Pludselig uforklarlig besvimelse? {{forumTopicSubject}}
Jeg håber lidt af en eller flere af jer kloge hestetæser har et svar på mit mysterier her
Jeg fik en virkelig god ven på et kursus her for en måneds tid siden og vi har været ret meget sammen siden. Der er bare denne her ting med ham at han besvimer - helt uden forklaring.
Han siger selv at det ofte sker når gan rejser sig for hurtigt, men det har jeg ikke set endnu. Jeg har oplevet ham besvime 4 gange indtil videre, og vi har altså kun set hinanden i ca. 10 dage sammenlagt.
Første gang var det efter vi havde danset nogen ret vilde folkedanse på kurset. Vi var gået ind for at tage noget vand og efter ca. 5 minutter falder han pludselig om på gulvet og der går et par minutter før jeg kan få kontakt til ham.
Anden gang var to dage senere. Vi havde danset lancier og var bagefter gået ud for at trække noget frisk luft (for det var virkelig varmt indenfor). Vi går så ind igen efter 10 minutter, men når kun lige indenfor før han igen falder om uden varsel.
Tredje gang stod han ved siden af en seng, vi snakkede stille og roligt og pludselig væltet han (heldigvis ned på sengen).
Den sidste gang jeg oplevede det lå vi på jorden og tumlede rundt. Sådan lidt brydning for sjov agtigt. Pludselig bliver han helt slap og falder om på jorden. Da han vågner igen lidt senere kan han ikke huske at vi havde tumlet rundt for jeg forklarede ham hele situationen i detaljer.
Er der nogen af jer kloge hoveder som har et bud på hvorfor han mon dejser om lige pludselig?
Det skal lige siges at han spiller fagot (et blæseinstrument) på meget højt niveau og derfor har super stærke lunger - det skal man have. Han er nok ca, 190 høj, normal af bygning og 16 år gammel
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 244
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
Der kan være rigtig mange grunde til det.
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 508
Jeg har selv samme problem og desværre har lægerne ikke fundet ud af hvorfor endnu. De har dog fundet frem til at det har noget med mit stofskifte at gøre.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Der behøver ikke som sådan være en alvorlig grund, og det kan selvfølgelig gå galt når man besvimer da man kan komme ret meget til skade. Det kan desuden blive svært at få kørekort, og især hvis der ikke er en diagnose på det.
Det skyldes jo oftest et hurtigt blodtryksfald, og det kan være svært at sige hvad der forårsager det. At rejse sig hurtigt op er normalt og hvis man føler ubehag(smerte, ekstrem varm osv) kan det også provokere et blodtryksfald. Rent psykologisk kan underbevidstheden også provokere blodtryksfaldet, fx hvis man kører sig selv op over et eller andet, har noget angst eller andet som kan provokere kroppen til at ville lukke ned for at beskytte sig selv.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
nu besvimer jeg ikke mere, så det er stoppet med alderen
det er ikke sikkert at ha fejler noget, nogen besvimer bare hurtigere.
jun 2007
Følger: 38 Følgere: 85 Heste: 5 Svar: 184
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Det kan være ortostatisme, vasovagal synkope eller andet fuldstændig uskyldigt.
Men det er påfaldende hyppigt?
Men han skal ind og tale med en læge, undersøgelser skal planlægges, så man kan udelukke uregelmæssig hjerterytme, epilepsi og andet, der kan være farligt og/eller give permanente gener ubehandlet.
Hvis han ikke bliver undersøgt kan man ikke sætte ord på hvad man kan gøre for at forebygge besvimelser.
Hvis han ikke bliver undersøgt, kan man ikke behandle farlige årsager.
Hvis han bliver ved med at falde, vil han om ikke andet slå sig. Blå mærker, måske trafikuheld eller andet, hvis han besvimer på ekstra uheldige tidspunkter.
Nåja, og han kan ikke få kørekort til traktor, bil eller få arbejde i brancher, hvor det er farligt at besvime, før problemet har været under kontrol i et stykke tid!
Afsted med ham.
Det er lettest at løse et problem, når man ved hvad det er.
God arbejdslyst.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Pludselig uforklarlig besvimelse?