8. jun 2008 Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
Hanhund tisser indenfor - what to do?? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg simpelthen ved at være godt træt af det!
Min kæreste og jeg har 2 hunde, en han og en tæve. De har gået sammen hele deres liv. Hanhunden (Diablo) er 3½ år gammel, tæven (Bella) er 3 år. Indenfor det seneste år, har Diablo tisset op af bordbenet i køkkenet HVER dag når vi kommer hjem. For et år siden, var det kun engang imellem, typisk hvis Bella var i løbetid, hvis vi havde hvalpe eller der havde været nogen på besøg, som havde en hund hjemme, altså så der havde været andre dufte i huset. Men nu gør han der hver dag. Og der er simpelthen SKIDE irriterende, for bordbenet på bordet er blevet helt rusten af alt det pis..
Nogen som har nogen gode råd, der måske kan hjælpe mig?? Har hørt at jeg skulle smøre tabasco på, men er bange for at Bella bare slikker det af, da hun er ALTædende. What to do??
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Noget andet, er han kastreret? For ellers ville jeg gøre dette, da dette også kan hjælpe på markerings-trangen.
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
Må prøve den spray, synes bare det er mærkeligt, for for et år siden, gjorde han det kun engang imellem måske en gang hver/hveranden uge, og nu er det pludselig hver dag..
okt 2004
Men en sådan adfærd burde jo aldrig have været accepteret, så i og med den aldrig er blevet "rettet" er det blevet værre og værre. Der er sikkert en bestemt årsag, men jeg kan ikke finde en årsag over nettet, dertil skal man se og arbejde med hunden.
jun 2008
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 150
Min mors hanhund fik samme adfærd , og det blev ændret da hun satte en dims i stikkontakten der udgav nogle beroligende dufte . Mener det var dyrlægen der anbefalede den . Han var som voksen ( ca. 3-4 år ) blevet nervøs og havde behov for af afmærke territorie mente hun
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 591
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
Vi gjorde sådan at vi stillede hans mad hen hvor han tissede, eller lagde en godbid der hver gang vi gik. Så holdt han op, det trick brugte vi altid og det har altid virket :))
jun 2008
JGR: Tror ikke det er blærebetændelse. For det er ikke meget, han strinter bare lige.
jun 2008
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Brug rodalon, det tager lugten, osse for hunden.
Hvad gør i når i tager hunden på fersk gerning (altså hos dyrlægen e.l. hvor i ser når den gør det) ?
-min hanhund havde for vane at strinte inde da jeg fik ham. Han fik et rungende NEJ, og blev smidt udenfor. Det kan man self kun gøre når man ser den gøre det, det nytter ikke noget når hunden har været alene hjemme. Men 2 gange gjorde jeg det ved Reiki, og han har ikke gjort det siden.
Det er noget sværere at ændre på hvad hunden gør når den er alene -jeg tænker umiddelbart at jeg ville vaske med rodalon og prøve at fjerne fristelserne så vidt det er muligt (kan han f.eks. lukkes i et rum hvor han ikke plejer at strinte?)
Og evt en periode smide et tissebælte på ham, så han ikke får held til at afsætte nye markeringer.
Kastration hjælper nogengange, men det er altså ikke en garanti når først det er blevet vane... den slags er nemmest at stoppe når hunden stadig er helt ung, og det derfor ikek er blevet en indgroet vane endnu
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
jun 2008
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 126
jun 2008
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge din kommentar til. Han skal ikke kastreres, og det er ikke kun på grund af hvalpene, for det er i princippet ikke mine hunde, men min kærestes, og han har ikke problemer med andet. Okay han gør lidt, men det gør tæven for pokker også. Så hvis jeg kan forhindre hans lille instinkt, ved at spraye noget på benet, sætte hans mad der eller andet - så vil jeg da langt hellere det, end kappe hans kugler, jeg ser ikke nogen grund til det, hvis det kan forhindres med andet.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 591
Jeg tænkte at det godt kunne være at han havde haft blærebetændelse for noget tid siden uden det blev opdaget og derfor har han måske fået et problem med at holde sig.. Fysisk eller psykisk..
Måske markerer han bare, og så er det jo at afprøve nogle af de forslag der er kommet f.eks med madskålen, og se om han kan vænnes af med det på den måde..
Nogle hunde kan også godt gøre det fordi de ikke får nogen straf for det, men det lyder jo til at i skælder ham ud..
Måske et opkald til en adfærdsterapeut ville hjælpe - hun behøver jo ikke nødvendigvis at komme ud til jer, men et godt råd via tlf er gratis
En kastration ville muligvis hjælpe (alt efter hvad det egentlige problem er) men hvis det ikke er det i ønsker så er der helt sikkert en anden vej - måske tager det tid, men sådan er det jo med de kære dyr
Det ville da også være træls at kastrere ham og så det ikke hjalp..
Men folk er jo bedrevidende, ved du nok.. Gør du ikke som de ville have gjort, så er du en dårlig ejer
okt 2004
Noget siger mig at din hund er meget nervøs og derfor overbeskytter sit territorium ved at markere det. Jeg har haft med hund hele livet og aldrig haft en som tisser inden for (efter den er blevet renlig) og heller ikke tisset hos dyrlægen.
jun 2008
Jeg har også haft hund hele livet, dog tæve. Men jeg har veninder med kenneler, som selv har oplevet det på deres hanhunde, også der jeg hørte det med tabasco tingen, synes måske bare ikke det var så godt, når Bella spiser alt. Det vil jo højst sandsynligt give hende dårlig mave.
okt 2004
Og må indrømme at jeg ikke har oplevet særlig mange hunde tisse hos dyrlægen, hvor jeg arbejde. Oplever det heller ikke særlig tit hos mit nuværende arbejde i en dyrehandel. Her er det primært hvalpe som laver små uheld på gulvet, eller hunde som bliver så glade at de lige får tisset. Men igen det er yderst få hunde som gør det.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
Så fandt han måske et nyt sted et par mrd efter og så gjorde vi det samme.
Til sidst holdt han helt op
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
-men det er blevet stoppet meget hurtigt, mens de endnu blot var i "forsøgsstadiet". Er det først blevet en indgroet vane, kan det være virkeligt hårdt arbejde at pille af dem.
Mine forældres hanhund er netop sådan en hvor det var blevet vane -han er omplaceringshund og havde boet et par år i en stald da de fik ham, så han vidste jo ikke bedre end at det var helt ok at lette ben, uanset hvor man var.
Han blev kastreret (af andre årsager), men det ændrede ikke det mindste på strinteriet. Det krævede benhårdt arbejde og nærmest konstant overvågning at vænne ham af med det. Og det hænder altså stadig at det smutter, omend det nu er ret sjældent, og primært når han er ophidset over noget (f.eks. hvis han ser min hanhund som han ikke bryder sig om).
Min hanhund gjorde det som sagt da han var unghund -da jeg overtog ham var det med besked om at han lettede ben inde. Han gjorde det kun et par gange hos mig, så var den ged barberet. Og det skyldtes bestemt ikke nervøsitet. Der var jo bare ikke nogen der havde fortalt ham så han kunne forstå det, at den slags er absolut no go indenfor.
jun 2008
Hanhund tisser indenfor - what to do??