737 visninger
|
Oprettet:
Løfte ben igen {{forumTopicSubject}}
Hvordan får man en hest til at løfte et ben igen velvilligt?
Når jeg nærmer mig det ene bagben, løfter han det andet højt op og nærmest som om han vil have jeg skal tage det i stedet. Jeg er nød til at skubbe til ham for at han løfter benet.
sep 2010
Følger: 64 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 247
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Jeg har aldrig nogensinde i mit liv mødt en stædig hest.
Jeg har tilgengæld mødt mange misforståede, forvirrede og intet anende heste.
Hesten kan ikke være stædig..
Den egenskab besidder de ikke, fordi deres frontallap er stærkt underudviklet og dermed er deres eksekutive funktioner meget nedsat.
Så jeg tænker hesten ikke forstår opgaven - og det er din opgave at konstruere opgaven så hesten kan forstå den.
Du må konstruere dit træningssetup således, at hesten kan forstå det - og dermed har en chance for at løse den. Heste er yderst motiverede for at løse en opgave, hvis de ellers forstår, hvad du spørger om.
Du er nødt til at forklare hvad det er du gør.
Det er svært at sige, hvad du skal gøre anderledes uden at have set hesten, men jeg vil gøre et forsøg
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
http://www.youtube.com/watch?v=DdqiJgPbCDs
Længe siden jeg har set lige den, så kan ikke huske hvad han siger.. Men efter min mening er han generelt fantastisk i hans arbejde og forståelse for heste, så mon ikke der er noget du kan bruge i den
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
aug 2006
Heste kan sagtens få indlært en adfærd, som de automatisk bruger i situationer af den kontekst - også uden umiddelbar grund. En form for betinget frygt, der er særdeles godt indlært, fordi frygten er stærkt betinget af situationen og ofte er indlært med frygt.
Det er det vi mennesker betegner som stædige, fordi hesten uden umiddelbar grund tyr til en adfærd, som har til formål at slippe ud af situationen, men faktum er at heste altid vil have latent tilbøjelighed til at vælge den adfærd, der er indlært via frygt.
Jeg vil tro at heste og æslers hjerner opfører sig meget ens eftersom de er meget nært beslægtede med hinanden.
Men jeg ved ikke om, der er lavet den samme forskning om æslers indlæring som om hestens, det har jeg faktisk ikke lige undersøgt.
nov 2009
Når det så er lykkedes mig at få det op, laver han nogle pludselige hurtige træk for at rive det fra mig ind i mellem.
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
aug 2006
Bare sådan et skud i tågen...
Det lyder som det ikke er behageligt at løfte det bagben
nov 2009
aug 2006
Den forstår det jo tydeligvis ikke...
nov 2009
sep 2010
Følger: 64 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 247
- Held og lykke til
aug 2006
Det kræver at man lige tænker over hvordan man gør det.
Hvordan man vælger at gøre det afhænger rigtig meget af hesten; historie, signaler den kender, trænignsniveau og hvor nemt den han ved at lære.
Jeg tænker lidt, at du skal have brudt den øvelse ned i så små bidder at hesten altid får succes.
Det handler hestetræning om.
nov 2009
aug 2006
Det er meget effektivt hvis skal gøre et eller andet med det bagben de hviler på som kræver de står på det..
Med en klikker tænker jeg opgaven må være:
- At forstærke ham for at sætte det modsatte bagben i jorden og dermed at stå på begge bagben, så kan du komme til at give et signal til at løfte det andet.
- Og dernæst at indlære et effektivt - men forsigtigt signal til at løfte det bagben du gerne vil have.
Naturligvis skal det brækkes ned i små bidder
Men fordi det er så dejlig konkret... ikke noget som;
"Jeg synes det kunne være vældig praktisk hvis hesten måske engang inden for et årtusind lærte at...."
Så er det yderst effektivt at bruge en klikker.
For du ved præcis hvad du vil - have hesten til at løfte det bagben du beder om - og ikke det modsatte (hvilket er forståeligt nok for dig) - men det er det jo tydeligvis ikke for hesten, siden den ikke gør det.
Mange mennesker har nemlig ingen intention om hvad det er de gerne vil have. Og så er det svært at klikkertræne, du er ligesom nødt til at vide hvor du leder efter nålen i høstakken.
Og det der med at skubbe til dem, hovrenser - og andre feje tricks... medmindre det er direkte livsvigtigt for hesten at løfte det ben NU...
Pak det væk!
nov 2009
Spørgsmålet er som om godbidden er større belønning end frygten for at det skal gøre undt at give mig benet.
aug 2006
Så kan det være en stor hjælp at få en udefra der kan se hvordan man giver signalerne bedst muligt til at hjælpe.
Det kan jeg ikke lige se herfra.
Jeg kan jo ikke se hestens version..
Men godbidder og klikker - det virker - spørgsmålet er bare hvor lang tid det tager.
Løfte ben igen
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside