{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

Galle / muk {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Håber i kan hjælpe.

Sagen er den, at min hest har galle i begge bagben. Det har han haft siden jeg købte ham for 1 år siden. Dengang havde han en meget slem omgang muk på begge bagben, det resulterede i at han har lidt arvæv.

Nu har han fået lidt muk igen.

Derudover synes jeg også han har lidt mere galle end han plejer. Hans galle aftager ikke efter ridning. Synes også det er underligt han har galle når han går på døgnfold. Han er hverken varm eller irriteret.

Kan det være på grund af hans muk? Det skal siges at hans muk ikke er særlig slemt pt. Eller kan en hest godt have kronisk galle uden det forsvinder ved bevægelse?

Og evt, hvad kan det ellers være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galle / muk
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   7. aug 2016 Det burde falde ved motion men nu ved jeg ikke hestens alder men galle kommer af at hestens venepumpe ikke er effektiv nok så med alderen går det måske den vej smiley

    En ting du skal holde meget øje med er at mukken ikke går i lymfebanerne så får den nemlig blodforgiftning det man også kalder rosen, har de haft det kan eftervirkningerne godt være at altid vil være hævet smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #2   7. aug 2016 Her kan du læse lidt om hvad du skal være opmærksom på smiley

    http://evidensia-faxe.dk/lymfangitisrosen-hos-hest/


  • #3   7. aug 2016 Tak for svar Jm, interessant læsning.

    Jeg holder godt øje med hans muk og har en effektiv behandling som jeg har fået af dyrlægen, heldigvis er hans muk kun i et begrænset omfang og det er kun begyndende.. så håber at tage det i opløbet smiley
    Men tak for linket, jeg vil være obs smiley


  • #4   7. aug 2016 Heste kan sagtens have kronisk galle, der ikke forsvinder ved motion. Er din hest udover gallen rentgående og virker frisk, så er det ikke noget, du skal bekymre dig om. Jo ældre en hest bliver, jo mere galle har de som oftest i benene, men det er sjældent at det har en reel betydning for brugen af hesten. Det generer oftest ejeren mere end hesten smiley

    Har hesten vand i benet, så benet er fortykket, så tyder det på irritation fra mukken og hesten bør nok tilses af dyrlæge (alt efter hvor meget det er) og evt starte antibiotika behandling eller anden behandling for at slå mukken ned..
    Muk skal som udgangspunkt tages alvorligt og forsøges behandlet med det samme når det kommer.

    Bliver det ikke behandlet og får lov til at udvikle sig, kan det føre til lymfangitis (blodforgifning/Rosen) og så står du med et langt større problem.


  • #5   7. aug 2016 Benet er ikke fortykket, det ligner bare mere galle.

    Mukken er jeg meget obs på og behandler det grundigt smiley Det var da jeg købte ham at han slem muk grundet tidl ejer ikke havde behandlet det


  • #6   7. aug 2016 Han er 10, rengående og frisk som altid smiley

  • #7   7. aug 2016 Hvis han har haft meget muk, der ikke har været behandlet, så kan det godt være grunden til at han har ekstra galle, men så længe han ikke viser ubehag, så ville jeg ikke bekymre mig yderligere smiley


  • #8   7. aug 2016 Det var rimelig slemt smiley

    Han vise intet ubehag

    Puha, så er jeg lidt mere rolig smiley


  • #9   8. aug 2016 min gamle hest har altid haft kronisk galle i alle ben i de 10 år jeg har haft hende, og hun er 20 nu. Hun får strong joint fra Innordic og det hjælper betydeligt smiley

Kommentér på:
Galle / muk

Annonce