{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  15 minutters regel - Spild af elevens tid?
  • #2   21. jan 2014 den gælder nu altså ikke på alle gymnasierne, i hvert fald ikke her hvor jeg går, det er noget eleverne gerne vil have det til. Fra ledelsen gælder den i hvert fald ikke smiley
    Men det er vel op til skolen smiley

• #3   21. jan 2014 VI havde den der hvor jeg var.. Jeg har dog aldrig oplevet at den rent faktisk blev brugt

• #4   21. jan 2014 At man må gå, hvis der er gået 15 minutter og læreren ikke er kommet?
    - Vil ikke tro den gælder i folkeskolen, der får man jo ofte vikar, hvis læreren ikke kan undervise smiley

• #5   21. jan 2014 Øh, hvad er det for en regl? smiley

• #6   21. jan 2014 Hvaffornoget? Jeg kender 5 minutters reglen, men jeg tror ikke det er det samme vi tænker på..

• #7   21. jan 2014 Hvad er det for en regl? Jeg har aldrig hørt om den. smiley

• #9   21. jan 2014 Okay smiley
    Regnede heller ikke med det, men vi har bare på det sidste oplevet at vores lærer ikke er dukket op.. Eller vikar smiley

• #10   21. jan 2014 5 min smiley ?

• #11   21. jan 2014 Den regl har jeg aldrig hørt om, men man kan jo gå ned til rektor og sige ens lære ikke er dukket op, så kan han/hun jo bestemme hvad der skal ske.

• #12   21. jan 2014 Bettemus: Sådan er det så heller ikke alle steder. Hos os bliver vores fravær fjernet hvis vi kommer lidt for sent, eller også får vi bare fravær for de timer vi ikke var der.
    Men igen det er jo forskelligt fra skole til skole, men også fra lære til lære

• #13   21. jan 2014 Det kan man selvfølgelig - meeen det er da meget hyggeligt uden lærer smiley

Mhm flere af mine fætre og kusiner har den regel? At når der er gået et kvarter må man gå da det ellers er spild af elevens tid smiley

• #14   21. jan 2014 Jo men rektor er jo lærens chef, og hvis eleverne ikke påpeger at den pågældende lære har et problem med at komme til tiden, vil det ikke kunne blive ændret.
    Syntes man har pligt til at oplyse rektor om at ens lære ikke et dukket op, det kan jo stadig godt være i får fritimer.

• #15   21. jan 2014 Selvfølgelig smiley
    Problemet er også ved at blive løst...

• #16   21. jan 2014 Eftersom man som elev har undervisningspligt, så er det faktisk elevens pligt, at gå ned på kontoret og oplyse om, at læreren ikke er dukket op til sin time - i værste tilfælde kunne læreren jo være kørt galt på vej til arbejde og ingen havde opdaget det.

Så er det måske meget rart at have nogle samvittighedsfulde elever, som gør opmærksom på, at noget ikke er som det skal være og at de gerne vil have den undervisning de har krav på smiley

• #18   21. jan 2014 Kender kun 10 sekunders reglen smiley taber du noget på gulvet.. Mad.. 10 sekunders reglen!! smiley

• #19   21. jan 2014 Det er jo ens eget ansvar at møde op til timen. Jeg synes at komme 5 min. for sent er meget at komme for sent. Du ved jo godt timen starter kl. 12.00(eller sådan noget). Så mød op eller få fravær.

• #20   21. jan 2014 Ved os er det hvis ens lære ikke er dukket op når der er gået 20-30 min smiley

• #22   21. jan 2014 Selvfølgelig bør man rapportere hvis der mangler en lærer.. Men vores lærer er lidt småforvirret - Vi er vandt til at hun går rundt et forkert sted el. lign. smiley

• #23   21. jan 2014 Da jeg gik på IB var reglen således, at læreren kom og lukkede døren PRÆCIS kl **.** - Dem som kom når døren lige var blevet lukket måtte banke på, vente til at læreren frivilligt lukkede sine elever ind, og de fik 100% fravær, uanset om det var 1 sekund, 1 minut eller 1 time..
    Det kaldes disciplin på højt niveau..

• #24   21. jan 2014 Bettemus: Nu kan alle komme for sent, men ja det er dobbelmoralsk at bryde sine egne regler. Men kan da sige at jeg hader at komme for sent, og irriterer mig når folk kommer for sent til time, men derfor kan jeg jo godt selv risikere at komme for sent.
    Men personligt ville jeg nok vente til en pause med at gå ind hvis jeg var meget forsinket smiley

• #26   21. jan 2014 Bettemus: Der er aldrig en undskyldning for at komme for sent, hvis jeg kommer for sent er det min egen skyld, så hvorfor skulle jeg vade ind i klassen og forstyrre midt i timen? Jeg snakker jo ikke om at komme 5 minutter for sent også skulle vente til pausen, men hvis man kommer 15-20 minutter for sent syntes jeg man bør vente med at gå ind i klassen til pausen.

På laborant-uddannelsen blev døren låst når timen begyndte, var man ikke kommet til tiden så måtte man altså vente til der blev en pause med at komme ind.

• #28   21. jan 2014 Bettemus: Læs nu hvad jeg skriver -.- Jeg nævner netop hvis man er MEGET forsinket og ikke blot 5 minutter. Det er faktisk meget forstyrrende når folk kommer lallende ind af døren midt i undervisningen. Så jeg syntes kun det er fair man venter til en pause hvis man er MEGET forsinket.

• #30   21. jan 2014 Bettemus: Du har vist tydeligvis ikke gået i en klasse hvor folk kom og gik som det passede dem -.- Men irriterer mig grænseløst at du prøver at ligge ord i munden på mig.

• #31   21. jan 2014 Vi har en uskreven regel om, at kommer læreren 15 min eller mere for sent, så må eleverne gå, uden der bliver taget fravær. Det gælder også hvis læreren er kommet 1 min. efter eleverne er gået. Min klasse har oplevet det et par gange, og ingen af os har fået fravær smiley
    Jeg går forresten på STX i 2g. Mener også jeg havde det sådan i 9. klasse.

• #32   21. jan 2014 Det lyder da godt nok underligt, men kan sagtens sætte mig ind i det med at hvis vi kommer for sent 2 minutter er det bare så meget spild af tid, og det gør ligemegt hvis læren kommer 5 minutter for sent.
    Altid jeg emner ALTID kommer vores lærer 5 minutter over, så står vi udenfor og fryser ihjel, og så kommer vi ind og tager bøger frem os,v og så siger læren :" se den er 8 minutter over vi har ikke tid til at bruge 8 minutter på at i skal finde jeres ting frem"

Ehj men du brugte så lige 5 minutter selv smiley

Hader det smiley
    Ellers har jeg aldrig hørt om 15 minutters reglen? smiley

• #34   21. jan 2014 Hvis læren står og forklare noget er det altså forstyrrende at folk kommer væltende ind især når de kommer meget for sent.
    Det er bare min holdning at hellere vente til pausen hvis jeg alligevel er 15-20min (eller mere) forsinket, syntes ikke det er fair at jeg forstyrre undervisningen fordi JEG er forsinket - uanset grund.
    Lad os sige det sådan her, er læreren 15 minutter forsinket så er det okay at man går fra timen. Hvorfor er det så ikke okay, at hvis en elev er 15 minutter forsinket at han/hun venter med at komme ind i klassen til pausen?

• #36   21. jan 2014 Jeg giver op, du forstår tydeligvis ikke hvad jeg mener -.-

• #38   21. jan 2014 Jeg siger: Er man meget, som i næsten halvdelen af lektionen forsinket, så kan man ligeså godt vente ude foran døren og så komme ind i pausen.
    For ja det forstyrre UNDERVISNINGEN når folk kommer ind i klassen,listende eller ej. Ikke kun for eleverne også for læreren.
    Derfor gør man det at læreren faktisk låser døren når undervisningen begynder, så må man bare lærer at komme til tiden. For nogen folk kommer konsekvent for sent, bare fordi de ikke får taget sig sammen til at lette røven fra deres senge. Dette syntes jeg IKKE er i orden skal forstyrre i undervisningen, jeg har ingen koncentrations besvær, men syntes da stadig det forstyrre når folk går ind og ud af lokalet samt hvis folk snakker i undervisningen

• #40   21. jan 2014 Igen ligger du ord i munden på mig, har på intet tidspunkt sagt at folk ikke må spise/drikke gå på toliettet osv, men jo det forstyrre skam også lidt. Men dette er noget man må accepterer.
    Men når folk kommer meget for sent lister de jo ikke bare ind og sætter sig. Nej de skal finde alle deres ting frem også skal de lige med ind i undervisningen og spørg derved ofte sidemanden hvor vi er nået til. Eller også stopper underviseren/læreren med at snakke pga han/hun jo også bliver forstyrrert i sin fremlæggelse/undervisning.

Derfor mener jeg da kun det er fair man venter til der lige kommer en pause, det er jo ikke fordi man mister hele undervisningen. Der er jo ofte en lille pause hver time alligevel.

• #42   21. jan 2014 Men hvorfor vil du da ikke accepterer at jeg har det sådan? Jeg startede jo faktisk bare med at sige hvis jeg selv kom meget for sent, ville jeg personligt hellere vente til klassen holdte en pause. Men altså sådan er livet på vidergående, kommer du for sent så må du vente til der er pause.

• #43   21. jan 2014 Problemet ligger måske lige så meget i, at I opfatter elevens frikvarter som lærerens pause smiley

Jeg kan som lærer fortælle, at det er sjældent man har en reel pause i løbet af dagen - pauserne mellem timerne går ofte med at forberede næste times materialer, telefonopkald til forældre, psykologer, offentlige instanser, møder med ledere/lærere, gårdvagter, kopiering, osv. Jeg har ofte haft arbejdsdage fra 7.30-15.30, hvor min madpakke har ligget urørt hen ganske simpelt, fordi jeg ikke har nået at finde den frem - for jeg har IKKE pause, når eleverne har det smiley Jeg er på også når klokken ringer ud smiley

Er der en konflikt i frikvarteret så kan den faktisk fylde hele "pausen" ud og betyde, at alt det jeg havde planlagt jeg skulle nå, det når jeg ikke - og så er det jeg kommer ind til timen og virker lidt forvirret smiley Men vi gør det gerne, for vi kan godt lide vores arbejde smiley

Jeg tænker det samme gør sig gældende for jeres lærere smiley

• #44   21. jan 2014 Christine - Tænker du i forhold til 15 minut reglen eller? smiley

• #45   21. jan 2014 Jeg tænker i forhold til diskussionen flere af jer er inde omkring, at lærerne uden problemer kan være der til tiden til en time efter en pause. Vi er HELT enige om at en lærer BØR være der til tiden - men desværre er realiteterne bare sådan at der ofte sker rigtigt mange ting i løbet af pauserne, som vi lærere SKAL forholde os til. Det har vi ganske simpelthen pligt til - vi har ikke "pause", vi er på arbejde. Så hvis der opstår problemer eller der er nogle samtaler der skal tages i løbet af pauserne, så skal vi død pine nå at tage dem - og det tager nogen gange længere tid end beregnet smiley

• #46   22. jan 2014 I min klasse har vi før oplevet, at vores lærer havde glemt, hun skulle have os, så hun sad på hendes "pind" (hendes lille kontor ting-ting), mens vi sad i klasselokalet, og undrede os over hvor hun var. Eftersom vi har 15 minutters reglen, gik vi da der var gået 15 minutter. Vores lærer var ret muggen, næste gang vi havde hende, fordi vi alle var gået, og ingen havde tænkt over at spørge kontoret eller lignende - men omvendt, burde hun vel også selv holde styr hvornår hun skal undervise?

• #47   25. jan 2014 Louise: Den prøvede jeg også i 9. klasse, hvor vores lærer havde glemt sig, op til flere gange.. Men jeg kender ikke den der 15-minutters regel, så vi sad bare og kukkelurrede på vores pladser, indtil to fra klassen, gik ned til hende og spurgte hvor hun blev af. Lidt underligt at hun pludselig begynder at glemme os, når det er 4 år i træk hun har os. smiley

• #48   25. jan 2014 Anna: 15 minutters reglen er vidst primært brugt på gymnasier smiley
    Det her var vidst midt i 2.g - vores lære er generelt en anelse glemsom xD

Kommentér på:
15 minutters regel - Spild af elevens tid?

Annonce