{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

Opstaldning- Ridehal eller Sociale? {{forumTopicSubject}}

Vil først lige sige, hold jer til emnet og ingen dumme kommentar! smiley

Sagen er den at jeg har købt to ung heste. en 2 års og en 3 års. De står lige nu derude hvor jeg også havde min tidligere hest. Men er meget i tvivl om, at jeg skal flytte dem.

Nuværende opstaldnings sted:
afstand fra mig: 20 km afstand fra arbejde 10 km
Lige pt står mine to heste i en boks, der er god plads så de begge to kan ligge ned, og fungere fint, men ikke holdbar løsning. planen er at der kommer en boks fri 1 februar. Men de er meget afhængige af hinanden. (stald ejer, er ved at undersøge om de kan låne en stævne boks som kan sættes om midlertidigt til en hest flytter)
Der er udendøres ridebane, med lys, som er super godt drænet på trods af alt det vand vi har fået.
Prisen er 1.400 kr pr hest med alt. Skal dog selv muge.
Det er en lille stald med kun stald ejer, hendes svigerdatter og jeg. vi har det kanon godt sammen socialt, og bruger også ekstremt meget tid sammen uden heste.
Jeg er den eneste "rytter" i stalden, da de andre laver mere jordarbejde. ( Som jeg tænker jeg kan få gavn af til tilridning af begge heste)
Mine heste går på fold sammen alene, men planen er at de skal ud i den store flok snarest muligt da der ellers ingen græs folde er til sommer.

Anden mulighed er:
Afstand fra mig 8 km, afstand fra arbejde 30 km.
rideklub, hvor de selvfølgelig får hver deres boks. stadigvæk kommer til at gå på fold sammen.
Der er ridehal.
Kender en del opstaldere derude i forvejen. Men nok ikke nogen som jeg vil bruge lige så meget tid sammen med som jeg gør med dem jeg står ved nu.
Jeg ville få staldvagter. jeg skal selv muge.
prisen er 1.300 kr, og her skal jeg selv ud og finde/købe Wrap.

Jeg er meget i tvivl. for kan godt mærke jeg mangler ridehallen, Men på den anden side, er ikke så vild social. og har det fantastisk med de personer jeg står sammen med nu. og ved jeg aldrig vil få et så godt forhold til nogen igen. og flytter jeg hestene er jeg bange for det går lidt i stykker fordi vi ikke vil være sammen på samme måde mere.
Min fornuftigt siger det ene og mit hjerte siger noget andet. og jeg ved jo hellere ikke om hestene kan håndtere at komme i en stor stald, med mange mennesker og andre heste, da de er købt direkte fra avler hvor de bare har gået i løsdrift.

Hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldning- Ridehal eller Sociale?
  • #1   26. dec 2015 JEG ville vælge at komme ud på centeret
    Alene fordi jeg aldrig ville få redet på en udendørs bane om vinteren
    Derudover vil jeg heller ik ride unghest uden som minimum at ha en "bagvagt" i stalden.
    Tænk hvis du red alene og drattede af, og du lå i timer uden hjælp?

    Min blir 6, og først nu rider jeg alene (men stadig med en vagt på SMS)



  • #2   26. dec 2015 Jeg ville ALDRIG ride alene på ungeheste.
    Da jeg havde min tidligere ridehest derude red jeg kun alene på ham 2 gange i de 9 mdr jeg havde ham. ellers var der altid en hjemme. Så det er ikke noget problem. Staldejer plejer også at undervise mig smiley


  • #3   26. dec 2015 Men ville du få redet i vintermånederne?


  • #4   27. dec 2015 Ved det ærlig talt ikke. for lige nu har jeg først fri når det er mørkt og vil ikke gå op og forlange en masse af ham på 3 før han er tryg ved banen. men fra 1.2 skifter jeg arbejde og kan derfor nå derud når det er lyst. og de første mange måneder går jo med sadle tilvænning. indlæring af forskellige signaler. inden jeg overhovedet overvejer at gøre ham ryttervant. tænker det først bliver til foråret. smiley

  • #5   27. dec 2015 Ok, men husk det bliver vinter og koldt igen smiley

    Jeg ved at JEG aldrig ville få redet


  • #6   27. dec 2015 det er rigtigt, smiley

  • #7   27. dec 2015 JEG ville blive hvor jeg var hvis min hest trives. For mig er det ikke vigtigt med ridehal da jeg alligevel ikke ville få den brugt.

  • #8   27. dec 2015
    Jeg er heller ikke det mest sociale menneske, men er blevet det efter jeg har flyttet min til et sted jeg er super glad for. Kendte ingen da jeg flyttede derud.

    Og der er et ridehus - som jeg er SÅ glad for og aldrig vil undvære igen.

    Jeg tænker, at du nok lære nogen og kende det sted du flytter hen :o). Med to ungheste, så ville jeg i hvert fald ikke nå meget med en ridebane i regnvejr og i mørke - det er jo noget man skal gøre op med sig selv, om man SKAL og VIL trods forholdene.


  • #9   27. dec 2015 Det ungheste, og selv med ridehus hvor meget ville du så ride... Tja jeg var helt sikkert blevet. Vi har ridehus jeg har brugt det ca en håndfuld gange de seneste år. Er meget mere tur menneske smiley jo rart at have. Men har heste for hyggen, og vagter og diverse ting der er store steder, regler for det ene og andet, folk der ikke gør det de skal. Ej jeg ville blive, og opstår behovet for at flytte, så må man tage den der. Også mega dyrt at købe hø og wrap. Blot til info smiley


  • #10   20. feb 2016 Jeg ville gøre hvad der var bedst for mine heste! hvis de har det godt og trives, så bliv hvor du er, hvor du har nogle søde og dejlige mennesker omkring dig, som oven i købet har rigtig meget forstand på og erfaring med jordarbejde, hvilket er det vigtigste i dine hestes uddannelse lige nu, bliv, vent og se om du får behovet for hallen senere og så tag en snak med staldejer (til den tid) om dine behov, så er jeg sikker på at de vil forstå.
    Står selv opstaldet ved min bedste veninde og er måske nødt til at flytte ham snart, da dyrlægen mistænker EMS eller PPID hvilket der ikke er forholdene eller mulighederne til at tilgodese hvor han er nu, så det kommer an på hvad svarene på blodprøverne siger på mandag. Så jeg står selv i situationen og forstår dig 100% det er aldrig sjovt at føle man skuffer andre.


    (mht. at ride ud på unghest alene... jeg har tilredet min på tur, alene... Ofte bare i rebgrime, uden sadel.... Men han er også det nemmeste EVER! Ikke bange for noget og bund stabil, han gik som "den gamle stabile" når de andre ungheste skulle vendes til at gå på tur) smiley
    Sorry, det var et side spring.

    Alt held og lykke til dig og dine to 4-benede smiley


  • #11   21. feb 2016 Jeg ville blive stående mindst et år endnu, da dine heste stadig er unge, og jeg overordnet set ikke mener ungheste hører til på et ridecenter før de er tilredet og bliver brugt jævnligt.

    Du kan fint ( lyder det til) tilride din 3 års, der hvor du står. Og med så ung en hest, så skal den jo nærmest ikke rides alligevel. Så får den voksenpause næste vinter, eller kun holdes i gang i weekender når det er lyst, så er det rigeligt arbejde for en 3 års.

    2 års skal jo bare holde fri og være unge - evt leges lidt med på ridebanen.

    Næste år kan du så tilride 2 årigen, som så er 3 år. Den 4 årige kan du så ride mere intensivt om sommeren - og hvis du så når frem til, at du gerne vil holde dem i gang med mere ridning hen over vinteren, ja så kan du flytte dem på ridecenter til efteråret 2017.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Opstaldning- Ridehal eller Sociale?

Annonce