{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.231 visninger | Oprettet:

Hoppe med mulige hormonproblemer {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har en helt fantastisk hoppe, som jeg elsker over alt. Nogle gange sætter hun desværre min kærlighed til hende, på prøve.

Det vil sige at hun har sine dage, som mange hopper sikkert har. Det min hoppe gør som måske adskiller fra nogle andre hopper, er at hun er utroligt dominerende. På folden er hun den der styrer trods hun er den yngste. Når jeg rider med andre går hun og bestemmer over dem osv. Derudover har hun nogle dage når jeg laver ansporing til galop eller endda bare sætter i trav, hvor hun bliver utrolig gal, lægger ørene helt tilbage og sparker ud op til flere gange. Hun er selvfølgelig tjekket igennem i kroppen, og har ikke smerter. Jeg overvejer alligevel at få en behandler ud til hende.

Det der så taler imod at hun "bare" har ondt er, at hun kun bliver sur nogle dage. Andre dage er hun den sødeste hest der har ørene fremme og gerne lave gode anspring uden nykker. Derudover kan hun også nogle gange bare finde på når vi springer at når hun ved hun skal til at springe bane (selvom vi har opvarmet på en masse spring, uden klager), så begynder hun at blive sur igen når jeg laver anspring. Så tænker jeg at hun nærmest ikke kun kan have ondt når vi lige skal springe bane 2 frem for 1 eller omvendt.

Hun er en hoppe der er meget i brunst og jeg vil mene at den er ret kraftig ift. andre hopper i stalden. De viser det knap nok, hvor min altid går og drypper hele tiden, kan være rigtig "Rasmus-modsat" og vil snakke med alle heste både hopper og valakker.

Det jeg vil høre jer om, er om i selv har erfaringer med hopper med hormonelle problemer, og hvad i har gjort ved det. I så fald om det har virket og om der er nogle bestemte fagpersoner der er gode i dette område. Da man tit oplever dyrlæger der siger at den er uopdragen fordi der ikke er noget at finde på den. Synes ikke dette emne er så berørt som det måske burde være.

Der er jo en grund til at hopper har det ry de har, med at de kan være nogle k*llinger osv.

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe med mulige hormonproblemer
  • #1   7. dec 2016 Har hun fået scannet æggestokkene? smiley Det gjorde min da hun blev sær for snart 3 år siden. Det var så ikke hormonelt med hende, men der blev hun alligevel scannet indvendigt af dyrlægen for at udelukke det.

  • #2   7. dec 2016 Nej det har hun ikke endnu, vi tænker at vi vil gøre det smiley Hvad var der så med din?

  • #3   7. dec 2016 Hun viste sig desværre at have tætsiddende torntappe, som først blev et problem efter hun havde stået stille i flere måneder og tabt alle musklerne. Det er lige før jeg ville have foretrukket hormonforstyrrelse smiley

  • #4   7. dec 2016 Ja det forstår jeg egentligt godt... hvilken adfærd udviste hun?

  • #5   7. dec 2016 Primært stejleadfærd, men hun blev også mere urolig, nervøs, spookede, nogle dage var hun direkte aggressiv. Hun begyndte at gå underligt, så vi mistænkte hende først for enten blærebetændelse eller en hormonel forstyrrelse. Men næ nej, tætsiddende torntappe.
    Nu fungerer hun heldigvis ganske fornuftigt igen og hun er smertefri, men det har været en lang og hård proces at nå til et punkt hvor hun synes det er sjovt at bevæge sig smiley


  • #6   7. dec 2016 Den lyder som en vi havde den var også i brunst hele tiden, den var hvinsk og der kunne vi enten få en sølvkugle i børen på den (risiko for den ikke kan blive drægtig efter den, er stor + den kan tabe den) og ellers guld akupunktur i ørene (tror kun det er vores dyrlæge i Herning der laver det, da det var ham der fandt på det) ??

  • #7   7. dec 2016 Har i så prøvet noget af det? smiley

  • #8   7. dec 2016 Hvordan er hun hvis du røre i regionen omkring æggestokkene, når hun har ægløsning?

  • #9   7. dec 2016 Hvilken region er det?

  • #10   8. dec 2016 Hov, havde lidt travlt da jeg skrev, men ja hun fik guld i ørene, og det hjalp super meget på hende! Og han har gjort det hos flere top spring heste også hvor det har fjernet generne storset helt ??

  • #11   8. dec 2016 Det er krongods Athene på min profil, hvis det har interesse ??

  • #12   9. dec 2016 For mig lyder det som om den er hvinsk smiley Har kendt en hoppe som lyder lidt som din, den blev syet sammen bag i, og det hjalp smiley

  • #13   10. dec 2016 Ja det er rigtig Ditte, der kan også nogle gange være nok ??

  • #14   10. dec 2016 Denne hoppe var virkelig HOPPET, og i brunst konstant. Efter den blev syet sammen, var der intet med den smiley så det var ihvertfald nok ved den, og har kun hørt fra andre historier om at det har hjulpet også smiley

  • #15   11. dec 2016 Vores blev os syet, men var ikke nok, så hun fik os guld akupunktur i ørene ??

  • #17   12. dec 2016 Hov, fik dig ikke svaret.
    Med en hurtig googlesøgning for at vise visuelt hvor ovarierne ca. sidder, så er den øvre del af flanken.

    Min egen hoppe er hormonbehandlet. Hun havde en blandet adfærd som dels var forårsaget af nogle problemer, der krævede kiro, men helt sikkert også nogle hormonelle problemer, som især kom til udtryk omkring ægløsning. Hun blev øm omkring flanken, og reagerede ved tryk her omkring. Min hoppe har (heldigvis?) tildens til at overreagere, så når hn udtrykker noget er det ofte voldsomme reaktioner - både når hun synes noget er ubehageligt, men også rart. Så ved min gav det sig til udtryk ved at hun blev sur, lagde ørere, sparkede og ville også gerne bide. Desuden blev hun også mere sur i disse perioder, når vi red og jeg lagde ben til hende, hvor hun sparkede efter mine ben.
    For min hoppe var løsningen en scanning, der viste forstørrede og for mange folikler (æg), som havde svært ved at passere, hvilket gjorde hun fik ondt. Derudover sugede hun vind ind i skeden, hvilket oveni havde givet hende lidt betændelse i børen. Så for hende var løsningen en tur på dyrehospitalet (kan godt behandles hjemme, men grundet min hoppes lige rigelig aktive bagben valgte vi at det ville være mere sikkert at sende hende ned til dyrlægen, hvor hun kunne blive behandlet i tvangsboks. Ved dyrlægen blev hun skyllet i børen, fik pencilin lagt op, caslick operation samt hormonbehandling. Det gav mig en helt anden hest tilbage, som slet ikke var så irritabel længere og generelt blev mere medgørlig i håndteringen.
    Hos nogle heste kan det være nødvendigt med flere hormonbehandlinger. For min har det været nok med den ene, selvom hun var ret ramt. Det er nu ca. 3 år siden hun blev behandlet.


    profilbillede
  • #18   12. dec 2016 Tak for svar! Vil prøve at undersøge det nærmere smiley

  • #19   12. dec 2016 Men har den problemer omkring foliklerne er det højst sandsynligt ikke noget du vil kunne mærke hele tiden, men kun når æggene skal passere fra ovarierne gennem æggeledderne.

  • #20   12. dec 2016 Ja okay, for der er nemlig perioder hvor hun bliver rigtig gal når jeg ligger ben til, og andre hvor hun er ligeglad. Så måske det er et tegn smiley

Kommentér på:
Hoppe med mulige hormonproblemer

Annonce