behandling af flænge, se billed {{forumTopicSubject}}
Havde idag lukket hestene ud som jeg plejer og ville ned og ride 3 timer efter, men da jeg var igang med at strigle hende fandt jeg disse hudafskrabning/flænge, har skyllet det i ren lunkent vand for at få det indtørret blod væk, hun er ikke øm og jeg kan piller og "slå/banke/dreje" med hele benet uden hun siger noget, hun lige når jeg vasker det trækker hun benet til sig. Det sidder et dumt sted og kan ikke syes, men er det nok bare at rense det i lunken rent vand og så kopattesalve engang i morgen?? Eller skal det renses i sæbevand??
Hvad er det "hvide/lyse" man kan se på billedet? Er det hud/fedt eller er en scene?
Hun trækker lidt på benet men det er jo ved at hele, må jeg begynde at ride om en uges tid når det er lukket sammen eller skal jeg vente så det ikke springer op?
Hun står på fold nu og dækkenet kan ikke genere overhovedt..
Hvordan og hvor længe skal jeg rengøre??
Dyrlægen er ikke tilkaldt da jeg ved hvad udfaldet vil blive og det er lige så godt at kunne gøre det selv som hvis dyrlægen kom.
nov 2012
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 40
nov 2012
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 40
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
Min havde en flænge et rigtig dumt sted - det ene næsebor - men hun blev syet, fik penicillin og så måtte jeg ikke røre ved det overhovedet
Så var der min hest, ville jeg nok have ringet og snakket med dyrlægen om det, for kunne jo være den skulle have noget penicillin eller andet
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 273
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
og smøre på. Det er 98% aloe vera og resten noget vand. Uden parfume eller andet, og det hjælper voldsomt meget til sår. Desuden har det en kølende effekt, det tror jeg vil være godt til den flænge der :o)
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Ikke noget med at pille eller vaske og smøre, ingen kontakt overhovedet medmindre det bliver grimt. Det er vigtigt at du samtidig bevæger din hest, så masser af skridt, trav synes den nok ikke er så sjovt, så den første uges tid skridter du bare alt det du kan så der kommer cirkulation i benet og den ikke hæver for meget op.
Så skal det nok gå i sig selv igen, den skal altså hverken syes eller noget som helst, det du kan se er fedt og ikke en sene, så bare helt ro på medmindre der kommer gult puds og hesten bliver markant halt.
dec 2010
Følger: 28 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 131
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
okt 2008
Følger: 88 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 54 Svar: 511
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 192
Først for 14 dage siden begyndt vi genoptræning.
Hvis flængen er over 2-3 cm dyb ville jeg ringe efter en dyrlæge og se hvad de sagde? ellers tror jeg det ville kunne hele helt fint selv bare masser af skridt for hævelsen og blod cirkulationens skyld
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 192
behandling af flænge, se billed