærd, for det er ikke nogen særlig positiv tilgang til hesten. Det er ikke noget med instinkt, det er vidst bare uvidenhed eller en dårlig vane.
    Hvis du sniger dig ind på din hest så er det klart at den vil være utryg ved dig, for den forstår ikke den adfærd og det er klart at det stresser den. Du skal vise mere adfærd der svarer til hestens eget sprog for at hesten kan være hest tryg og rolig omkring dig. Du skal overbevise den om at i er samme slags og at du ikke har nogen dårlige intentioner.

• #15   25. feb 2013 Du forstår mig vist ikke.
    Jeg siger helller ikke vi er rovdyr, undskyld hvis jeg har hentydet til det. Jeg siger at vi opføre os som nogle, derpå fornemmer hestene det.
    Om du så vælger at tro på det eller ej, er dit eget valg.
    Jeg sniger mig ikke ind på hesten. Jeg tænker over hvordan jeg er hos hesten, og jeg slapper helt af.
    Ved ikke hvor du har fået tanken om at jeg sniger mig ind på hesten og stresser den, for det gør jeg ikke.
    Jeg træner kropssprog, og 'snakker' med hesten derfra.

• #16   25. feb 2013 Jeg gik ud fra du selv gjorde det siden du brugte det som eksempel. Jeg mener ikke at vi opfører os som rovdyr generelt set. Det er meget forskelligt hvordan folk er år de færdes hos hestene og det afhænger af vores viden og erfaring, samt hvordan vi er blevet lært op fra barnsben hvis vi har tidlige erfaringer med heste.
    Vi opfører os ikke mere som rovdyr end vi selv ønsker. Vi er ikke mere rovdyr end vi selv ønsker at være. Det er et valg, ikke natur.

• #17   25. feb 2013 Selvfølgelig, det var ikke meningen at hentyde at vi alle var rovdyr.
    Der er bare på nogle punkter hvor vi godt kan opføre os som rovdyr, men som du siger er det ikke natur, men et valg.

• #18   27. feb 2013 Jeg synes vi mere ligner rovdyr end flugtdyr. Vi har noget der ligner kløer, tætsiddende øjne og ja vores adfærd ligner meget rovdyrs adfærd.

Jeg tror også at de fleste heste som ikke har lært mennesker at kende vil se os som rovdyr.

• #19   27. feb 2013 Heste opfatter næsten alt nyt som farligt og potentielt rovdyr. Det har ikke noget med dets udseende at gøre. Har du set en hest der første gang møder en ko, gris eller ged? Altid samme reaktion. Hvis det er nyt er det farligt indtil det modsatte er bevist.

Kommentér på:
Stresset adfærd?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce