{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.051 visninger | Oprettet:

Citalopram ekstrem træthed {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Dette er et meget følsomt emne, men jeg har brug for svar.

Jeg har fået Citalopram i 6 år nu. Prøvede at trappe ud for 3 år siden, men fik det rigtigt dårligt psykisk, blev meget trist og enormt hidsig, så blev hurtigt sat op igen.
Nu har jeg så læst på nettet, at flere har oplevet træthed som en af bivirkningerne til medicinen.

Jeg har troet at det var noget jeg var født med, men trætheden kan jo også skyldes den depression jeg havde i flere år, før jeg startede på pillerne. Det kom jeg til at tænke på for få uger siden, da jeg havde en samtale med min mor, inden jeg skulle til forundersøgelse på Universitetshospitalet i Odense på søvnklinikken, som min psykiater har henvist mig til. Så har ikke før tænkt over, at pillerne efterfølgende kunne have været skyld i min træthed. Og synes det er skørt sammenhængen ikke rigtigt er blevet set før nu.

Jeg sover 2 gange middagslur om dagen, i weekender og ferier kan det sagtens være 3 gange. Jeg kan ikke passe et fuldtidsarbejde, og fungere med højest 3½ times arbejde i hverdagene, derfor har jeg været på kontanthjælp et par år nu, og før det på produktions skole på nedsat tid, efter jeg havde fundet ud af det var alt for hårdt for mig at arbejde så meget. Udd. er heller ikke en mulighed.

Når jeg begynder at blive træt, kan jeg mærke en hovedpine der er på vej, og kan mærke en lille form for uro/frustration brede sig i mig.
Efterfølgende bliver jeg mere og mere frustreret og hovedet bliver tungere og tungere, og jeg går til sidst i panik, hvor jeg kan bryde helt sammen, eller også gør jeg det når jeg kommer hjem.
Flere dage efter "anfaldet" kan jeg stadig være trist og stresset og sidst, men ikke mindst endnu mere træt. Så det er meget vigtigt jeg ikke arbejder mere end til, hvor jeg kan begynde at mærke disse første "symptomer".

Jeg har i flere år været meget frustreret over min situation, og jeg har for længst opgivet at kunne "blive til noget" (kunne arbejde mere og tage uddannelse) da dette pt. ikke er en mulighed.

Spørgsmålet er så, om dette kan være en hel ekstrem bivirkning af den medicin jeg får?

Jeg har bare pludseligt fået et kæmpe håb for min fremtid - tænk hvis jeg kunne komme ud af medicinen på ordentlig vis, og jeg ikke være så træt mere ?? Tænk hvis det bare er medicinens skyld?
Jeg kan ikke sove nu, pga af at jeg ligger og tænker på fremtiden, hvor godt det kunne blive.

Dette skal jeg selvfølgelig hurtigst muligt have vendt med min psykiater og læge. Men vil høre om der var nogle herinde, som har nogle erfaringer med Citalopram og denne/disse bivirkninger?

Mvh Hyggerytteren

Ps. dette er et meget følsomt emne for mig, så vær lige ordentlige smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Citalopram ekstrem træthed
  • #1   18. aug 2016 Ja, der er desværre altid alle mulige bivikninger ved sådan noget medicin. Prøv at høre din psykiater, om Fluoxetin kunne være en mulighed. Har selv været hele møllen igennem med 10+ forskellige slags medicin. Fluoxetin virker hurtigt, altså hvis du er i skidt humør, så tag en der også. Det letter altså virkelig. Jeg kan ikke anbefale citalopram, Akarin og cipamil, som alle hører til den "familie " af medicin. håber du finder en løsning snaret smiley

  • #2   18. aug 2016 Tak for svar

    Det er skørt som hele min verden er vendt på hovedet efter denne tanke. Det er næsten for godt til at være sandt, hvis det er medicinen.

    Jeg skal lige først til en elektrode undersøgelse af min hjerne, hvor de skal undersøge om der kan være noget der, der er anderledes. Der må jeg ikke have pillet ved medicinen inden. Selv om det er hårdt når man bare har lyst til at kyle pillerne a h til smiley
    Jeg ved også godt man skal trappe langsomt ned først i samhør med en læge. Jeg er bare så utålmodig. jeg håber håber håber det er den medicin der er synderen!


  • #5   18. aug 2016 Charlotte A: Jeg har ikke prøvet andre former for antidepressivt medicin. Jeg har jo kunne mærke en forbedring, og hvis jeg har været trist, er dosisen jo bare blevet sat op, og så har jeg det bedre. Dog ikke i forhold til trætheden. Men som sagt, har jeg ikke haft nogen mistanke før nu, til om det er medicinen der gør mig træt, fordi jeg også var træt før medicinen pga voldsom depression. Men ja, skal helt sikkert have prøvet andre løsninger smiley

  • #6   18. aug 2016 Morkaren: Æv bæv, det må have været hårdt at gennemgå, hvis din kommune ligesom de fleste andre vil presse en ud i noget man ikke kan holde til psykisk.
    Kan det passe, at det er det der hedder Narkolepsi?

    Ja der er også muligheden, at det slet ikke er medicinen der er synderen, og jeg har et ekstra stort søvnbehov. Psykiateren sagde også at der bare er nogen der har et større søvnbehov end andre. Men lige nu prøver vi udelukkelsesmetoden, så derfor er første stop nu elektrodeundersøgelsen, for at se om der er noget at finde der. Derefter vil jeg selvfølgelig foreslå/insistere på udtrapning af Citalopram'en smiley


  • #7   18. aug 2016 Jeg har os fået citalopram. Kan virkelig ikke anbefale dem, de kan.bla give hjertestop, der har været en del om det i nyhederne, for nogle år siden.

    Jeg blev SÅ syg, da jeg stoppede med dem, mit hjerte begyndte at springe slag over etc.

    Mht træthed, så var jeg konstant træt, da jeg fik medicinen kunne jeg sove 20 timer uden problemer.
    Men selvom jeg ikke får medicinen pt er jeg stadig enormt træt.


  • #9   18. aug 2016 Guldhesten: puha det lyder ikke godt, jeg er glad for at jeg ikke har haft hjerteproblemer, men nu kan man da blive helt bange for at trappe ud smiley

    Mener du at du er træt selvom du ikke tager pillerne, fordi pillerne har ødelagt din søvnmønster, eller var du også træt før du tog pillerne ?


  • #10   18. aug 2016 Min hukommelse er ikke super god, men så vist jeg kan huske, var jeg ikke lige så træt før jeg fik medicinen.



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   18. aug 2016 Det lyder somom du skal over på en anden antidepressiva /stemningsstabilliserende med et andet virkestof, der vil altid være bivirkninger ved udtrapning da kroppen jo har vænnet sig til det og behøver det smiley

    Prøv at tale med din psykiater om andre muligheder, tænker at du måske sku ind i et længere behandlings forløb og få nogen værktøjer til bruge i hverdagen, det er vigtigt at lære hvad man selv kan gøre smiley måske der findes en form for gruppe du kan komme i med andre der står i det samme som dig, det kan man lære rigtig meget af.


  • #12   20. aug 2016 jeg var også på citaopram på et tidspunkt (80mg dgl) Og jeg var konstant træt altid og kunne sove når som helst. Så fik min læge mig over på venlaflaxin (effexor) det er det bedste jeg nogensinde har gjort, får en meget lille dosis i forhold til det jeg fiki før og har det meget bedre. Føler jeg er kommet ud af en osteklokke og ligsom er vågnet op. Hvis jeg var dig ville jeg overveje evt skift.

  • #13   20. aug 2016 Det lyder som om et skift kunne være en god idé. Vil få kontaktet min psykiater hurtigst muligt smiley

  • #14   20. aug 2016 Det er hvert fald værd at prøve, jeg ksn bare huske hvor godt jeg fik det, når jeg tænker tilbage, så husker jeg det helt som om jeg følte mig dopet i forhold til nu! Og det havde kun halv effekt af hvad det jeg er på nu gør ! smiley

  • #15   20. aug 2016 citalopram er et ret gammelt antidepressiva. jeg har været i psykiatrien i over 4 år. og de fleste der blev indlagt blev taget væk fra den, da den har MANGE bivirkninger. og den ekstreme træthed er en meget kendt, og stor bivirkning ved den. der findes så mange andre præparater. der er meget nyere og langt mere skånsomt og mere effektivt. Men selvfølgelig er der altid bivirkninger ved medicin der "piller" ved hjernen.
    muskeltræning hvor du virkelig anstrenger dig kan øge seratonin niveauet også, og hjælper i øvrigt på trætheden. ECT er også en mulighed da det udvikler nye nervebaner i hjernen, der kan være gået til efter en lang depression. det virker i øvrigt hurtigt.
    alt andet end lige så lyder det bestemt som om at citalopram IKKE er for dig.


  • #16   4. nov 2016 Lidt opdatering

    Jeg har været til elektrodescanningen, og den viste at alt var som det skulle være.. så intet at komme efter der.

    Jeg har så været ved psykiateren og snakket om den mistanke jeg havde til pillerne, at de måske kunne være skyld i trætheden. Det udelukkede han ikke, og jeg har de sidste par måneder trappet ned, så jeg nu er på halv dosis.

    Fantastisk nok føler jeg allerede en hvis forbedring. Nu hvor det også bliver tidligt mørkt, plejer jeg at blive endnu mere træt end når der sommer, men ikke denne gang. Jeg er ikke trættere. Og mine lurer behøver ikke at være så lange som de var før.

    Nu begynder jeg virkelig at føle håb. Tænk når jeg er helt ude af det, hvor godt det kan blive. Indtil videre har jeg ikke mærket noget til depressionen, og hvis jeg gør, skal jeg helt sikkert ikke hen på det præparat igen smiley


  • #17   4. nov 2016 Mokaren
    Ville ønske der var et mirakelmiddel for dig, men flot du har kunne gøre det lidt lettere for dig, ved at arbejde med dig selv smiley


  • #18   4. nov 2016 det kan hjælpe at spise D vitaminer og en B complex hvis du har tendens til vinter depression

  • #19   4. nov 2016 Hehe, min mor plejer at fodre mig med D vitamin piler her om vinteren, også selv om jeg ikke bor hjemme mere smiley men tak for rådet, har dog ikke prøvet B complex

Kommentér på:
Citalopram ekstrem træthed

Annonce