21. okt 2008 Følger: 89 Følgere: 85 Heste: 15 Emner: 140 Svar: 566
Valgfag, STX, Fysik B eller psykologi? {{forumTopicSubject}}
Hej piger!
Står i den situation at jeg har valgt fysik B som valgfag, men jeg er kommet itvivl om det er det rigtige valg.
Jeg har 12 i årskarakter på C-niveau og vil naturligvis gerne bibeholde denne karakter på mit eksamensbevis, hvilket jeg gør hvis jeg ikke opgraderer faget til B-niveau.
Nogen der har haft psykologi eller fysik B og kan forklare lidt om årets gang og eksamen dertil?
Er temmelig itvivl om hvad jeg skal gøre, og om jeg overhovedet kan nå at skifte.
Vil naturligvis score den bedst mulige karakter, men mon jeg kan gøre fysik ligeså godt igen? Eller skal jeg sikre mit 12-tal og satse på et nyt fag?
Håber I har tid og lyst til at give lidt respons! God weekend og god sommerferie tøser!!
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.498
jeg kon selv ud med et nærmest ubrugeligt snit på knap 7, så stats på det højeste snit
apr 2007
okt 2008
Følger: 89 Følgere: 85 Heste: 15 Emner: 140 Svar: 566
Jeg er bare lidt sådan, at "hvem siger jeg scorer 12 i psykologi så"? og på den anden side "hvem siger jeg scorer 12 i fysik igen?".
Men HVIS jeg gør så vægtes 12 i fysik jo mere, fordi det er et på B-niveau.
Du ved ikke hvad fagene som sådan indeholder?
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Svar: 7
Er det 2. eller 3.g? Hvis man har psyk i 2. G kan det hæves til B niveau i 3. G
apr 2007
det er jo vigtigt at du vælger fysik B hvis du skal bruge det til videre uddannelse fx.
du er bare sikret et 12 tal ved at lade det stå og vælge noget nyt
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
nov 2011
nov 2011
okt 2008
Jeg mener vi fik at vide alle C-fag vægter 1, B-fag, 1.5 og A-fag 2.
Selve undervisningen i psykologi er det meget med at analysere på teorier og sætte psykologers holdninger/teorier op i mod hinanden?
Jeg ved ikke hvilken uddannelse jeg ønsker endnu, men fordi Fysik B er adgangskrav på mange studier har jeg overvejet det - men igen, så vil jeg jo gerne komme ud med det højeste snit. Skal i 2. g efter ferien.
feb 2005
Grunden til at du Denice kan se fysik B vægter 0.75 er fordi at fysik B både er mundtligt og skriftlig og når de to karakter begge vægter 0.75, så giver det samlet 1.5
Ligeså med A fagene, hvor både mundtligt og skriftligt vægter 1 hver, og 2 til sammen, på nær historie som kun har mundtligt og derved vægter mundtligt historie 2.
nov 2011
AT vægter 1.5 til eksamen og SRP vægter 2
Psykologi er meget med at læse nogle teorier fx Freud, og bruge det til at belyse en case, vi så også et par film, og forklarede hvilke psykologiske teorier som kunne forklare sådan som den person nu var
Det står inde på lectio hvor meget din nuværende karakter vægter, kan kun sige at for mig vægtede fysB 0.75 og psyk C 1. Jeg havde psyk i 3.g ved ikke om det kan have noget med hvor meget det vægter
Haha, har gået 3 år på stx, uden at vide at det hang sådan sammen :b så giver det lige pludselig faktisk mening
okt 2008
Men argh hvor er jeg dog stadig itvil om jeg skal beholde mit 12-tal og satse på psykolgi eller om jeg skal beholde fysik B.
I samfundsfag snakkede vi om identitet med forskellige teorier om hvad teoretikere havde sagt beskrev en identitet, og det skulle vi også bruge på en case. Det var fx ikke noget jeg brød mig særlig meget om - derfor er jeg itvil om det er noget jeg skal vælge. Men på den anden side synes jeg det er meget spændende hvordan mennesket fungerer og reagerer..
Fysik er jeg glad for når vi laver udregninger med hvor lang en galakse fx er væk fra jorden, men faget handler til eksamen jo også om at forklare hvorfor det er bygget op på den måde og lign. Hvor i den skriftlige del det jo netop er omkring udregninger. - Vi får ny fysik lærer, så min lærer kender ikke til hvad jeg har afleveret i år.
jun 2008
Følger: 119 Følgere: 113 Heste: 10 Emner: 56 Svar: 294
okt 2008
Var du til mundtlig eller skriftlig eksamen?
jun 2008
Hvis du løfter det op og kommer til eksamen i det, skal du foreberede dig på MANGE teoretiske spørgsmål. Vi havde 15 forskellige som vi kunne trække, og det tager rigtig lang tid at foreberede alle disse spørgsmål, hvor du jo samtidig skal have styr på forsøgene også
feb 2005
http://www.liv.dk/undervisning/psykologi/case-hvorfor-ryger-nille/
Også kan du i venstre side se de forskellige retninger og hvorfor de netop mener at Nille ryger.
Så har du lidt en idé om hvordan undervisningen er
jun 2008
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 455
Vælg det fag du syntes lyder sjovest! Du er kun i lige startet på gym, jeg skiftede selv mening 5 gange mht hvad jeg ville læse senere
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Fysik B havde jeg også, og ligeledes her havde jeg en helt elendig lærer. Når jeg ser tilbage på det skulle jeg nok have hævet det til A, og måske forbedret min karakter hvis det var muligt. Men sådan er det jo. Hvis du er god til fysik, så ville jeg nok tage det. Synes i hvert fald ikke psykologi var noget at råbe hurra for
okt 2009
Følger: 94 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 63
jun 2011
Følger: 17 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.138
okt 2008
Jeg synes psykologi lyder spændende med at man taler om mennesket, men jeg havde samfundsfag hvor vi skulle analysere artikler/film udfra hvad teoretikernes holdning og det var ikke lige mig, da jeg synes det var meget indviklet hvem der nu havde sagt hvad.
Fysik har været fint med beregningerne, men jeg synes ikke vi har fået fat på særlig meget teoretisk stof - det er hvad jeg er bange for, at have for lidt teoretisk viden. Siger man fx "energi" vil jeg sagtens kunne hente formlerne frem og regne med det, men at forklare hvorfor det bruges og hvor, det er ikke mig.
Spørgsmålet er jo så, hvad der er det bedste valg.
Beholde 12 i fysik og tage psykologi ved siden af - hvert fag vægter 1.
eller vælge fysik B og virkelig sætte mig ind i det for at score 12, som så gælder 1,5.
Nogen der kan fortælle hvad der ville være klogest at vælge med hensyn til snittet i sidste ende?
Er det 2 C-fag
Eller 1 B-fag der i sidste ende vil give mest?
feb 2005
Men hvordan synes du lektiemængden har været i 2.g. kunne du have brug for et fag som er knapt så omfattende eller er det okay med et fag, hvor der er godt med lektier/afleveringer?
okt 2008
Synes lektiemængden har været meget varierende. Til tider har det været stresset med lektier, afleveringer osv. medens det på andre tidspunkter slet ikke har været så galt. Sådan er det nok altid. Får en meget stor del nye fag som old, religion osv, så fysik vil jo være et kendt fag, hvor psykologi også er endnu et fag fra bunden..
nov 2011
apr 2007
jun 2011
nov 2011
okt 2008
Jeg er så itvivl, hvad jeg skal gøre.:/ Der er fordele og ulemper ved begge dele..
jun 2011
Jeg syntes meget sjældent vi direkte satte teorier op med hinanden, det var i hvert fald sjældent. Fordi vi gik på HTX, blev vi også undervist i det kognitive, som jeg syntes var spændende - hvad der rent kemisk sker i hjernen osv
nov 2011
Adfærds-psykologi
Eksistens-psykologi
Kognitiv psykologi
Postmoderne
undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion - psykologiske retninger
Titel 2 Udviklingspsykologi
Titel 3 Socialpsykologi
Titel 4 Personlighed og identitet
Titel 5 Kognition og læring
(Taget fra lectio)
Og en masse inde under;
mønsterbrud
Roller
Fordomme
Socialpsykologi
Forsvarsmekanismer
Personlighedspsykologi
Personlighedstyper
Det er nogle af noteoverskrifterne
Vi har også arbejdet med de forskellige folk som Freud, seligman, Daniel Stern,
Det er sådan groft set, det vi har arbejdet med på STX i 3.g og der var også 2.g'er på holdene.
okt 2008
Men jeg er stadig så ufattelig itvivl om hvad jeg skal vælge, men I kan jo ikke tage valget for mig.
okt 2008
Er der nogen der har noget mere de kan fortælle om fagene?
Valgfag, STX, Fysik B eller psykologi?