Vektorer i planet MATEMATIK {{forumTopicSubject}}
Hej I kloge hestefolk
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på. Da jeg lå med lungebetændelse, da vi gennemgik det, er jeg altså ikke lige den skarpeste til vektorer. (Jeg skal op i årsprøve/prøveeksamen i morgen)
Mit spørgsmål går sådan:
"Vis hvordan vektorer kan benyttes til at beskrive linjer i planet, herunder parrellelitet og ortogonalitet af linjer."
Jeg ved godt hvad parallelitet og ortogonalitet er, men kan i fortælle mig, hvordan man kan beskrive linjer i planet vha. vektorer?
Når jeg søger på nettet, synes jeg ikke, at der kommer et direkte svar på hvad jeg spørger til
På forhånd tak!
sep 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 410
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 45
Men det ville være super rart, hvis der er en herinde, som bare har et genialt svar på det
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men forklaringerne står der
Vektorer
Nå man laver målinger på forskellige størrelser, f.eks temperatur, så bruger man normalt et tal. Men mange fænomene, især inden for fysikken, der ikke kan beskrives alene ved et tal. For at angive at en størrelse har en retning. Benyttes pile
B
AB
A
Definition:
Mængden af alle lingestykker med samme længde og samme orienterien kaldes for en vektor.
Længde: Længden af en vektor er længden af repræsentant målt med den enhed, som koordinatsystemt har.
Enhedsvektor: En vektor af længde 1 kaldes en enhedsvektor
Paralleitet: To vektorer kaldes parallelle, hvis repræsenterers af parrelle pile (Kan også være parelle selvom modsat retning)
Ensrettede vektorer: Ensrettede vektorer er vektorer, der er parralle og har samme retning.
Modstat rettede vektorer: Er paralle men modsatte retning
Ortogonale vektorer: To vektorer kaldes ortogonale hvis de står vinkelret på hinanden. (behøver ikke rører hinanden)
Nulvektorer: En vektor med længde 0 (punkt i kordinatsystem)
Egentlige vektorer: Vektorer der ikke er nulvektorer
Uegentlige vektorer: Nulvektorer.
Addition af Vektore
Summen af to vektorer a ?+b ?, er lægden fra startpunktet i a og slutpunktet i b, nårman har flyttet b op til a's slutpunkt
Som alm addition gælder at den kommutative lov at:
a ?+b ?= b ?+a ?
Subtraktion af Vektorer
Subtraktion af to vektorer a ?-b ? er den vektor der når lagt til b ? giver vektor a ?
Regne opgaver.
Side 27, opg 249-252
249) a ?=(¦8(3@4))og b ?=(¦8(7@-5)) Er viklen spids, ret eller stump?
a ?· b ?=3*7+4*(-5)=1
Spids grundet a ?· b ?>0
250) Bestem vinklen mellem vektorene a ?=(¦8(5@12))og b ?=(¦8(-9@-12))
a ?· b ?=5*(-9)+12*(-12)=-189
|a ? |= v(5^2+?12?^2 )=13
|b ? |= v((-9)^2+(-12)^2 )=15
Vinkel: cos^(-1)??(-189)/(13*15)=165,75
sep 2008
Men det er faktisk rart at se, at du har det samme som mig, så er jeg vel ikke helt galt på den med vektorer
okt 2004
sep 2008
Amen hvad bruger man også vektorer til?? Vores lærer har givet udtryk for, at det er noget bavl, men det er noget vi skal lære, men aldrig får brug for. Men sådan er det jo med så meget i matematik.
okt 2004
sep 2008
Jeg synes egentlig det er fint nok at regne med vektorer det er der ikke så meget i, om det så er 2D eller 3D, det er egentlig ligemeget, synes jeg
Vektorer i planet MATEMATIK