Stresset adfærd? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg står nemlig med et 'problem' her med min ene part..
Hvis jeg træner med hende, virker hun altid stresset og spændt. Hun slapper ikke af, men er hele tiden på vagt.
Jeg kan ikke rigtig få hendes opmærksomhed, og ved heller ikke hvordan jeg kan få hende til at slappe ordenligt af.
Kan det være mit kropsprog der siger at der er fare på færde, eller noget?
Har læst omkring jordtræning og omgang med heste, og hestene kan lugte at vi er rovdyr(så vidt jeg har læst :)), så kan jeg udstråle rovdyrsadfærd?
- Jeg er villig til at ændre mig, da jeg godt ved at det ikke er hestens fejl, men min egen og min træning..
Og evt. idéer til afslapningsmetoder? Har prøvet med elevatorøvelsen, men den fungere ikke så godt for mig.. )-: Evt. nogle der vil uddybe den..?
Tak på forhånd.
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Ja, man kan jo selvfølgelig ikke lave om på at man er et rovdyr..
Ikke fordi jeg er imod din mening, for man kan ligesom ikke lave om på det.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Join Up ville virke som et godt værktøj for mig, jeg får nok et hug nu.. Men det er ikke helt Join Up, det jeg laver, det er ikke stressende og truende overfor hesten. Det er lidt mere som løslongering, og er meget blidere
Dog ikke noget som jeg ville råde dig til at gøre uden en erfaren underviser på området ..
jul 2007
Men det er jo smagssans om man vil bruge join up, Parelli, eller noget tredje..
jul 2007
Søg på youtube!
feb 2009
Følger: 88 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 157
Nå men, hvis du gerne vil have din hest til at slappe af, skal DU være afslappet. Du skal omgås hesten som var du en del af flokken, dog lederen af flokken, men stadig en god ven/leder
F.eks stil dig ind mit på banen, med din hest, og begynd at svinge rebet rundt, berør hende over alt imens hun står stille, lad hende mærke hvor du er og ligemeget om du er bagved hende, foran hende eller ved siden af hende, så skal hun være rolig og kunne stole på dig. For nogen tager dette blot et par gange at lære hesten og for andre kan det tage 5+ gange at lære hesten. Det er forskelligt fra hest til hest og fra menneske til menneske
Du kan også gå en masse ture eller ride?
jul 2007
Kan prøve.
jul 2007
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
Tænk på hele tiden at trække vejret helt ned i maven og ud igen, slappe af i skuldrende og kæben og ikke holde hagen for højt. Inden du begynder at træne hende, så tænk "Hvad vil vi lave i dag?" og sig det til hende!
Du skal hele tiden være 100% fokuseret og inde i det. Som jeg siger "Hvis du ikke er 100% i det du gør, hvorfor så gøre det?"
Hvorfor stresser hun? Kan hun ikke se de andre heste? Føler du, at hun er utryg ved dig? Er det kun når der sker noget bestemt, at hun spænder op og stresser? Er hun utryg det sted i træner? Er du utryg? Tvivler du?
En god afslapningsøvelse er at massere hende i panden og mellem ørene. Du skal selvfølgelig selv være så afslappet som muligt, ellers hjælper det ikke meget
Det virker på Pride. En anden ting der også virker på hende, er at røre hende overalt på kroppen. Jeg spreder fingrene og kører langsomt hen over hendes pels, overalt på kroppen. Hun står og slapper af og gaber, når jeg gør det + at jeg også føler at hun er mere sikker på mig efter jeg har gjort det. Kan godt bruge en halv time på det
Der var også noget andet jeg ville skrive, men nu har jeg glemt det... Håber at du kan bruge det
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Der kan være flere grunde til at hesten stresser, jeg kan lige nævne de mest almindelige.
1. Den har ved en fejl fået det indlært tidligere. Dette er meget typisk for islandske heste der er blevet tilredet af gammeldags islænderryttere.
2. Du er ikke selv rolig nok når du træner og stresser selv hesten op.
3. Det ligger til hestens natur at stresse op.
4. hesten stoler ikke helt på dig endnu.
nr. 1 og 3 kureres på samme måde. Ved at du bruger ekstra positiv forstærkning hver gang hesten begynder at slappe af. Det kan være en godbid, men det kan også være en pause, hvor du slipper al press på hesten og står helt stille i noget tid. Det kan også virke positivt at give længere pauser mellem hver øvelse du laver, hvor du nusser hesten eller bare står stille sammen med den.
2 og 4 kureres også på ca samme måde. Du skal arbejde med dig selv og blive bedre til at udstråle ro og lederskab og mildhed. Her kan det måske være en god ide at få hjælp fra en underviser eller lignende, men mit bedste råd er at læse Klaus Hempflings Bog "at danse med heste" og evt se nogle videoklip af ham på youtube.
Join up skaber ikke tillid, men den kan hjælpe dig med at vinde lederskabet over en hest. Men når du siger at din hest har tendens til at stresse op så synes jeg det er en rigtig dårlig ide at bruge den, for den kan ødelægge mere en den gavner.
jul 2007
LadyBlackSheep: Det med rovdyr, heste kan lugte mere eller mindre at vi spiser kød. Men også de reaktioner vi har, sådan som vi opføre os osv. Fx, hvis en hest løber væk, sniger vi os ind på den for at fange den. Det er jo et instinkt som mennesket har, stille og roligt frem.
Men det er også et rovdyr instinkt. Det er derfor hesten løber væk igen.
Det kan godt være du vidste det, men brugte der bare som eksempel.
Men tak for rådene, det vil jeg prøve.
nov 2008
Jeg ved ikke hvor du har læst det henne, men jeg har som sagt aldrig set noget videnskabeligt bevis på det. Var der nogen videnskabelig undersøgelse der fulgte med der hvor du læste om det?
Hvis du sniger dig ind på din hest, så skal du nok arbejde med din adfærd, for det er ikke nogen særlig positiv tilgang til hesten. Det er ikke noget med instinkt, det er vidst bare uvidenhed eller en dårlig vane.
Hvis du sniger dig ind på din hest så er det klart at den vil være utryg ved dig, for den forstår ikke den adfærd og det er klart at det stresser den. Du skal vise mere adfærd der svarer til hestens eget sprog for at hesten kan være hest tryg og rolig omkring dig. Du skal overbevise den om at i er samme slags og at du ikke har nogen dårlige intentioner.
jul 2007
Jeg siger helller ikke vi er rovdyr, undskyld hvis jeg har hentydet til det. Jeg siger at vi opføre os som nogle, derpå fornemmer hestene det.
Om du så vælger at tro på det eller ej, er dit eget valg.
Jeg sniger mig ikke ind på hesten. Jeg tænker over hvordan jeg er hos hesten, og jeg slapper helt af.
Ved ikke hvor du har fået tanken om at jeg sniger mig ind på hesten og stresser den, for det gør jeg ikke.
Jeg træner kropssprog, og 'snakker' med hesten derfra.
nov 2008
Vi opfører os ikke mere som rovdyr end vi selv ønsker. Vi er ikke mere rovdyr end vi selv ønsker at være. Det er et valg, ikke natur.
jul 2007
Der er bare på nogle punkter hvor vi godt kan opføre os som rovdyr, men som du siger er det ikke natur, men et valg.
jun 2009
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Jeg tror også at de fleste heste som ikke har lært mennesker at kende vil se os som rovdyr.
nov 2008
Stresset adfærd?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside