{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.134 visninger | Oprettet:

Matematikhjælp! STX 1.G! {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Har endnu engang fået stillet mig nogle opgaver, som jeg ikke helt kan forstå. Er der evt. en/nogen som ville kunne hjælpe med disse? smiley Det er især opgave 1, 2,3 og 6, som virker mest indviklet denne gang synes jeg. Men 4 og 5 er virker også ret uoverskuelige..
På forhånd tusind tak!!

1. Isoler y i ligningen
a) 2x+5y-16=0
b) 10x-5y=7
og tegn disse grafer i samme koordinatsystem.

2. Find definitionsmængde for funktion y=-x+1/(2+x)

3. Beregn funktionsværdi for y=-1/(4x+1), når
a) x=1
b) x=-0,2
c) x=-0,25
d) x=0,25

4. Find forskrift for proportionalitet, som går via punkt M(2;4). Bevis ved hjælp af en grafregner.

5. I hvilken kvadrant ligger skæringspunktet for funktioner y=0,3x og y=-6x+3

6. En hyperbel går via punkt (1;4). Kan du finde forskriften ud fra denne oplysning ellers mangler der flere oplysninger? Giv velbegrundet svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Matematikhjælp! STX 1.G!
  • #1   1. dec 2013 I opgave 1 skal du bruge det jeg mener hedder substitutionsmetoden. Hvor du isolerer de to ubekendte og så indsætter forskriften for den ene ubekendte i stedet for den ubekendte i den anden isolering så du ender ud med en ubekendt du kan isolere. Håber det gav mening smiley

Opgave 2: Pyha det skal du ikke spørge mig om jeg har stadig ikke forstået det (2g) smiley

Opgave 3: Du skal bare indsætte de angivne x-værdier i forskriften og udregne y-værdien.

Opgave 6: Det er noget med i nok skal have lært at beregne funktionsforskrifter ud fra en given model og en punkt værdi. Kender ikke lige til hyperbel.

Ved ikke om ovenstående overhovedet kan bruges som hjælp smiley

• #2   1. dec 2013 Hmm, jeg ser om jeg kan finde ud af det, efter dine beskrivelser. Ellers mange tak!! smiley
    Hvad med 4 og 5? måske du kan hjælpe med en forklaring til de to også, da de heller ikke er helt overskuelige alligevel? smiley

• #3   1. dec 2013 Opgave 4: Er jeg lidt blank på.

Opgave 5: For et skæringspunkt er det gældende af x og y er det samme i begge forskrifter. Derved kan du sætte forskrifterne lig hinanden og derved isolere dig til værdien for x. Denne værdi kan du så sætte ind i en af funktionerne og finde y værdien. Herved har du koordinaterne til skæringspunktet smiley

• #5   1. dec 2013 Det iorden!! Mange tak ellers! smiley

Kommentér på:
Matematikhjælp! STX 1.G!

Annonce