{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.079 visninger | Oprettet:

Gelelektroforese og genotype {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg sætter lidt min lid til, at der er nogle naturvidenskabelige genier herinde smiley

Jeg skal på søndag trække emne til min biologi B eksamen, og jeg sidder lige nu og "svarer" så vidt muligt på de spørgsmål vi har fået udleveret.
I nogle af spørgsmålene skal vi svare på følgende:
Forklar hvordan man ved elektroforese kan teste en persons genotype

Og i et andet spørgsmål står der:
Hvordan kan man undersøge om en person er bærer af et gen for en arvelig sygdom ved gelelektroforese?

Min egen korte, og måske forsimplede forklaring er følgende:
Efter anvendelsen af PCR (se side 98-99 i biologi i fokus) anvender man gelelektroforesen, hvor DNA stykkerne kan vandre mod den ene ende. Dette sker, fordi DNA er negativt ladet, og vandrer derfor mod den positive ende, ved brug af en elektrisk spænding.
De kortere DNA-stykker vandrer hurtigst igennem gelen og vandrer derfor ”længst”. Hvis alle DNA-stykker er lige lange, er personen homogen i allelerne, hvorimod hvis der er forskellige længder, så er personen heterogen.

Men jeg bliver lidt i tvivl, især om det andet eksamensspørgsmål.
Håber en af jer vil hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gelelektroforese og genotype
  • #1   19. jun 2015 Jeg håber det er okay at jeg bare sender denne tekst fra mine noter til genetik eksamen, og at de besvarer spørgsmål 2 fyldestgørende for dig smiley Der står nok en del mere end hvad du skal kunne dog.

Restriktionsenzymer er enzymer der ”skærer” DNA i stykker. DNA er meget lange molekyler, og mindre DNA-stykker er nemmere at håndtere og analyserer. Enzymerne kan også bruges til diagnostik (f.eks. kan de finde en mutation og skærer over der).
    De stammer fra bakterier, og de genkender og skærer i specifikke restriktionssites. De skærer lige over (blunt ends) eller i zigzag (sticky ends). Et eksempel kan være EcoR1, der genkender 5’-G|ATTC-3’ (6-base-cutter), eller RSA1 der genkender 5’-GT|AC-3’ (4-base-cutter). Processen i et skære DNA er også tidsafhængig. Langtid: complete digest (Alle restriktionssites skæres). Kort tid: partial digest (nogle restriktionssites skæres).

Gelelektroforese sorterer DNA-fragmenter efter størrelse, og kan skabe en visualisering af DNA’et. Der benyttes at ryggraden i DNA’et er negativt ladet, og ved hjalp af spænding bliver trukket igennem agarose-gelen, mod plus-enden. Jo mindre de er, jo længere vil de bliver trukket. Længere DNA-fragmenter har sværere ved at blive trukket langt. Der er mange fragmenter i et bånd.
    Der laves derudover en ”ladder”, med kendte størrelser på fragmenter. Dette bruges både til kontrol om gelen er lavet korrekt osv., men også til at kunne sammenligne størrelsen på bånd fra ens engen undersøgelse.

Som nævnt, kan restriktionsenzymer bruges til genotypning, f.eks. kan der i exon 3 i et gen, findes sekvensen GTAC, der genkender af enzymer Rsa1. I denne sekvensen foregår der en substitution G?A (en mutation) (ATAC), og der dannes en recessiv sygdomsallel, der nu spredes i population. Vi laver en PCR-amplifikation af Exon 3 ? 200 basepar PCR produkt. Derefter laves en overskæring af PCR produktet med Rsa1, og det udføres en gelelektroforese.
    Hvis der for en rask (AA), ikke-bærer ses 2 bånd (70 bp + 130 bp), hvordan vil gelen så se ud for hhv. en bærer og en syg?
    Syg (aa): der vil være et 200 bp bånd, da sygdommen er recessiv, altså er den homozygot.
    Bærer (Aa): der vil være et 200 bp bånd, og så 70 bp + 130 bp. Et sygt – der ikke kan klippes, og et rask – der kan klippes, da den er heterozygot.

• #2   19. jun 2015 Og lige et billede til smiley De mærkelige spørgsmål i teksten overover skulle have været pile smiley

profilbillede
  • #3   19. jun 2015 Det er selvfølgelig helt okay, og tak for hjælpen!
    Dog føler jeg lidt, at noget af det er kinesisk, haha smiley
    Først og fremmest: tror du at den forklaring jeg har skrevet, er et svar på spørgsmål 1? smiley

Jeg er med meget hen af vejen, men det sidste afsnit (som jo forklarer spørgsmål 2) virker lidt kringlet.. Kunne du måske have lyst til at uddybe det lidt? Beklager hvis det er for bøvlet smiley

• #4   19. jun 2015 Det er lidt sjovt, jeg var faktisk selv oppe i genetik og gelelektroforese i Biotek i gymnasiet, det er et super godt emne syntes jeg smiley Din besvarelse til spørgsmål er fin, måske tilføj at det er phosphat grupperne der gør at det er negativt ladet.

Ja selvfølgelig, jeg kan lige prøve at give et eksempel smiley
    Man kan undersøge for arvelige sygdomme, som oftest skyldes en mutation et sted i DNA'et, ved at bruge et restriktions enzym der genkender en bestem basesekvens - nemlig mutationen. Restriktions enzymet klipper denne sekvens over, og deler altså DNA'et stykket.

EKSEMPEL
    Hvis nu vi antager at to personer har fået to børn, det ene barn har cystisk fibrose og det andet barn er raskt. De vil så gerne undersøge, hvor vidt det raske barn, er bærer af cystisk fibrose.
    Vi amplicerer barnets DNA, med raske dna-stykker på 500 basepar. Vores restriktions enzym klipper stykket over ved 150. Når vi så kører en gelelektroforese, vil vi kunne se om barnet er bærer. Er barnet bærer vil vi se et bånd på 500 basepar og to bånd på 150 og 350. Er barnet homozygot rask, vil vi se et tykt bånd på 500 basepar smiley

• #5   19. jun 2015 Super tak!
    Jeg synes også det er ret spændende, men der er mange ting at skulle holde styr på indenfor genetik, hold da op!

Lige ved cystisk fibrose giver vores bog et eksempel, hvor cystisk fibrose oftest skyldes deletionen af fenylalanin (F408del-mutationen), og grundet denne deletion vil DNA-stykket være 3 basepar kortere, end en rask persons. Så hvis man er rask vil man vel have ét bånd med 125 basepar (iflg. vores bog), er man syg har man ét bånd med 122 basepar, og en rask bærer vil have to bånd med hhv. 122 og 125 basepar.

Hvis jeg så skal overføre det, til det du skriver; vil det så sige at restriktionsenzymet genkender deletionen og vil derfor klippe ved 150 hvis man er syg eller rask bærer? smiley

• #6   19. jun 2015 Nå okay haha jeg gav bare en random sygdom med helt tilfældige tal xD øøøhm, så kan du evt. prøve at forestille dig det med en anden sygdom der er arvelig smiley

Men ja, i teorien vil man gøre det sådan smiley

• #7   19. jun 2015 Haha, ja okay.. opdaget smiley
    Tusind tak for hjælpen!

• #8   19. jun 2015 Så lidt, og held og lykke :)!

• #9   19. jun 2015 Eifos har jo givet dig en super forklaring allerede, så det behøver jeg vist ikke gøre smiley

• #10   19. jun 2015 Jeg kom egentlig til at tænke på, om man også bruger restriktionsenzymer ved en almindelig elektroforese, uden at skulle detektere sygdomme. F.eks. hvis man vil undersøge om en person med brune øjne har genotypen BB eller Bb?

• #11   19. jun 2015 Nu har jeg haft veterinær genetik, og der vil man "bare" lave en testparring oftest, men jeg vil formode du også kan undersøge den slags sådan smiley

Kommentér på:
Gelelektroforese og genotype

Annonce