{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.770 visninger | Oprettet:

Genoptræning efter skade {{forumTopicSubject}}

Hulder fik i tirsdags lov af dyrlægen til at starte genoptræning efter en kodeledsforvridning. Han stod heldigvis kun i 4 uger.

Han bliver lukket sammen med de andre heste på søndag og planen var så, at jeg i den første uge her bare trækker lidt ture med ham.
Jeg er dog lidt nervøs for genoptræningen. Han har ikke været halt overhovedet, så jeg har ikke rigtig mulighed for at se, om han lige pludselig står med en kodeledsforvridning igen.

Skal jeg simpelthen bare starte langsomt op og så håbe på det bedste? (jeg et nok blevet lidt af en hønemor efter alle hans skader efterhånden ^^)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Genoptræning efter skade
  • #1   30. aug 2013 Jeg synes du skal bede dyrlægen udarbejde en plan for dig og så skal du spørge ham, hvordan du kan se, hvis der opstår problemer.

• #2   30. aug 2013 Gå nogle ture med ham, longer ham lidt og skridt ham af, ved også at gå en tur - udvid så træningen gradvist. smiley Det gjorde jeg med en tidligere lånehest, der også havde haft en rimelig træls skade i benet. Der er selvfølgelig forskel, men du kan jo selv fornemme tingene bedre end vi kan, da det jo er din hest! smiley

Altså, jeg startede med at gå nogle ture med min lånehest, og så startede vi stille og rolig op med longering efter et stykke tid, i skridt og gradvist i trav og i galop. Så sluttede jeg af med af gå en tur ud med hende. På længere sigt longerede jeg hende først, og bagefter skridtede jeg hende af, ved at ride en tur ud på hende. smiley

(Dette er gradvist stille og roligt sket over et forløb på godt 1 måned - 3-5 gange om ugen)

Held og lykke!

• #3   30. aug 2013 Claire Isabelle: De bruger det Irske Military genoptræningsskema, men det synes jeg er for hårdt for Hulder.
    Jeg hørte hende ad, men hun kunne ikke give mig noget svar, andet end at tilkalde dyrlægen hvis han skulle begynde at halte smiley

Rebekka: Ture går vi også men longering er et no-go. Det bedste for ham er lige strækninger uden for mange "volter".

• #4   30. aug 2013 Hm, det kan jeg godt se er svært. Det Irske Military genoptræningsskema - det kender jeg ikke - hvor finder man det?

• #5   30. aug 2013 Hmmm... Så kan jeg godt se at du mangler inspiration, hvis du ikke kan longere ham. smiley

• #6   30. aug 2013 Det var i hvert fald det min dyrlæge kaldte det smiley

http://i39.tinypic.com/23ljea0.jpg

• #7   30. aug 2013 Hvis du selv synes det er for meget, så må du jo have en idé om, hvorfor det er for meget? :-).

og så lave et træningsprogram ud fra dette her :)..

men lige en sidekommentar; SKOD(!) dyrlæge.. Du bilder os vel virkelig ikke ind dyrlægen ikke var så grundig, at hun ikke forslog et træningsprogram til Jer?

Det en dyrlæge forslår, skulle jo gerne holde stik med det, der passer til hesten, ellers fandt jeg meget hurtigt en anden og (i mine øjne) mere seriøs dyrlæge :-).

• #8   30. aug 2013 Har lige læst mit indlæg igennem igen og kan godt se, at man måske kan misforstå mit spørgsmål. Jeg leder ikke efter en genoptræningsprogram! Vi tager den med ro, vi har ikke noget vi skal nå.

Spørgsmålet lød nærmere på, om der er nogle ting jeg kan holde øje med, for at se om kodeledsforvridningen skulle vende tilbage.
    Der var intet at mærke på ham sidst - han opførte sig som han plejer og var som sagt heller ikke halt.

Jeannette: Hvis du læser længere oppe, kan du se, at hun sendte et genoptræningsprogram til mig. At jeg ikke ønsker at følge den, er noget helt andet (selv om der da står et par enkelte ting som jeg kan bruge - det er bare længden af træningen jeg ikke bryder mig om. Hulder blev ikke redet mere end 30-45 min. da vi var på "toppen", så lige pludselig at skulle skridte 120 min på ham? Tja. det sker ikke.)
    Og igen, det er ikke genoptræningen der er et problem smiley

• #9   31. aug 2013 Selvom det er lang tid at skridte 120 minutter og også længere end din hest har været vant til, så er det meget vigtigt at man får skridtet rigtig meget på hårdt underlag når man genoptræner en hest, for at styrke led og sener. Topheste bliver jo heller ikke skridtet 2 timer om dagen selv når de er i storform. Men i genoptræningsperioden er det vigtigt! Når det så er sagt så lavede min dyrlæge et genoptræningsprogram til min hest, som havde haft boksro i 3 uger. Genoptræningsplanen var på 10 uger, hvor jeg skulle skridte de første 3 uger gradvist op til 1 time af gangen, de næste 4 uger skulle jeg stille og roligt lægge travintervaller af 2 minutter ind indtil jeg til sidst var oppe og trave 10 travintervaller a 2 minutter. De sidste 3 uger skulle der så stille og roligt lægges galopintervaller ind på 1-2 minutter indtil jeg til sidst var oppe på at trave i alt 10 x 2 minutter og galoppere 4 x 1-2 minutter.. Og det var meget vigtigt at skridte hesten minimum 15 minutter før jeg begyndte at trave og jeg skulle ride 4-5 dage om ugen. Held og lykke smiley

• #10   31. aug 2013 Jeg kan kun anbefale en masse laaaaaange skridtture, for det er dét er ligger den grundkondition og styrke, at du kan være sikker på at han ikke brækker ned igen!
    Jeg fulgte halvt om halvt det program du har fået tilsendt af din dyrlæge, da jeg havde en pony der skulle genoptrænes efter 2-3 måneders stilstand! Hun blev trukket ti minutter til start, eller redet alt efter vind og vejr da det var vinter. Og så langsomt udvide det!

Hun blev erklæret rask, efter et halvt års tid, fordi hun stod med gaffelsbåndsskade plus en gammel skade, vi ikke kendte, og en kodeledsforvridning.
    Men desværre brød skaden op igen, og der kan så diskutere om hun skulle have gået det år igennem før vi opdager det igen, eller hun skulle have været aflivet i første omgang.

Så kan kun anbefale det skema du har fået! Min egne er heller ikke vant til mere end maks en times ridning og typisk kun 45 minutter medmindre det er skovture!! smiley

• #11   31. aug 2013 Lige nu går vi 20 min. ture et par gange i ugen og han virker til at være glad for at lave noget igen smiley

Med tiden vil turene jo også blive længere, men han er kun 4 år, så jeg sætter mig ikke på ryggen af ham og skridter i 2 timer smiley
    Gåturene kan vi dog sagtens lave længere med tiden smiley

• #12   1. sep 2013 Ja, okay smiley Men så lange ture som muligt smiley Men han skal jo stadig synes det er sjovt smiley

• #13   2. sep 2013 Nu må vi se de næste par dage ..

Prøvede i går at lukke ham ud sammen med resten af flokken, men efter et par timer kom han igen ind på sin egen fold ... med utallige sår smiley

De jagtede ham rundt i fuld galop - en på hver side af ham - og bed sig ellers fast i alt hvad de kunne få fat på ..... efter at have stået fredeligt sammen i 2-3 timer.

Kommentér på:
Genoptræning efter skade

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce