{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.530 visninger | Oprettet:

Skat af udeboende SU {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Sagen er den at mig og min kæreste skal flytte i egen lejlighed her hurtigst muligt. Vi har førhen boet på mine forældres førstesal, da dette indtil nu bedst har kunne betale sig. Men med de nye SU regler vil jeg kun kunne få 916kr om månenden og det kan jeg bare ikke leve for selvom jeg også har et job ved siden af studiet.
Førhen har jeg ikke betalt skat af min SU, har altid fået det angivet beløb på SU's hjemmeside udbetalt. Men det har jo været fordi beløbet har kunne gå ind under mit frikort eller hvad det nu hedder smiley
Men hvor meget får man ca udbetalt i udeboende SU når der er trukket skat fra? Min SU går ind på mit hovedekort da jeg har valgt at betale fuld skat af min løn fra arbejdet og derved ikke risikere at sidst på året ende at blive trukket i SU.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skat af udeboende SU
  • #1   21. jun 2015 Mener jeg fik lige omkring 5000 kr udbetalt smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   21. jun 2015 Jeg fik omkring 5500 udbetalt efter skat.

Hvilke nye SU regler hentyder du til, og hvordan kan du regne frem til at du vil få knap 1000 kr?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   21. jun 2015 Grundsatsen for alle udeboende under 20 år, er 5.903 kr pr. Måned før skat.

Alt står egentligt meget fin på SU's hjemmeside

• #4   21. jun 2015 Jeg får ca. 5000. smiley

• #5   21. jun 2015 Jeg fik hele beløbet, men jeg har også et stort fradrag pga boliglån.

• #6   21. jun 2015 AMT: Det er så ment den fine SU reform som gør at hjemmeboendes grundsats falder fra 2500kr til 916kr og åbenbart uanset alder og uddannelses niveau skal afregnes efter forældre indkomst. Men mine forældre har ikke engang høj indkomst, så niveauet for hvornår man skal have grund sats er så også faldet.

Og nu spørger jeg ikke til grundsatsen, ved udemærket godt hvad den er på - desuden er jeg 23 smiley Jeg spørger til hvad folk har fået udbetalt efter skat er trukket, så jeg derved kan danne mig et billed af hvor meget jeg også ca vil få.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   21. jun 2015 Team grafik: det er ho ikke til at vide, da set afhænger af din trækprocent og dit person fradrag..

Derfor er grundstasen det vigtigste tal.

Jeg for f.eks 8400 før skat, det samme for min kæreste, men han har 1100 mere udbetalt smiley

• #8   21. jun 2015 AMT: Du siger jo selv at grundsatsene så fint står på SU's hjemmeside smiley
    Og den lyder skam på 5903 og ja jeg ved da godt det afhænger af lidt forskellige ting - men man kan stadig godt danne sig et billed af hvilket niveau ens indkomst ca lander på.

• #9   21. jun 2015 AMT hvordan kan det være du får så meget i SU (før skat) ?

• #10   21. jun 2015 Blondie: Tænker hun måske har et SU-lån oven i smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   21. jun 2015 Fordi at jeg er forsørger smiley

• #13   21. jun 2015 Okay, jeg må ærligt erkende at jeg ikke helt forstår hvad du vil have af mig, men jeg prøver smiley

Hvorfor kan du kun få 900kr i SU? Jeg kender ikke satserne for hjemmeboende SU. Men lige så snart du er fyldt 20, så får du udeboende SU uanset om du bor hjemme eller for dig selv - som lyder på ca 5900.
    Jeg tjener mere på mit arbejde end af min SU. Så min SU er sat på mit bikort - derfor fuld skat. Jeg får så ca 3800 udbetalt i SU. Jeg er udeboende. smiley

Var det noget du kunne bruge eller er det helt langt ude? smiley

• #14   21. jun 2015 Man får vel forhåbentlig ikke udeboende SU hvis man bor hjemme, bare fordi man er over 20?! For så skal jeg da vist flytte hjem igen.

• #15   21. jun 2015 Rikke, jo smiley sådan var det da jeg gik i skole. Lige så snart du fylder 18, så er du berettiget en SU, som ikke er beregnet ud fra forældreindkomst.

• #16   21. jun 2015 Det kommer helt an på hvilken uddannelse du går på. Er du på en ungdomsuddannelse så beregner de efter dine forældres indkomst uanset hvad og du bruger ikke SU klip.

Går du på en videregående uddannelse og er startet før 1. juli 2014, så er der en fast takst som du får som hjemmeboende og en anden fast (højere) takst du får som udeboende. Det ville da være helt til grin, hvis hjemmeboende fik samme beløb som udeboende.

Taksterne for ungdomsuddannelser er aldersbetingede, men for videregående uddannelser er de ikke.

http://www.su.dk/SU/satserSU/videregaaende/Sider/default.aspx

• #17   21. jun 2015 Så har de lavet det om siden jeg gik på STX fra 2010-2013. En del af mine klassekammerater fik sats for udeboende, selvom de boede hjemme smiley dvs de 5900 før skat.

• #18   21. jun 2015 Så må de have lavet noget fiksfakseri, for så høj har satsen aldrig været på ungdomsuddannelserne. Det kræver en særlig godkendelse at få udeboende SU hvis du er under 20 og går i gymnasiet, og det gjorde det også da jeg gik i gymnasiet (2007-2010).

• #19   21. jun 2015 Katja - Ej, der må være noget du har misforstået.
    Da jeg gik på STX i 2010-2013, fyldte jeg 20 år i 3.g Jeg fik altså ikke udeboende SU! Jeg fik omkring 2900 kr. Så hvis de har fået udeboende SU, er det fordi de har snydt. :o)

Men nu har de lavet reglerne om, så uanset ens alder, så bestemmes SU-satsen af ens forældres indkomst, så længe man er hjemmeboende. Så uanset om man er 18 eller 21 år, er grundsatsen 916 kr., og så kan man få tillæg alt efter forældrenes indkomst.

• #20   21. jun 2015 Hvis du vil regne ud præcis hvor meget du får så logger du ind på skat.dk og finder dit månedlige fradrag og din trækprocent.
    Fradraget skal du ikke betale skat a så det trækker du fra den su du får og så skal der trækkes skat af resten:-)

• #21   21. jun 2015 Katja: Nej man får ikke udeboende SU som hjemmeboende over 20, og sådan har det aldrig været. Men før i tiden var det sådan at når man blev 20 så var ens SU ikke længere afhængig af forældre indkomst.
    Og igen de 916kr kommer fra SU reformen. Så det er bare sådan reglerne er nu.

• #22   21. jun 2015 Hvis du får højeste satsen så får du 1900kr udbetalt som hjemmeboende - IKKE 916kr. Og som udeboende 5900 før skat. Er du lavestesats får du vidst kun 2800 som udeboende.
    Men husk at for at du kan få udeboende som under 20 årig, så skal der være mere end 75 minutter transporttid mellem skole og dig eller 20km mellem dine forældre og din skole.

• #23   21. jun 2015 Desuden hvor har du hørt det om SU reformen? Har intet hørt om det, hellere ej fra skolen.

• #24   21. jun 2015 De 916 har været der det sidste år at det er grundsatsen, altså minimumet, og også det som de lavsatsende studerende får. Så alt efter dine forældres indkomst kan du jo stadig få 1900kr før skat, hvis dine forældre tjener under 300.000kr om året samlet, eller ved den forældre du bor ved kun.

• #25   21. jun 2015 Jeg får udbetalt 5153 kr. efter skat af udeboende SU. smiley

• #26   21. jun 2015 Jeg er højeste og får udbetalt 4.000 et eller andet da den så kun kører på frikort fuldt ud

• #27   21. jun 2015 Munk: Jeg får 916, har sjovt nok fået besked fra SU styrrelsen at sådan bliver det fremover. Der er lavet nye regler - slut på diskussionen.
    Og igen jeg er 23 - bliver faktisk 24. Hvorfor tror folk jeg er under 20? Har på intet tidspunkt givet udtryk for dette. Desuden går jeg på vidergående uddannelse og der gælder kilometer reglen altså ikke, men skal vi se på den den vej så har jeg vel 70km ned til min skole? Ihvertfald bor jeg ved Kalundborg og min skole ligger i Næstved.
    Og nej de 916kr galdte ikke sidste år, jeg har indtil nu fået ca 2500kr i SU. Røg desværre ind under den nye reform da min uddannelse startede i september 2014, de gamle SU regler havde "sidste start dato" sat til juli 2014.
    Men læs da på SU styrelsens hjemmeside, de skriver ganske fint de nye SU regler.

• #28   22. jun 2015 Munk - Hvor får du lige de tal fra?
    Hvis ens forældre tjener over 564.391 kr. om året, så får man 916 kr. i SU.
    http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/foraeldreindkomst/Sider/default.aspx

SU-reformen kom til sidste år, og har betydning for alle uddannelser, der er startet efter 1. juli 2014. Det er nok ikke noget, du hører om i skolen - og da slet ikke i Spanien.

Og hvorfor får du egentlig SU, når du bor i Spanien?

• #29   22. jun 2015 Jeg får udbetalt 5200 kr. i su efter jeg har betalt skat. Jeg har su'en på mit hovedkort og mit arbejde på bi-kort

• #30   22. jun 2015 Fordi jeg går på HF fjernstudie smiley

• #31   22. jun 2015 Og jeg går også under de nye regler smiley

• #32   22. jun 2015 Munk: Nu rammer SU reformen jo også kun hjemmeboende, så det er nok derfor du ikke har hørt noget. Og jeg fik heller besked fra skolen eller en varsel fra SU styrrelsen sidste år. Og i januar da jeg fik en års oversigt hed SU'en også 2500kr hver måned hele året. Men så for 4 dage siden lå der en besked fra SU styrrelsen i min e-boks hvor de nye SU regler blev forklaret og at jeg fremover kun ville få 916kr udbetalt. Så ja det er sådan det bliver. Men jeg spørg jo heller ikke til hvorfor jeg pludselig falder, men hvad andre får udbetalt i udeboende efter skat smiley

Kommentér på:
Skat af udeboende SU

Annonce