{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.094 visninger | Oprettet:

matematik!! {{forumTopicSubject}}

Nogen der kan hjælpe mig med dette?? En formel eller noget

En virksomhed producerer og sælger en vare til en fast pris på 1200 kr. pr. kubikmeter.
Omsætningen R kan derfor beskrives ved funktionen R(x)=1200x , x=0
hvor x er afsætningen i kubikmeter.
Omkostningerne C ved produktion af varen er givet ved funktionen C(x)=0,06x3 -18x2 +2000x+5000 , x=0
Overskuddet kan bestemmes ved
overskud =omsætning - omkostninger
a) Gør rede for, at overskuddet P kan beskrives ved funktionen
P(x)=-0,06x3 +18x2 -800x-5000 , x=0
og bestem, i hvilket interval overskuddet er positivt.
b) Bestem den afsætning, der giver maksimalt overskud og bestem dette overskud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  matematik!!
  • #1   14. jan 2016 Hmm, kunne det passe med at du skulle differentiere eller har du ikke haft om det? smiley Lige mit eneste bud xD

    Hvad niveau har du matematik på, så er det nok lidt nemmere at sætte sig ind i løsningsmulighederne? smiley


  • #2   14. jan 2016 Ellers kan du prøve at få tallene til at passe ind i din omsætning=.....+...... smiley

  • #3   14. jan 2016 A )

    Overskuddet(P(x)) beskriver forholdet mellem omsætning(R(x)) og omkostning(C(x)). P(x)=R(x)-C(x)

    Da C(x) og R(x) begge er angivet for x=0, kan du bare finde forholdet mellem dem for at bestemme P(x) uden at skulle omforme nogle af forskrifterne.

    Husk at forkorte forskriften for P(x).

    For at bestemme hvornår overskuddet er positivt, bestemmer du monotoniforholdene for P(x). For at overskuddet er positivt kræver det af P(x)>0.
    Sig til hvis du ikke kan huske hvordan man bestemmer monotoniforhold, så kan jeg nok hjælpe der også. smiley


    B )
    Du bestemmer maksimumspunktet i monotoniforholdene for P(x), da dette angiver det maksimale overskud. Herved kan du bestemme afsætningen x og det dertil hørende maksimale overskud vha. P(x).



    Hvis du benytter dig af nogle matematiske værktøjer der kan arbejde grafisk fx TI-Nspire, kan du løse alt efter redegørelsen for P(x) med grafik, det er meget hurtigere smiley


  • #4   14. jan 2016 Så havde jeg da ret i at det var noget med at differentiere xD Lige hvordan man så kom frem til det kunne jeg ikke finde ud af, men så er det godt at der var nogen der kunne hjælpe :3

Kommentér på:
matematik!!

Annonce