{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Tyreløb i Spanien {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg skal til Spanien her til september og planen er at vi skal se tyreløb. Men men men... Jeg har prøvet at researche lidt men er ikke helt tilfreds med min viden. Er det det hvor en tyr løber efter folk i gaderne eller?

Og så til det andet... Er det noget man vil støtte ved at komme og se?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tyreløb i Spanien
  • #1   11. aug 2016 Tja.. Jeg ville så absolut ikke støtte deres ikke-dyre-venlige traditioner, som jeg personligt synes er helt hen i vejret.
    Tyreløb ender ud i det her: https://www.youtube.com/watch?v=HpHLstyLRRA

https://www.youtube.com/watch?v=-U86UfRjdYg

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   11. aug 2016 Det er direkte dyremishandling, som bliver begrundet med at "det er tradition"..

selvfølgelig støtter man ved at komme og se.

• #3   11. aug 2016 Tyreløb er direkte dyremishandling og ikke noget jeg personligt vil støtte op om.

• #4   11. aug 2016 Jeg ville ikke støtte op om det..

Det er jo ikke unormalt at de enten fylder tyrens endetarm med cement eller binder en stram strop om deres testikler... meget smertefuldt, hvilket resultere i en vred tyr der stanger alt den ser... Hvorefter den til sidst lader sit liv i denne kamp om liv og død smiley helt igennem frygteligt.

• #5   11. aug 2016 Nej, jeg ville ikke støtte det, og det gør man jo ved at komme og se det. Ingen tilskuere, ingen opbakning smiley

• #6   11. aug 2016 synes det ville være forkert at kalde sig dyreelsker og vælge at være tilskuer til noget så forkasteligt. iøvrigt i videoen som du sara sjøltov har linket til hvor hesten bliver angrebet, har du bind for øjenene af den, så den ikke kan se??

• #7   11. aug 2016 Ja det er det. Og nej det vil man ikke smiley

• #8   11. aug 2016 Dyremishandling.. Aldrig om jeg ville støtte det. Aldrig.

• #9   11. aug 2016 #6: Ja, det er det. Og så har jeg læst at de også får vat i ørene og vaseline i næseborene, så de får frataget deres sanser ):

• #10   12. aug 2016 Jeg syntes du skal tage hen og se det.
    Og derefter kan du selv vurdere om du syntes om det var spændene eller ej.
    En rigtig god idet er at læse lidt om hvad grunden/historien er til denne tradition, så du har en fornuftig baggrund for at opleve og dømme.

God tur, og husk at møde verden med åben sind ;o)

• #11   12. aug 2016 Det jeg kunne finde om grunden til denne tradition:

"Selv om festen afholdes til ære for Sankt Fermin (San Fermn på spansk), har han ikke spor med tyreløb at gøre. Fermin blev født i slutningen af det tredje århundrede, da Pamplona stadig var under romersk herredømme. Faktisk var Fermin søn af en højtstående funktionær, Firmo, der styrede egnen for romerne. Da Fermin var teenager, ankom en kristen prædikant til Pamplona og omvendte hans familie. Faderen var så taknemmelig, at han sendte Fermin til Toulouse i Frankrig, hvorfra han nogle år senere vendte tilbage til Pamplona som præst. Han vandt tusinder af lokale, der tidligere havde troet på de romerske guder, for kristendommen, inden han atter drog nordpå til Amiens. Som kun 24-årig grundlagde han en kirke og blev udnævnt til biskop i den franske by. Fermin fortsatte på trods af det romerske forbud med at prædike sin kristne tro. 31 år gammel blev han arresteret af den romerske provinsguvernør, der torturerede og halshuggede ham. For at ære Sankt Fermin bærer deltagerne i festen i dag blodrøde tørklæder som symbol på hans halshugning.

For at de kristne ikke skulle finde Fermins krop, lod guvernøren den partere i små stykker, som han smed ud på markerne omkring Amiens. Men relikvier af martyrens krop blev efter sigende fundet, og i det syvende århundrede var de medvirkende til, at kristendommen blomstrede. Et stykke af Sankt Fermins krop nåede angiveligt også til Pamplona i slutningen af det 12. århundrede. Og fra da af begyndte byens borgere at ære ham ved at holde en fest, der med tiden blev mere og mere folkelig. I starten var der marked, men senere blev festen udvidet med tyreløb og tyrefægtning."

• #12   12. aug 2016 Så jeg kan stadig ikke se, hvorfor man skal bruge tyre til underholdning? Det er da ligegyldigt om det er "spændende" eller ej? Når et par teenageknægte synes det er spændende at skyde med paintball-gevær efter en kat, bliver det så mere i orden, bare fordi de selv vurderer at det er spændende? smiley

• #13   12. aug 2016 Jeg syntes det er dig velbegrundet at du ikke syntes om Tyre løb/ tyrefægtning.
    Det har jeg fuld respekt for.
    ( Tyre løb og Tyrefægtning, er 2 meget forskellige sider af traditionen, og bør ikke sætte under sammen "hat" )
    Personligt kan jeg heller ikke se noget interessant i Tyre løb. kender da godt historien ( for at kunne holde deres "byfest" er der tradition at der er tyrfægtning, men da gaderne er så smalle at tyrene ikke kan transporteres, bliver de nød til at lade dem selv gå igennem gaderne. så skærmede byboerne af ved sidevejene så tyrene ikke gik den forkerte vej. så er der gennem tiden været nogle vovehalse der ville være "mandige" selvom de ikke havde modet til at være tyrfægter, så skulle de da vise sig for byens damer, og så kom tyreløbet til at ende som vi kender den i dag ) de fleste steder køres tyrene i velindrettet lastbiler, i ro og fred.
    Så pointen med denne skrivelse, er at tyreløb er noget lidt tilfældigt opstået tradition..
    Derefter kommer tyr fægtningen ! og det er en helt anden ( lang ) historie ;o)

• #14   12. aug 2016 Jeg snakker om tyreløb (okay i citatet nævner de lige tyrefægtning til sidst). Men hvorfor bruge tyre til underholdning? Når det netop ikke oprindeligt har noget med traditionen at gøre? Så tyreløb, nej, det ville jeg stadig ikke støtte smiley

• #15   12. aug 2016 Jeg tror tyreløbet er opstået lidt som dressur stævner.
    Førhen trænes hestene i "dressur" for ben, og let for tøjlen og ved vægt på bagpart, fordi det havde krigerne brug for. for at kunne ride deres hest imens de brugt armene til kamp, og vægt på bagpart var for at hestene kunne bære de 100/150 kg tunge kriger med udstyr og rustning under kamp. ( Denne gang gælde 20% reglen ikke )
    Dressuren er jo ikke opstået for at vi har noget "pænt" at se på. og i vore dage er Dressur "kunsten" jo også blevet overdrevet så meget til ære for underholdning. for den ride form der udvises rigtig mange steder, har på ingen måde nogle praktisk henseende, andet at underholde mennesket. tror de fleste dressurheste på højt plan egentligt gerne vil være foruden ( der findes nok undtagelser, men sådan er det jo alle steder ) sådan udvikler ting sig nogle gange.

Kommentér på:
Tyreløb i Spanien

Annonce