{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.717 visninger | Oprettet:

synopsis om avisartikler HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Jeg har været så "heldig" at trække avisartikler som mit emne i mundtligt dansk.. og jeg er på bar bund!
Så hvis der sidder nogle kloge hoveder som ved hvordan man skal analysere sådan en avisartikel (gerne nyhedsartikel) så ville det være en stor hjælp! Og ved hvad man skal have med i sådan en synopsis når det er en avis artikel smiley
Forresten går jeg i tiende smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  synopsis om avisartikler HJÆLP!
  • #1   12. maj 2014 For det første er nyhedsartikler traditionelt bygget op ud fra det, man kalder "den omvendte nyhedstrekant". Det vil sige, at man starter med den vigtigste information og derefter går længere og længere ned i historien med uddybninger. Men det vigtiste fortæller man først - altså allerede i rubrikken (overskriften).

Det er sådan set det stik modsatte af, når man f.eks. læser et eventyr. Her får man ikke det hele serveret fra begyndelsen - man får de vigtige oplysninger lidt efter lidt, efterhånden som historien skrider frem. Det er for at bevare spændingen, at man opbygger fortællingen på den måde. Der findes mange modeller for, hvordan man fortæller en god historie, dem kan du evt. Google og sætte op imod nyhedstrekantens fortælleteknik.

Dernæst bør du analysere artiklen ud fra de nyhedskriterier, som man lærer at vælge historier ud fra som journalist. Der er 5:

•Aktualitet, dvs. noget der er aktuelt, som foregår her og nu.

•Væsentlighed - er det vigtigt for os som borgere at vide? F.eks. at der snart er valg til EU-parlamentet. Omvendt er det ikke så vigtigt at vide, at Kronprinsesse Mary spiste frokost i Nyhavn....;)

•Identifikation - kan du genkende dig selv i historien? Eller kan du forestille dig, hvor godt/skidt, det ville være for dig, at være i samme situation? For at skabe identifikation i en nyhedshistorie anvender journalister ofte "cases" - altså mennesker, der personificerer historien. F.eks. kan en historie om, at flere og flere går i 10. klasse, fortælles ved hjælp af et besøg i din klasse og en snak med dig som person....
    .
    •Sensation, dvs. noget der er helt vildt og usædvanligt. Man plejer at sige, at historien "hund bider mand" ikke er nogen sensation, for det sker jo tit - men hvis "mand bider hund" er på forsiden, så er det lidt af en sensation! smiley

•Konflikt - nok det mest brugte kriterium i moderne journalistik. Hvis to naboer strides om et hegn, eller hvis AH svarer igen på en anklage for dyremishandling, så er der konflikt mellem parterne. Det er ikke det vigtigste kriterium - men det er meget brugt!

Hvis jeg var dig, ville jeg tage artiklen/artiklerne, tage nyhedsbrillerne på og se, om jeg kan finde ét eller flere kriterier i historierne. Og så forklar forskellen på nyhedsartiklens opbygning i forhold til eventyrets....Så er du godt på vej til et 12-tal smiley

• #2   12. maj 2014 Uha det trak jeg også i niende, jeg tog en artikel omkring krigen i Afghanistan, så analyser ere jeg artiklen (Hvem er modtageren, budskab, lidt omkring Politiken som artiklen fra fra osv) og så fandt jeg lidt belæg/hjemmel .. Det er lige det jeg kan huske jeg havde med smiley

Kommentér på:
synopsis om avisartikler HJÆLP!

Annonce