{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løfte ben igen
  • #1   19. mar 2013 træning, træning, træning smiley

• #3   19. mar 2013 Gør jeg hver gang men han er meget stædig.

• #4   19. mar 2013 Stædig?
    Jeg har aldrig nogensinde i mit liv mødt en stædig hest.

Jeg har tilgengæld mødt mange misforståede, forvirrede og intet anende heste.
    Hesten kan ikke være stædig..

Den egenskab besidder de ikke, fordi deres frontallap er stærkt underudviklet og dermed er deres eksekutive funktioner meget nedsat.

Så jeg tænker hesten ikke forstår opgaven - og det er din opgave at konstruere opgaven så hesten kan forstå den.
    Du må konstruere dit træningssetup således, at hesten kan forstå det - og dermed har en chance for at løse den. Heste er yderst motiverede for at løse en opgave, hvis de ellers forstår, hvad du spørger om.

Du er nødt til at forklare hvad det er du gør.
    Det er svært at sige, hvad du skal gøre anderledes uden at have set hesten, men jeg vil gøre et forsøg

• #5   19. mar 2013 Evt prøv at se Rick Gore's video:
    http://www.youtube.com/watch?v=DdqiJgPbCDs

Længe siden jeg har set lige den, så kan ikke huske hvad han siger.. Men efter min mening er han generelt fantastisk i hans arbejde og forståelse for heste, så mon ikke der er noget du kan bruge i den smiley

• #6   19. mar 2013 Hvis du har prøvet i lang, lang tid og hesten konsekvent løfter modsatte ben ( = den forstår godt princippet i hvad der skal ske, men ønsker ikke at løfte det du vil have) ville jeg nok få den undersøgt af massør/kiro.

• #9   19. mar 2013 Nu er heste og æsler lidt i samme familie og jeg vil faktisk mene at også æsler er yderst intilligente dyr - men at de ofte bliver misforståede.

Heste kan sagtens få indlært en adfærd, som de automatisk bruger i situationer af den kontekst - også uden umiddelbar grund. En form for betinget frygt, der er særdeles godt indlært, fordi frygten er stærkt betinget af situationen og ofte er indlært med frygt.

Det er det vi mennesker betegner som stædige, fordi hesten uden umiddelbar grund tyr til en adfærd, som har til formål at slippe ud af situationen, men faktum er at heste altid vil have latent tilbøjelighed til at vælge den adfærd, der er indlært via frygt.

Jeg vil tro at heste og æslers hjerner opfører sig meget ens eftersom de er meget nært beslægtede med hinanden.
    Men jeg ved ikke om, der er lavet den samme forskning om æslers indlæring som om hestens, det har jeg faktisk ikke lige undersøgt.

• #10   19. mar 2013 Jamen jeg går hen til bagbenet, og straks lægger han al sin vægt over på benet og løfter det modsatte. Jo mere jeg står og prøver på at hive det op desto mere trækker han det andet op og nærmest rækker det over til mig, som om han vil sige, at jeg da hellere skal tage det og så holde fingrene fra det andet.
    Når det så er lykkedes mig at få det op, laver han nogle pludselige hurtige træk for at rive det fra mig ind i mellem.

• #11   19. mar 2013 Prøv at gøre det som ham i videoen siger smiley

• #12   19. mar 2013 Kan han have ondt?
    Bare sådan et skud i tågen...

Det lyder som det ikke er behageligt at løfte det bagben

• #13   20. mar 2013 Nej, det tror jeg ikke han har længere.

• #14   21. mar 2013 Så ville jeg nok bruge klikkertræning til at få hesten til at forstå, hvad det er jeg ønsker af den..

Den forstår det jo tydeligvis ikke...

• #15   21. mar 2013 Ja, måske en mulighed at prøve.

• #16   23. mar 2013 min mors veninde lærte mig hvordan jeg skulle løfte ben på en hingst vi havde. Der tog jeg let fat rundt om hans ben, tog enden af hovrenseren, der hvor man normalt holder og prikkede på hans ben med den smiley da det føles træls løftede han benet og nu løfter han bare man rør hans ben smiley Der skal selvfølgelig træning til, det kom bare ikke efter en dag smiley
    - Held og lykke til

• #17   24. mar 2013 Det handler bare om at få øvelsen brudt ned i så små bidder at hesten forstå det ...

Det kræver at man lige tænker over hvordan man gør det.
    Hvordan man vælger at gøre det afhænger rigtig meget af hesten; historie, signaler den kender, trænignsniveau og hvor nemt den han ved at lære.

Jeg tænker lidt, at du skal have brudt den øvelse ned i så små bidder at hesten altid får succes.
    Det handler hestetræning om.

• #18   24. mar 2013 Jeg skal jo fortælle ham at det er ok at løfte benet og at der ikke sker noget ved det, men hvordan. Han virker til at være fast besluttet på at stå fast på det ben med mindre jeg skubber til ham og skynder mig at tage benet såsnart han hviler på det andet.

• #19   24. mar 2013 Altså ca. verdens ældre trick hvis hesten bare sådan tilbyder lidt at løfte det modsatte er at trække den i halen - forsigtigt selvfølgelig - mod det ben den tilbyder.

Det er meget effektivt hvis skal gøre et eller andet med det bagben de hviler på som kræver de står på det..

Med en klikker tænker jeg opgaven må være:
    - At forstærke ham for at sætte det modsatte bagben i jorden og dermed at stå på begge bagben, så kan du komme til at give et signal til at løfte det andet.

- Og dernæst at indlære et effektivt - men forsigtigt signal til at løfte det bagben du gerne vil have.

Naturligvis skal det brækkes ned i små bidder
    Men fordi det er så dejlig konkret... ikke noget som;

"Jeg synes det kunne være vældig praktisk hvis hesten måske engang inden for et årtusind lærte at...."

Så er det yderst effektivt at bruge en klikker.
    For du ved præcis hvad du vil - have hesten til at løfte det bagben du beder om - og ikke det modsatte (hvilket er forståeligt nok for dig) - men det er det jo tydeligvis ikke for hesten, siden den ikke gør det.

Mange mennesker har nemlig ingen intention om hvad det er de gerne vil have. Og så er det svært at klikkertræne, du er ligesom nødt til at vide hvor du leder efter nålen i høstakken.

Og det der med at skubbe til dem, hovrenser - og andre feje tricks... medmindre det er direkte livsvigtigt for hesten at løfte det ben NU...

Pak det væk!

• #20   24. mar 2013 Ja, jeg må prøve med godbidder eller klikker så snart han bare løfter lidt. Det med at trække i halen dur ikke. Han er hurtig til at lægge vægten over på benet igen.
    Spørgsmålet er som om godbidden er større belønning end frygten for at det skal gøre undt at give mig benet.

• #21   24. mar 2013 Hvis der har været smerter involveret... kan det være noget af en nød at knække.

Så kan det være en stor hjælp at få en udefra der kan se hvordan man giver signalerne bedst muligt til at hjælpe.

Det kan jeg ikke lige se herfra.
    Jeg kan jo ikke se hestens version..

Men godbidder og klikker - det virker - spørgsmålet er bare hvor lang tid det tager.

Kommentér på:
Løfte ben igen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce