Knæ der er gået af led - erfaringer?? {{forumTopicSubject}}
Jeg var så uheldig, at igår i forbindelse med idræt, gik min knæskal af led og jeg blev hentet af ambulance, fik rettet knæskallen og taget røntgen og derefter sendt hjem med benskinne de næste 3 uger.... Er der nogen der har oplevet lignende? Har i haft problemer efterfølgende?? Det er første gang det er sket for mig, dog har jeg haft lidt problemer med knæet før dette. Men jeg er ret bekymret for at jeg ikke kommer til at være i stand til det samme efter at skinnen er taget af og genoptræningen er færdig!! Mit største problem er nok at jeg går i 2.g på Idrætslinjen og lægerne siger 3 uger med benskinne og derefter IHVERTFALD 2 måneder med blød bandage og så genoptræning bagefter!! Årh alt ser håbløst ud og jeg er så inderligt ked af at jeg ikke kan komme ud til min pony den næste uge!
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 146 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 1.653
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
En fra min klasse fik også mega bøvl med knæet i 2.g og havde også skinne på meget længe, hun kunne ikke være med til noget praktisk resten af tiden, men havde til gengæld mega styr på teorien, så hun kom alligevel ud med en årskarakter på 10
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 114 Heste: 8 Emner: 45 Svar: 1.177
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 200 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 744
Jeg har så fået en skinne til når jeg dyrker sport, så jeg ikke får knæk eller vrid i mit knæ
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 200 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 744
Jeg har fået store problemer angående ridning med det.
Det er mit venstre knæ der er gået af led, og nu kan jeg ikke stige op eller ned fra hesten på venstre side. Mit knæ har det med at prøve og gå af led(mit ledbånd reder mig) når jeg traver eller galopere på nogle heste, og det er i det hele taget forholdsvis ustabilt.
I skolen er jeg næsten ikke med til idræt, jeg har 9% handicap i mit knæ, jeg er nemlig kalveknæet og jeg har en flad lårbensknogle, der gør at det kun er mine sener der holder fast på min knæskal.
Håber du kan bruge det til noget, ellers må du jo endelig skrive
2 måneder er ikke specielt meget med en donjoy, sidste gang jeg havde en donjoy på, havde jeg den på 5 måneder XD
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
jeg har haft meget dårligt knæ i knap 10 år, hvor jeg først er blevet henvist til mr scanning for 1 år siden.
mit knæ fejler intet på scanning billederne, ud over en syste på korsbåndet og en gammelt brud lige under knæet.
at knæet hopper af led er heldigvis så "normal" en ting, og noget som sker for mange så lægerne ved hvad der skal gøres.
mit råd er, så snart du er færdig med genoptræning så træn muskulaturen om dit knæ via styrketræning, det er den bedste og sikreste løsning.
god bedring med dit knæ,
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
aug 2007
Følger: 93 Følgere: 114 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 354
Sidste år kom jeg dog til skade med det andet knæ, blev væltende af en pony, som fik sine bagben ind mellem mine ben, men min knæskal gik af led, men hoppende selv på plads, også slå jeg det hårdt ned i jorden, så det var meget hævet i lange tid, men efter kort efter det sad jeg på en hest uden problemer, det drille stadig lidt en gang imellem, men ingen problemer med at ride og ride tit flere på en dag.
Men bare føle godt efter så finde du hurtigt ud af hvad du kan og ikke kan, men gjorde også bare det at når jeg hopper af hesten, lader jeg på det ben med det gode knæ
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.084
Blev opereret i mit knæ sidste sommer, pga. noget andet, hvor de fandt ud af at min lårbens knogle er flad (Ligesom Baysen), hvilket betyder at mine knæskaller er ekstremt løse (Knæskallen kunne rykkes over 75% når benet er udstrakt og over 30% når benet er bøjet), og har tendens til at gå af led. Hvis det går af led igen skal jeg have lavet en stabiliserende operation.
Jeg har ofte smerter, som lægen dog mener skyldes hypermobile led, og oplever tit at knæskallerne føles ustabile. Jeg kan ikke hoppe/springe på hårdt underlag, kan ikke sidde på hug andet end få sekunder, og kan kun løbe korte distancer uden smerter.
Som du sikkert ved, er det vigtigt at du laver en masse stabiliserende og styrkende øvelser, så du får nemmere ved at holde knæskallenpå plads.
Jeg benytter desuden et knæbind/knæbandage til hverdag, som ekstra hjælp
apr 2015
Følger: 26 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 81
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Jeg har to knæ der ikke fungerer lige så godt som du burde i en alder af 26 år.
Jeg kom til skade med mit venstre knæ i 10. klasse og 2 år efter det andet.. Og blev aldrig rigtig holdt i nakken mht. genoptræning, og skal love dig for det er ris til egen røv..
Så lige meget hvor træls det er, hvor langsommeligt og lige meget det føles.. Bid det i dig og gør det færdigt.. Ellers kan du komme til at døje med det i meget lang tid...
apr 2013
Følger: 39 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 760
Og held og lykke med knæet, håber det kommer til at gå godt!
dec 2011
Følger: 93 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 27 Svar: 366
Jeg får forhåbentligt ikke varige mén efter det. Og jeg vil næsten gøre hvad som helst for at komme til at fungere som før igen. Fysioterapeuten har kigget mine røntgen billeder igennem igen og han siger at jeg er sluppet heldigt, uden skader på ledbånd og sener, dog vil jeg skulle have støttebind på fremover når jeg skal træne mere belastende end almindelig gang.
feb 2018
Følger: 1 Svar: 1
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.745
Men det lyder da trælst for dig, krammer
feb 2019
Følger: 1 Svar: 3
dec 2011
Jeg fungerer næsten som normalt igen. Jeg skal ikke belaste mit knæ for hårdt, så gør det ondt. Men jeg fungerer helt fint til hverdag og rider også uden problemer. Så jeg vil sige at udsigterne er gode
Genoptræningsperioden er lang og hård, men gør dig selv den tjeneste at lytte til din fysioterapeut og lav ALLE hjemmeøvelser, så er du hurgtigt tilbage igen. God bedring
Hilsen Nina
feb 2019
sep 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 1
feb 2019
dec 2011
Jeg har en helt normal hverdag i dag, med ridning, byture, motion osv uden problemer. men hvis folk stadig kan bruge indlægget til at drage erfaringer, så er det super.
Knæ der er gået af led - erfaringer??