{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Klage over eksamenskarakter? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag fået mine skriftlige karakterer som generelt er fine, men er dog mildest talt rigtig vred over min engelsk! Jeg har alle år - både i afleveringer og til årsprøver - som minimum fået 10 (oftest 12) og nu har jeg fået 4!!
Er der nogen af jer som har erfaringer med at klage? Både gode og dårlige?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klage over eksamenskarakter?
  • #1   18. jun 2014 Det kan jo være det du har skrevet rent faktisk er godt, rigtig godt, men at du måske har misforstået opgaven? så trækker det alt helt ned selvom det er et godt stykke arbejde man har lavet...

Var jeg dig ville jeg få en begrundelse på hvad grunden er til karakteren, der er helt sikkert en forklaring smiley

• #2   18. jun 2014 Typsik ser læren jo på din karakter overordnet set. Så hvis han eller hun ikke mener du skal have højere karakter er det vel sådan det er.
    Men jeg havde nok gået til læren og spurgt hvad der ligger til grunde for den karakter jeg har fået. Så får man som regel en forklaring på det.

• #3   18. jun 2014 Tja, ved desværre ikke vildt meget om det, men jeg ved, at hvis nu din opgave bliver vurderet til en endnu lavere karakter (som det jo ikke lyder til, at du forventer), jamen så er det den karakter du får. Du kan altså ikke vælge at få 4, hvis den nye vurdering lyder på 02. Det skal man bare lige have med i tankerne smiley

• #5   18. jun 2014 Jeg ved jo ikke hvem der har bedømt den, men min lærer er ved at læse den igennem og var selv oprevet over min karakter, da hun mener jeg ligger langt højere. Det eneste jeg kan komme i tanker om kunne være galt er som du siger E'jaaz Arabians, at jeg har mangler i forhold til opgaveformuleringen.

• #6   18. jun 2014 Nu er engelsk karakteren jo delt op i to opgaver, så du skal huske at det kan være gået galt flere steder smiley

Men umiddelbart skal du passe på med at klage - du får de samme censorer igen og det er set at de så bare bliver vrede og giver 02 næste gang i stedet smiley
    Jeg havde en veninde som sad i samme situation, bare i dansk. Og hun kom ikke højere op end 02 - heller ikke efter hun skrev en ny opgave smiley

• #7   18. jun 2014 Det ved jeg Maria, men den første delprøve er skam fin og tæller heller ikke lige så meget som delprøve 2. Har lige fået at vide at min veninde som normalt får 7-10 har fået 02! Der er altså noget helt galt...

• #8   18. jun 2014 Undskyld hvis jeg virker lidt stram i betrækket - er bare lidt i chok over den karakter.. smiley

• #10   18. jun 2014 Jeg har prøvet at klage over en karakter.

Det var min mundtlige afsluttende eksamen som Kontor All round assistent.

Jeg fik et 10 tal efter den gamle karakter skala - indsendte min klage - som skulle indsendes til undervisning ministeriet - fik en udtalelse fra min egen underviser at karakten var atypisk for mit niveau.

Jeg fik en om eksamen - men skulle så acceptere den nye karakter uanset om det var højere eller lavere end den jeg klagede over.

Fik et 11 tal - og en meget fin forklaring af censor for begrundelsen af karakteren.

Så det kan lade sig gøre - men jeg tror brevet fra min underviser blev vægtet meget.

Nightfall

• #11   18. jun 2014 Det kan jo også være at jeres lære generelt dømmer højt i forhold til de censorer I har haft.

• #12   18. jun 2014 Jeg er også skuffet over min karakter på 7. men fik at vide at min første del lignede noget der ikke var skrevet af mig (af min lærer), jeg havde formuleret mig og skrevet helt anderledes end jeg plejer (til terminsprøve fik jeg 10 og havde jeg bare hevet et par citater fra teksten med var det 12), så den havde censor vurderet til 4. Min anden del af opgaven var som jeg normalt skriver og super god, den blev vurderet til 10-12. så endte med et 7 tal og var sgu lidt ked af det..

Normalt er jeg super skarp i dansk og god til analyser og sådan, men trak en tekst jeg ikke forstod meget af fra 1883, der endte jeg på 02 og gik grædende fra skolen smiley

Det er nok noget med at opgaven ikke er løst som den skulle.

• #13   18. jun 2014 Måske gjorde du ikke den her gang det så godt?? Eller du var meget nervøs?? Det kan også trække ned.. Men hvis jeg var dig ville jeg da også være lidt oprevet hvis du er van til at få højere karakterer. Er det nu man skal komme med alt over 02 er spildt arbejde? smiley

• #14   18. jun 2014 Bed hellere om en forklaring på din karakter smiley 4 er jo ikke dårligt. I 9 klasse fik jeg næsten kun 12 i dansk, og fik jeg ikke 12 så var det 10 MINDST.... Fik 02 til mundtligt, så vær dog glad for dit 4 tal selvom at det er træls smiley

• #15   18. jun 2014 Ja det er lidt svært det dér med at klage, for man skal have en helvedes god grund til at klage - for oftest ender det ud med, at man får en lavere karakter end den oprindelige. Du skal i hvert fald overveje nøje, om du måske har misforstået opgaven, for det kan sagtens lande dig på et 4-tal selvom du skriver til et 12-tal. Hvis du er helt sikker på, at det er dømt for strengt, så synes jeg du skal klage, for selvfølgelig er det ikke sjovt at være sikker på, at man har skrevet til et 10/12-tal, og samtidig få 4. Men som Ida siger, så kan det måske også være, at jeres lærer har været meget gavmild i løbet af året. Der er SUPER meget forskel på, hvordan de forskellige lærere giver karakterer!

• #16   18. jun 2014 Nu skal du huske at lærer ser på forskellige ting og derfor også kan mene at en præsentation er forskellige karetere værd.. lærer vægter noget forskelligt...

Ligesom en dressur dommer gør til et stævne eksempelt.. Så jah der er nok ikke så meget og gøre..

• #17   18. jun 2014 Jeg kan forresten lige komme med nogle eksempler dengang jeg gik i skole der "lånte" jeg min venindes opgave da jeg ikke selv lavede min lavede om på et par udtryk og sådan lidt jeg fik 9 for min opdage hun gik 8.. for den samme opgave hvor jeg bare havde ændre lidt i orden og udtryk så det lignede min men selve resultater og sådan var det samme..

Derud over har en veninde jeg havde blevet udsat for og skulle lav eden samme opgave med et års mellemrum.. hun fik 12 for opgaven første gang da hun året efter afleverede den samme opgave fik hun kun 10.. bare et godt eksempelt på der er STOR forskell på hvad en lærer kigger efter..

• #18   18. jun 2014 Det er en meget stor opgave at klage over en karakter. Går du i 9? fordi så ville jeg bestemt ikke mene det er arbejdet værd. Jeg har selv haft klaget over en afsluttende årskarakter i gymnasiet, men fik ikke medhold. Personligt var jeg så "heldig" at jeg ikke fik ændret min karakter, hvilket desværre tit sker ved sådanne sager. Vurder om det er kampen værd - for det er en kamp! smiley
    Derudover syntes jeg først og fremmest du skal forhøre dig med din lærer. Denne person kan så vurdere hvorvidt du bør klage eller ej, og støtte dig såfremt du vælger at klage.

• #19   18. jun 2014 Hmm, så kan jeg da også komme med et eksempel, men det er bare mundtligt smiley jeg fik i årskarakter i historie 7, fordi jeg ikke siger så meget. Jeg var super glad for at have old, så der var jeg meget aktiv og fik en god karakter, men jeg kan med sikkerhed sige, at min lærer i old var meget bestemt på den måde, at hun ikke gav en middelkarakter til nogle der ikke fortjente det. Hvis jeg havde udvist det engagement i old, som jeg udviser i historie, så kan jeg godt sige, at jeg ikke havde fået 7, men nærmere 02 smiley

• #20   18. jun 2014 "Så vær dog glad for dit 4-tal"??? Helt ærligt! Jeg går i 3.g på STX og mit gennemsnit er altafgørende for min videre uddannelse! Det er ikke et surt folkeskole-opstød det her - det er sgu vigtigt for min fremtid!

• #21   18. jun 2014 Eifos: Hvis du havde læst tidligere kommentarer kunne du se jeg har konsulteret min lærer, som er lige så oprevet som jeg.

• #22   18. jun 2014 Ja men har din lærer fået en forklaring? Jeg har godt læs dine tidligere kommentarer, men du beskriver ikke om læreren har kontaktet censor omkring dette og udfra dennes begrundelse give medhold? Du skriver kun at din lærer er ved at læse den igennem smiley Det er jo nemmere for din lærer at kontakte og snakke med censor omkring det, end det er for dig, og inden du klager er en forklaring jo rar at have.

• #23   18. jun 2014 Det er netop også derfor, at det som Eifos siger nok er en god idé at få læreren til at få en begrundelse for din karakter fra censor (det lyder ikke som om lærer har kontaktet censor, nemlig), for ellers er det bare enormt surt at ende med en lavere karakter, netop fordi det er studentereksamen smiley

• #24   18. jun 2014 Hvis du ikke er tilfreds, så klag! Jeg har virkelig fortrudt, at jeg ikke gjorde det, da jeg i sin tid følte mig forkert bedømt. Synes du skal kontakte din studievejleder i morgen og spørge til klageprocessen, Google eventuelt også efter fremgangsmåde. Held og lykke med det. smiley

• #25   18. jun 2014 Husk i øvrigt der max må gå fjorten dage fra karakteren bliver opgivet til din klage skal være afleveret smiley Det fik jeg at vide i sin tid fra ledelsen på min skole.

• #26   18. jun 2014 Jeg har skrevet til rektor og aftalt hvordan og hvorledes vi gør. Jeg ville ikke klage hvis jeg ikke følte mig meget uretfærdigt bedømt - men det gør jeg! Tak for svar.

• #27   19. jun 2014 Godt! Håber du vil lade os høre, hvordan det går. smiley

• #28   19. jun 2014 Skal jeg nok smiley

Kommentér på:
Klage over eksamenskarakter?

Annonce