{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Foder til plag? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg skal have fundet noget godt foder til min plag jeg fik hjem igår, men hvilken slag / hvilket mærke ville i mene var godt?

om hende:
halv araber - halv palomino. - Så der må ikke være for meget energi i det.
Hun bliver forholdsvist let nervøs.
Hun fylder 3 d. 27 Juli 2013.
Hun er 1.44 cm. forventet stangmål: 1.55 cm. - Så hun skyder meget i vejret pt!

Hun får hø to gange dagligt.

Håber i kan hjælpe!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder til plag?
  • #1   29. mar 2013 Hov hov - Kan du så få oprettet skønheden smiley

Jeg har brugt Fase 2 fra brogården til min DV, det er super godt, men hunde dyrt.

Til min avls hoppe (Welsh) bruger jeg Gow fra HorseLux, sundt og billigt foder, der kan bruges til drægtige hopper, føl og plage (ingen havre i!)

• #2   29. mar 2013 haha! Skal jeg nok! Skal bare lige have lidt flere billeder af hende! Ellers bliver jeg bare afvist med det samme smiley Jeg tager nogle flere billeder af hende imorgen, så jeg kan få hende oprettet!:)

Hmm.. ja okay.. Jeg står for det hele selv, og jeg har ikke den helt store pengepung, eftersom jeg kun er 17 smiley

Jeg ved hun får horselux plus lige nu, som jeg fik med til hende fra tidl. ejer, og det er ikke godt nok s:

• #3   29. mar 2013 Så skifter du bare til Horselux Grow, så er din plag dækket ind smiley

• #4   30. mar 2013 Fohlengold fra Hippolyt.dk til de første 2 år....

• #5   30. mar 2013 Suregrow og lucerne eller horselux grow smiley

• #6   30. mar 2013 Suregrow er jeg vældig tilfreds med smiley

• #7   30. mar 2013 Cavalor Juniorix... Fantastisk foder som indeholder alt hvad der skal være. smiley
    For at mine får foderenheder nok, så får de roepiller, og lidt lucerne (de skal passe på råproteinerne i lucernen), olie, hvidløg og urter for optimal mave- tarm funktion. smiley

• #8   30. mar 2013 Pernille: Er du klar over hvad den Cavalor Junior Rix indeholder??

Havre: 20%
    Poppet byg: 10%
    Poppet majs: 7%
    Byg: 5%
    Hvede: 5%

Fandme utroligt at man stadig laver foder til heste i vækst med dette indhold! smiley

• #9   30. mar 2013 Jeg ville altid give Equsana balance til plage/avlshopper.

Det har samlet 10% sukker-stivelse, så det kan ikke blive lavere. Indeholder intet korn. smiley Det gør suregrow jo, plus suregrow skal der større mængde til, og det er ikke alle, der kan lide det. Mine spyttede det ud igen, og det gjorde jeg også, da jeg ville se, hvorfor de ikke kunne lide det.

Balance smager neutralt, det kunne mine (og jeg selv) lide.

Det kostede mig ca. 150 kr. De skal have mindre end det anbefales på deres side, derfor skal man skrive til deres agronomer, og få tilsendt en foderplan, hvor man selv kan dobbelt tjekke med KER normerne.

Min 500 kg , (udvokset vægt) plag fik 600 gram.

• #10   30. mar 2013 Hvad skal de have af balance for, at være dækket ind?
    Plag på 1 år og Med forventet voksenvægt på 500 kg.

• #11   30. mar 2013 hmm.. 500 G pr. måltid tror jeg? Min 2 års får 1 kg. pr. måltid (morgen og aften)

• #12   30. mar 2013 Det er ca 800 gram dagligt Dorthe, men du kan jo sende Equsana en mail og bede om en foderplan, det er gratis smiley

Sebastian: Får din 2 års 2 kg om dagen af Balance?

• #13   30. mar 2013 Nejnej ikke Balance..xD

• #14   30. mar 2013 Sebastian: Okey, for så var du ude i en voldsom overdosering smiley

Du kan ALDRIG sammenligne dit foder med alle andre produkter på den måde i gram-kg angivelse, der er milevidt forskel på vitamin-mineral balancen og derfor kan du ikke rådgive om et andet produkt end det du selv bruger, medmindre du har styr på de nævnte produkter smiley

• #15   31. mar 2013 Jeanette H:

Ja jeg er udemærket klar over hvad det indeholder.

Hvad er det godt for.
    Havre: forebygger forstoppelse.
    Poppet: betyder at det er varmebehandlet, hvilket giver de bedste muligheder for udnettelse af foderet.
    Majs: Super, det har et stort energi indhold, hvilket er godt til plage da de bruger mange kræfter på at lege, og samtidig har det et meget lavt protein indhold.
    Byg: Stivelsesholdigt, men uden glukose, og giver gode føderenheder, hvilket en plag har stort behov for.
    Hvede: den korntype som der er mest energirig.
    Mht. korntyper, så er det blot vigtigt at indholdet i foderet mht. korntyper som det er tilsat af, er at det ikke overstiger 0,4 kg. pr. 100 kg. legemsvægt pr. fodring.

Og ligepræcis denne sammensætning betyder at proteinindholdet holdes langt nede (9%) i foderet pga. behandlingen.

Endvidere er det en müsli blanding som også indeholder en del andet end korn, bla. Lysin. smiley men forskellige typer korn er ekstremt godt for plage, idet det hjælper kroppens og skelettet dannelse, alt efter hvordan foderet er sammensat til optagelse i systemet, endvidere gør det at det er et struktureret müsli plagen får, at det hjælper tænderne, gummerne, tarmsystem, osv.

• #16   31. mar 2013 Pernille: Undskyld hvad? Prøver du seriøst at bilde mig ind at havre forebygger forstoppelse?? smiley

Det er fuldstændig stik modsat al fornuft og nyere forskning at fodre plage med korn typerne og højt stivelses indhold... Korn hjælper IKKE på skelettets korrekte udvikling, overhovedet, hvor får du det fra?

Og plage skal netop have meget protein, mere end alm rideheste, så hvorfor dælen lægger du vægt på lav protein??

• #17   31. mar 2013 Jeanette har ret... Masser af protein og minimum stivelse/sukker... Og gerne "masser" af fedt!
    Den vokser meget nemt i stykker på den anden måde!

• #18   31. mar 2013 Læs evt. den store foderbog fra brogården... Eller internettet, som dog kræver en del grundviden og skeptisme...

• #19   1. apr 2013 Havre er den type kornfoder som er bedst tilpasset hestens fordøjelsessystem, specielt når foderet er varmebehandlet. Det som har indflydelse er, hvor stor en del af foderet består af havre, eller anden kornsort.
    Endvidere indeholder havre omkring 30% fibre, og har et højt indhold af naturlig fedtsyre.

Og har intet problem med fedt, mine får monoumættede, alfa-linolensyre, linolsyre (hvilket også er en del af cavalor), for får de ikke det, så optager de ikke de fedtopløselige vitaminer som de har brug for, og da hesten fordøjelsessystem ikke fungere så godt som menneskers, så har de i højere grad brug for fiberrig kost, af forskellige typer fibre, for at holde tarmsystemet i gang så længe så muligt, ellers går rigtig mange af de vitaminer og mineraler de har brug for tabt, da de ikke når at blive optaget. og dog igen, så lidt brug af de polyumættede fedtsyre så muligt..

Og ja, en plag har brug for alt efter størrelse, min den store skal have omkring 3,5 kg. rå protein pr. dag. men det er desværre også ekstremt nemt at komme på hvis man bruger en warp med højt tørstofindhold.

og så skal man lige huske, at ja, føl og plage har et større behov for protein end en voksen hest, hvilket aftager med alderen, hvorimod deres energibehov er nogenlunde konstant.
    Men de skal ikke overfodres med protein, de har et maks for hvor meget de skal have pr. dag. overfodring med protein hos unge heste vil medføre, at de udvikler et svagt skelet, især hvis de samtidig mangler mineraler, hvilket tit sker, da de ikke får nok langsomt optagende fibre i deres foder. Endvidere er det også meget belastende for Nyre hvis der er en overfodring med protein, grundet den energiudskillelse der sker under forbrændingen og optagelsen.
    og for meget protein beskadiger hestens evne til at optage calcium og fosfor, hvilket er nogle ret væsentlige grundpiller i en sund vækst.
    Men igen, der er bestemt også en lav grænse for indtag af protein, hvilket er lige så skadeligt, dårlig vækst og ringe muskeldannelse bla. Men man kan på ingen måde påstå at man bare skal fylde protein på en unghest og fjerne stivelsen helt.

og uden stivelse i kosten, så får man også meget svært ved at ramme calcium - fosfor forhold, zink - kobber forhold, og det at få nok lysin. Specielt når det er en unghest, som ja, skal have det forhold imellem energi og protein som de skal.

Og hvis du nu læste hvad jeg skrev, så skriver jeg intet om at korn hjælper med korrekt udvikling, det handler om den korrekte sammensætning.

• #20   1. apr 2013 Du skrev ordret at havre hjælper mod forstoppelse og det er en lodret løgn.. Sorry, men det er nu engang et faktum smiley

Det er fint du vil fodre plage med stivelse i så stor mængde, vi er bare andre der fodrer med minimal stivelse og sukker i krybben, uden at gå på kompromi med vitaminer og minealerne til de små størrelser... De får rigelig stivelse og sukker gennem grovfoderet, som mine iøvrigt altid får ad libitum af... Og da jeg ikke vil have mine heste vokser i stykker, skal de selvfølgelig ikke have al det stivelse i krybben, men igen, vi gambler alle på de forskellige punkter, jeg gør det bare IKKE når det kommer til foder smiley

Fortsat dejlig påske til dig smiley

Kommentér på:
Foder til plag?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce