Lam til gjorden {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger, så har jeg et spørgsmål om lam til gjorden. Bruger folk det kun for at undgå skarvsår ved gjorden, eller har det en anden god effekt, eller er det bare godt for hesten?
jan 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 34
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
Har brugt et separat overtræk til gjorden engang fordi ponyen fik skarvsår af lædergjorden, trods den ellers blev rengjort efter hver tur. Værst var det om sommeren. På med noget lam, og så har der ikke været sår siden
Min egen har en gjord med fast lammeskind. Havde først bare købt en almindelig gjord, bare en af de billigere dressurgjorde med elastik i en side. Den var anatomisk formet sådan set, ponyen havde ikke problemer med den - indtil i sommers, hvor hun blev redet hver dag, og ja, så var materialet åbenbart ikke for godt til hende så (sympatex), for hun fik en gjordtrykning (ret voldsom) der udviklede sig til en byld (selvfølgelig efter kun 1 uge på ridelejr, vi skulle være der 1 uge mere, så resten af tiden måtte foregå bareback på en unghest der var redet i 10 måneder, og det skulle foregå i både spring, dressur og ponygames i alle tre gangarter
Fælles for begge ponyer er, at de er meget sensitive og med ganske tynd pels, troede dog ikke min egen var SÅ sensitiv, men ja, det blev hun da i sommers fandt jeg ud af. Efter jeg skiftede til den nye gjord, har der ikke været problemer
Det er dog også en fordel mht. temperatur, da det er bevist, at temperaturen under lammeskind er konstant, da det til en vis grad er varmeabsorberende
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
dec 2012
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 17
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Med Taura faldt valget på lammeskind, da hun bliver meget følsom på den hvide del af pelsen (broget) og så bliver hun bare lyserød hver gang hun fælder = let til gjordsår. Lammeskindet er blødt, trykfordelende og så luner det om vinteren (super for frøkenen).
Jeg støvsuger min gjord når den trænger (ligesom alt mit andet lam) - jeg har endnu ikke vasket den, men kun støvsuget - så holder den længere og den ser stadig ud som ny
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Lam til gjorden