{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.552 visninger | Oprettet:

Arver man gæld? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger....

Jeg har overtaget min fars bo, og i papirerne jeg fik fra skifteretten står der sort på hvidt at jeg ikke hæfter for min fars gæld. Så jeg skrev bare under og sendte af sted.

Min far efterlader sig INTET, det eneste jeg får er 7000kr fra ATP for at behandle hans bo (rydde hans lejlighed osv). Men der er INTET af værdi (som i næsten tom lejlighed fordi han oftest opholdt sig i udlandet) og han har ingen penge, eller noget der ligner, efterladt sig.

Til trods for at han intet har efterladt og at skifteretten skrev jeg ikke hæfter for gæld, får jeg nu utallige breve fra kreditorer der vil have mig til at betale og truer med at slæbe mig i retten hvis jeg fx ikke betaler 180.000kr inden for 10 dage osv.

Selv er jeg en pige der INGEN gæld har, ALDRIG har taget mig et lån, købt min hest og min bil kontant efter at have sparet op osv osv, med andre ord, VIRKELIG passet på min økonomi. Min far havde jeg nærmest intet forhold til og skrev kun under på at være arving fordi jeg troede at det skulle man.

Og nu sidder jeg her og er frygtelig vred og ked af det og frustreret, fordi jeg tænker det da ikke kan være rigtigt at jeg skal betale alle de penge?? Jeg er sikker på han har gæld op til en halv million. Jeg ringer til skifteretten i morgen, men måske noget af jer der virkelig kender reglerne kan fortælle mig om jeg virkelig arver al den gæld?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arver man gæld?
  • #1   28. jun 2015 Man skal ALDRIG sige jah til og arve ting.. da du JAH kan arve gæld.. ! Man siger nej..

• #2   28. jun 2015 måske dette kan hjælpe lidt http://samvirke.dk/forbrug/artikler/kan-arve-gaeld.html

Og dette står ved Advodan:
    HAR DINE FORÆLDRE GÆLD?
    Selvom dine forældre har en stor gæld, så går den ikke i arv til dig.
    Når dine forældre dør, skal det vurderes, om der er mere gæld end værdi i dødsboet. Er det tilfældet, vil det blive behandlet som et insolvent bo. Herefter ansætter skifteretten en bobestyrer, der vil sørge for, at det, der har værdi, bliver solgt.
    Det betyder, at du som arving ikke på noget tidspunkt bliver pålagt udgifter vedrørende boets behandling, og du hæfter heller ikke over for afdødes kreditorer.
    Har du inden boets opstart betalt begravelsesomkostninger, vil du naturligvis hæfte for de omkostninger, men du hæfter ikke for gæld, heller ikke skattegæld.
    Hvis det fra starten skønnes, at dødsboet er et solvent bo - det vil sige, at der er mere værdi end gæld, kan du vælge privat skifte, hvor du vedkender dig arv og gæld.
    Finder du senere ud af, at der også er en masse gæld i boet, har du mulighed for alligevel at frasige dig arven. Det kræver bare, at du ikke har rørt ved de værdier, der er i boet.
    Har du stor gæld, går den også i arv. Er du insolvent, kan du oprette en ægtepagt og dermed vælge at føre arven uden om boet. På den måde kommer din ægtefælle ikke til at overtage dine gældsposter.
    - See more at: http://www.advodan.dk/fagomraader/privat/testamente-og-arv/arv-og-gaeld/#sthash.G4seWZ30.dpuf

• #3   28. jun 2015 Hvis jeg var dig ville jeg få fat i en advorkat og forhøre dig hvad du har fået skrevet under på..

jeg har aldrig fået afvide jeg ALDRIG skal skrive under på og arve noget fra mine forældre da jeg så arver deres gæld.. og de penge som jeg er berettiget til plus inbo og sådan noget vil jeg automatisk være berettiget til medmindre der er gæld i det.

• #4   28. jun 2015 Så mit råd er du i morgen kontakter skifteretten og gør dem klart du vil ud af dette og ikke vil arve noget som helst. Heller ikke pengene fra ATP

• #5   28. jun 2015 Tak. Ja, enig, er fuldstændig ligeglad med de 7.000kr fra ATP og skulle de nå at blive overført til min konto så rør jeg dem ikke men sender dem pænt retur når jeg får styr på det.

Så dvs. udfra hvad der står i dit link, og hvad jeg selv kan læse mig frem til, så skal jeg bare sige jeg har ombestemt mig og vil ud af det - og så kan jeg godt komme ud af det?

• Anne C
    Anne C Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 16 Følgere: 15 Svar: 6
    #6   28. jun 2015 Som jeg læser det så kan du sige fra lige indtil du tager ting eller penge eller overføre noget fra din fars bolig, ejendele og kontis, hvis alt det overhovedet ikke har været rørt ved så burde det være til at komme ud af

• #7   29. jun 2015 Nej du arver ikke gæld, du beder ganske enkelt diverse kreditorer, rette henvendelse til skifte retten, hvor de kan gøre krav i boet, men da der intet er i boet får de intet.

Min far døde sidste år, han havde gæld til det offentlige, som jo klart var der med det samme, de fik besked på at de kunne gøre deres krav til boet via skifteretten, men da boet er negativt, får de intet. min mor har særeje via en ægtepagt, der sikre at de ikke kan røre noget som helst, huset, bilen,livsforsikring, atp osv er min mors og kreditorer har intet fået. det har vi børn jo så heller ikke, for min far ejede intet andet end det tøj han gik i.

så du svare bare alle disse kreditorer at de kan gøre deres krav til skifte retten, og hvis din fars bo er negativt, sker der ikke mere i den sag.

• #9   29. jun 2015 Nej du arver ikke gæld når skifteretten har sagt dette, det er noget med at man vurdere om gælden er større end arvens værdi. Er den det, så arver man ikke gælden.
    Men prøv at rådføre dig med en advokat og tag kontakt til skifteretten her i dag og forklar at kreditorerne mener du hæfter for gælden, kan være de ikke har fået besked fra skifteretten om at du ikke arver gælden.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #10   29. jun 2015 Nej, hvis det er almindelig arv kan du ikke arve gæld.

Er det derimod uskiftet bo, arver du alt - også gæld.

• #11   29. jun 2015 AMT: Ikke når skrifteretten skriver i arvepapirene at hun ikke arver gælden.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #12   29. jun 2015 Team grafik: ved uskiftet bo gør man jo - har lige været hele turen igennem.
    Ved uskiftet bo, kan man ikke sige at man vil arve alt også fraskrive sig gælden, men der er også nogle andre regler inden for det. Og det er mere en form for overtagelse frem for arv.

Men ved "normal" arv så gør man ikke.

Men nu skriver jeg jo sådan set det samme som ovenover

• #13   29. jun 2015 Har lige været igennem det og NEJ du får ikke gælden, evt kreditorer kan se langt efter deres penge. Du skal ryde lejligheden, men istandsættelse osv. incl. rengøring er på udlejerens regning, så du kan roligt få de 7000 kr samt evt søge om begravelseshjælp som er op til kr 10400

• #14   29. jun 2015 Har lige snakket med skifteretten, og som det viser sig så hæfter jeg IKKE for min fars gæld.

Det er et "boudlæg" der er tale om i min sag (whatever that means), og det har været en fejl fra skifterettens side at kreditorerne har fået fat i mig, da en medarbejder var for hurtig på tasterne. Der er også andre kreditorer der har kontaktet skifteretten hvor de ikke har givet mine oplysninger og har sagt at jeg ikke hæfter for gælden. Så det drejer sig, i mit tilfælde, simpelthen om en for hurtigt medarbejder.

Skifteretten sagde de ville sende nye breve til kreditorerne, og jeg har også selv ringet til dem, den ene var tilfreds med at få et billede af skifteretsattesten hvor der står der er et boudlæg så lukker de sagen, den anden afventer brevet fra skifteretten.

Om jeg er lettet??? Ja!

• #15   29. jun 2015 Det smarte og heldige med min fars lejlighed var, at det var en lille lejelejlighed, og at jeg fik lov til at fremleje den selv, efter hans død. Så den bor jeg i nu og hæfter for den som enhver anden alm udlejer.

Lotte, hvordan søger man om det? For hele min opsparing røg til at dække begravelsesudgifterne.

• #16   29. jun 2015 Da vi begravede min far søgte bedemanden begravelseshjælpen for os, men da min mor har hus fik hun ca 1400kr og ik mere. Det kostede min mor mere end 47000kr at få min far bisat

• #17   29. jun 2015 Her søgte bedemanden det også, men du kan gå ind på borger.dk, hvor du selv kan ansøge om det, der er ingen forskel på hvem der gør det, man skal dog lige have skifterets erklæringen før man kan søge det. Når det er søgt går der ca 3-4 uger så får man svar fra udbetaling Danmark om hvormeget man evt får

• #18   29. jun 2015 Tak for det, det vil jeg undersøge så smiley

Kommentér på:
Arver man gæld?

Annonce