{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
611 visninger | Oprettet:

Hjæælp pas-problemer {{forumTopicSubject}}

Hej folkens. Jeg har brug for noget hjælp.
For godt halvandet år siden købte jeg min barockhest af en dame i Brønderslev. Jeg fik at vide der var pas på hende, at hun var chippet og, der var fuld stamtavle på hende. Hun har først fået hende chippet et år efter jeg købte hende, og jeg venter stadig på passet. Når jeg ringer hende op, får jeg blot at vide, at hun stadig ikke har modtaget det, men at hun har sendt papirerne ind.

Nogen forslag, til hvad jeg skal gøre? Og så vil jeg gerne vide om stamtavlen indgår i passet, eller om det er noget du får separat?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjæælp pas-problemer
  • #1   14. maj 2013 Ejercertifikatet skulle jeg modtage sammen med passet. Det eneste jeg faktisk har på hende er et midlertidigt pas i form af et gult papir.

• #2   14. maj 2013 Ring evt til hestedata for at høre hvad der sker med passet

• #3   14. maj 2013 Nej jeg fik at vide hun var chippet da jeg købte hende. Så kommer tidl. ejer hjem til mig en dag, da jeg havde haft hesten i et helt år, og siger at hun har chippen med, da hun ikke var sikker på at hun var chippet alligevel. Hun tjekker så at chippen sidder der, hvilket den gør, hun skriver derefter nummeret ned og får mine oplysninger, og siger at hun vil sende dem ind, så jeg endelig kan få mit hestepas, Hvilket jeg jo troede hun allerede havde gjort.

• #4   14. maj 2013 hvis forbundet som hesten er i er ECHA... så er der ikk andet end bøvl og folk venter længe på deres pas.... udover det er de lige lukket ned... hvis det var mig ville jeg få min egen dyrlæge ud og ordne det hele og så endnu ud med et grønt pas....

• #5   14. maj 2013 jeg har også fået pas på en hest fra ECHA og der var ingen problemer:-) men jeg ville nu hellere slås lidt for at få et med stamtavle end et grønt pas hesten er chippet og ny ejer har papir på at det bliver sendt så det er ikke hende der får bøden

• #6   15. maj 2013 Puha, der er mange ting som er galt her...

For det første: Hvis du skal have et pas med stamtavle i, så skal føllet enten:
    1: Være stillet til føludstilling med sin mor, hvor videncenter for heste har været med deres repræsentant, og denne har tegnet aftegn, chippet føllet og taget DNA prøve for at kunne lave stamtavlen, for det er det den laves ud fra til passet sammensat med bedækningsatsesten hvor forældrene bekræftes.
    Og står moderen ikke i DNA Databasen, så skal der tages DNA prøve af hende samtidig med føllet, og det skal kunne ses at det er mor og barn.
    2: hvis det ikke har været til Føludstilling med sin mor, så skal du kontakte videncentret for heste, og bede dem om at sende en repræsentant, som skal tegne, chippe, tage DNA.
    Og du kan ikke få et rødt, bourdeux, eller blåt pas, medmindre dette er sket.

Hvis det er en alm. dyrlæge som har tegnet og chippet, så får du et grønt pas, uden stamtavle.

Men processen for at få pas tager lang tid.
    Jeg havde videncentert ude i oktober sidste år, jeg fik DNA bekræftelsen i sidste uge, og det er først nu videncentret begynder at lave passet, for det er først nu de ved hvilken type pas mit føl skal have.

• #7   15. maj 2013 på din profil kan jeg endvidere se, at du bruger den tyskebetegnelse, er den importeret for udlandet? For så er der nogle helt anderledes regler, og så kan du ikke få et dansk pas.

• #9   15. maj 2013 Hvis det er tilfældet, så skal passet også været lavet, for det et det som ligger til grund for import papirene, og når der er stamtavle, så skal der endvidere forligge en DNA prøve, som skal være indsendt til videncentret inden for 14 dage efter at føllet et kommet til danmark.

• #11   15. maj 2013 Ja og nej..
    Det er så ikke et dansk pas at hun får, og lige meget hvad, så skal hun have bedækningsattesten på sin hest, hvis den er født i DK, for at få pas med stamtavle. Desværre har der været problemer med dette, specielt tilbage i 2010, hvor fødevarestyrrelsen måtte træde ind og irettesætte ECHA, fordi de ikke overholdt de gældende regler i DK...
    og det skal forbi videncentret lige meget hvad; (link fjernet)

• #12   16. maj 2013 Camilla Kaaber:

Det er hende Karin du snakker om, som jeg har købt hesten af. Men jeg undrer mig bare over at jeg halvandet år senere stadig har hverken pas eller papirer på hende.

• #13   16. maj 2013 det passer ikke at det skal forbi videncenter
    i november fik jeg igennem karin echa pas fra tyskland
    og ang lovligheden af Echa-pas har jeg lige et link hvor der står hvilke racer / heste ECHA må ud skrive
    (link fjernet)

• #14   16. maj 2013 p.s. hvis Karin laver "knuder" kan du jo henvende dig til ECHA i tyskland

• #15   16. maj 2013 Jeg siger på ingen måde at ECHA pas er ulovlige, for det er de ikke, jeg siger blot at man skal være meget opmærksom når man skal have et pas med stamtavle, at dette er bekræftet og ikke bare skrevet ind, specielt hvis man ønsker at avle... f.eks. hvis man har en Pinto, og ønsker at have føllet optaget i Dansk Pinto, så er der forskel på optagelsesgrad..

tilbage til dig.. smiley ¨
    Jeg ville også tage fat i dem i tyskland, for du er på ingen måde tjent med at vente så længe...

Kommentér på:
Hjæælp pas-problemer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce