{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.286 visninger | Oprettet:

Kan en læge spore kræft i blodet? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har ofte spekuleret over, om en læge kan se via svar på ens almindelige blodprøver, om der er kræft i blodet eller andre steder? jeg tænker, de kan vel se om der er noget om det, grundet de hvide og røde blodlegemer? Bliver antallet af hvide og røde blodlegemer vist i en ganske almindelig boldprøve? Der må da være noget der ringer et sted i en almindelig blodprøve for, at de overhovedet kan gå videre med andre boldprøver i forhold til en sygdom?

Jeg spørger fordi jeg selv lige har været inde og få taget blodprøver (får svar på mandag). Ikke at jeg er bange for at have kræft, men fordi jeg har hørt om mange der har kræft for tiden, og ville da gerne være sikker på det ikke er det der er galt.

smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan en læge spore kræft i blodet?
  • #1   11. jun 2015 Det kommer vist an på om det er det som de tjekker for. Hvis de tager en blodprøve for, at se om du får nok af f.eks D-vitamin, så er det kun det som de tjekker for. Ikke kræft smiley så skal du have taget blodprøver til det formål.

• #2   11. jun 2015 De kan teste for visse typer af kræft i blodet, men ikke for alle.

• #5   11. jun 2015 Det er ikke alle typer kræft, man kan aflæse i blodet. Nogle typer kræver biopsi, så det er ikke altid lige til.
    Men du må jo vide hvad du har fået taget blodprøve for?

• #6   11. jun 2015 Jeg får ind i mellem taget en blod prøve for at tjekke for kræft da jeg er i høj risiko for at få det. Dog er der visse kræfttyper man ikke kan spore i blodet f.eks. tyktarms kræft, hvor man så er nødt til at få lavet ultralyds scanning og kikkertundersøgelse for at være sikker. smiley

• #7   11. jun 2015 Når man laver en blodprøve tjekker lægen ikke alt hvad der kan tjekkes via en blodprøve på en gang. Der må være en grund til du har fået lavet en blodprøve og det er så det lægen går ud fra at undersøge.

Så er det ikke kræft der primært skal testet for bliver det ikke tjekket.

• Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 73
    #8   11. jun 2015 Hvis du gerne vil have taget en blodprøve der bliver testet for lidt af hvert kan du jo melde dig som bloddoner? De bliver vist testet for det meste - man skulle jo helst ikke risikere at smitte modtageren og så kan du jo samtidig være med til at hjælpe andre smiley

• #9   11. jun 2015 Jeg er ved at uddanne mig til bioanalytiker så kan nok give et rimeligt svar her smiley
    Og ja man kan godt se tegn på visse typer kræft i blodet, men altså man kan se rigtig mange sygdomme i blodet smiley Næsten alt faktisk smiley
    Men din læge har helt sikkert bestilt noget helt specielt og man undersøger ikke blodet mere end nødvendigt. Så dine blodprøver gennemgår kun de tests som er bestilt.
    Ved du hvad du skal tjekkes for? Altså hvorfor du skulle have taget en blodprøve?

• #11   11. jun 2015 Jeg ville have taget blodprøve for at tjekke om jeg manglede vitaminer, også tog hun nogen andre også, som jeg ikke fik af vide hvad var til.. Hun sagde sådan her "vi tager den normale blodprøver, og en anden, også må lægen vurderer om der skal tages flere blodprøver bagefter, hvis han synes noget er mystisk". Hvad hun mener med det, aner jeg ikke:S

Jeg gik der ind, fordi jeg døjer med at jeg pludselig får blå mærker uden grund, altså uden jeg mener at have slået mig, pressen i brystmusklerne, meget træthed, mit sved er begyndt nogen gange at lugte underligt, og jeg plejer ikke at være en der sveder, mit hjerte hamre nogen gange bare der ud af, selvom jeg ligger stille - kan se hele brystkassen bevæge sig også har jeg ondt i mange af mine led, f.eks. ved foden og knæet.

Men det jeg tænker er ikke om hvor vidt de kan SE en kræft sygdom, men om de ikke normalt går ind og ser om der er balance i blodet, med hvide og røde blodlegemer? Har da hørt, at mange bare skulle til sundhedstjek, også fandt de ud af at de havde kræft, grundet der var en ubalance i blodet? Der tjekkede lægen da heller ikke for andet end det normale? smiley

• #12   11. jun 2015 Mange af de ting du nævner med blå mærker, træthed, pressen i brystmusklerne, hjertebanken og sådan minder om det jeg havde sidste år..
    jeg kom op til min læge og skulle have tjekket ryg og nakke som havde plaget mig noget tid, jeg var så bleg i hovedet at min læge tjekkede min blodprocent, viste sig den var på 3,2% og burde være på 8% ergo jeg havde næsten intet blod i kroppen..

jeg har så åbenbart aldrig kunne producere b12 vitamin og folinsyre, så det jeg havde i kroppen fra fødsel har min krop tærret af i 23år, og pludselig en dag var der bar ikke mere så jeg producerede simpelthen ikke blod nok længere..

så et godt råd hvis ikke selv de nævner det og intet rigtig finder så spørg om det kan være det..
    jeg er ikke længere rigtig træt mere, mit hjerte hamre ikke bar ved jeg ligger i sengen, har ikke smerter i nakken mere og ja kunne blive ved har det meget bedre efter jeg har fået alle de ting jeg manglede og derved har fået produceret det blod jeg havde brug for smiley

• #13   11. jun 2015 Maria C: Mange tak for det!:-) Ja, det kan godt være jeg har blodmangel, men det kan de vel se ud fra en boldprøve? smiley Jeg fik i hvert fald taget 3 glas, så det går jeg stærkt ud fra! smiley

• #14   11. jun 2015 Det kan de se både på blodprøve og ved at tage et lille stik i fingeren oppe ved lægen smiley men nævn det hvis det er smiley

• #15   11. jun 2015 angående blodmangel, så jeg også igang med den test og skulle have 2 blodprøver for at være sikker. men får først svar om 1 uge da der er noget af det de skal sende ud og teste. men med den enorme træthed jeg har haft og andre ting ville det ikke undre mig , første blodprøve viste de mangler.

• #16   11. jun 2015 OX og DV
    lyder mærkeligt, blodmangel kan de sige med det samme om du har, det tager dog nogen gange noget tid at finde ud af hvorfor, det tog næsten 1 måned før de fandt ud af præcist hvorfor jeg havde blodmangel, hvor jeg var igennem den ene test efter den anden..

men selve blodprocenten som viser om man har blod mangel kan de tage blot ved et lille prik i fingeren :S

• #17   11. jun 2015 jeg fik den forklaring at det måske bare var lavt lige på den dag de test blev taget så for at være sikker tog man en mere. og for at være sikker på det skal sprøjtes ind var der noget andet i blodet der skal tjekkes. noget der starter med m som jeg ikke kan huske

• #18   11. jun 2015 Nå okay, den har jeg ikke hørt før smiley jeg blev indlagt med det samme da jeg fik taget det lille prik i fingeren hos min egen læge, hvor den var på 3,2% smiley

Lå så indlagt et døgn hvor jeg fik taget diverse blodprøver, så fik jeg feber og så var de nød til at give mig antibiotika og tage nye prøver dagen efter, og så gav de mig noget blod inden jeg tog hjem igen..

efter det fik jeg taget både kikkert undersøgelse i maven og en masse andre test for at tjekke det hele igennem..

• #19   11. jun 2015 så håber jeg godt nok det kun er de blodprøver jeg skal igennem. magter ikke mere undersøgelser gggrr. men måske det kun er b12 mangel jeg har og ikke folinsyre som du mangler. og måske næste prøve ikke viser mangler. håber bare snart at få svar på al den træthed og meget andet.

• #20   11. jun 2015 Den første måned efter jeg fik konstateret blodmangel var jeg på hospitalet ca. 4 gange til prøver og samtaler, derudover var jeg hos min egen læge 5 gange på blot 2 uger fordi jeg skulle have 5 sprøjter med b12 for at sætte gang i produktionen, spiste noget alla 5-6piller hver dag i 1 måned nu jeg nede på 3-4 om dagen og b12 for jeg sprøjtet ind hver tredje måned..

folinsyre skal man bar tage piller for, vil heller nøjes med at mangle folinsyre hvis jeg skulle vælge, min lænd hader seriøst hver gang jeg skal have sprøjten mod b12 kæft det gør ondt..

men ja kan godt forstå dig, da det var værst for mig kunne jeg gå i lavt tempo blot 2 meter og så føltes det som om jeg havde løbet 10km i meget højt tempo..
    mine ben blev slappe, min krop var så udmattet, det var så ubehageligt..

for stadig nogen ture ind i mellem primært når jeg er ved at nærme mig at jeg skal have b12 igen men slet ikke på niveau med hvordan jeg havde det inden

• #21   11. jun 2015 det lyder også slemt med dit, men mange har b12 mangel uden at vide det og det er et kæmpe problem i norden kan jeg forstå. så tror at viser prøven om 1 uge stadig mangler er det sprøjte hver 3 md til at starte med.

• #22   11. jun 2015 Vil godt tro at mange mangler det, det værste er at b12 jo er noget hjernen har rigtig meget brug for..
    men ja jeg var igennem noget af en tur desværre men efter 3 måneder begyndte jeg endelig at kunne mærke at der skete noget smiley

men håber for både dig og TS at i ikke skal i gennem noget der ligner det samme jeg var igennem, for hold op det tager hårdt på en, og på det tidspunkt var jeg i gang med fagprøve, så det var rigtig dårlig timing

• #23   11. jun 2015 ja jeg er igennem en arbejdsprøvning med slidgigt mange steder så slås med det her orker jeg ikke,mit praktiksted oplever mig konstant træt og udmattet... men igen ville være fedt hvis det kan hjælpe hvis man har mangel de indsprøjtninger

• #24   11. jun 2015 Ja man kan sagtens lave et tjek på antallet af hvideblodlegmer, men det er altså mere omfattende end bare kigge og se hvor mange blodlegmer der er. Mange hvideblodlegmer tyder jo på at immunforsvaret er i gang, og de hvide blodlegemer er faktisk kun i blodet når der er behov for dem og egenligt bruger de kun blodbanen til transport hen til det sted de skal bekæmpe sygdom.

Kommentér på:
Kan en læge spore kræft i blodet?

Annonce