{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.566 visninger | Oprettet:

Glutenallergi og mælkeallergi {{forumTopicSubject}}

Godmorgen/formiddag :o)

Jeg ville egentlig bare høre, om der er nogen af jer der har glutenallergi og/eller mælkeallergi?

Sagen er den, at jeg som barn bøvlede noget med mælkeallergi, og jeg ved egentlig ikke om det bare gik over af sig selv den gang.

Nu har jeg gået rundt et par måneder med perioder hvor jeg har haft ondt i maven i forskellige grader. Det er specielt efter jeg har spist. Jeg spiser normalt sundt i skolen, med frugt, rugbrød og müslibar, men på arbejdet er det knap så sundt (arbejder på mcd) og efter min pause har jeg også nogengange utrolig ondt i maven. Det er altid i højre side. Jeg tænker at det måske godt kunne være glutenallergi eller mælkeallergi, da jeg har hørt at de to ting ofte hænger sammen - og jeg har jo haft mælkeallergi engang... Nu ved jeg godt i ikke er læger, men er der nogen der har haft lignende erfaringer? Selvfølgelig kan det være mange andre ting, tænker bare over det med mælkeallergien. Desuden har jeg astma og øreproblemer som er undersøgt mange gange uden held.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glutenallergi og mælkeallergi
  • #1   17. dec 2013 Jeg vil foreslå dig at gå til lægen med det. Jeg er lige blevet testet for cøliaki, eller glutenallergi, og går og venter på svar på prøven, fordi jeg tit har ondt i maven og har svært ved at optage vitaminer. Det er specielt slemt hvis jeg spiser f.eks. hvedebrød eller kage.

  • #2   17. dec 2013 Har også tænkt mig at ringe til lægen idag. Har svært ved at tage på - ved ikke om det har med min optagelse af vitaminer at gøre? Og er tit "smadret/doven".

  • #3   17. dec 2013 Jeg har cøliaki og er overfølsom for mælk...
    Gluten "allergi" og laktose allergi hænger rigtig tit sammen! Kunne skrive en roman om mine egne syptomer. Kender du forklaringen på, hvorfor man får det dårligt af gluten? Ellers kan det være svært at forklare hvorfor de to ting hænger sammen.
    Jeg spiser 100 % glutenfrit men får simpelthen så ondt i maven, hvis jeg drikker rå mælk. Andre mælkeprodukter kan jeg klare, men min mave brokker sig uanset hvad. smiley Skriv, hvis der er noget du vil vide om det. smiley


  • #4   17. dec 2013 Jeg har en del mad allergi - bl.a. Tomat, nødder og fisk. Det er sådan at jeg får kvalme og kaster ofte op når jeg har spist tingene. Jeg blev tester hos lægen som kunne fortælle den med nødder - jeg kastede altid op efter pizza eks. Så også lassange og det fik vi kodet til det måtte være tomat som har kryds allergi med nødder tilfældigvis. Jeg har de seneste år altid lastet op efter jeg spiste fisk så det rører jeg slet ikke mere. smiley jeg synes også du skal tage til lægen ig få det tjekket også kan du senere hen tjekker op på tingene selv altså ved at prøve dig frem med hvad du ikke kan tåle. Sådan fandt jeg ud af det. Når jeg spiser noget med i sær tomat så får jeg sved ture (som feber) kort tid efter og min mave rumler og trumler og brokker sig.. smiley så jeg vil helt sikkert få det tjekket!

  • #5   17. dec 2013 Jeg fik konstateret cøliaki (gluten intolerance) for 1½ år side. Du skal gå til lægen og bede om at få taget en blodprøve, og få testet dit transglutaminase.

    Mælkeintolerance og glutenintolerance kan nogle gange godt hører sammen, men ikke nødvendigvis. Det har noget med ens gentype at gøre. Men man anbefaler at man i det første halve år afholder sig fra laktose for at få tamen til at blomstre op igen.

    Der kan være så mange grunde til du har ondt i maven, det kan lige så godt være psykisk. Du skal gå til lægen, du skal ikke selv prøve at holde dig fra gluten, det giver aldrig et godt resultat.


  • #6   17. dec 2013 Jeg har forresten tabt 6 kg uden grund fordi jeg har kaster så meget op og så har mistet lysten til mad smiley måske du spiser mindre og derfor ikke kan tage på? Jeg havde godt af at tabe de kg men altså stadig - lægen var ret bekymret over jeg tabte mig sådan fordi jeg egentlig ikke synede tyk - men de 5-6 kg var altså i overskud...

  • #7   17. dec 2013 Anna - jeg har læst en del på nettet, men det er jo ikke sikkert jeg har fået det hele med. Jeg vil gerne høre om dine symptomer osv smiley

    Jeg har ikke tænkt mig at ændre mine spisevaner før jeg har været ved lægen. Jeg spiser som man normalt skal.


  • #8   17. dec 2013 Grunden til at man får det dårligt er fordi vi har sådan nogle små "hår" i tarmene (mener de hedder villier), som forsvinder. Derfor kan man ikke optage næring. Så er det klart at man får det dårligt.
    Grunden til at mælke- og gluten intolerance ofte hænger sammer fordi at enzymet laktase, bliver produceret for enden af de "hår." Hvis det enzym ikke er der kan kroppen ikke spalte laktose. smiley
    Jeg får ikke ondt i maven, mere bare sådan uro og sådan i maven. Derudover bliver jeg virkelig træt, bleg og rigtig trist. Desuden får jeg ondt i knæhaserne. Lægerne troede det var rigtig voldsom vokseværk, men det stoppede da jeg startede på diæten. Jeg får ondt i fingerledene og andre led. Især hvis de var kolde. Faktisk minde det om gigt. Ellers var der en masse små symptomer... smiley


  • #9   17. dec 2013 Sådan har jeg det også.. Jeg var træt, havde tit ondt i maven, og skulle tisse meget smiley
    Så gik vi til lægen, skulle på sigehuset og scannes.. Det viste sig at jeg skulle have fjernet mandler, fordi jeg var så træt og omtåget hele tiden, derefter skulle jeg undersøges om det med min mave var gået over.
    De fandt frem til at jeg havde haft nyrebetændelse, på grund af min hals..
    Derfor smerten i min mave..

    Tag til lægen! smiley


  • #10   17. dec 2013 Okay smiley
    Sjovt, eller hvad man nu skal sige, igår fik jeg pludseligt ondt i mit knæ og resten af benet blev nærmest helt følelsesløst..

    Jeg har ondt i maven efter jeg har spist, især brød, og så er der også "uro" i den, larmer osv...


  • #11   17. dec 2013 Få det tjekket. smiley Det kunne godt lyde som om der er noget galt. smiley

  • #12   17. dec 2013 Jeg har også cøliaki og det blev opdaget ved at jeg havde ondt i maven tit og ofte og ondt i mine led (utroligt nok). Inden jeg gik til lægen, gik jeg på diæt hvor jeg spiste mad uden gluten og der havde jeg det rigtig godt. Da jeg så gik tilbage til at spise "normalt" startede det hele forfra. Jeg fik ondt i maven, ondt i hænderne, mine hænder begyndte at hæve, kvalme og opkast, dårlig mave og generelt bare rigtig skidt tilpas! Når jeg spiser mad med gluten, bliver jeg så dårlig at jeg ingenting kan. Min mave bliver helt oppustet og gør ondt, kvalmen ligger sig helt op under kæberne og trykker og jeg bliver så dårlig at jeg bare må ligge ned. Det er ekstremt ubehageligt! Jeg vil hellere brække mine knogler eller noget andet ekstremt, end at have det som jeg har det når jeg har spist noget med gluten.

  • #13   17. dec 2013 Jeg har også Cøliaki

    Man skal huske at Cøliaki hvor man ikke kan tåle gluten er langt fra det samme som glutensllergi! smiley


  • #14   17. dec 2013 What truff said. En allergi er en reaktion, der kommer akut, mens intolerance er noget der kommer over længere tid, er det rigtigt? smiley

  • #15   17. dec 2013 Ja okay, forstår godt hvad I mener. Mener også det andet :o)

Kommentér på:
Glutenallergi og mælkeallergi

Annonce