823 visninger
|
Oprettet:
Privatpersoner kørsel til stævner {{forumTopicSubject}}
Tænker på, om der er nogen herinde der ved, om der findes folk der gerne vil køre en til stævner (i deres egen bil og trailer) - naturligvis mod betaling?
Er der overhovedet nogen der gør det, er det noget i har hørt noget om?
Eller skal man ud og leje en vognmand, hvis man mangler både chauffør, bil og trailer?
Område mæssigt tænker jeg på Nordsjælland, men i andre må også gerne svarer, om det er noget man gør i jeres del af landet
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
apr 2008
Følger: 105 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 251
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.212
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 427
Men det er ikke lovligt og hvis der sker noget med hesten under kørsel, er du meget dårlig stillet
Jeg kendte én som kørte i dit område, men han har lukket sit firma. Desværre.
Kig evt. på heste-nettet.dk, under "transport tilbydes"
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
Men hvem kan se hvornår personen får penge for det
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
Eller, det kunne være der var en der kørte, der havde det bevis.
Og ja, javisst, det er da en genial idé med sådan en side, hvorfor findes det dog ikke
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
jun 2008
jul 2012
"Hej,
Du har sendt nogle spørgsmål til Fødevarestyrelsens EksportKontrolCenter omhandlende heste, som jeg gerne vil give dig nogle svar på. Økonomisk aktivitet: omfattet af transportforordningen Når man skal finde ud af, om en transport af en hest er omfattet af transportforordningen, skal man, som du også skriver, ind og se på, om der er tale om "økonomisk aktivitet".(”Økonomisk virksomhed” er en fejloversættelse, den korrekte oversættelse er ”økonomisk aktivitet”, som er et udtryk, der giver bedre mening, eftersom SKAT anvender udtrykket ”økonomisk virksomhed” om en virksomhed, der er rentabel.) En virksomhed med CVR-nummer er altid omfattet, så hvis enten hesten er ejet af en virksomhed eller føreren/ledsageren er ansat i en virksomhed, der træner hesten, eller er selvstændig berider/beriderelev, så er transporten omfattet. Hvis der anvendes et køretøj, der kun må benyttes erhvervsmæssigt, så er transporten som udgangspunkt omfattet. Dog kan en lastbil, der er registreret til firmakørsel, lånes vederlagsfrit af en ansat i firmaet til visse godgørende formål (frivilligt arbejde), f.eks. transport af sportsrekvisitter, jf. justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 31. maj 1974. Vi anser i den forbindelse heste som en sportsrekvisit. Aktiviteten er i dette tilfælde stævnets størrelse, hvor det som udgangspunkt kun er internationale stævner eller stævner med høje pengepræmier, der er omfattet. Transporten er også omfattet, hvis man tager penge for ydelsen, det er dog tilladt at deles om de reelle udgifter til transporten.
Hobbybetonet transport: ikke omfattet af transportforordningen: Hvis der er tale om hobbybetonet transport af dyr, falder man uden for transportforordningen. Når man ikke er omfattet af transportforordningen, må man som udgangspunkt køre med egne og andres heste, som man har lyst, med et par enkelte forbehold. Føreren/ledsageren, hesten, køretøjerne eller aktivitet må ikke være omfattet af ”økonomisk aktivitet”, ligesom ydelsen skal være omkostningsfri. Der er altså flere forhold, der gør sig gældende, i bedømmelsen af om transporten er omfattet. Men de fleste fritidsryttere er ikke omfattet af transportforordningen, og kan derfor køre trygt rundt uden kompetencebevis, også med andres heste. Ejeren behøver ikke være med i køretøjet. Du må således gerne køre med din venindes hest, hvis du ikke får penge for det og det ikke på anden vis er omfattet af økonomisk aktivitet. Transport af heste, der ikke er omfattet af transportforordningen, skal kun efterfølge ganske få regler: hestepasset skal altid medbringes i køretøjet og hesten skal transporteres på en måde, der lever op til dyreværnslovens § 1, f.eks. heste i individuelle båse, ingen løse genstande ved hesten, ingen glat vognbund. Strafansvaret i disse sager påhviler den ”der har hesten i hånden”. Du spørger om, hvor det står i transportforordningen, at man ikke må køre med fx sin kones hest. Og der kan jeg kun give dig det svar, at det ikke står i forordningen, da de eksempler du har skrevet om (med selskabsdyr og hobbybetonet transport af dyr) falder uden for forordningen. Derfor er de ikke behandlet i forordningen. Det er således kun ved selskabsdyr, at der er et krav om, at ejeren ledsager på transporten. Og da heste ikke er omfattet af betegnelsen selskabsdyr, er der ikke noget krav om, at ejeren skal ledsage hesten under transporten.
Jeg håber dette er svar på dine spørgsmål, ellers må du gerne kontakte mig. Med venlig hilsen Mette Buhl Fuldmægtig, cand. jur. Veterinærafdeling Syd Tlf + 45 7227 6900 E-mail: fvst@fvst.dk ____________________________________________ Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fødevarestyrelsen Stationsparken 31-33, 2600 Glostrup Tlf. 72 27 69 00, e-mail fvst@fvst.dk;"
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
jun 2008
Vi fik at vide at vi ville få en pæn stor bøde for det, da vi ikke ville kunne bevise at min kæreste ikke fik økonomisk vinding ud af det. Det samme hvis det f.eks. var hans søsters hest.
Om det er forkert eller ej skal jeg ikke kunne svare på, men det var hvad vi fik banket i hovedet til klar-parat-startet kurset - og de havde vendt den med politiet.
jul 2012
Privatpersoner kørsel til stævner