{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

OSO om aflivning af heste {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Da vi skal skrive OSO-opgave om aflivning af heste i næste uge, ville vi lige prøve om vi kunne få svar på nogle af vores spørgsmål til emnet her.
Vores spørgsmål er:
Hvordan foregår aflivningen?
Hvad der sker med hestens krop?
Hvad er det man sprøjter ind i hesten? Hvilke stoffer?
Hvorfor er den lillla?
Dosis ift. størrelse på hesten?
Hvornår synes du man skal aflive og hvornår man skal fortsætte behandling?
Hvor/af hvem produceres medicinen?
Hvordan fremstilles medicinen?
Vi kunne godt tænke os at høre hvilken baggrund du har for dine svar eller hvor du har din viden fra smiley
Med venlig hilsen
Christina og Naja
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OSO om aflivning af heste
  • #1   16. jan 2016 1: Tror det er lidt forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, om der er akut eller ej.
    Da min skulle aflives, var det planlagt. Jeg valgte at køre ham op til dyrlægen, da jeg var ked af at have ham liggende på rideskolen til Daka skulle afhente.
    Da jeg ankom til dyrlægen fik han noget beroligende, og mens det fik tid til at virke trak vi ned mod den plads hvor han skulle aflives.
    Jeg fik lov til at sige ordentlig farvel - vi fik den tid vi skulle bruge.. Så fik han to sprøjter og så tog dyrlægen snoren, da nogle heste kan reagere lidt voldsomt.
    Kort tid efter sidste sprøjte var tømt begyndte han at falde sammen.. Lige da han væltede ned på siden rejste han sig utrolig hurtigt op og stejlede. På det tidspunkt var han højst sandsynlig død, men blot nerver. Han kom så højt op at han faldt bagover og så lå han stille. Efter 20-30 sek. åndede han ud smiley

    2: Den bliver kørt til Daka. Men under selve aflivningen, ja, der lukker aflivningsvæsken ned for systemet og stopper hjertet.

    3: Det er en aflivningsvæske. hvad den indeholder må du kunne finde ud af på nettet.

    4: Det min fik var rødt.. Men når de trækker blod ud i sprøjten for at se om de har ramt rigtigt, så bliver det lidt lilla at se på.. Tror bare det er en farve det får.. Ligesom sprinklervæske er blåt.

    5: Min vejede ca. 550 kg. og han fik 2x 20 ml.

    6: Når det ikke længere er for hestens skyld at man holder den i live, eller man ikke længere har råd til at blive ved med at prøve behandling. En død hest lider ikke, og heste har ikke mulighed for at tænke på samme måde over liv og død som os mennesker.

    7: Der er mange medicinalfirmaer, så det er vidst bare at vælge et mærke i vil undersøge. I kunne f.eks. kontakte ScanVet.. De forhandler bl.a. aflivningsvæske, og ville måske kunne være behjælplige med spørgsmål som dette, samt hvad det indeholder.

    8: Spørg fabrikanten, men de vil næppe ud med hvordan.. Det er jo ikke noget folk selv skal kaste sig ud i..

    Min baggrund..
    Ja, som 1. svar nok bærer præg af, så fik jeg aflivet min hest i efterårsferien. Jeg var med under hele forløbet for at følge ham helt til dørs, og afslutte kapitlet helt, fremfor at aflevere ham og få en masse tanker om hvordan og hvorledes det var foregået.
    Hårdt ja, men om jeg ville gøre det igen er der ingen tvivl om.. Havde en utrolig ro i kroppen da jeg kørte hjem, velvidende om hvordan hans sidste minutter havde været.
    Selve aflivningen fra han fik beroligende til han åndede ud tog ikke mere end max. 10 min.. og så var der selvfølgelig lige den tid jeg fik til at sige farvel oveni..


  • #3   16. jan 2016 Mange mange tak for svar til jer begge to smiley
    Vi går videre med rådet om at kontakte fabrikanten smiley


  • #4   16. jan 2016 Men som sagt... ScanVet er et dansk firma, de vil måske kunne hjælpe jer med hvem i skal snakke med.. De vil også mere medicinsk kunne fortælle om hvad der sker osv.

  • #5   16. jan 2016 Hvorfor ringer i ikke og spørger den lokale dyrlæge? smiley

  • #6   16. jan 2016 Vi har kontaktet en dyrlæge men tænkte at der jo ikke sker noget ved at høre fra nogle andre smiley

  • #7   16. jan 2016 Nej helt sikkert godt med en masse input. smiley smiley

  • #8   17. jan 2016 Arbejder som dyrepasser. Og fik at vide grunden til aflivnings væsken skal være farvet er for at undgå uheld. Så ikke nok med du kan tage en forkert flaske i køleskabet men når du trækker op i sprøjten, vil farven tydeligt indikere når du giver dette er der ingen vej tilbage. Vi snakker væske der afliver 500-700kg heste så det er stof som man ikke skal stikke sig selv med, og som man skal være 100 procent på når man giver. Derfor får det tilsat farve.

    Og så igen før aflivet rotter og marsvin med noget mebumal ( en masse debat for nogle år siden, da det var dette stof som de brugte på dødsgangen i usa) det var faktisk klar væske er jeg ret sikker på. Men ja kan jo huske forkert...

    Hvis i søger herinde på tidligere emner ligger der tonsvis af beskrivelser på hvornår det ok og etisk at aflive. Hvad folk tænker frem og tilbage.


  • #9   17. jan 2016 Har altid hørt at væsken skal have en kraftig farve så de ikke tager fejl af den med ikke dødelige midler smiley

Kommentér på:
OSO om aflivning af heste

Annonce