{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
616 visninger | Oprettet:

Latin A eller andet sprog? {{forumTopicSubject}}

Heej smiley
Jeg står og skal have at sprog på A niveau (ikke engelsk) For at kunne søge ind på videregående uddannelser til næste år - Jeg har overvejet Latin og vil derfor gerne høre fra nogle der har haft det på A og om det er virkelig svært.
Men vil også gerne høre fra andre der har taget et sprog på A niveau.

Håber det var til at forstå ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Latin A eller andet sprog?
  • #1   9. aug 2015 Har du kendskab til latin i forvejen? Latin er logisk opbygget med skemaer mm. Personligt synes jeg der er mange ligheder mellem tysk, altså med køns endelser, flertals dannelse mv. Jeg har ikke selv haft latin på højniveau, men jeg synes personligt selv, at det var logisk og rimeligt ligetil. Hvis du kan lide og forstå den måde, hvorpå tysk er opbygget, så vil jeg også sige, at latin ville være et godt valg. Hvilken uddannelse skal du søge ind på, har det noget relevans at have latin a? smiley

• #2   9. aug 2015 Nu skal jeg ganske vidst kun have det på C-niveau her efter sommerferien, da min skole ikke tilbyder højere - desværre - men jeg tror man vil blive enormt glad for det, da det jo er "alle sprogs moder" sådan set smiley
    Synes man får en MEGET bedre sprogforståelse af at have Latin, så det at have det på A niveau vil jeg da tro vil være en KÆMPE fordel! smiley

Om det er svært afhænger jo af om man har 'sprogøre' eller ej, og hvor meget arbejde man gider lægge i det, men tror såmænd ikke det er specielt sværere end så mange andre sprog på A-niveau smiley
    Latin er jo ikke et talesprog, men et skrivesprog og består mest af alt af grammatiske begreber smiley

Jeg skal dog have tysk på A niveau smiley Dette er fordi jeg har haft den mest fantastiske lærer, der har fået mig til at forstå sproget, og jeg kan læse og forstå så godt som alt tysk, og skriver generelt uden de store grammatiske fejl. Jeg har valgt tysk frem for engelsk, da jeg har lettere ved at forstå grammatikken i tysk end i engelsk, og fordi jeg dermed lettere kan se mine fejl i tysk smiley

• #3   9. aug 2015 Personligt synes jeg at spansk er nemmere end tysk og latin. (Samt fransk). Verbumerne på fransk ændrer sig rigtig meget fra stammen, og du har 3 køn i latin og tysk, hvor på spansk har du kun 2. Verbummerne er ofte det samme som stammen, men til gengæld er der 16 tider - altså 2 mere end i fransk, og en del mere end i det danske of tyske sprog( samt latin). Latin er bygget meget op som tysk - så hvis du er god til tysk så er latin selfølgelig en oplagt mulighed.

Nu er jeg også opvokset i Spanien og bor her, men jeg synes altså nu det er nemmere at forstå og lære fremfor tysk. Jeg havde glemt alt mit spanske, så de første par måneder var præcis som at være en nybegynder for mig.

• #4   9. aug 2015 Jeg synes Latin var okay, men det har ikke min interesse overhovedet. For mig så gav det ingen bedre sprog forståelse, og et eller andet sted så irriterer det mig at der ikke er en egentlig regel for hvordan ordstillingen er, eller at man ved hvordan ordene skal udtales helt præcist.. smiley mht til ordstillingen var det også bare uheldigt for mig, fordi eg har lært at opbygge ordstillingen på en anden måde end den danske opbyggelse, og stod med disse to fag, og så kom en tredje og forvirrede lidt mere

• #5   10. aug 2015 Latin er meget logisk opbygget, men det er et terpesprog forstået på den måde at det er udenadslære.
    Jeg havde det på gymnasiet uden forhåndskendskab til tysk eller lignende sprog med samme opbygning og jeg fattede ikke en hattefis.....men læste heller ikke på det smiley
    Jeg lærte at råbe ablativ på de rigtige tidspunkter (hvad jeg stadig ikke aner hvad er) og har på en eller anden måde alligevel et 9-tal stående i årskarakter smiley
    Latin er et godt grundlæggende sprog at kunne men man er altså nødt til at arbejde med det. Hvis du er rimelig sej til din grammatik har du en klar fordel

• #6   10. aug 2015 Du kunne også vælge tysk eller spansk, jeg har haft spansk på A niveau, og det var ret godt smiley

• #7   10. aug 2015 Jeg har haft latin på A i gymnasiet som studeretningsfag. Og jeg var helt pjattet med det, men det kommer nok helt an på, hvordan man har det med sprog.
    Som de andre siger, er det logisk opbygget ift. de fem kasus ved substantiver, de 4 konjugationer ved verber og de tre køn ved adjektiver. Og de mest grundlæggende bøjninger er gode at kunne i hovedet, derfor lavede jeg rigtig meget udenadslære, da jeg havde det, og mine lærere forsøgte sig også med remser osv. Det er selvfølgelig også en rigtig god måde at komme igang på, men jo længere man kommer i forløbet, jo større forståelse får man for, hvorfor det hedder sådan og så begynder det at give mening, og bliver dermed meget lettere (og sjovere smiley ).

Hvis man ellers har godt flair for sprog og vigtigst af alt er interesseret i det, så har man ligeså gode forudsætninger for at lære latin som alle andre sprog.. Men jeg vil så også sige, at det er sværere end f.eks. italiensk, som jeg også havde i gymnasiet, engelsk og vil også tro spansk og fransk. Tysk minder nok mere om latin i sin opbygning. Jeg synes latin kræver højere arbejdsindsats og disciplin end disse andre sprog, men man har så til gengæld ikke det pres, at man skal kunne tale det, og dermed skal man ikke holde så mange gloser i hovedet på én gang.
    MEN - latin er mega spændende og giver en meget større forståelse for alle andre sprog også, idet grammatik rent faktisk begynder at give mening (det var i hvert fald sådan jeg oplevede det). Og så synes jeg også det var enormt fedt at kunne læse nogle af de kendte, gamle værker i originaltekst. Også får man også en lille sejrsfornemmelse hver gang man får en sætning til at gå grammatisk op smiley
    Så jeg vil klart anbefale latin!! smiley

• #8   10. aug 2015 Mange tak for alle jeres svar piger! smiley
    Jeg har desværre ikke noget kendskab til Latin, synes bare det som et utroligt spændende fag.
    Jeg har tænkt mig at søge ind på Historie og Arkæologi - så jeg tænkte at Latin ville være godt at have.
    - Jeg skal læse engelsk op samtidig med, men tror i det bliver for indviklet med to sprog på én gang?

• #9   10. aug 2015 To sprog skulle du nok kunne håndtere. Jeg havde både latin, engelsk, fransk og spansk. Ift din fremtidige plan giver latin god mening at vælge

• #10   10. aug 2015 Tror også sagtens du kan klare latin og engelsk samtidig.. Især fordi engelsk jo ikke er helt fremmed. Og du vil også opleve, at man hurtigt kan genkende mange ord på latin, fordi de er i enten det danske eller engelske sprog, blot i en lidt anden form smiley

På gymnasiet havde jeg selv latin, oldgræsk, italiensk og engelsk på samme tid og det gik fint smiley

• #11   10. aug 2015 Man skal jo have to sprog unanset hvad, så det må du finde ud af at klare smiley

• #12   10. aug 2015 Munk ikke hvis man supplerer fagene op bagefter, og derved skal læse dem op. Så kan man sagtens over to omgange smiley

• #13   10. aug 2015 I gymnasiet skal man da have to sprog absolut, på samme tid. Den ene er engelsk B, og så er det næste sprog valgfrit på B eller på a?

• #14   10. aug 2015 Ja det er rigtigt, men det er jo ikke sikkert, at der er tale om gymnasiet for ts smiley

• #15   10. aug 2015 Nå nej - når jeg ser på hendes alder. Ja så er det jo rigtig nok - jeg havde fået læst det som at hun på en eller anden måde skulle på gym xD

• #16   10. aug 2015 Haha fair nok, så har du nemlig helt ret! smiley

• #17   10. aug 2015 Tusind tak for jeres svar, det er meget brugbart for mig. Og det lyder ikke til at det bliver noget problem med to sprog smiley Jeg har det også rigtig godt med engelsk.

- Jeg har "kun" taget en hf og der havde jeg kun engelsk smiley Så det er noget supplering jeg skal i gang med smiley

• #18   10. aug 2015 Engelsk og spansk på A niveau samtidig var ikke et problem for mig, så, så længe du har interessen så skal du nok klare den smiley

• #19   11. aug 2015 Super tak! smiley

Kommentér på:
Latin A eller andet sprog?

Annonce