{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Stresset hest i tide og utide {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ved at blive gråhåret over konstant at forsøge at finde ud af hvad det er der plager min vallak. Sagen er den at han den ene dag kan være rolig og from som et lam, mens han den anden dag stejler og væver i stalden selvom der INTET er at stresse over. Denne stressede adfærd var på sit højeste for ca. 3 måneder siden hvor han fik behandlinger af massør mm. og vi fandt ud af han havde spændinger og var skæv i kroppen. Han blev løsnet helt op, og der skulle ikke være noget at komme efter der. Dette hjalp utrolig meget, og han faldt langt mere til ro. Dog skulle der stadig ikke meget til for at hyle ham ud af den - dette kunne være hvis ikke han kunne se de andre heste på folden, eller noget lign. Her til morgen stod han så igen og stejlede og hoppede rundt i boksen på det tidspunkt hvor de plejer at komme ud på. Dette er altså efter mange måneder hvor stressen ikke har været nær så voldsom. Er der nogen herinde som har prøvet noget lign. og ved hvad jeg nu kan kigge yderligere på? Ved næsten ikke hvor jeg skal lede længere, da jeg på ingen måde kan finde årsagen til hans "humør". Han står i en MEGET rolig stald hvor der på ingen måde er noget at skulle stresse over.

Det skal siges at han har en seneskade og derfor ikke må blive redet. Han kommer på fold, men får ikke brugt hovedet særlig meget. Der er prøvet at give ham magnesium i en lang periode, men de sidste mange måneder har han nægtet at spise det. Han går på græs.
Håber der er nogle derude som kan hjælpe.

Mvh en frustreret hesteejer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stresset hest i tide og utide
  • #1   31. aug 2018 Hvordan var han gør seneskaden?

    Det er mere stressende at være understimuleret end overstimuleret.


  • #2   31. aug 2018 Ja sagen er den at jeg desværre ikke havde haft ham i mere end 3 uger da han fik skaden konstateret... Men det er en helt anden historie. Der havde han jo oplevet selve flytningen, og han var længe om at falde til - han stressede nemlig meget der også. Dog har skaden nok også været der på det tidspunkt, og dermed har kunnet have en effekt på ham grundet smerten.

  • #3   31. aug 2018 Ved du (med sikkerhed) hvordan han var før du købte ham??

    Indtil videre har vi
    * understimulering = stress
    * mulige smerter, evt i variarende grad fra dag til dag = besværlig adfærd

    Vi kan muligvis ikke udelukke, at han bare er en af de heste, hvis dagform varierer meget?


  • #4   31. aug 2018 Nej jeg fik at vide dengang jeg købte ham, at han var typen som kunne kigge meget på tingene derhjemme hvis de ikke stod som de plejede. Han var altså en smule varm, men dette tænkte jeg også havde en sammenhæng med de 3 kg musli samt 3 kg havre han fik om dagen ved tidl. ejer...
    Dog på stald virkede han ikke stresset eller lign. og stod blot og slappede af - også under opsadling.


  • #5   31. aug 2018 sådan en står jeg med.

    min kan ikke tåle den mindste smule forskel, han bliver hylet helt ud af en ny fold, boks, at stå et andet sted på staldgangen, at andre tager hånd om ham og så videre og videre.

    min er varm, ser spøgelser og stresser af det mindste der ikke er normalt.

    Han er tjekket gennem af alt og alle, samt fået forskellig træning. Det eneste jeg er kommet frem til er træning, træning og træning, ikke for meget, ikke for lidt, ikke for kedeligt, ikke for voldsomt. Lyt til hesten hvor er grænsen og prøv at skubbe lidt uden at overdrive.

    Min var meget voldsom og ødelagde alt inklussiv skadede sig selv og andre bare han kom i stalden de mange første gange, han står og sover nu, grundet træning.


  • #6   31. aug 2018 Okay, hvilken form for træning? Altså jordarbejde, ridning eller noget helt 3.? Jeg går ture med min, eller går lidt i ridehallen, da han godt må det.

  • #7   31. aug 2018 al muligt, jeg variere helst så meget som muligt i dårlige perioder så han hele tiden skal tænke anderledes. Agillitybaner med bomme han skal bag igennem, plastic han skal gå under, slalom mellem kegler, over ting osv osv.

    tager ud på tur, forskellige steder hvor der hele tiden er noget nyt.

    rider rundt hvor jeg mest bare får ham holdt lidt smidig og i gang, laver nye øvelser hver gang og pause fra andet så han ikke tror det er det samme hver gang.

    Ellers har jeg venner med ude hvor vi kan finde objekter som de går rundt med og bruger så han har noget at kigge på.

    Ikke træn for meget, lidt ad gangen. Det er okay hesten siger fra, så lyt til den og tryk lidt til den og se om den blot skal presses lidt, eller gå væk og gå rundt om tingene. Sørg for at rose for det aller mindste forbedring, og hold ro hvis der går lidt panik i hesten.

    De vigtigste ting er tid, tillid og træning. De ord har jeg hold ved i mere end 7 år med min hest, og han er så flink og nem i det meste smiley

    Men også tag dage hvor hesten lige kan opsummere det den ikke er bange for og ikke kigger på, altså hele tiden husk den på trygheden smiley


  • #8   31. aug 2018 Ja det giver mening. Tak for rådet smiley


  • #9   31. aug 2018 håber det hjælper jer smiley det kan tage lang tid, men det har hjulpet her

  • #10   31. aug 2018 Tjek evt. warwick shiller, hans trænings metoder hjælper alle typer heste (og mennesker) med at være trygge i egen krop smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   31. aug 2018 En behandling er aldrig nok. Så jeg tænker med alle de fysiske problematikker, så er det stadig ubehag der tricker hesten.

  • #13   1. sep 2018 AMT: han har ikke “kun” fået 1 behandling, men været igennem et behandlingsforløb smiley Hans behandler har selv sagt at der ikke er mere at komme efter.

  • #14   1. sep 2018 Det lyder meget interessant Line, jeg har selv haft mavesår som en mistanke - men hvordan behandler du for det? Og skal det konstateres før man behandler, eller kan man få noget tilskudsfoder eller lign som skulle være godt imod det?

  • #15   3. sep 2018 Jeg vil klart anbefale at hvis man mistænker mavesår, at få hesten gastroskoperet. Så behandler man ikke i blinde og kan få det rigtige medicin udleveret hos dyrlægen.

    Derudover, er det kun i boks hesten stresser?


  • #16   3. sep 2018
    Mistænker man mavesår, så få hesten gastroskoperet - det koster ikke voldsomt meget og hvis man får det gjort, så ved man om hesten har mavesår, hvis ja i hvilken grad og hvor.

    Ellers behandler man i blinde og aner ikke, om mavesåret er væk - eller om den har et i det hele taget. Der udover, så kræver det receptpligtig medicin at fjerne et mavesår - fx Equinor, som en dyrlæge skal udskrive. Nogen gør det kun på mistanken, andre kræver en gastroskopi.

    Det er ikke et voldsomt indgreb og mere dyrt, end så meget andet man bruger penge på vdr. dyrlæge.


  • #17   3. sep 2018 Jeg ville også tjekke for mavesår.
    Har du haft skiftet magnesium? min gamle hest havde også tendens til at stresse op. Han nægtede at spise magnesium i pulverform, medmindre at det var opløst i mash eller lign. Derimod spiste han gladeligt magnesium i pilleform (pavo har det blandt andet).
    Derudover kan du overveje telepati, jeg var selv godt gammeldags jydeskeptisk, men oplevede en mere afbalanceret hest efterfølgende. Hesten kom selv med ideer til at afhjælpe problemet. Han stressede stadig, men ikke i samme grad.

    Jeg hængte legetøj op i hans boks, havde en god effekt den første uge. Havde købt en likit bordom breaker. Efter ca en uge havde han regnet ud hvad han skulle gøre for at få de små slik sten ud af holderen smiley klog dreng, men ikke en løsning jeg kan anbefale i det lange løb - alt det sukker er nok heller ikke godt for hovedet smiley


  • #18   4. sep 2018 Jeg har prøvet telepati for noget tid siden hvilket havde en super effekt. Her fortalte han selv om sine låsninger som nu er behandlet væk - virkelig spændende smiley Jeg anede ikke man kunne få magnesium i pille-form. Han vil nemlig ikke spise pulveret smiley

  • #19   4. sep 2018 Hvad hedder produktet fra Pavo?

    Har bestilt tid ved dyrlægen, hvor jeg må høre hvad de siger.


  • #20   4. sep 2018 Nerv control smiley

  • #21   4. sep 2018 Okay tak smiley


Kommentér på:
Stresset hest i tide og utide

Annonce