{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

galop på banen {{forumTopicSubject}}

Hej
Min dejlige islænder kan bare ikke galloperer på en ridebane. Hun er 5 gænger og har derfor meget sværdt ved at holde balancen i hjørnerne i galop.
Når jeg så longere hende i galop er der intet problem, er det fordi jeg er tung (vejer 57) og lægger vægten forkert, at hun ikke vil med mig på?

Når jeg siger Galop! som er den komando hun har lært og som hun kunne med den tidligere ejer og i longen med mig, lægger hun bare ørene tilbage og stoppr. Når jeg så driver på hende, ser hun bare mere sur ud og begynder at bakke. Det kan kræve meget lang tid at få hende til bare at skride normalt igen, efter galopforsøget, så jeg er næsten ved at miste modet og lysten til at lære hende det.
Det ville bare være så ærgeligt, for hun kan sagtens galoperer i mange tempi i naturen, på en grusvej eller mark. Jeg ville også gerne starte stævner med hende, hvor jeg gerne ville bruge galoppen.

Jeg håber meget på gode råd, til ting jeg kan træne eller noget jeg skal gøre anderledes:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  galop på banen
  • #1   14. mar 2013 Hvor meget balance har hun? (-:
    For min traver kan også kun galopere på banen således:
    http://www.youtube.com/watch?v=PARYtMkHY34&feature=youtu.be


  • #2   14. mar 2013 Hehe ej okay, hun kan sagtens gøre det pænt i longe, men det er bare lige så snart jeg er på, så vil hun slet ikke. Hun prøver ikke en gang, ved at løbe hurtigere eller noget, det er som om hun kan læse mine tanker og ved hvornår jeg tænker hurtigere tölt eller trav, eller galop. Når det er galop stopper hun bare.

  • #3   14. mar 2013 Ja okay, men er hun i balance, for det kan godt være hun balancemæssigt ikke er klar til det fra ryggen endnu (-:

  • #4   14. mar 2013 Hun har nok "bare" dårlig balance smiley
    Det kan også være, at sadlen passer dårligt? For hvis det kun er med rytter hun nægter, så kan det jo være det. Eller også bumper du måske i sadlen, når du galopere? Måske har hun oplevet noget ubehageligt under galop med en rytter på ryggen? Bare et bud smiley


  • #5   14. mar 2013 Hvordan kan jeg se om hun er i balance? Hun runder sig fint og træder let ind under sig med invendige bagben, men ved ikke om det er det du mener:)

  • #6   14. mar 2013 Det er ikke sadlen, da jeg også longere med saddel.
    Ved ikke om det er fordi jeg bumper... hun er jo ligeglad med det ude i naturen og jeg syntes ikke selv at jeg bumper (har heller aldrig fået det at vide) Jeg har også prøvet at stå i letsæde, men hun vil jo ikke engng lave anspringet? hvis jeg er "heldig" begynder hun at passe.
    Hun væltede engang med tidligere ejer, da hun galoperede, men siden da red hun et par stævner med fin galop (jeg har set billeder fra det)


  • #8   14. mar 2013 Hmm.. ellers skal du prøve at der er en der longerer dig i galop, hvis hun kan i longen? (-:

  • #10   14. mar 2013 Det kan sagtens være sadlen - selvom du longere med sadel på, der er jo ikke vægt i sadlen når du longere..

    Hvis sadlen ligger for langt fremme eller bare har for lidt skulder frihed, så bliver hesten hæmmet i sine bevægelser og det er bare ikke særlig at rart at blive trykket konstant på skulderen.. Hvis det da er det smiley

    Min egen havde det problem, da min bom størrelse var for lille i sadlen, altså sadlen klemte ham, så han blev lidt sur når vi skulle i galop i ville ikke lystre så godt som han plejede...
    Jeg gik fra en mellem bom til bred bom smiley


  • #11   14. mar 2013 Jeg galoperer jo også med sadlen på i naturen?

    Jeg har prøvet at få min søster til at longere mig på hende, men det gik bare ikke særlig godt. Hun så helt vildt sur ud og passede i stedet, det er når det kommer rytter på på banen hun nægter....


  • #12   14. mar 2013 På banen - Træn mindre og mindre volter og otte taller i trav for at styrke balancen hvis hun ikke vil gallopere der. Tag så voltetræningen ude i naturen på en mark, gerne en bakketop og se om hun der vil galloppere. Start med store volter og gør de mindre. Men forsøg som Jeanette siger at blive longeret med hende på banen og se om det kan lade sig gøre.

  • #13   14. mar 2013 Men det jeg ikke kan forstå, er hvorfor hun ikke vil lave anspringet? Hun kan da ikke på forhånd vide om hendes balance er god i galop med mig på, hvis hun aldrig har prøvet det? hvordan skulle en hest vide det? Hun har desuden ingen problemer med balancen i både hurtig trav og tölt.

  • #14   14. mar 2013 Underligt.. Desværre har jeg ikke andre råd, end at en underviser, som underviser islændere, muligvis ville kunne hjælpe jer videre (-:

  • #15   14. mar 2013 Ja jeg har en meget dygtig underviser der selv rider DM på islænder, jeg må prøvee at spørge ham næste gang han underviser.

    Men tak for at du prøvede og rådene var gode:D


  • #16   14. mar 2013 Kan se du bor på Fyn.
    Kontakt Halldòr. Han burde kunne hjælpe dig:-)
    (link fjernet)


  • #17   14. mar 2013 Jeg tænker på, om sadlen ikke ligger så dårligt at den genere, når der ikke er vægt i. Men alligevel ligger dårligt nok til, at den genere med vægt i smiley

  • #18   15. mar 2013 Det var så lidt (-: Held og lykke

  • #19   15. mar 2013 Måske skal du bare træne balance og smidighed indtil det kommer af sig selv, men det kan jo faktisk også godt være at der er noget galt.
    Sadlen der ikke er rigtig tilpasset, en skævhed i ryg eller nakke. Måske er det din opstilling eller også bumper du hesten i ryggen eller er ude af balance.

    Det kan da forresten være at du kan bruge denne til noget: http://straightnesstraining.com/free-ebook/ Det er en e-bog som du kan downloade helt gratis. Den er på engelsk og handler om at ligeudrette sin hest gennem dressur øvelser. Du kan forresten finde video guides til nogle af øvelserne på kapriole.dk


  • #20   16. mar 2013 Tak for jeres hjælp:)

    Har i ideer til balanceøvelser jeg kan bruge?

    Jeg kan bare ikke får det til at passe med noget mad sadlen eller skævheder. Den tidligere ejer stillede op i mange stævner med galop og fik fine karakterer. Vi fik også hele Stjarna scannet, lige inden vi købte hende, både ryg og ben.

    Sadlen er der jo intet med når det ikke er på banen og heller ikke med hvis jeg nu bumper.


  • #22   17. mar 2013 Okay, det træner jeg rigtig meget i forvejen, men måske skal der bare mere til så:)

  • #23   17. mar 2013 Skrev også kun at det var en mulighed smiley
    Men når det går ligeud er det som regel nemmere end når det er på buet spor..
    Det kræver mere for hesten at bøje sig rigtigt, både balance osv, når vi kræver at hesten skal bøje sig helt rigtigt..
    Derfor er der så meget der kan spille ind..
    Hesten kan sagtens have ændret muskulatur osv, så sadlen skal ændres, MEN som LadyBlacksheep så rigtigt påpeger kan det så sandelig også være et balance problem!

    Det er helt klart det billigste at undersøge balance problemet først, for det kan trænes væk. Sadelproblemet (siger ikke at det er det) kan ikke trænes væk smiley he he
    Den bog LadyBlacksheep linker til er guld værd!
    Den afslører meget om ens hest, hvor meget balance den egentlig har..
    Det behøver ikke at have noget så helst med skift af trænings metode eller noget!

    Det er bare træning smiley


  • #24   17. mar 2013 Okay tak for al jeres hjælp:)

    Jeg er begyndt at overveje om hun virkelig har ondt et eller andet sted, for idag ville hun helst bare skridte og ikke tale om, om hun gad trave. min underviser kommer om en lille uge og kigger på hende og så tager vi derfra om hun skal til dyrlæge. Det er som om det er blevet værre siden vinterferien.
    Hun viser dog ingen tegn på noget når det er uden rytter. Idag løssprang jeg med hende (meget små spring) og vores andre heste og der var ingen tegn på ubehag, galoppen var også som den skulle være. Som i kan se her, var hun meget glad: [IMG] http://i47.tinypic.com/14w7l1z.jpg[/IMG]

    Jeg håber ikke at der er noget galt med hende, men 1000 tak for jeres hjælp:)


  • #25   19. mar 2013 Jeg ville undersøge om hesten har smerter og om sadlen passer hesten smiley

  • #26   21. mar 2013 Det er da dejligt at du også lige giver en kommentar:)

    Lige så længe jeg har haft hende, har hun ikke rigtigt kunnet galoperer. Det er bare som om det er blevet værre og værre med tiden. Hun kan jo sagtens i naturen i alle tempi og også når jeg rider zig zag, så jeg synes det er underligt.Jeg håber meget på at hun snart bliver god igen.
    Og selvfølgelig holder jeg af hende. savner hende når jeg er på ferie og ville helst ride hver dag, hvis jeg havde tid og hesten kunne holde:)


Kommentér på:
galop på banen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce