{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

Kåre ældre hoppe? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte en hoppe for to år siden. Det var egentlig bare meningen at hun skulle rides op og være turhest, men nu har vi fået et par føl på hende (hun var ifolet da vi købte hende) og hun laver faktisk nogle rigtig fine afkom.
Jeg vil helst at man havde en indikator for at hun også selv var "god nok" Jeg har haft rigtig mange købere til hendes afkom, men de fleste er hoppet fra når de har fundet ud af at hun ikke var kåret.

Så jeg har tænkt lidt på om det kan betale sig evt at stille hende til en bygningsbedømmelse? Hun er 11år og hedder Vaka fra stårup. Det er meget minimalt hvad hun er redet, så jeg tænker at det ikke kan betale sig at fuldkåre smiley

men hvad har i at sige til sådan noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kåre ældre hoppe?
  • #2   25. sep 2013 Følger også lige, har også gået og tænkt på at kåre min hoppe ....

  • #4   25. sep 2013 Hæng mig ikke op på det, men jeg mener ikke at man kan nøjes med at stille en 11 årig hoppe op til bygningsbedømmelse, så skal ridebedømmelsen også med. smiley

  • #5   25. sep 2013 Forresten synes jeg at det er en god ide at kåre en avlshoppe, men vel at mærke kun hvis den kan få en anstændig kåring. Ingen kåring er altid bedre end en dårlig kåring, men det er bare min holdning. smiley

  • #7   26. sep 2013 Ida:
    Så blev det da sagt ! smiley


  • #8   26. sep 2013 Min hoppe er heller ikke kåret, og jeg ved godt det har indflydelse på blup osv, men jeg kan simpelthen ikke gå op i det ...Jeg har virkelig ikke lyst... Jeg har udstillet med hundende førhen og jeg har været til en hestekåring. Dén del af det er ikke mig. Det er en sport, på lige fod med al anden sport, og jeg er personligt dybt dybt involveret i prægning og adfærd. Og på dét bruger jeg al min tid.

    Jeg syntes at hvis køber virkelig er interesseret i kåring og blup (mit føl har over 100 smiley så er køber også så dygtig at køber ved hvad man skal kigge efter og så kan køber godt bedømme hoppen, samt hingsten, og føllet.
    Når dét er sagt, så har jeg brugt en 1. kl hingst, efter at have set på mange.
    Inden for 1 kl. er der jo også mange typer, og det er ikke godt nok for mig at han er kåret flot og "moderne". Jeg har set nogen meget populære hingste i real life, som slet ikke tiltalte mig.
    Med min nordiske bygning og min lyst og forståelse af hvad en islænder er. Hvordan en hest skal trænes ! osv, så var de ikke deres bedømmelse værdig (i mine øjne)
    Kåring er som alt andet ikke et sted man som fremmed nybegynder kan komme valsende og forvente en første plads, det tror jeg simpelthen ikke på. Selvom det i teorien burde være sådan at det kun er dyret der bliver set på, så ved jeg at det indenfor flere racer ikke er tilfældet. Desuden skal hesten "ramme" trenden. Og fx indenfor hundene er det et psykisk mareridt for en adfærdsterapeut som mig at være vidne til...
    Jeg ved ikke om det er sådan indenfor heste, men mon ikke, en professionel "handler" kan få langt bedre kåring. Så det koster MEGET at få sin hest kåret, medmindre man selv er en helt igennem fantastisk rytter smiley Det er jeg ikke smiley Så dem der kan lide den sport at udstille/kåre, de bør gøre det.

    Jeg har haft en tidligere prof. ude at se på min hoppe, og mit føl. Og deraf er prisen sat. Det er ikke i den billigste ende (17.000) men det er heller ikke den dyreste ende. Måske hvis jeg havde interessen, og evnen, til bare lige at kunne stille en hest til kåring, at det så ville være en god ide. Men, .. jeg tror godt jeg vil sælge til sådan en type som jeg selv er. ..Vi ser gerne Vorperla få én ejer (måske endda en familie!), som gider en masse, og som måske også vil beholde hende når hun ikke er den bedste i klassen mere...en som måske vil mere med sin hest end at vinde, måske en fremsynet datter med en mor som vil "arve" hesten så den bliver i familien smiley
    ...og Vorperla vil være fantastisk til avl, rent gen- og farvemæssigt, men.. tja, måske ønsker jeg ikke at hun skal avles på... men jeg syntes et føl eller to er okay... sikken lang smøre, håber I kan forstå hvad jeg prøver at sige smiley


  • #9   26. sep 2013 Altså jeg syntes det er spændende at fremstille sin hest og få en vudering af den smiley det er ikke kun for fremtidige købere at jeg vil kåre min hoppe men også for min egen skyld smiley

    Det jeg mener er om hun kan følge de "unge" i en kåring? Er en bygningskåring ingenting værd medmindre man også vælger at ridekåre hende? hvordan finder man ud af om ens hest er kåringsværdig? hvad skal hun op på af karakter for at det er en tilfredsstillende kåring? kan jo se at der er mange hopper der er kåret i anden klasse, hvor folk er meget tilfredse (har også lige fået en hoppe hjem der er kåret i anden klasse) jeg tænker også det måske var en god indikator for at man kunne se hvad hendes stærke og svage sider er når man vælger hingst smiley ja der kører en masse rundt i hovedet på mig, for vil jo heller ikke bare smide en helt masse penge ud af vinduet smiley jeg regner med jeg godt selv kan stille hende til en bygningskåring, hvis hun skal ridekåres skal jeg have en til hjælp smiley

    og ja hun har stadig en del følvom, har fået med føl de sidste par år smiley haha regner ikke med hun skal stilles til noget før hun er fit smiley


  • #11   28. sep 2013 stutteri dronninglund: tak for svar smiley anede ikke man ikke kun kunne bygningskåre smiley jeg havde også tænkt at få hende redet op her til vinter, få noget undervisning ved en prof og hører hvad han siger. evt smide hende i træning ved ham et par måneder, også måske tænke kåring hen til næste efterår (hvis altså hun udvikler sig ordenlig og han mener der er en chance for hun kan få en ordenlig kåring smiley

  • #12   28. sep 2013 Du kan selvfølgelig altid sige at hun er halt på dagen... Men jeg tænker at folk nok studser lidt ved en halv kåring.

  • #13   28. sep 2013 det kan godt betale sig at kåre en ældre hoppe, hvis altså den bliver kåret godt, bliver den ikke det er det næste bedre at lade være efter min mening. Har faktisk lige fået min hoppe på 10 år kåret( kun pga. at hun skal være avlshoppe når jeg ikke skal ride stævner mere på hende). Hun blev kåret i 1. klasse som 4-gænger med bl.a. 9 for tølt og ryg, og så kan det jo godt betale sig. Men altså vil sige at det kommer meget an på hvilken kåring hesten evt. vil kunne få, om det kan betale sig.

  • #14   29. sep 2013 Du kan ikke kåre en hest på den alder med kun bygning, så vidt jeg har kunne høre mig frem til.
    Du kan jo evt få en prof. til at kigge lidt på hende, og se om bygningen er god nok til at kunne komme højt, og derefter træne hende lidt for at se, om hun har potentialet i sig til en fuldkåring. For som de andre siger, er ingen kåring bedre end en dårlig kåring. Og folk, der ikke køber et føl fordi moren ikke er kåret, kan nok heller ikke stille sig tilfreds, hvis hun fx bare er i den lavere ende af 2. klasse, tør jeg vædde på..


  • #15   30. sep 2013 okay tak for svar alle sammen smiley er blevet en HEL del klogere, og er meget mere sikker på hvilken retning jeg skal prøve at gå med hende, og hvor jeg skal starte smiley

Kommentér på:
Kåre ældre hoppe?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce