Har (måske) fortrudt køb af ny hest...... {{forumTopicSubject}}
Har brug for fornuftigt hjælp !!!!
Det er nok ikke tit i læser sådan et indlæg!:-(
For ca et 1/2 år siden solgte jeg min trofaste gamle hoppe på 20, jeg havde haft hende i 7 år... De sidste 3-4 år jeg havde hende, drømte jeg om at få en ny bedre hest, men tanken om at sælge min bedste ven gjorde ondt, og jeg var absolut ikke klar!!!
Jeg har døjet med bekymringstanker, angst og dårlig selvtillid og selvværd i mange år, men sidste år blev det så slemt at jeg fik en henvisning til psykolog. Efter min behandling var jeg pludselig klar til at sælge min hest til et nyt og kærligt hjem.. Det gik stærkt og pludselig var hun solgt.. Det var hårdt, men hun fik et super godt og kærligt hjem!:-)
Jeg besluttede mig for at spare en masse penge sammen, så jeg havde råd til den nye hest! (Har ikke heste-interreseret forældre!) efter et par måneder begyndte jeg at kigge på hest.. Det endte med jeg forelskede mig i en skøn 6 års hoppe, som havde alt det jeg altid har drømt om.. Hver gang jeg prøvede hende var det på tur (vi byttede hest undervejs så jeg kunne se hende under rytter) , da stutteriet lå tæt ved skov. Ejeren (dygtig professionel rytter) red med på tur og roste mig og hesten, alt så fint ud, og mine signaler var rigtige, jeg følte hun var nem selvom hun var teknisk dygtig.
Hun lå dog en del over mit budget, men ejer var sød og lod mig betale det resterende beløb af på afbetaling..
Jeg fik hoppen hjem. De to der står for opstaldnings stedet ( også dygtige ryttere med mange års erfaring) var spændt på at se min nye hoppe, så de tog med ned på ridebanen.. Da jeg havde taget et par ture i tølt og trav stoppede de mig.. For det første mente de det var ren grissepas, og at jeg samlede hende alt for meget i traven så hun ikke fik plads til hendes bevægelser! For det andet var hun meget anderledes end da jeg prøvede hende, en del sensibel og virkede til at den ikke gad være på ridebanen og misforstod mine signaler... Jeg gjorde det samme som da jeg prøvede hende for første gang! Og jeg må sige at jeg blev en del ked af det.. Nu har jeg redet hende et par gange, og jeg har virkeligt svært ved at mærke hvornår hun er ren og hvornår det er grissepas! Det skal lige siges at jeg ikke har fået meget undervisning de sidste mange år! Jeg mener selv at hesten er for teknisk dygtig samtidig med at den stadig skal udvikles, og jeg desværre ikke er dygtig nok som rytter til det.
Det jeg nu vil frem til, er at jeg faktisk har fået en rigtig træls mave fornemmelse med min nye hest! Og jeg er bange for at jeg forhastede købet og måske jeg har fortrudt lidt:-( jeg er så frygtelig led ved det, og har haft svært ved at snakke om det! Min mor mener ikke det er så slemt, og at der ikke er andet for, at spørger sælger om de vil tage ham tilbage.. Men det er der mit problem er.. Jeg kan simpelthen ikke klare tanken om at ringe og spørge om det! Jeg synes selv jeg er useriøs og at det er noget kludder jeg har rodet mig ud i!
Tanken om det giver mig angst og jeg er så frygtelig ked af det! Jeg er bange for at hvis jeg beholder hoppen vil hun falde alt for meget i værdi, og jeg vil simpelthen gøre hende dårligere!!:-((((( er der nogle af jer der har været i samme situation eller kender nogen der har? Hvad gør jeg?:'(
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
Da jeg selv solgte min bedste ven igennem 3 år, skulle jeg også have en ny hest. Og jeg fandt Dimma, en lækker 6 års, som havde været i professionel træning og var VIRKELIG dygtig. Da jeg prøvede hende, fik jeg også meget ros af ejer osv. Da jeg så fik hende hjem og havde redet hende i nogle måneder, fandt jeg ud af at hun faktisk var virkelig 'svær' for mig at ride, især i tölten, da hun er meget travstærk 4-gænger. Og jeg havde simpelthen redet hende forkert og hun havde fået lidt underhals, og vi klingede ikke helt så godt alligevel, som jeg følte da jeg prøvede hende første gang.
Det jeg gjorde, var simpelthen at få noget professionel undervisning! Jeg fandt de rigtige knapper til hende, og fik en bedre forståelse for hvordan jeg skulle ride hende osv. Og mig og Dimma har det bedste venskab nu og vi klinger godt sammen! Selvfølgelig kommer det hele ikke på engang, men det ville være som en ny start, hvis du fandt dig en god underviser
Med den rette hjælp, vil du kunne tölte fint på hende! Du skal bare ville det, ellers så bliver det svært for dig
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.637
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.237
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
Jeg tænker, hvad med at give det en chance og prøve at få en dygtig islænder underviser ud? Som kan hjælpe dig med signalerne, og f.eks. fortælle hvornår hun går rent osv.
Eller få hjælp af nogle af de erfarne ryttere på stedet - det kan også være du kan spørge den tidligere ejer om vedkommende vil komme ud og hjælpe dig lidt i gang?
Alt efter hvor længe du har haft den hjemme, kan det jo også være at hesten ikke er faldet helt til på det nye sted endnu?
Jeg er sikker på at det sagtens kan komme til at fungere for jer med lidt arbejde og undervisning, du nævner jo at du forelskede dig i denne hest, som har alt hvad du har drømt om
jul 2013
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 68
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
apr 2008
apr 2012
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 3 Svar: 61
aug 2014
apr 2008
aug 2014
apr 2008
aug 2014
Jeg ikke kan få lidt hjælp af de to på opstaldningsstedet! Hun fik nye sko på fredag aften, så det er jo heller ikke længe siden;-) men tankerne kører stadig rundt i hovedet på mig, om det nu er det rigtig valg, om hun er for teknisk dygtig, hvis jeg beholder hende, hvor lang tid skal der så gå inden vi er klar til at starte vores første stævne - flere år? Jeg havde ikke betalt så mange penge, hvis jeg vidste at hun krævede en teknisk dygtig rytter.. Ejer mente ikke jeg ville få problemer med hende, da hun var så velredet?? igår da jeg igen red hende på banen, begyndte hun at være fræk med mig, hun drejede af i hjørnerne, og nogle gange midt på ridebanen.. Jeg gjorde alt for det ikke skulle ske, stillede hende væk fra hjørnerne, havde pisk på udvendig skulder og ben til, men hun er meget stærk og får alligevel held med sig.. Synes ikke jeg har været "for sød". Men tænker at hun synes det er kedeligt på banen?
apr 2008
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Hvem er far og morfar til hende?
Jeg synes, at du skal ringe til tidligere ejer og få en snak med dem. Fortæl dem, at du har lidt problemer, og spørg hvordan de mener, at du kan komme ud over dem på netop denne hest. Så lyder du ikke hjælpeløs, men bare som om at du prøver at løse problemerne på den mest smertefri måde for både dig og hesten = ved at spørge dem, der allerede kender hesten, hvad der virker.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Hun stejlede, bakkede, bukkede, hoppede, trippede .... jeg følte mig slet ikke dygtig nok.
Jeg ville også gerne sælge hende tilbage til tidligere ejer, men hun var ikke interesseret.
Så jeg kæmpede. Kæmpede for at få den hest, jeg ønskede mig.
I dag, snart 2 år efter, siger alle, er møder hende at: "Gud, hvor er hun rolig! Jeg har aldrig set så rolig en 4-årig!!"
Hvis jeg var dig, ville jeg give hesten en chance, inden jeg sendte den videre. Du kender den endnu ikke, så det kan nemt være derfor. Den skal lige vænne sig til alt det nye, og du skal lære alle de rigtige knapper at kende hos den. Du må give det tid. :o) Tid og tålmodighed er nøgleordene!
Har (måske) fortrudt køb af ny hest......