{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Udveksling: hvordan overtaler jeg min mor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg er 14 år gammel og vil enormt gerne tage på udveksling i USA i 10. klasse eller efter 1.G. Jeg er går i 8.klasse nu, så vil være 16 år i 10.klasse.
Jeg har været til intromøder, læst brochurer, snakket med folk som har prøvet det, og alt i alt lyder det virkelig spændende men også lærerigt.

Min far gjorde det selv i 10. klasse og har det derfor fint med at sende mig afsted i 1 år, men min mor derimod er ikke lige helt tilfreds med min idé. Hun sidder fast på et stort og tungt "Nej!". Hun siger at det er fordi hun ikke vil bruge 100.000 kr på at sende mig væk i et år, men at pengene ikke er noget problem. Hun vil hellere sende mig på kostskole i Danmark i et år, fordi der kan jeg komme hjem hvis jeg vil, mens at man i udveksling ikke må få besøg det første halve år.

Det er ikke fordi jeg mangler modenhed eller faglighed, men tror det ville være sundt at prøve det med at stå på sine egne ben og få helt nye venner inden jeg skal på gymnasiet (hvor jeg tror det er vigtigt at være rimelig selvbevidst).

Har i nogen erfaring med det? kan i godt forstå min mor? og hvordan kan jeg overtale hende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udveksling: hvordan overtaler jeg min mor?
  • #1   6. jun 2016 Tja.. jeg kan godt se det, men alligevel ikke..
    mest af alt fordi, jeg selv har været au pair i et år i USA, hvilket er noget jeg anbefaler alle!
    Jeg kan godt forstå, det er svært at sende sin 16 årige afsted, men hvis hun siger nej, så er der vel ikke meget at gøre..?
    Har dine forældre snakket om det indbyrdes? smiley


  • #2   6. jun 2016 Hvad med at finde nogen hvor du godt må få besøg måske det ville kunne berolige hende

    Havde selv planen men desværre har vi ikke råd til det (husk det er for det mest over 100.000kr med alle de gebyrer der står med småt)


  • #3   6. jun 2016 Tak for svaret:) Hmm det tror jeg de har, men ikke meget. Hun har sagt at hvis det SKAL være er hun mere villig til at sende mig afsted efter 1.G da så er jeg 1 år ældre (den pointe forstår jeg bare ikke helt:-))

  • #4   6. jun 2016 Sofie: det kan være hun bare syntes 16 lyder ungt i forhold til 17 af en eller anden grund

  • #5   6. jun 2016 Kailie: Det har du ret i, kender du nogle? Ja det bliver enormt mange penge med lommepenge, flybilletter osv.

  • #6   6. jun 2016 Sofie: kan lige se på det lidt senere mener dem jeg ville have taget med der måtte man gerne få besøg HVIS det er aftalt

  • #7   6. jun 2016 Jeg kan godt forstå hende, men jeg har også selv børn, og en del yngre søskende (14, 16, 19). Jeg er selv 32.

    Det der ville være mine argumenter som mor er:

    1 - afstanden

    2 - at man stadig har et ansvar for sin 16-årige som ikke er myndig

    3 - at teenagere - selv de ansvarlige af slagsen kan tage dårlige beslutninger og måske ikke altid er lige gode til at forudse konsekvensen af deres handlinger

    4 - det er meget at pludselig skulle give slip på den måde, hun kan ikke holde øje med dig, hjælpe dig, forhindre dig i dumheder eller være dig for dig på samme måde.

    SKAL det være USA i første omgang? For eksempel kommer jeg selv en del i England grundet min mand (englænder) og hans familie. Der er 2 timers flyvning, bedre health care, en del danskere derovre som har gode facebookgrupper så man kan finde hinanden og hjælpe hinanden hvis det skulle være nødvendigt. Husk hende på at der findes skype, som måske hjælper på at hun kan se dig et par gange om ugen.
    Jeg siger ikke at det skal være england, men at vælge et land tættere på, frankrig, england, tyskland, norge osv osv, måske hjælper lidt, det er trods alt hurtigere og billigere for hende at hente dig hjem, få besøg af dig i en weekend eller selv besøge dig, og så gem turen til USA til senere. Så har hun trods alt prøvet at have dig væk hjemmefra først, uden at det er helt lige så langt smiley


  • #8   6. jun 2016 Giv hende tid til at vænne sig til tanken. Hvis hun ser at du fastholder dit ønske vil hun med større sandsynlighed ændre mening smiley

    Synes det lyder rigtig fedt smiley !


  • #9   6. jun 2016 Jeg vil også helt vildt gerne afsted til U.S.A i 10. klasse i High School og har vel også en okay opbakning fra mine forældre. Men når jeg begynder at nævne det kommer de også altid lige med den der; "Men kunne det ikke også være fedt at prøve efterskole?"
    Jeg tror din mor tænker at hun ville have svært ved at 'give slip' på dig og så i så lang tid. Så som der er andre der siger så giv hende noget tid til at tænke over det og spørg på de helt rigtige tidspunkter så det ikke er onsdag aften men en weekend dag hvor i sidder og hygger og er glade og smagslappede.
    Men lad være med at gøre et kæmpe nummer ud af det med at tage hende med et eller andet fedt sted hen og så efter 30-60 minutter begynde og plage for så virker det som om at det var den eneste grund til at du ville være sammen med hende


Kommentér på:
Udveksling: hvordan overtaler jeg min mor?

Annonce