{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Hvad betyder dette? (Partskontrakt) {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at skrive under på en parts kontrakt, men faldt lige over 2 steder, jeg var lidt usikker på.

Det første - under afsnittet om betaling - er: "Beløbet skal betale, selvom hesten bliver syg eller lignende" Er det rimeligt? Eller hvad sikre man sig egentlig imod? Er det ved længere sygdom, eller er det at jeg også skal betale det fulde beløb, hvis hesten ikke kan bruges 1 uge? Det er jo rimeligt, men ved længere tids sygdom gider jeg da ikke betale..

Og det andet: "Partslejer er erstatnings pligtig overfor ejer efter dansk rets almindelige regler, hvis hesten kommer til skade som følge af partslejers groft uagtsomme handlinger eller undladelser."
Den første del er selvfølgelig rimelig, men den der "Eller undladelser" hvad betyder det? For ulykker KAN jo ske, det skulle det helst ikke, men det kan det jo. Og jeg betaler altså IKKE 10.000 kr for en eller anden operation, hesten skal bruge efter et uheld der kunne være sket for enhver.

Er det fair? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder dette? (Partskontrakt)
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   5. okt 2014 Låner du hesten, eller rider du den engang i mellem?

  • #2   5. okt 2014 Det er bare en almindelig part et par dage i ugen. smiley

  • #4   5. okt 2014 Jeg ville sørge for at få præciseret den første del omkring betaling ved sygdom.
    Få sat et tidsrum på. Jeg synes, det er rimeligt at en part betaler selvom hesten ikke kan bruges i 7 - 14 dage, og det er også rimeligt at parten, på sine dage, hjælper med hestens pleje i forhold til sygdom, men det er ikke rimeligt, at en part kan blive tvunget til at betale partpris i månedsvis, til en ubrugelig hest.
    Anden del tolker jeg ligesom Lykke Theis.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   5. okt 2014 Det øverste betyder at hvis du har part på hesten, skal du betale det månedlige beløb selvom hesten er syg.

    Det nederste er vel at hvis DU ER SKYLD I at hesten bliver pådraget en skade, så skal du betale dyrlægeregninger, behandlinger mm. Men max op til 10.000 kr.

    - jeg syntes det er meget fair ting at acceptere. Og jeg havde også selv som ejer haft disse kriterier med.

    Hvis hesten bliver skadet/syg over længere periode, så kan du jo bare opsige samarbejdet..


    Og pådrager du hesten en skade, så vil jeg faktisk mene at 10.000 som max beløb er lidt, da skaden ho i dette tilfælde udelukkende er din skyld smiley


  • #6   5. okt 2014 Når der står "Groft uagtsomme handlinger" Så er det vel også kun, hvis jeg virkelig har lavet noget dumt og uansvarligt?
    Men hvad nu hvis hesten f.eks springer ud foran en bil, så er det vel ikke mig der skal betale, da det jo ikke ville være min skyld?
    Jeg har en opsigelses periode på 1 mdr, så ja ved længere tids sygdom, så kan jeg jo sige op.


  • #7   5. okt 2014 Jeg tænker ikke du vil kunne gøre for ,hvis hesten springer ud foran en bil, med mindre du har fået at vide, at den er bange for biler.

    Det er mere sådan noget, som hvis du glemmer at give hesten dækken når det er koldt og hesten så står med nyreslag. Eller du lader hesten stå ubundet og uden opsyn og den så løber ud foran en bil, eller at den får en seneskade, fordi du pisker den rundt i galop i en time og den ikke er i træning til det smiley
    Men spørg da, hvad ejer tænker kunne betragtes som noget, du skulle betale for:-)


  • #8   5. okt 2014 Over længere sigt?
    Ville du sælge en hest, bare fordi den blev syg?
    Det er jo ikke kun ridning, du vil stadig kunne hygge med den, selvom den er syg.

    Men hvis du ikke kommer derud, imens hesten er syg, ville det ikke være fair at betale, men så må man opsige parten.
    Sådan tænker jeg? smiley

    Nr. 2 Burde det være hestens ejer, der har alt ansvar..
    Selvfølgelig hvis du rider med sporre og rider den til blods, så skal du selvfølgelig betale.. Men ved uheld er det da ejeren der betaler..
    Da det er hende der overlader hesten til dig, men stadig har ansvaret for hesten smiley


  • #9   5. okt 2014 Jeg ville også tage fat i partejer omkring at du synes det virker fair nok, om end noget uspecificeret og om ikke i kunne skrive i kontrakten at det er fuld pris op til f.eks. 14 dages sygdom, og er det længere bliver der slået noget af prisen.

    Den nederste synes jeg er fair, det er altså kun hvis du gør noget der er helt hen i hovedet, som kunne være at tage en totalt urutineret hest ud i tung trafik, undlader at give en forfangen hest mundkurv på eller lignende, at der er noget. Uheld som at den rutinerede, trafiksikre trunte der har gået på vejen i 20 år og pludselig bliver bange for en postkasse og springer ud for en bil, cykel, whatever tæller altså ikke med på den konto.


  • #10   5. okt 2014 Jimilianeren - Nej selvfølgelig ville jeg ikke sælge, men en part er jo ikke min egen, så jeg vil da ikke betale, hvis den er syg i 3-6 måneder. Så siger jeg altså op smiley

  • #11   5. okt 2014 Ja det var også det jeg mente, at selvfølgelig skal man da betale, når man har mulighed for at komme derud, bare uden at ride.. Det følger jo med smiley
    Og hvis det så er mega lang tid, så kan man jo vælge at stoppe som part smiley


  • #12   5. okt 2014 Jimilianeren - Jov, men man betaler jo heller ikke for en hyggepart, der ikke kan rides smiley

Kommentér på:
Hvad betyder dette? (Partskontrakt)

Annonce