Matematikhjælp! STX 1.G! {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Har endnu engang fået stillet mig nogle opgaver, som jeg ikke helt kan forstå. Er der evt. en/nogen som ville kunne hjælpe med disse?
Det er især opgave 1, 2,3 og 6, som virker mest indviklet denne gang synes jeg. Men 4 og 5 er virker også ret uoverskuelige..
På forhånd tusind tak!!
1. Isoler y i ligningen
a) 2x+5y-16=0
b) 10x-5y=7
og tegn disse grafer i samme koordinatsystem.
2. Find definitionsmængde for funktion y=-x+1/(2+x)
3. Beregn funktionsværdi for y=-1/(4x+1), når
a) x=1
b) x=-0,2
c) x=-0,25
d) x=0,25
4. Find forskrift for proportionalitet, som går via punkt M(2;4). Bevis ved hjælp af en grafregner.
5. I hvilken kvadrant ligger skæringspunktet for funktioner y=0,3x og y=-6x+3
6. En hyperbel går via punkt (1;4). Kan du finde forskriften ud fra denne oplysning ellers mangler der flere oplysninger? Giv velbegrundet svar.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Opgave 2: Pyha det skal du ikke spørge mig om jeg har stadig ikke forstået det (2g)
Opgave 3: Du skal bare indsætte de angivne x-værdier i forskriften og udregne y-værdien.
Opgave 6: Det er noget med i nok skal have lært at beregne funktionsforskrifter ud fra en given model og en punkt værdi. Kender ikke lige til hyperbel.
Ved ikke om ovenstående overhovedet kan bruges som hjælp
okt 2009
Følger: 146 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 497
Hvad med 4 og 5? måske du kan hjælpe med en forklaring til de to også, da de heller ikke er helt overskuelige alligevel?
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Opgave 5: For et skæringspunkt er det gældende af x og y er det samme i begge forskrifter. Derved kan du sætte forskrifterne lig hinanden og derved isolere dig til værdien for x. Denne værdi kan du så sætte ind i en af funktionerne og finde y værdien. Herved har du koordinaterne til skæringspunktet
okt 2009
Følger: 146 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 497
Matematikhjælp! STX 1.G!