{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

Sofie H
Sofie H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Har (måske) fortrudt køb af ny hest...... {{forumTopicSubject}}

Har brug for fornuftigt hjælp !!!!

Det er nok ikke tit i læser sådan et indlæg!:-(

For ca et 1/2 år siden solgte jeg min trofaste gamle hoppe på 20, jeg havde haft hende i 7 år... De sidste 3-4 år jeg havde hende, drømte jeg om at få en ny bedre hest, men tanken om at sælge min bedste ven gjorde ondt, og jeg var absolut ikke klar!!!
Jeg har døjet med bekymringstanker, angst og dårlig selvtillid og selvværd i mange år, men sidste år blev det så slemt at jeg fik en henvisning til psykolog. Efter min behandling var jeg pludselig klar til at sælge min hest til et nyt og kærligt hjem.. Det gik stærkt og pludselig var hun solgt.. Det var hårdt, men hun fik et super godt og kærligt hjem!:-)

Jeg besluttede mig for at spare en masse penge sammen, så jeg havde råd til den nye hest! (Har ikke heste-interreseret forældre!) efter et par måneder begyndte jeg at kigge på hest.. Det endte med jeg forelskede mig i en skøn 6 års hoppe, som havde alt det jeg altid har drømt om.. Hver gang jeg prøvede hende var det på tur (vi byttede hest undervejs så jeg kunne se hende under rytter) , da stutteriet lå tæt ved skov. Ejeren (dygtig professionel rytter) red med på tur og roste mig og hesten, alt så fint ud, og mine signaler var rigtige, jeg følte hun var nem selvom hun var teknisk dygtig.
Hun lå dog en del over mit budget, men ejer var sød og lod mig betale det resterende beløb af på afbetaling..

Jeg fik hoppen hjem. De to der står for opstaldnings stedet ( også dygtige ryttere med mange års erfaring) var spændt på at se min nye hoppe, så de tog med ned på ridebanen.. Da jeg havde taget et par ture i tølt og trav stoppede de mig.. For det første mente de det var ren grissepas, og at jeg samlede hende alt for meget i traven så hun ikke fik plads til hendes bevægelser! For det andet var hun meget anderledes end da jeg prøvede hende, en del sensibel og virkede til at den ikke gad være på ridebanen og misforstod mine signaler... Jeg gjorde det samme som da jeg prøvede hende for første gang! Og jeg må sige at jeg blev en del ked af det.. Nu har jeg redet hende et par gange, og jeg har virkeligt svært ved at mærke hvornår hun er ren og hvornår det er grissepas! Det skal lige siges at jeg ikke har fået meget undervisning de sidste mange år! Jeg mener selv at hesten er for teknisk dygtig samtidig med at den stadig skal udvikles, og jeg desværre ikke er dygtig nok som rytter til det.

Det jeg nu vil frem til, er at jeg faktisk har fået en rigtig træls mave fornemmelse med min nye hest! Og jeg er bange for at jeg forhastede købet og måske jeg har fortrudt lidt:-( jeg er så frygtelig led ved det, og har haft svært ved at snakke om det! Min mor mener ikke det er så slemt, og at der ikke er andet for, at spørger sælger om de vil tage ham tilbage.. Men det er der mit problem er.. Jeg kan simpelthen ikke klare tanken om at ringe og spørge om det! Jeg synes selv jeg er useriøs og at det er noget kludder jeg har rodet mig ud i!
Tanken om det giver mig angst og jeg er så frygtelig ked af det! Jeg er bange for at hvis jeg beholder hoppen vil hun falde alt for meget i værdi, og jeg vil simpelthen gøre hende dårligere!!:-((((( er der nogle af jer der har været i samme situation eller kender nogen der har? Hvad gør jeg?:'(

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har (måske) fortrudt køb af ny hest......
  • #1   23. aug 2014 Puha, kan sagtens forstå hvordan du har det!

Da jeg selv solgte min bedste ven igennem 3 år, skulle jeg også have en ny hest. Og jeg fandt Dimma, en lækker 6 års, som havde været i professionel træning og var VIRKELIG dygtig. Da jeg prøvede hende, fik jeg også meget ros af ejer osv. Da jeg så fik hende hjem og havde redet hende i nogle måneder, fandt jeg ud af at hun faktisk var virkelig 'svær' for mig at ride, især i tölten, da hun er meget travstærk 4-gænger. Og jeg havde simpelthen redet hende forkert og hun havde fået lidt underhals, og vi klingede ikke helt så godt alligevel, som jeg følte da jeg prøvede hende første gang.

Det jeg gjorde, var simpelthen at få noget professionel undervisning! Jeg fandt de rigtige knapper til hende, og fik en bedre forståelse for hvordan jeg skulle ride hende osv. Og mig og Dimma har det bedste venskab nu og vi klinger godt sammen! Selvfølgelig kommer det hele ikke på engang, men det ville være som en ny start, hvis du fandt dig en god underviser smiley

Med den rette hjælp, vil du kunne tölte fint på hende! Du skal bare ville det, ellers så bliver det svært for dig smiley

• #2   23. aug 2014 Jeg var heller ikke altid sikker på, at jeg havde valgt rigtigt dengang, jeg købte min den nye, men nu har jeg altså haft hende i 4 år og jeg kan slet ikke holde ud at tænke på, at jeg nok må sælge hende om 2-3 år pga. af studier. Så giv jer lidt tid og tilvænning til hinanden smiley

• #3   23. aug 2014 Står næsten i det samme har købt en 5 gænger på 5 og har tølte tre gange og nu fakdt til trav og traver det meste af tiden dog er galop og pas der så nu må jeg ud og ha noget mere undervisning selvom jeg luge har startet t 2 på min den gamle kan jeg bare ik finde den nyes tølt hun dog ik gangsat men nu må jeg knokle da jeg vd hun har den

• #4   23. aug 2014 Hvor lang tid har du haft hesten hjemme?

Jeg tænker, hvad med at give det en chance og prøve at få en dygtig islænder underviser ud? Som kan hjælpe dig med signalerne, og f.eks. fortælle hvornår hun går rent osv.
    Eller få hjælp af nogle af de erfarne ryttere på stedet - det kan også være du kan spørge den tidligere ejer om vedkommende vil komme ud og hjælpe dig lidt i gang?

Alt efter hvor længe du har haft den hjemme, kan det jo også være at hesten ikke er faldet helt til på det nye sted endnu?

Jeg er sikker på at det sagtens kan komme til at fungere for jer med lidt arbejde og undervisning, du nævner jo at du forelskede dig i denne hest, som har alt hvad du har drømt om smiley

• #6   23. aug 2014 Prøv med undervisning eller spørger tidligere ejer om de har haft samme problem smiley

• Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    aug 2014

#7   23. aug 2014 Selvfølgelig vil jeg give hende en chance!!:-) det er bare rigtig frustrerende at betale så mange penge (57000) for en hest man føler er så velredet og fin, og så få hende hjem og at hun så grissepassrt:-(( da jeg prøvede hende tøltede hun rent med mig på turene, og ejer sagde det hele så fint ud!:-) det værste er at jeg ikke rigtig har pengene til at få en dygtig underviser ud, da jeg jo betaler af på hesten.. Ejer sagde hun var vant til at blive redet i ridehal, men hun nævnte ikke noget med at hun var anderledes på bane?? hvis det viser sig at jeg nok bare må konstatere at hun desværre bliver for teknisk for mig, ville i så (hvis i stod i min situation) så være bekendt at ringe til tidligere ejer og spørge om hun vil tage hende tilbage, eller sælge hende mod betaling??? Jeg tror ikke det er en hest jeg kan sælge og få det samme for:-(((((

• #8   23. aug 2014 Til de penge bør hesten være stabil i alle gangarter men spørgsmålet er om du kan eller om du rider hesten ud af balance fordi du ikke selv har den og det aså gør at den grissepasser. Men undervisning er vejen frem men føker du ik for hwsten så spørg om de vil tage den retur

• #9   23. aug 2014 Jeg ville helt klart ringe! Har du prøvet at ride en tur efter du købt den?

• Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    aug 2014

#11   23. aug 2014 Jeg solgte jo min gamle hoppe for at få noget med mere bevægelse i.. Jeg var ikke interesseret i en ung hest som evt kunne blive et kommende konkurrence emne, men krævede en helt masse. Så ville jeg hellere ligge flere penge i, og vide jeg fik noget velredet og gangsat som var lige til at gå til.. Hoppen tøltede jo med mig da jeg prøvede hende, så hvis det er min balance der gør hende usikker i tølten, burde hun så ikke være ligeså uren de første par gange jeg prøvede hende?

• #12   24. aug 2014 Nej du er ude og balance og jo flere gange du rider hesten jo mere skæv/ude af balance bliver hesten os og derfor går den grissepas rider du med samme bid og sadel eller ?? Har den fået ny smed der så meget der gør den vælger og gør som den gør smiley undervisning og atter undervisning. Gør den det kun på bane for så det os muskler i bagpart og ryggen. Er du sikker på den ik er redet på forparten

• Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    aug 2014

#13   24. aug 2014 Nej det er ikke samme bid og sadel, men sadel ligger som den skal, og biddet passer fint, og hun reagere som hun skal!:-) ja den har lige fået nye sko på, og smeden puttede en lidt smallere sko på hende, da hun både havde flået en del hov af den ene hov og han synes hendes sko var for store.. Han sagde det ikke ville have betydning for gangarterne.. Jeg har ikke redet ud endnu..

• #14   25. aug 2014 Alt det der har meget stor betydning for hestens gangarter alle tre dele vi har en i stalden som er islænder dommer hendes hest er os pasagtig de første tre dage efter smed

• Sofie H
    Sofie H Tilmeldt:
    aug 2014

#15   25. aug 2014 Okay:-) nu må vi se hvordan det går i løbet af ugen?? og om
    Jeg ikke kan få lidt hjælp af de to på opstaldningsstedet! Hun fik nye sko på fredag aften, så det er jo heller ikke længe siden;-) men tankerne kører stadig rundt i hovedet på mig, om det nu er det rigtig valg, om hun er for teknisk dygtig, hvis jeg beholder hende, hvor lang tid skal der så gå inden vi er klar til at starte vores første stævne - flere år? Jeg havde ikke betalt så mange penge, hvis jeg vidste at hun krævede en teknisk dygtig rytter.. Ejer mente ikke jeg ville få problemer med hende, da hun var så velredet?? igår da jeg igen red hende på banen, begyndte hun at være fræk med mig, hun drejede af i hjørnerne, og nogle gange midt på ridebanen.. Jeg gjorde alt for det ikke skulle ske, stillede hende væk fra hjørnerne, havde pisk på udvendig skulder og ben til, men hun er meget stærk og får alligevel held med sig.. Synes ikke jeg har været "for sød". Men tænker at hun synes det er kedeligt på banen?

• #16   25. aug 2014 Den er ung og den skal trænes måske min hoppe ville være noget for dig hun sød nem og tølter os hun er kårings emne og skal srarte sidst første stævne her om 3 uger hun er kun 5 må jeg spørge hvor du har købt den henne. Men og ride islænder kræver undervisning og så skal man ta højde for 100 ting. Hvilket bid gik den med hvilket har den nu og hvilken sadel der skal intet til får de siger fra netop ved tage hovedet op ikke ville ud i højrrnerne og går gissepas smider ryg osv

• #17   25. aug 2014 Når det er en ung hest, som hos tidligere ejer måske kun er redet i skoven, så gør det en STOR forskel for hende at komme på en ridebane - hun skal balancere på en helt anden måde, når hun skal rundt i hjørnerne, end når det kun går ligeud. Ved du, hvor længe hun har været redet? Hvis det kun er et år og ligeud, så har du en masse dressur foran dig.
    Hvem er far og morfar til hende?

Jeg synes, at du skal ringe til tidligere ejer og få en snak med dem. Fortæl dem, at du har lidt problemer, og spørg hvordan de mener, at du kan komme ud over dem på netop denne hest. Så lyder du ikke hjælpeløs, men bare som om at du prøver at løse problemerne på den mest smertefri måde for både dig og hesten = ved at spørge dem, der allerede kender hesten, hvad der virker.

• #18   25. aug 2014 Jeg købte også en helt rå unghest - islænder - da hun var 2½ år gammel. Jeg fortrød købet, for hun var simpelthen USTYRLIG! Hun var ikke den søde, lille og ikke mindst ROLIGE pony, jeg så på staldgangen.
    Hun stejlede, bakkede, bukkede, hoppede, trippede .... jeg følte mig slet ikke dygtig nok.
    Jeg ville også gerne sælge hende tilbage til tidligere ejer, men hun var ikke interesseret.
    Så jeg kæmpede. Kæmpede for at få den hest, jeg ønskede mig.
    I dag, snart 2 år efter, siger alle, er møder hende at: "Gud, hvor er hun rolig! Jeg har aldrig set så rolig en 4-årig!!"

Hvis jeg var dig, ville jeg give hesten en chance, inden jeg sendte den videre. Du kender den endnu ikke, så det kan nemt være derfor. Den skal lige vænne sig til alt det nye, og du skal lære alle de rigtige knapper at kende hos den. Du må give det tid. :o) Tid og tålmodighed er nøgleordene!

Kommentér på:
Har (måske) fortrudt køb af ny hest......

Annonce