Vegetare og veganere?? {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder lidt og leger med tanken, efter jeg har læst nogle anmeldelser fra det kommende spisested " Köd " i Aarhus. Og der er nogle ting jeg ikke forstår både med ikke kød spiseres udtagelser om stedet og generalt. Så derfor spørg jeg jer Vegetare/veganer:
1. Er det grundet af tanken om at man slår dyret ihjel, at sætte tænderne i en bøf eller smagen i ikke bryder jer om?
2. Hvorfor så stor protest over et spisested ved navn " Köd "? storset alle resturanter/ cafeer har kød på menukortet.
3. Hvad er jeres holdning til "Kød-spisere"?
4. Hvordan tror i vores verden/ menneskelige udvikling, ville se ud hvis største delen af verdens befolkning bliver vegetarer?
jeg er selv kød spiser, og har ikke noget personligt i mod det med at være vegetar, jeg forstår bare ikke de kolde og kantante facts, om at der skal være sådan en "intern" krig mellem os.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 26 Heste: 7 Emner: 169 Svar: 548
http://koedaarhus.dk/
http://stiften.dk/aarhus/koed-i-med-og-modvind
http://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE6902241/uabnet-restaurant-skydeskive-for-vrede-vegetarer/
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.258
1. Jeg tænker ikke til daglig over at vi spiser dyr, men tanken kan godt slå ned en gang imellem, og jeg så da helst at det ikke var naturligt for os mennesker at spise kød. Jeg har ikke som sårn noget i mod det, ud over at jeg syntes at dyrene skal have det godt lige indtil de havner på tallerknen, og det er langt fra dem alle der har det.
Grunden til at jeg ikke spiser vanvittigt meget kød er fordi at jeg syntes det smager grimt. Oksekød bryder jeg mig ikke om, og spiser det kun i meget få tilfælde (pasta, lasange mm.) Jeg spiser ikke burger, fordi jeg syntes at kødet smager for meget af kød. Bøf og steg spiser jeg ikke, med mindre at jeg ikke har noget valg. Ser helst at jeg lader det ligge..
Hvor i mod at både gris og kylling er meget bedre, fordi det ikke smager af kød.
2. Der må jeg simpelthen melde pas. Selv ville jeg ikke spise der, fordi chancerne for at noget af det ville falde i min smag er lille.
3. Kødspisere har jeg det fint med.
4. Overbelastet de første par år, fordi at vi har dyreproduktion i alt for høj grad. Men på sigt nogenlunde som den i dag. Dog vil jeg ikke mene at det ville gavne befolkningen. Der ser jeg hellere et langt større fokus på dyrevelfærd.
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 678
2. Protesten forstår jeg så ikke.. Det er bare folk der har ondt i bagdelen over andre ikke spiser som dem selv..
3. Jeg forstår ikke at nogen empatiske mennesker kan spise kød, dyrevelfærd eller ej, det er et dødt dyr stegt i smør eller andet fedtstof som folk siger de elsker.. Jeg forstår det simpelthen ikke. Men når det er sagt spiser mine venner og familie kød og så længe de ikke brokker sig over mine madvaner siger jeg heller ikke noget til deres. Dog ville jeg aldrig finde en kæreste der spiser kød.
4. mange steder i Indien er folk vegetare, og nogen body bilder er veganer. Så jeg tror ikke det ville gøre den store forskel, måske et sunder folkefærd med mindre overvægt.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
sep 2010
maj 2013
Der er også et par andre inde på den side. ^^
maj 2013
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 26 Heste: 7 Emner: 169 Svar: 548
Den eneste grund til at jeg lavede dette emne, var af ren nysgerrighed, eftersom det nye spisested åbner, og jeg læste nogle af de groteske udtagelser folk var kommet med. Forstår det ikke, spisestedet hedder Köd, det kunne ligeså godt hedde så meget andet, de har det samme på menukortet, som så mange andre, Hvorfor er der ikke ligeså stor debat om familie stedet " jensens bøfhus"? der indgår ordet bøf i.
sep 2010
maj 2013
sep 2010
Men spiser I ikke æg og drikker mælk?
Har I hunde/katte?
maj 2013
Og tænk længer frem af, slagten dræber produktions dyr, hvis der ikke var nogen fordi folk ikke spiser kød, ville der ikke være nogen at dræbe.
sep 2010
maj 2013
Vores kat er redet fra mishandling. ^^
Og da jeg fik min hest tænkte jeg ikke over at jeg holdt ham fanget, og jeg har skam overvejet at sælge ham. Men da jeg ikke er sikker på hans fremtid hvis han bliver solgt har jeg valgt at beholde ham, han går også uden læder udstyr. ^^
sep 2010
Nu er det bare sådan at i DK har vi ikke løse/vilde heste - HELDIGVIS for det..
Nu er jeg typen der virkelig er ligeglad med hvad jeg spiser.. jeg spiser det jeg har lyst til.. Jeg vil helst ikke sidde og spise indvolde.. Men tog jeg til kina og fik serveret hund (hvilket er normalt spise, som ko/gris herhjemme), ville jeg ikke græde mig selv i søvn.. jeg ville smage, og var det ikke noget, så er det også prøvet
Jeg har personligt svært ved at sætte mig ind i veganere og vegetarers tankegang - men tænker at I har det på samme måde med min
Jeg respekterer folks valg om hvad de vil spise og forventer at folk respekterer mit.
maj 2013
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 150
Nå, men jeg er vegetar for 9. år i træk og her er mine svar på dine spørgsmål:
1. Jeg bryder mig ikke om smagen og konsistensen. Slå bare dyret ihjel, det er fint, det har mennesket gjort i mange mange år, men gør det med OMTANKE.
Det er fuldstændig unødvendigt at spise så meget kød som der bliver spist og det enorme overforbrug fører (har ført) til fuldstændig forfærdelige forhold for dyrene, enorm belastning af landbrugsjord og forurening. <- Det er dé argumenter jeg bruger..
2.
... jeg har ikke nogen protest, de slår sig bare løs med deres mærkelige navn, syntes det er fuldstændig ligegyldigt, det er jo bare et navn
3.
Altså igen, jeg syntes det er helt fint at spise kød, men jeg syntes det bliver gjort uden omtanke og i fuldstændig unødvendige mængder. Så alt med måde..
4.
Hvis verdens befolkning var vegetarer.. Det er en fuldstændig unødvendig abstrakt tanke, for det har mennesket aldrig været og det er ikke meningen det skal være det..
Men hvis størstedelen af verdens befolkning tænkte sig lidt om og begyndte at spise med måde igen, så tror jeg vi ville arbejde os mod et mere lukrativt landbrug med mere fokus på grøn energi og kvalitet frem for kvantitet.
sep 2010
Spiser også muslinger og snegle
Vegetare og veganere??