{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.014 visninger | Oprettet:

Knæ der er gået af led - erfaringer?? {{forumTopicSubject}}

Jeg var så uheldig, at igår i forbindelse med idræt, gik min knæskal af led og jeg blev hentet af ambulance, fik rettet knæskallen og taget røntgen og derefter sendt hjem med benskinne de næste 3 uger.... Er der nogen der har oplevet lignende? Har i haft problemer efterfølgende?? Det er første gang det er sket for mig, dog har jeg haft lidt problemer med knæet før dette. Men jeg er ret bekymret for at jeg ikke kommer til at være i stand til det samme efter at skinnen er taget af og genoptræningen er færdig!! Mit største problem er nok at jeg går i 2.g på Idrætslinjen og lægerne siger 3 uger med benskinne og derefter IHVERTFALD 2 måneder med blød bandage og så genoptræning bagefter!! Årh alt ser håbløst ud og jeg er så inderligt ked af at jeg ikke kan komme ud til min pony den næste uge! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knæ der er gået af led - erfaringer??
  • #1   17. nov 2015 min kæreste døjer rigtig meget met sit knæ efter hans gik af led for nogle år side n:( god bedring

• #2   17. nov 2015 Jeg har ikke nej. men ang idrætslinie og gym, så kan det altså sagtens lade sig gøre at få en fin karakter selvom man ikke kan være med.
    En fra min klasse fik også mega bøvl med knæet i 2.g og havde også skinne på meget længe, hun kunne ikke være med til noget praktisk resten af tiden, men havde til gengæld mega styr på teorien, så hun kom alligevel ud med en årskarakter på 10 smiley

• #3   17. nov 2015 Prøv at skrive på FB til Zenia Ørgaard Gaarde Jensen eller på HG til Zenia og Trine (tror jeg hun hedder). Hun er min veninde og hvis nogle har problemer med og har haft problemer med de knæ der er det hende. Kørestolskørende og har oplevet sit med danske sygehuse.

• #4   17. nov 2015 Mit knæ har været røget af led 2 gange, så du må gerne skrive til mig. Mener selv jeg har haft en del erfaring med det efterhånden, blev opereret for det for snart 3 år siden, og siden da har det ikke været gået helt af led, men det har sq været tæt på smiley

Jeg har så fået en skinne til når jeg dyrker sport, så jeg ikke får knæk eller vrid i mit knæ smiley

• #5   17. nov 2015 Hov, og for lige at svarer på dit spørgsmål omkring varige mén.

Jeg har fået store problemer angående ridning med det.
    Det er mit venstre knæ der er gået af led, og nu kan jeg ikke stige op eller ned fra hesten på venstre side. Mit knæ har det med at prøve og gå af led(mit ledbånd reder mig) når jeg traver eller galopere på nogle heste, og det er i det hele taget forholdsvis ustabilt.
    I skolen er jeg næsten ikke med til idræt, jeg har 9% handicap i mit knæ, jeg er nemlig kalveknæet og jeg har en flad lårbensknogle, der gør at det kun er mine sener der holder fast på min knæskal.

Håber du kan bruge det til noget, ellers må du jo endelig skrive smiley

2 måneder er ikke specielt meget med en donjoy, sidste gang jeg havde en donjoy på, havde jeg den på 5 måneder XD

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #6   17. nov 2015 Mit knæ har været hoppe af led et utal af gange, men fordi at hele mit knæ er så løst som det er, hopper det hurtigt tilbage, og uden smerter.

jeg har haft meget dårligt knæ i knap 10 år, hvor jeg først er blevet henvist til mr scanning for 1 år siden.

mit knæ fejler intet på scanning billederne, ud over en syste på korsbåndet og en gammelt brud lige under knæet.

at knæet hopper af led er heldigvis så "normal" en ting, og noget som sker for mange så lægerne ved hvad der skal gøres.

mit råd er, så snart du er færdig med genoptræning så træn muskulaturen om dit knæ via styrketræning, det er den bedste og sikreste løsning.

god bedring med dit knæ,

• #7   17. nov 2015 mit blev slået ud af led for en del år siden, og igen på min sidsteskole fordi jeg væltede på en grussti, heldigvis rettede det sig af sig selv igen, og jeg tog ikke på skadestuen med det. Men burde nok, eftersom jeg jeg altid har haft dårlige knæ smiley det har resulteret i at jeg kan få voldsomme smerter i mine knæ, det kan gå fra en lille prikken, til følsen af at knoglerne bliver rykket fra hinanden O_O min b-mor tænker jeg døjer med gigt, og burde få det tjekket smiley GO BEDRING! og på med ja hatten smiley

• #10   17. nov 2015 Mit ene knæ har været rigtigt slemt, der gik knæskallen af led utallige mange, der efter blev jeg opereret fik forkortende mine ledbånd og rettet lidt på et eller andet under knæskallen for at den skal køre mere lige, men det virker ikke rigtigt, men har ikke haft problemer med det efter opereresen. Men i den periode hvor de gik af led mange gang, red jeg helt uden problemer, har kun oplevet det den ene da jeg hoppe af da jeg ikke ladende rigtigt.
    Sidste år kom jeg dog til skade med det andet knæ, blev væltende af en pony, som fik sine bagben ind mellem mine ben, men min knæskal gik af led, men hoppende selv på plads, også slå jeg det hårdt ned i jorden, så det var meget hævet i lange tid, men efter kort efter det sad jeg på en hest uden problemer, det drille stadig lidt en gang imellem, men ingen problemer med at ride og ride tit flere på en dag.
    Men bare føle godt efter så finde du hurtigt ud af hvad du kan og ikke kan, men gjorde også bare det at når jeg hopper af hesten, lader jeg på det ben med det gode knæ smiley

• #11   17. nov 2015 Min venstre knæskal gik af led for nogle år siden, hvorefter det låste. Gik ikke til lægen med det, og det gik mere eller mindre over af sig selv.
    Blev opereret i mit knæ sidste sommer, pga. noget andet, hvor de fandt ud af at min lårbens knogle er flad (Ligesom Baysen), hvilket betyder at mine knæskaller er ekstremt løse (Knæskallen kunne rykkes over 75% når benet er udstrakt og over 30% når benet er bøjet), og har tendens til at gå af led. Hvis det går af led igen skal jeg have lavet en stabiliserende operation.
    Jeg har ofte smerter, som lægen dog mener skyldes hypermobile led, og oplever tit at knæskallerne føles ustabile. Jeg kan ikke hoppe/springe på hårdt underlag, kan ikke sidde på hug andet end få sekunder, og kan kun løbe korte distancer uden smerter.

Som du sikkert ved, er det vigtigt at du laver en masse stabiliserende og styrkende øvelser, så du får nemmere ved at holde knæskallenpå plads.
    Jeg benytter desuden et knæbind/knæbandage til hverdag, som ekstra hjælp smiley

• #12   17. nov 2015 jeg går i klasse med en der har fået sit knæ af led 6 gange, og hun er jo van til det, men hun går jo, til spring også. Hun plejer at vente i en uge og så er hun uden krykker, og så kommer knæet nogen gange af led igen. Har ikke så meget erfaring, men jeg ved det vil gå over så du kan ride igen

• #13   17. nov 2015 Et rigtig godt råd.. Gør for guds skyld genoptræningen helt færdig! Taler af bitre erfaringer..

Jeg har to knæ der ikke fungerer lige så godt som du burde i en alder af 26 år.
    Jeg kom til skade med mit venstre knæ i 10. klasse og 2 år efter det andet.. Og blev aldrig rigtig holdt i nakken mht. genoptræning, og skal love dig for det er ris til egen røv..

Så lige meget hvor træls det er, hvor langsommeligt og lige meget det føles.. Bid det i dig og gør det færdigt.. Ellers kan du komme til at døje med det i meget lang tid...

• #14   18. nov 2015 Har aldrig prøvet med knæet, men her tidligere på året, prøvede jeg det med min hofte. Jeg var på spejderløb, og vi gik på kanten af en grøft, jeg mistede balancen og faldt ned i grøften, hvor min hofte vælger at gå af led. Vi får den skubbet på plads, og lægger en forbinding rundt om hoften og ned om låret. Og så går jeg egentlig bare videre. Det har ikke drillet siden, andet end jeg af og til får lidt smerter i den. Har dog fået nogle "udstræknings øvelser" af min spejderleder, som hjælper rigtig meget!

Og held og lykke med knæet, håber det kommer til at gå godt!

• #15   18. nov 2015 Tak alle sammen.
    Jeg får forhåbentligt ikke varige mén efter det. Og jeg vil næsten gøre hvad som helst for at komme til at fungere som før igen. Fysioterapeuten har kigget mine røntgen billeder igennem igen og han siger at jeg er sluppet heldigt, uden skader på ledbånd og sener, dog vil jeg skulle have støttebind på fremover når jeg skal træne mere belastende end almindelig gang. smiley

• Michelle H
    Michelle H Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #16   3. feb 2018 Hej håber det går fremad jeg vil råde dig til at tag den tid det tag jeg har for 10 år siden slå min knæ Skal af led og er opret i det 3 gang og må nu lært og levende med at vis jeg falder kan jeg ikke selv kan komme op for så går knæ af led jeg kan heller ikke komme ned på gulvet at sedde og går med krykker være dag og slipper aldrig af med dem har altid ondt og mit hævder tit så må jeg ligge et Par dag ind til hævelse falder så knæ skal kan gå på plads jeg håber du kan se hvor galt det kan gå hvis man ikke tag det med ro til at starte med jeg vil ønske dig rigtigt god bedring

• #17   3. feb 2018 Tråd fra 2015 moooon ikke det går fint igen.

Men det lyder da trælst for dig, krammer

• Ida S
    Ida S Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 1 Svar: 3
    #18   14. feb 2019 Hvordan gik det, står selv med et knæ der gik af led, jeg er nu midt i genoptræningsperioden, og vil gerne vide hvad udsigterne er???

• #19   14. feb 2019 Hej Ida S,
    Jeg fungerer næsten som normalt igen. Jeg skal ikke belaste mit knæ for hårdt, så gør det ondt. Men jeg fungerer helt fint til hverdag og rider også uden problemer. Så jeg vil sige at udsigterne er gode smiley
    Genoptræningsperioden er lang og hård, men gør dig selv den tjeneste at lytte til din fysioterapeut og lav ALLE hjemmeøvelser, så er du hurgtigt tilbage igen. God bedring smiley
    Hilsen Nina

• Ida S
    Ida S Tilmeldt:
    feb 2019

#20   15. feb 2019 Tusinde tak smiley

• Nicole B
    Nicole B Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
    #21   28. sep 2019 Jeg fik mit venstre knæ af led for ca 2 år siden. Jeg sparkede mit ben op i vejret mens det venstre ben stod på jorden. Mit venstre ben gled så og jeg så Gik knæskallen af led. Ambulancen kom og jeg fik hurtigt sat min knæskal på plads igen. Lægerne fandt så ud af at jeg også havde brækket anklen samtidig efter min fald ulykke. Det endte med at jeg sad i kørestol 3 uger, krykker i 3 måneder plus genoptræning i et halvt år. Den dag idag kan jeg ikke det samme som før. Jeg kan ikke bukke mit ben så meget som det andet,jeg kan ikke gå på knæ/lande på mit knæ på en trampolin, og jeg kan ikke dyrke så meget sport som før. Når jeg løber for jeg ondt efter kort tid, og så går jeg til dans hvor jeg bliver nødt til at holde pauser. Men jeg har så også fået en slags angst for at mit knæ går af led igen, fordi det har været så smerte fuldt og en lang periode med genoptræning og alle ting. Jeg var så også uheldig at brække min ankel samtidig så jeg har også kogle mee’n der. Men jeg tror helt sikkert du vil komme over det igen.

• Ida S
    Ida S Tilmeldt:
    feb 2019

#22   28. sep 2019 Hej, jeg kiggede selv på dette opslag for ca. Et år siden da mit knæ var gået af led, og jeg vil bare sige, hvis nogen kigger med senere hen, at mit knæ er blevet super fint igen, lav øvelserne fra fysioteapeuten, og bliv ved med at træne og træne, så skal det nok gå godt:) Jeg danser selv 4 gange om ugen nu, uden problemer. Held og lykke til andre, det skal nok gå alt sammen????????

• #23   28. sep 2019 Det her er et VIRKELIG gammelt opslag, fra da jeg kom til skade for 4 år siden.
    Jeg har en helt normal hverdag i dag, med ridning, byture, motion osv uden problemer. men hvis folk stadig kan bruge indlægget til at drage erfaringer, så er det super. smiley

Kommentér på:
Knæ der er gået af led - erfaringer??

Annonce