{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Valgfag, STX, Fysik B eller psykologi? {{forumTopicSubject}}

Hej piger!
Står i den situation at jeg har valgt fysik B som valgfag, men jeg er kommet itvivl om det er det rigtige valg.
Jeg har 12 i årskarakter på C-niveau og vil naturligvis gerne bibeholde denne karakter på mit eksamensbevis, hvilket jeg gør hvis jeg ikke opgraderer faget til B-niveau.

Nogen der har haft psykologi eller fysik B og kan forklare lidt om årets gang og eksamen dertil?
Er temmelig itvivl om hvad jeg skal gøre, og om jeg overhovedet kan nå at skifte.

Vil naturligvis score den bedst mulige karakter, men mon jeg kan gøre fysik ligeså godt igen? Eller skal jeg sikre mit 12-tal og satse på et nyt fag?

Håber I har tid og lyst til at give lidt respons! God weekend og god sommerferie tøser!! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Valgfag, STX, Fysik B eller psykologi?
  • #1   12. jul 2014 jeg syntes klart du skal beholde dit 12 tal og finde på noget andet smiley
    jeg kon selv ud med et nærmest ubrugeligt snit på knap 7, så stats på det højeste snit

• #2   12. jul 2014 hvis ikke du altså skal bruge fysik B på videre uddannelse selvfølgelig smiley

• #3   12. jul 2014 Tak for hurtigt svar.
    Jeg er bare lidt sådan, at "hvem siger jeg scorer 12 i psykologi så"? og på den anden side "hvem siger jeg scorer 12 i fysik igen?".
    Men HVIS jeg gør så vægtes 12 i fysik jo mere, fordi det er et på B-niveau.

Du ved ikke hvad fagene som sådan indeholder? smiley

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 7 Følgere: 7 Svar: 7
    #4   12. jul 2014 Psykologi er det nemt at få gode karakterer i, det er et C fag, og derfor 1 årigt forløb, til eksamen skal man op i en case, og man har 3 spørgsmål, derefter skal man perspektivere til andre psykologiske retninger/ analyser. Og gerne til film/ andre cases som der er gennemgået i klassen, nu havde jeg selv godt nok fysik B og valgte psykologi C i 3. G men jeg syntes psykologi giver en rigtig meget brugbart uden for skolen smiley
    Er det 2. eller 3.g? Hvis man har psyk i 2. G kan det hæves til B niveau i 3. G smiley

• #5   12. jul 2014 jeg havde filosofi og fik 10 i det, så ved ikke med de andre.
    det er jo vigtigt at du vælger fysik B hvis du skal bruge det til videre uddannelse fx.
    du er bare sikret et 12 tal ved at lade det stå og vælge noget nyt

• #6   12. jul 2014 Psykologis uden tvivl! Det er super interessant, men også et hyggeligt fag. Det var det eneste fag i hele 3.g som jeg hver eneste gang glædede mig til at have.

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#7   12. jul 2014 Man kan godt nå at skifte mening, det havde vi et par stykker som gjorde på Allerød gymnasium, men det skal helst være lige ved skolens start, hurtigs muligt smiley

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#8   12. jul 2014 Kom lige til at tænke på, hvor meget vægter fys C i forhold til B? Psyk vægter 1, det skal nok også med i overvejelsen, hvad der kan give et højere snit smiley nu vægter fys B 0.75 ( kan jeg se på mit eksamenbevis) ville jeg vælge et fag som vægter 1 fx psyk smiley

• #9   12. jul 2014 Denice: Ved du hvor det kan undersøges?
    Jeg mener vi fik at vide alle C-fag vægter 1, B-fag, 1.5 og A-fag 2.

Selve undervisningen i psykologi er det meget med at analysere på teorier og sætte psykologers holdninger/teorier op i mod hinanden?

Jeg ved ikke hvilken uddannelse jeg ønsker endnu, men fordi Fysik B er adgangskrav på mange studier har jeg overvejet det - men igen, så vil jeg jo gerne komme ud med det højeste snit. Skal i 2. g efter ferien.

• #10   12. jul 2014 TS du har helt ret i med hensyn til hvordan de forskellige niveauer vægter.

Grunden til at du Denice kan se fysik B vægter 0.75 er fordi at fysik B både er mundtligt og skriftlig og når de to karakter begge vægter 0.75, så giver det samlet 1.5 smiley

Ligeså med A fagene, hvor både mundtligt og skriftligt vægter 1 hver, og 2 til sammen, på nær historie som kun har mundtligt og derved vægter mundtligt historie 2.

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#11   12. jul 2014 På mine karakterer står der, at fys B vægter 0.75 mat A 1 og psyk 1. (Nogle eksempler) ..
    AT vægter 1.5 til eksamen og SRP vægter 2

Psykologi er meget med at læse nogle teorier fx Freud, og bruge det til at belyse en case, vi så også et par film, og forklarede hvilke psykologiske teorier som kunne forklare sådan som den person nu var smiley men jeg syntes det var et fantastisk spændene fag:)
    Det står inde på lectio hvor meget din nuværende karakter vægter, kan kun sige at for mig vægtede fysB 0.75 og psyk C 1. Jeg havde psyk i 3.g ved ikke om det kan have noget med hvor meget det vægter smiley

Haha, har gået 3 år på stx, uden at vide at det hang sådan sammen :b så giver det lige pludselig faktisk mening smiley

• #12   12. jul 2014 Tak for svar!
    Men argh hvor er jeg dog stadig itvil om jeg skal beholde mit 12-tal og satse på psykolgi eller om jeg skal beholde fysik B.
    I samfundsfag snakkede vi om identitet med forskellige teorier om hvad teoretikere havde sagt beskrev en identitet, og det skulle vi også bruge på en case. Det var fx ikke noget jeg brød mig særlig meget om - derfor er jeg itvil om det er noget jeg skal vælge. Men på den anden side synes jeg det er meget spændende hvordan mennesket fungerer og reagerer..

Fysik er jeg glad for når vi laver udregninger med hvor lang en galakse fx er væk fra jorden, men faget handler til eksamen jo også om at forklare hvorfor det er bygget op på den måde og lign. Hvor i den skriftlige del det jo netop er omkring udregninger. - Vi får ny fysik lærer, så min lærer kender ikke til hvad jeg har afleveret i år.

• #13   12. jul 2014 Jeg har lige afsluttet fysik B, og jeg er lykkelig for aldrig at skal have det igen. Jeg synes det er et utroligt krævende fag, og selvom jeg fik 10 til min eksamen var det på ingen måde mit yndlingsfag. Personligt ville jeg vælge psykologi i stedet for at løfte fysik op på B smiley

• #14   12. jul 2014 Må jeg spørge om hvad man lærte i undervisningen? Altså var det meget teori (hvorfor og hvordan omdannes denne energi til en anden, og lign), praksis, udregninger? smiley

Var du til mundtlig eller skriftlig eksamen?

• #15   12. jul 2014 Vores lære valgte at køre det sådan at vi havde et emne hvor vi fik smidt en masse teori og formler i hovedet, hvorefter vi regnede forskellige opgaver, og indimellem lavede nogle forsøg det det givne emne smiley
    Hvis du løfter det op og kommer til eksamen i det, skal du foreberede dig på MANGE teoretiske spørgsmål. Vi havde 15 forskellige som vi kunne trække, og det tager rigtig lang tid at foreberede alle disse spørgsmål, hvor du jo samtidig skal have styr på forsøgene også smiley Vi havde 17 forskellige emner fordelt over de to år, hvor der dog var nogle af dem der ikke kom med til eksamen smiley

• #16   12. jul 2014 En case vi arbejdede ud fra var denne:
    http://www.liv.dk/undervisning/psykologi/case-hvorfor-ryger-nille/

Også kan du i venstre side se de forskellige retninger og hvorfor de netop mener at Nille ryger.

Så har du lidt en idé om hvordan undervisningen er smiley

• #17   12. jul 2014 Fysik B er der kun en mundtlig eksamen, og den karakter vægter derfor 1,5 men årskaraktererne vægter 0,75 fordi den er todelt smiley

• #18   12. jul 2014 Nu blev jeg godt nok student i 2011, men jeg havde fys B fordi jeg troede jeg skulle bruge det til adgangskrav.. Jeg hadede det SÅ MEGET at jeg endte med at vælge total anden universitetsuddannelse (ville læse Geo-Science/Geologi, læser nu jura), og dette på trods af at jeg er matematisk anlagt og fik 10 til eksamen…

Vælg det fag du syntes lyder sjovest! Du er kun i lige startet på gym, jeg skiftede selv mening 5 gange mht hvad jeg ville læse senere smiley Hvis det er, du ikke vælger fysik, kan du altid læse det op på et par uger af din sommerferie, uden at ødelægge dit gode snit smiley

• #19   12. jul 2014 Jeg havde psykologi C, og det var seriøst nedern. Men havde også en ret dårlig lærer. Det sagde mig intet, og alligevel kom jeg ud med et 10 tal.

Fysik B havde jeg også, og ligeledes her havde jeg en helt elendig lærer. Når jeg ser tilbage på det skulle jeg nok have hævet det til A, og måske forbedret min karakter hvis det var muligt. Men sådan er det jo. Hvis du er god til fysik, så ville jeg nok tage det. Synes i hvert fald ikke psykologi var noget at råbe hurra for smiley

• #20   13. jul 2014 Jeg har fysik B på min linje og jeg synes at der har været super spændende. Forskellen fra c-niveau til B-niveau er at emnerne bliver uddybet mere og der kommer selvfølglig også nye emner. Det eneste ved fysik B som jeg ikke har været stor fan af, er eksamen. Den er noget mere kompliceret end på C-niveau.

• #21   13. jul 2014 Jeg har haft begge, syntes fysik blev meget svært på B mens psykologi var ret nemt at følge med i for alle, og nok det fag der er det nemmeste af de to, dog er fysik B ret spændede. Psykolog føler jeg dog jeg har lært utroligt meget som jeg kan bruge i min hverdag, og skulle jeg vælge millem de to, vandt psykologi smiley

• #22   13. jul 2014 Tak piger! Men jeg er stadig utrolig meget itvivl!
    Jeg synes psykologi lyder spændende med at man taler om mennesket, men jeg havde samfundsfag hvor vi skulle analysere artikler/film udfra hvad teoretikernes holdning og det var ikke lige mig, da jeg synes det var meget indviklet hvem der nu havde sagt hvad.
    Fysik har været fint med beregningerne, men jeg synes ikke vi har fået fat på særlig meget teoretisk stof - det er hvad jeg er bange for, at have for lidt teoretisk viden. Siger man fx "energi" vil jeg sagtens kunne hente formlerne frem og regne med det, men at forklare hvorfor det bruges og hvor, det er ikke mig.

Spørgsmålet er jo så, hvad der er det bedste valg.
    Beholde 12 i fysik og tage psykologi ved siden af - hvert fag vægter 1.
    eller vælge fysik B og virkelig sætte mig ind i det for at score 12, som så gælder 1,5.

Nogen der kan fortælle hvad der ville være klogest at vælge med hensyn til snittet i sidste ende?
    Er det 2 C-fag
    Eller 1 B-fag der i sidste ende vil give mest? smiley

• #23   13. jul 2014 Det er jo også væsentligt at overveje lektiemængden. Et b fag giver uden tvivl flere lektier/afleveringer i forhold til et c fag.. Og mht snittet, så må det vel være to c fag som samlet "vægter" 2, hvor 1 b fag vægter 1,5.
    Men hvordan synes du lektiemængden har været i 2.g. kunne du have brug for et fag som er knapt så omfattende eller er det okay med et fag, hvor der er godt med lektier/afleveringer?

• #24   13. jul 2014 Ja, umiddelbart så ville det jo rent snutmæssigt så være bedst at tage psykologi når det i sidste ende vægter mest med to c-fag.

Synes lektiemængden har været meget varierende. Til tider har det været stresset med lektier, afleveringer osv. medens det på andre tidspunkter slet ikke har været så galt. Sådan er det nok altid. Får en meget stor del nye fag som old, religion osv, så fysik vil jo være et kendt fag, hvor psykologi også er endnu et fag fra bunden..

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#25   13. jul 2014 Der er ingen skrifligt aflevering i et C fag (old, rel, psyk. Etc) som der er i et B og i A fag smiley der er kun læse lektier, jeg har ikke læst lektier i psyk hele året og scorede 10 som årskarakter og eksamens karakter, også til overvejelse er formen for lektier smiley

• #26   13. jul 2014 de som have psykologi C fra min klasse skulle lave skriftlige afleveringer smiley

• #27   13. jul 2014 Jeg har så lavet lektier i psykologi, et par eksamensopgaver og cases, samt to prøver smiley

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#28   13. jul 2014 Vi havde ingen opgave afleveringer i C fag. Lektier ja, læselektier, og en prøve, men det måtte ikke tælle i karakteren da det er et mundligt fag, det var kun for at se, hvor godt vi var med smiley

• #29   15. jul 2014 Til jer der har haft psykologi: Hvad bestod undervisningen/det I skulle lære mest ad? Var det meget med at sætte forskellige teorier op imod hinanden? Og eksamen - hvordan foregik det?

Jeg er så itvivl, hvad jeg skal gøre.:/ Der er fordele og ulemper ved begge dele..

• #30   15. jul 2014 Psykologi var hos os inddelt i emner "social psykologi", "ondskab", "seksualitet og identitet", "kriser" osv smiley Under emnerne lærte vi så om forskellige teori, vi så film og kortfilm, læste og arbejdede med cases. F.eks. fik vi under kriser en tekst om en kvinde i 40'erne der var sygeplejerske, men pludseligt fik en stigende interesse for kommunikation og kommunikationsmidler, og brat skiftede branche. Her skulle vi så forklare nogen af de psykologiske ting der var på spil, bl.a. 40 års krisen.
    Jeg syntes meget sjældent vi direkte satte teorier op med hinanden, det var i hvert fald sjældent. Fordi vi gik på HTX, blev vi også undervist i det kognitive, som jeg syntes var spændende - hvad der rent kemisk sker i hjernen osv smiley

• Denice L
    Denice L Tilmeldt:
    nov 2011

#31   15. jul 2014 Psykoanalytisk psykologi

Adfærds-psykologi

Eksistens-psykologi

Kognitiv psykologi

Postmoderne

undervisningsforløb
    Titel 1 Introduktion - psykologiske retninger
    Titel 2 Udviklingspsykologi
    Titel 3 Socialpsykologi
    Titel 4 Personlighed og identitet
    Titel 5 Kognition og læring
    (Taget fra lectio)

Og en masse inde under;
    mønsterbrud
    Roller
    Fordomme
    Socialpsykologi
    Forsvarsmekanismer
    Personlighedspsykologi
    Personlighedstyper

Det er nogle af noteoverskrifterne
    Vi har også arbejdet med de forskellige folk som Freud, seligman, Daniel Stern,
    Det er sådan groft set, det vi har arbejdet med på STX i 3.g og der var også 2.g'er på holdene.

• #32   19. jul 2014 Tak for svarene, piger!
    Men jeg er stadig så ufattelig itvivl om hvad jeg skal vælge, men I kan jo ikke tage valget for mig.

• #33   23. jul 2014 Øv, jeg har stadig ikke besluttet mig!
    Er der nogen der har noget mere de kan fortælle om fagene?

Kommentér på:
Valgfag, STX, Fysik B eller psykologi?

Annonce