{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
941 visninger | Oprettet:

Fræk - ??????????:) {{forumTopicSubject}}

Hej derude:)

Jeg har nu mange gange set at folk skriver: " En hest kan ikke være fræk "
Det er okay at folk har forskellige meninger - MEN......
Jeg syntes:
En hest tænker ikke som vi - Nej!
Men hesten ved godt hvad den gør - når den gør det! -Nogle gange....
Fx. når heste prøver grænser af - tænk over det, hesten gør det for at se hvem der bestemmer.... Ikke fordi den bliver "bange" for den sten ude i folden, når man henter den!:)
Dette var bare lige min mening - kom endelig med jeres:)

Cilla & Tyna<3


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fræk - ??????????:)
  • #2   12. maj 2013 Hmm, den er svær. Heste kan både og, i min verden. Giver dig ret i den prøver en af, og det kan jo tages for ordet "fræk" .
    Men de tænker ikke som om, "Ja, nu skal jeg være fræk!" smiley
    Ved ikke om det er formuleret rigtigt. Ü


  • #3   12. maj 2013 min mening er at de godt kan være frække, men det er noget vi har sagt de er, de ved jo ikke selv at de er frække;)

  • #4   12. maj 2013 Dejligt i byder ind - Jeg er mest til de sidste 3 svar, men limserne og sovs svar er ikke forkært - der er ingen væske ægte facitliste:)

  • #5   12. maj 2013 Nu er det så bevist at hesten ganske enkelt ikke har hjernekapacitet til at tænke de tanker der gør en hest fræk smiley
    Så NEJ, den kan IKKE være fræk.

    Og ang at hesten bliver bange for sten - hesten tror pga instinkt at der gemmer sig et farligt rovdyr bag store sten. Men den ene er også bange for sten, dog kun hvis hun i forvejen ikke er 100% afslappet.


  • #6   12. maj 2013 Jeg tror egentlig heller ikke, at en hest kan være fræk... Men min egen pony.... Hun grænser da til at være en smule fræk engang i mellem, hold op hvor det nogle gange føles som om, at hun driller mig en smule!
    Vi rider uden sadel, og når vi skal i skoven, stiger jeg op vha. et træ. Så jeg trækker hende tæt på et træ og skal til at stige op ved at løfte mig i træet, og idet jeg skal til det.... ja, så vender krikken sgi da bare røven væk, så jeg ikke kan nå! smiley


  • #7   12. maj 2013 Allesammen se den her<b>!
    (link fjernet)


  • #8   13. maj 2013 Det er bevist, at heste ikke kan tænke sådan.
    Videnskabelige undersøgelser viser, at hesten ganske simpelt mangler den del af hjernen (pandelappen) der gør det muligt, at reflektere over egne handlinger. Dvs. at den ikke kan tænke over hvad den gør, hverken før, mens eller efter den gør det.
    Det betyder også, at den ikke kan udtænke hvilke konsekvenser dens handlinger vil få, for hverken den selv eller andre. Når den ikke kan det, så kan den heller ikke være fræk eller prøve grænser af, da det ville kræve, at den kunne tænke over hvad den gør. Den skal kunne tænke "Når jeg gør det her, så bliver hun sur" - og det kan den ikke.

    Hvad den derimod GODT kan, er at koble ting sammen, både positive og negative. Dvs. at den kan koble dig til noget godt/dårligt, hvis du gør det tilpas mange gange, med den rigtige timing. Derfor kan det nogen gange virke som om, at hesten ikke vil en bestemt ting, men egentlig er det bare fordi, den tilfældigvis en dag har fundet ud af, at den slipper for det, hvis den gør sådan. Og så skal man til at overveje, HVORFOR den så vil væk fra det, for heste flygter kun fra det de ikke bryder sig om. smiley


  • #9   13. maj 2013 Og jeg vil bestemt heller ikke mene, at heste prøver grænser af, sådan som I forklarer det.
    Men hvis den får lov til at slippe for noget, så gør den det med garanti også. Heste er sådan et slags dyr, der langt hen ad vejen ikke gøre mere end hvad den føler er nødvendigt. I naturen ville den skulle spare på energien, for den ved ikke hvornår der kommer et rovdyr og angriber. Så den skal altid have energi til at flygte. Så når den under træningen kan slippe for noget - det kan også være fordi den ikke forstår det, fordi det gør ondt at gøre det osv. - så gør den det. Hvis den så en dag finder ud af, at hvis den slår med hovedet når du vil stoppe den, så slipper du tøjlen = den får fri - så skal du ikke gøre det ret mange gange, før den lærer at det virker. Det kan for nogen virke som om, at den prøver grænser af - og det kan man vel også sige at den gør. Men det er ikke på den måde som I mener, med at den gør det bevidst - men den gør lige præcis det man tillader den at gøre, så den vil ofte gå helt til grænsen, og nogle gange vil grænsen blive rykket - men det er altså på sin vis rytteren skyld, at det sker, fordi man indirekte roser hesten for det den har gang i.
    Håber det gav mening. smiley


  • #10   13. maj 2013 Set gav slam mening:)
    Jeg kan selvfølgelig godt forstå meningen med det i skriver:)
    Nogle har bare andre meninger - også selvom der er lavet disse videnskabelige undersøgelser... Og til det vil jeg sige at jeg tror på at 99 % af hestens liv er den utryg / bange (selv har jeg en hest som sjældent bliver bange selv for biler og traktorer)
    ....hvis den flygter, men 1% af tiden i hestens liv ved den hvad den gør:)

    PS: Dette skal ikke fører til uvenskab - dette er blot forskellige meninger, så lad det blive en god og lærig debat som det er nu:)


  • #11   13. maj 2013 Ups..... Øverst skulle der stå - gav skam mening!:)

  • #12   13. maj 2013 Jeg prøver ikke at modsige nogle videnskabelige beviser, dog siger jeg bare at når mange skal skrive ting herinde, kommer der kun de "vigtigste" ting med - der har nok været en længere forklaring på dette:)

    Håber det gav bare lidt mening - og dette er bestemt ikke for at skrive at folk ikke skriver hele "videnskaben" , må da ærligt indrømme at jeg også er begyndt at helse mere til de andre nu med så mange gode og venlige svar - men tror dog stadig på det med % smiley


  • #13   13. maj 2013 Cilla - Der er nogen ting, som man ikke bare kan have en mening om, og så er det fint.
    Når der er lavet en masse undersøgelser og forskning i det, så er det sådan det er, længere er den ikke. Så er det ikke til diskussion om det er sådan eller ej, så er det bare sådan.
    Det svarer til at vi diskuterer, om en hvid hest er hvid eller brun. Det giver jo heller ingen mening - for det er ikke et spørgsmål om holdning, men et spørgsmål om facts.

    Ligesom det her også er - så længe der er en bunke forskning der siger det samme, så er det sådan det er.

    Hvor har du de procenttal fra? Er det bare noget du sidder og finder på, eller har du nogen undersøgelser med det? Hvis du ikke har det, er det altså ikke noget du kan bruge i en debat, på nogen som helst måde, for så er det jo bare noget du sidder og digter dig frem til, og det kan man altså IKKE bruge mod videnskabelig fakta. smiley

    Som sagt er det her ikke den slags debat, hvor man udveksler forskellige holdninger til tingene, for det er pt. ikke muligt at have mere end én holdning til det. Så med mindre du kan bevise det du fortæller her, så må jeg desværre fortælle dig, at det altså er forkert. smiley Uanset om du selv mener det eller ej. smiley


  • #14   13. maj 2013 CTS - % tallene er min ejen idé, jeg både lytter og tror på jer, men læs min sidste tilbagemelding, og jeg tror du vil få lidt mere afklaring på dette:)
    Derud over har jeg som skrevet lyttet og troet på jer, og jeg heller mere til den side med "videnskabelige undersøgelser" end til det andet - efter en hel del gode forklaringer;)
    Men hvis du lægger mærke til det står der også "jeg tror" ved de % tal!:)


  • #15   13. maj 2013 Du kan jo ikke bruge egne opdigtede tal, i en diskussion mod videnskabelige undersøgelser, hvor det ikke er et spørgsmål om mening og holdning, men et spørgsmål om hvad der er bevist. smiley

  • #16   14. maj 2013
    Vi havde en gang en kat som vi fik af vide var en hun kat, men som den voksede op kunne vi se det var en han... Vi fik af vide det ikke kunne være rigtigt og at det var en hun kat, før de overhoved ikke havde set den endnu ( det er hvidt noget med at en hankat ikke er tre farvet... Men denne var ) så vi spurgte en ven ( som er dyrlæge ) om det var to knuder et uheldigt sted???
    Det var det ikke det var en han kat...:)
    Dette er ikke noget som skal forstås på den måde at alt andet er forkert, men syntes bare lige du skulle høre dette:)
    Jeg forstår hvad du mener og vil nu ikke kører mere i det, men de tal er "mine" tal og skal ikke forstås som "opdigtede" tal:)


  • #17   14. maj 2013 Hvad har det da med sagen at gøre? Det er da helt ligegyldigt for emnet, at du har en kat, som I troede var en hunkat? smiley

    Og jo, det er 100% opdigtede tal, for det er nogen du selv har fundet på, ikke nogen du har noget sted fra, eller nogen du har undersøgt dig frem til. Du har selv fundet på dem = opdigtet. smiley


  • #18   14. maj 2013 Det er ikke meningen du skal forstå det på den måde - dyrlæger og alle andre sagde en hankat ikke kunne være tre farvet, men det var han:)
    Jeg er nu nået der til hvor jeg tror vi ikke kommer længer med dette, og jeg sletter / ignorerer emnet, da hverken vi bliver ved med at diskuterer om det samme....:(
    Jeg mener stadig min ejne tal og du mener dine, det bliver ikke anderledes!:)
    Det var ellers hyggeligt at diskutere med dig;) eller ihvertfald lærigt:)
    For som skrevet mange gange nu - kan jeg godt følge jeres "videnskab":)


  • #19   14. maj 2013 Det her er bare ikke et spørgsmål om hvad man mener, men hvad det er rigtigt og forkert. smiley Så det er jo ikke bare noget jeg mener, det er noget der er bevist og dokumentere, og egentlig ikke noget der kan diskuteres.

    Kan kan altså ikke bruge sine egne tal i sådan en diskussion, ikke tal man bare sidder og finder på. smiley Det jeg fortæller dig, er jo ikke noget jeg selv sidder og digter, det er jo undersøgelser og rigtig meget forskning der ligger til grund for det. Og så mener du at kunne modbevise det, med tal du selv finder på? Det holder altså ikke.

    Det lyder dejligt, at du godt kan se og forstå vores videnskab - det skal ikke sættes i gåseøjne ("), for det er ikke "videnskab", men vaskeægte, bevist VIDENSKAB. Ikke en holdningssag, men et spørgsmål om fakta. smiley Men når du nu godt kan se det videnskabelige i det, hvorfor vælger du så at påstå, at diverse forskere osv. tager fejl, og at dine egne tal er korrekte? Du har jo absolut INGEN bevis for det? Hvorfor holder du så fast i det?


  • #20   14. maj 2013 Det jeg holder fast i er egentlig ikke så meget mine tal, nu jeg kigger det hele igennem ved jeg jo som skrevet hvad i siger;)
    Jeg valgte at skrive disse tal, som jeg troede det - på et tidspunkt!:)
    Men fint.... Jeg overgiver mig.... Jeg ved hvad i mener... Men selvom vi har diskuteret dette, og jeg er blevet klogere ( en indrømmelse - det sker ikke så tit;) ) .... så vil jeg altid i min første tanke tænke '' frække poniii.....''' og så vil den anden tanke komme bagefter - det håber jeg i har forståelse for det, når man går fra nohet til nohet andet:)
    Tak for denne gang - vi må snart finde noget andet at diskuterer smiley hihi xD


  • #21   14. maj 2013 Når mit tykke skrummel først ikke gider dreje når han skal under ridning, og bagefter drejer når han ikke skal, synes jeg da også han er lidt bims. Men mon ikke han har sine egne sære grunde smiley

  • #22   14. maj 2013 Cilla - Det er jo helt normalt og meget menneskeligt at man tillægger dyr nogle følelser, som vi egentlig godt ved, at den ikke har.
    Jeg siger også tit til min hest at hun ikke skal drille mig og ikke være fræk, selvom jeg jo godt ved, at det ikke er derfor hun gør det. smiley
    Og så længe man godt ved hvordan det hænger sammen, og ikke får bildt andre noget forkert ind, så er der jo heller intet galt i, at man tillægger dyrene nogle menneskelige følelser - man skal bare huske på hvad der egentlig er grunden til, at de reagerer sådan. smiley

    Ego - Mon ikke det er lidt signalforvirring, eller ihvertfald forkert/upræcise signaler. smiley


  • #23   14. maj 2013 CTS
    Det er en rytter der til tider rider elendigt og en fjordhest med en vilje af stål smiley
    Men uanset hvad, jeg ville give hvad som helst for at finde ud af den helt præcise grund til den hests til tider meget skøre påfund smiley


  • #24   14. maj 2013 Så er det nok rytterens fejl. smiley
    Heste har jo ikke som sådan "vilje" på den måde, at de bevidst går mod vores 'ordrer' smiley


  • #25   14. maj 2013 CTS
    Nej nej, han gør det bestemt ikke for at irritere mig, det ved jeg godt smiley Som skrevet længere oppe, er jeg 100% enig i at hesten ikke kan være fræk og gøre noget bevidst for at irritere os smiley
    Ud over at det er min fejl, så er det nok flokinstinktet der kalder. Han er en 'gå-i-røven-af-den-foran'-hest for det har han altid gjort. Nu skal han lære at gå selv hvilket han vidst glemmer nogen gange smiley


  • #26   15. maj 2013 Jeg tillader mig at forholde mig neutral, ville blot smide en interssant artikel ind.
    Ved godt at der omtales katte og hunde, men synes alligevel det var lidt spændende, når heste tydeligvis er for dumme til både at gøre dit og gøre dat. (:


  • #27   15. maj 2013 Haha, glemte linekt op over.
    Men fandt lige en interessant artikel mere. (:
    http://modernehestehold.dk/?p=2892


  • #28   15. maj 2013 Det her er linket til det øverste af mine indlæg. (: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/har-dyr-folelser

  • #29   15. maj 2013 KNL - Den første artikel du linker til - jeg har ikke lige nærlæst den, men henviser den til nogen undersøgelser, noget forskning o.lign.?

    Og mht. til den anden, så kan den altså ikke helt bruges til at sige noget om hestehjernen. smiley Der er nemlig lavet forskning i, at hesten mangler den del af hjernen, der ved andre dyr (og mennesker) gør det muligt at reflektere over egne handlinger osv. smiley


  • #30   16. maj 2013 Godt med nogle link!;)

  • #32   16. maj 2013 Tak:)

  • #33   16. maj 2013 Du kan garanteret finde mere, ved at google "Hvordan fungerer hestens hjerne" smiley

  • #34   16. maj 2013 Okay tak, har kigget en hel del steder:)

Kommentér på:
Fræk - ??????????:)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce