{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.434 visninger | Oprettet:

Læskur {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jer der har læskur på foldene til jeres små ponyer (max 1 m), hvor store er skurene? Har i selv bygget dem eller er de købt standart et sted?

Jeg vil meget gerne have et læskur til min lille bandit (på 83 cm), men jeg kan ikke finde noget standart eller et sted hvor der står noget om størrelse til sådan en lille fyr. Han går alene, så der skal kun være plads til ham smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læskur
  • #1   22. jul 2013 Loven lyder sådan omkring læskur:

    § 19 Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i
    døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og
    har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt,
    strøet leje.
    Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
    Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.

    Og det henviser os til:

    § 8 Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav:
    1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2
    pr.hest.
    2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2
    pr.hest.


    På trods af der ikke er krav om lys i et læskur, vil jeg anbefale man sørger for yderligere naturlys kan trænge ind, udover gennem åbningen,

    Personligt ville jeg også lave det sådan at skuret kan lukkes, så det kan lade sig gør hvis man får behov for det i særlige tilfælde. (+skuret skulle være noget større end der kræves! Når man nu er i gang, kan de lige så godt få et mindre Palace).

    Og nu ved jeg ikke hvordan du holder din lille pony i forhold til resten af hesteholdet, men jeg ville tilmed tilføje et lillerum, hvor der er plads til små paller halm og hø, foder og strigler og udstyr.

    Du kan finde alle lovkrav her: https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/GuideLov.pdf?download=true

    God fornøjelse smiley


  • #2   23. jul 2013 Skulle måske have skrevet lidt mere... Men... Han er i stald med mine andre heste når han ikke er på fold. Der har han en fin stor boks på 3,5 x 3,5 m. Der er (lukkede) paller, 2 stk ovenpå hinanden og ved siden af hinanden, i boksen så han kan kigge ud og nå den der står ved siden af.
    Når han er på fold har han sin egen mindre (i forhold til de store hestes) fold med passende hegn til hans størrelse. Der er selvfølgelig strøm på. Der er også en fin bajle med vand der bliver renset og fyldt jævnligt. Udover det, har han en fin hø kasse (blomster kasse) i hans størrelse, som altid er fyldt med frøgræs og hø. Der er også græs på folden, samt skygge...

    Og så... Jeg kunne godt tænke mig et lille læskur til ham, så han kan gå i læ for dårligt vejr og komme lidt væk fra alle insekterne. Ellers er jeg nødt til at lukke ind når det er meget varmt og der kommer for mange dyr. Så egentlig var det kun for at de alle kunne få lidt flere timer ude...
    Jeg syns måske bare ikke det er nødvendigt med et skur på 20 kvm med 2,5 m til loftet til sådan en lille en. Ikke at han ikke må få meget plads, men vil gerne have noget der passer lidt til ham i størrelsen. Jeg har fundet en model jeg godt kan lide, men de laves kun til store heste som standart.


Kommentér på:
Læskur

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce