{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.901 visninger | Oprettet:

Hest vs. trailer bagbom {{forumTopicSubject}}

Hejsa hestefolk.
JEg har denne hest, der ikke er vildt glad med at traileren lukkes. Vi har derfor forsøgt os med at prøve hvor bagbommen er på.
"Probemet" ligger i, at han kan krølle sin numse sammen, og skubbe bagbommen op, for at komme ud. (Vi har ikke splitten i).

Mit spørgsmål er så. Vil hesten kunne ødelægge/ springe bagbommen op, hvis splitten er i?
Der er tale om en fuldblod/ quarter blanding på omkring 475 kg, spinkel type.

Vi trailertræner på livet løs. Men da hesten skal flyttes om nogle dage, skal den afsted.
Hesten kan læsses uden at blive bange for at der skal lukkes, når vi skal hjem igen. Problemet er der kun når vi skal i "byen".

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest vs. trailer bagbom
  • #1   28. nov 2014
    Find en hvor bagbommen kan justeres så bagdelen ikke kan komme under.
    Hesten risikere og sidde fast når den gør det.

• #2   28. nov 2014 Det er klart, at bagbommene ikke er evigt holdbare, så der vil jo opstå et brist, hvis presset bliver ved med at være der. Men det er jo det svageste punkt, der springer først, hvilket jeg vil vurdere til at være splitten - eller hængslerne, hvor bagbommen sidder i. Men det vil kræve et ret stort pres, som jeg vil vil tro kommer, hvis hesten decideret går i panik.
    Hesten har jo efter stor sandsynlighed fundet en manøvre, hvorved den finder ud af, at den får "frihed" - altså ved at skubbe bommen op, så jeg vil mene, at næste skridt er at sætte splitten i og derved øge presset lidt for hesten. Hvis I er kede af at ødelægge splitten (der kan købes nye, kender dog ikke prisen herpå), så start evt. med noget andet, som I kan få i gennem det lille hul smiley

Træner I kun med at lukke bagbommen? Ikke hele "lågen" (kunne ikke lige finde et bedre ord?!)?

• #4   28. nov 2014 Jeg ville sætte en split i så den bliver holdt på plads, for det er ikke ufarligt uden bagbom på når traileren åbnes, hvis hesten begynder og bakke ud.

Desuden skal der faktisk ikke meget til før bommen vippes af uden split.

• #5   28. nov 2014 Nej vi har kun haft lukket hele klappen i, uden bagbom. Men hvis hesten bare træder et skridt bagud, kan vi ikke få den op, og han vil derfor bakke hele vejen inden vi får den op. Så som et ekstra sekund for os, for at få lukket klappen bag ham. smiley

• #6   28. nov 2014 Vi har kørt uden bagbom, og åbner uden bagbom. Han bakker aldrig ud i os, når den skal åbnes, der venter han pænt på bakkesignal. Han er bare ikke altid lige glad for at den skal lukkes første gang, når vi skal i byen smiley

• #7   28. nov 2014 Er den bundet i trailerne og kan nå bagbroen er traileren for kort eller opbindingen er for lang. Den må ikke kunne rulle måsen ned og komme under broen uanset split på eller ej. Den er tydeligvis bange for et eller andet. Fokuser oppe ved dens hoved, mad slikkere eller hvad den nu elsker, og så en bagved som beroliger med stemme og stryger på lårerne, så den falder ned og bliver afslappet, og retter sig op. Transporten bliver for farlig hvis den ruller måsen.
    Ville aldrig køre uden bagbum.

• #8   28. nov 2014 Hvis hesten kan få bagparten under bommen kan den højst sandsynlig også gå hele vejen ud under bommen, hvilket meget let kan resultere i diverse skader. Jeg ville enten køre uden bagbom på med de ulemper det indebærer, finde en trailer hvor bommen kan sænkes, eller en trailer med bagdøre i stedet for bom således sætter i ikke her selv i fare eller hesten.

Alt efter hvordan og hvor meget hesten presser op på bommen, kan bommen sætte sig i spænd, ødelægge splitten eller slå hængslerne skæve, den kan også bare blive siddende fast og lige selvom hesten går ud under. smiley

• #9   28. nov 2014 Han presser på først, og går frem og står. Prøver derefter igen og finder ud af at den ikke giver sig. Herefter hvis klappen ikke er lukket, krøller han sig for at komme ud.
    Traileren er ikke for kort.

-vil ikke have råd til at få den læsset mm. Da vi har styr på træning, men bare har dette spørgsmål smiley Og vi kører uden bagbom, hvilket heller ej skal diskuteres her smiley

• #10   28. nov 2014 Den står bomstille, når først der er lukket, og rører sig heller ikke under kørsel. smiley

• #11   28. nov 2014 Ja det lader til du har styr på træningen. God tur.

• #12   28. nov 2014 Hvis du læste det igennem, ville du kunne se. At jeg slet ikke snakker om træning, og dette skal trænes væk, men når hesten skal afsted grundet flytning, kan jeg jo ikke nå at gøre den tryg med det på meget få dage.

• #13   28. nov 2014 Tak for svarene, skal lige tjekke den trailer vi har lige nu igennem, og se om det evt kan hjælpe at sætte den et tak ned smiley

• #14   28. nov 2014 lån en BOJ trailer med låger istedet for bomme - det er sååååå meget bedre i min verden smiley

• #15   28. nov 2014 Jep en hest kan sagtens ødelægge en bagbom. Min isænder har 1 (eller var det 2 på samvittigheden)...han krøllede også enden sammen og bakkede ned under bommen - selv om den var i pony højde- og da splint i knækkede bommen helt indeved hvor den er hæftet til krogen man sætter splint i. Og det var en nærmest ny trailer. Heldigvis kom hest ikke til skade.

Kommentér på:
Hest vs. trailer bagbom

Annonce