{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
300 visninger | Oprettet:

To-delt eller Tre-delt? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg vil gerne købe et nyt hovedetøj til min part, og derfor også et bid med smiley Men så spørger jeg, om det ville være bedst at bruge et To-delt eller tre-delt? Jeg har nemlig hørt, at det ene skulle være bedst, men jeg kan ikke huske hvilket? Hjæælp smiley
Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To-delt eller Tre-delt?
  • #1   2. aug 2014
    Det bedste er det hesten trives med :o) Nogle heste kan ikke fordrage tre delt fordi det er meget uroligt og trives derfor bedst med to delt. Andre går fint med tre delt.

Nogen skal have et udelt for at få nok ro.

• #2   2. aug 2014 Hvis du spørger mig og Taura, så udelt (altså ikke et stangbid, men et udelt bid/stang).

Jo flere led der er på et bid, jo mere uroligt ligger det i munden og til nogle heste er det fint og til andre dur det ikke.
    Udover hvor mange led der skal være på skal du også være opmærksom på udformning og længde (og endda bidringe).

Når nu det er din part, ville jeg selv spørge ejeren hvad de synes smiley

• #3   2. aug 2014 Min pony har altid gået med 2-delt muffebid, og det har vi faktisk altid brugt til alle vores heste, da det var blødt og lå godt i munden på dem. Men er enig med de andre, et stangbid kan være godt da det ligger meget roligt. Men synes helt klart du skal spørge hestens ejer? Eller evt købe et bide magen til det, som den går med. smiley

• #4   3. aug 2014 Han har det her smiley Men jeg er bare i tvivl om det er for voldsomt til ham? Jeg har ikke forstand på bid, men han virker ikke til og være irriteret af det, men er lidt hård i munden og skummer hurtigt? Jeg ved ikke om det er noget der betyder noget smiley
    (link fjernet)

• #5   3. aug 2014 ja som de andre siger så kommer det helt an på hvad hestes bedst kan li at gå med.

jeg rider selv med 3-delt, og min har det helt fint med det, har altid helt løst næsebånd så hvis han ik syns det var rar at gå med ville han tygge på bidet række tunge eller åbne munden, men han er altid helt rolig i munden smiley

men rigtig mange heste kan ikke li 3- delte.

3-delte ligger et bløder pres på tungen (forstå mig ret) ikke fordi det dir tungefrihed eller noget... men når man tager i tøjlerne kommer der en mere blød bure på bidet, hvor et 2-delt kommer til at danne lidt et V, dog ikke helt spidst (altså hvis længden passer), og dermed giver et lidt skaber tryk på tungen..

det er altid hænderne der bestemmer hvor hårdt bidet er!.. men det ligger presset på tungen på lidt forskellige måder..

de fleste heste kan bedst li et roligt bid, så his du vil være sikker så vælg et 2-delt.

men der er jo mange ting der spiller ind i valg af bid... det er ikke bare sådan lige at vælge det rigtige bid til den bestemte hest.
    her er lige nogle ting du kan tænke over når du skal købe et..:

- selve bidet form (som du jo allerede tænker på) udelt, 2- 3-delt

- bidets længde, det er vigtigt det passer helt præcis, der er mange der bruger for lange bid.

-bidets tykkelse. hvor meget plads har hesten i munden? høj gane eller lav? prøv at mærke med en finger op i ganen på hesten mærk om der er meget blødt eller hårdt, er det årdt skal du ha et Tyndt bid..
    dette har MEGET stor indflydelse på hvordan hesten går , det vigtigt det ligger godt i dens mund.

- bidringenes form. du kan få store eller små, D-ring, parerstænger, ophæng osv... igen er det hvad hesten bedst kan li. D-ringe eller parerstænger gir god støtte bidet kommer til at ligge roligere, og det støtter også når man drejer hesten. ophæng trækker bidet op i mundvigene og presset bliver mindre på tungen hvilken mange heste syns er mere behageligt.
    men der er mange slags, så prøv at sætte dig lidt ind i det..

det var lige de vigtigste ting. håber du kunne bruge det smiley

• #6   3. aug 2014 Det kommer lidt an på hvad hesten fungere bedst på. Men som udgangspunkt vil jeg anbefale tre-delt for det former sig og lægger bedre i hestens mund end et to delt.

• #7   3. aug 2014 Kig på heste mund.dk

Kommentér på:
To-delt eller Tre-delt?

Annonce