{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
419 visninger | Oprettet:

Vektorer i planet MATEMATIK {{forumTopicSubject}}

Hej I kloge hestefolk smiley
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på. Da jeg lå med lungebetændelse, da vi gennemgik det, er jeg altså ikke lige den skarpeste til vektorer. (Jeg skal op i årsprøve/prøveeksamen i morgen)
Mit spørgsmål går sådan:
"Vis hvordan vektorer kan benyttes til at beskrive linjer i planet, herunder parrellelitet og ortogonalitet af linjer."
Jeg ved godt hvad parallelitet og ortogonalitet er, men kan i fortælle mig, hvordan man kan beskrive linjer i planet vha. vektorer?
Når jeg søger på nettet, synes jeg ikke, at der kommer et direkte svar på hvad jeg spørger til smiley

På forhånd tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vektorer i planet MATEMATIK
  • #1   21. jun 2015 Har du ikke noget om det i jeres matematik bog eller nogen noter fra andre, som du kan få? smiley

• #2   21. jun 2015 Jo det skulle man mene, at jeg havde. Men synes ikke der står noget i bogen. Og ja.. de andre ved det heller ikke.. Men må lige prøve at høre, hvad de har endt med at svare på det smiley
    Men det ville være super rart, hvis der er en herinde, som bare har et genialt svar på det smiley

• #3   21. jun 2015 Kan dette her hjælpe? Nogen af billederne er ikke med og mine beregninger kan måske godt se lidt mærkelige ud, men det er så bare fordi jeg har kopieret fra mine gamle one-note noter.
    Men forklaringerne står der smiley

Vektorer

Nå man laver målinger på forskellige størrelser, f.eks temperatur, så bruger man normalt et tal. Men mange fænomene, især inden for fysikken, der ikke kan beskrives alene ved et tal. For at angive at en størrelse har en retning. Benyttes pile
    B

AB

A

Definition:
    Mængden af alle lingestykker med samme længde og samme orienterien kaldes for en vektor.

Længde: Længden af en vektor er længden af repræsentant målt med den enhed, som koordinatsystemt har.

Enhedsvektor: En vektor af længde 1 kaldes en enhedsvektor

Paralleitet: To vektorer kaldes parallelle, hvis repræsenterers af parrelle pile (Kan også være parelle selvom modsat retning)

Ensrettede vektorer: Ensrettede vektorer er vektorer, der er parralle og har samme retning.

Modstat rettede vektorer: Er paralle men modsatte retning

Ortogonale vektorer: To vektorer kaldes ortogonale hvis de står vinkelret på hinanden. (behøver ikke rører hinanden)

Nulvektorer: En vektor med længde 0 (punkt i kordinatsystem)

Egentlige vektorer: Vektorer der ikke er nulvektorer

Uegentlige vektorer: Nulvektorer.

Addition af Vektore
    Summen af to vektorer a ?+b ?, er lægden fra startpunktet i a og slutpunktet i b, nårman har flyttet b op til a's slutpunkt

Som alm addition gælder at den kommutative lov at:
    a ?+b ?= b ?+a ?

Subtraktion af Vektorer
    Subtraktion af to vektorer a ?-b ? er den vektor der når lagt til b ? giver vektor a ?

Regne opgaver.
    Side 27, opg 249-252
    249) a ?=(¦8(3@4))og b ?=(¦8(7@-5)) Er viklen spids, ret eller stump?

a ?· b ?=3*7+4*(-5)=1

Spids grundet a ?· b ?>0

250) Bestem vinklen mellem vektorene a ?=(¦8(5@12))og b ?=(¦8(-9@-12))
    a ?· b ?=5*(-9)+12*(-12)=-189

|a ? |= v(5^2+?12?^2 )=13
    |b ? |= v((-9)^2+(-12)^2 )=15

Vinkel: cos^(-1)??(-189)/(13*15)=165,75

• #4   21. jun 2015 Mange tak, men det ligner det alt det, jeg allerede har skrevet ned om vektorer... Måske læreren kan hjælpe mig lidt på vej til at forstå spørgsmålet, hvis jeg trækker det i morgen.
    Men det er faktisk rart at se, at du har det samme som mig, så er jeg vel ikke helt galt på den med vektorer smiley Svaret må vel være så åbentlyst at det gør det helt svært smiley

• #5   21. jun 2015 Jeg tror ikke spørgsmålet er mere end at nedskrive diffinationerne også vise hvordan de ser ud i kordimatsystemet. Jeg har desværre mistet mange af mine A-niveaus noter, og da jeg heller ikke skal bruge det længere har det ikke været så vigtigt at få dem med over på ny computer smiley

• #6   21. jun 2015 Nej jeg tænker også, at det bare er så "simpelt". Jeg må forsøge mig med at lokke lidt ud af læreren, hvad han egentlig vil vide med det smiley
    Amen hvad bruger man også vektorer til?? Vores lærer har givet udtryk for, at det er noget bavl, men det er noget vi skal lære, men aldrig får brug for. Men sådan er det jo med så meget i matematik. smiley

• #7   21. jun 2015 Man bruger det i fysik smiley men ja det er noget mærkelig noget man bare skal lære, og man har jo så også 3D vektorer, de er endnu mere åndssvage -.- men dem havde jeg dog nemmere ved xD

• #8   21. jun 2015 Ja okay, min lærer kom da også med nogle undtagelser, hehe smiley
    Jeg synes egentlig det er fint nok at regne med vektorer det er der ikke så meget i, om det så er 2D eller 3D, det er egentlig ligemeget, synes jeg smiley

Kommentér på:
Vektorer i planet MATEMATIK

Annonce